Hej alla -
Tydligen ifrågasätts nu fullkorn för barn under 3 år. Både läkare och annan vårdpersonal säger att nya rön visar att barnens magar nog inte "klarar av" fullkorn innan tarmarna är färdigutvecklade. Min dotters dagis säger nu att de ska ta bort fullkormnspasta och fullkornsris, och ersätta med vanligt.
Min lilla tjej har ständiga förstoppningsproblem, hon har så ont att hon skriker sig tokig, och vi måste ge henne lavemang alldeles för ofta. Hon går redan på daglig dos av Laktulos (det hela ska undersökas närmare, har fått remiss). Efter att ha hört om de nya rönen, misstänker jag att fullkornsvällingen kanske är boven i dramat. Har ni några tankar om detta?
Tack på förhand.
Fullkorn eller ej?
Fullkorn eller ej?
Senaste - sista! - tillskottet föddes 080818, i v 39, och storayster kom till världen i februari 06
-
TorpSara
Inte mer tankar än precis som de som du nämner. Jag har också förstått att många barn har förstoppningsproblem och att det har ökat. Försäljningen av tarmreglerande medel har exploderat. Och de flesta som jobbar med barnmagar menar att barn inte kan dricka ikapp fullkornsintaget, det krävs mycket vätska.
En annan sak är att många små barn populärt (och odiagnostiserat) är "laktosintolleranta", eftersom de har ont i magen och gaser. Laktosintollerans debuterar mycket sällan före fem års ålder, så även där tror man att det kan vara en överdos fullkorn som spökar.
Däremot är fibrer ju fortfarande bra, men de ska framförallt komma från frukt och grönsaker till barn. Sen tror jag att man visst kan ge spannmålsfibrer, men i rimlig mängd till barn som inte har problem. Det är just känsliga barnamagar man ska se upp lite med. Det är lätt att glömma att fullkorn ju har en rätt kraftigt stoppande effekt också, inte bara tvärtom.
En annan sak är att många små barn populärt (och odiagnostiserat) är "laktosintolleranta", eftersom de har ont i magen och gaser. Laktosintollerans debuterar mycket sällan före fem års ålder, så även där tror man att det kan vara en överdos fullkorn som spökar.
Däremot är fibrer ju fortfarande bra, men de ska framförallt komma från frukt och grönsaker till barn. Sen tror jag att man visst kan ge spannmålsfibrer, men i rimlig mängd till barn som inte har problem. Det är just känsliga barnamagar man ska se upp lite med. Det är lätt att glömma att fullkorn ju har en rätt kraftigt stoppande effekt också, inte bara tvärtom.