Som stenkol, ungefär....

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Fd Medlem

Som stenkol, ungefär....

Inlägg av Fd Medlem »

...när det väl kommer något. :oops:
Det här med matsmältningen under graviditeten, kära ni. Nån som har bra tips? Har kört linfrön, psylliumfrön, bovetegröt, katrinplommon och faktiskt lite Dulcolax (som hjälpte, men känns helt fel att göra under längre tid).
Kör Blutsaft istället för järntabletter.

Effektiva knep?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det finns ett fantastiskt preparat på apoteket som heter Inolaxol. Det är ett bulkmedel som stabiliserar både hårda och lösa magar. Räddar livet på mig i perioder, speciellt under graviditet. Man tar det regelbundet och det har inga negativa effekter.
Gäst

Inlägg av Gäst »

En stadig klick smör i kaffet eller teet funkar varje gång 8) !

/Pea
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och det är inte så äckligt sm det låter :roll:

/Pea
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

OHHHHH!!!
Detta känner jag igen :lol: :twisted:
Blir galen på magens konstiga beteende.

Ska prova tipsen ni gett,

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hallå! Tack för tips! Smör i kaffet... ?!?!?!
Däremot har jag köpt hem Inolaxol till nödfall.
Dessutom fick jag nyss ett in real life tips, Glaubersalt, som man köper på hälsokost, och som inte slöar ned tarmens egen funktion. Så nu slurpar jag i mig ett litet glas med detta läskigt smakande salt på morgongn och jodå, det verkar funka.
Kanske något för andra trögisar att prova? Men som sagt, jag har starkare grejer redo om det blir proppstopp igen. Aj, det är inget kul alls.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Pea skrev:En stadig klick smör i kaffet eller teet funkar varje gång 8) !

/Pea
Instämmer!

Önskar MASSOR att jag vetat detta mina tidigare graviditeter.. :roll: :lol:

/Fjällmor
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Inolaxol slöar inte ner tarmens funktion. Det är bara utfyllnad, inga som helst biverkningar; lika lätt att sluta som att börja. Skitbra, helt enkelt. :mrgreen: Glaubersalt är ett klassiskt traditionellt laxermedel, så jag hävdar nog att det är tvärtom i det fallet, även om Glaubersalt och dess kusiner inte är som ricinolja direkt så stör de tarmens funktion mer än bulkpreparat (typ Inolaxol) eller fett.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Är det sant? Jag fick rätt övertygande konsultation av en hälsokostdam om att det var ofarligt med glaubersalt för tarmen, men vad vet jag? Livrädd att slöa ned tarmens egen förmåga och sen bli en evig laxer/lavemangstant (som mina fastrar...)

Smör låter ju som det mest naturliga. Har inte ätit smör på åtta år eller nåt... :? Och det funkar bättre i kaffet än i, låt oss säga, maten? Det är själva kombinationen smör i varm dryck som ger glid?

Ska gå och köpa mig ett ordentligt paket smör ikväll!

kram och tack för alla tips!
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"