Tio fingrar och tio tår!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej vännen! :heart:

ÅH vilken härlig läsning! :wink: :lol:

Kram!
/Fjällmor (som går in i v. 33 imorrn)
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Underbart att läsa om att det sparkas :heart: Fast här kommer en sträng uppmaning från tant Nancy att inte sparka på obekväma tider...

Hoppas att måendet blir bättre det med.

:heart: Stor och varm kram från Nancy
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Det är ju inte klokt vad tiden ruuusar iväg :shock: Känns som det var nyss vi sågs i Gastsjön och du var "nygravid", nu är du ju över halvvägs :D

Klokt av dig att ringa psykologen. Ta hand om dig och magen!

Kramar Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hrm, nu går tiden verkligen fort :shock: I alla fall vissa dagar, andra känns det som att jag står still :!:
V.33 är jag i nu...
Denna förbannade depp-känsla :evil: :twisted: ger inte med sig och jag väntar på att få komma och prata med en psykolog på Huddinge Sjukhus. Lär väl inte få komma dit eftersom jag inte anses vara ett av de "värsta" fallen.

Jobbigt att behöva lägga så mycket energi på att stävja tårar och ilska. Underbara Emma är ju i sitt esse nu gällande trots så jag går in på toaletten ett par gånger om dagen och räknar till tio :oops: :heart: :lol: .
Bemöter den så gott jag kan och tänker OFTA på Blomman och Nilam som bägge två pratade så gott om trotsen när vi sågs hos Anna på SHN-kursen sist! Att den är intressant, inte jobbig. Det hjälper mig ganska mycket att se det från ett annat håll faktiskt och tackar så mycket för era ord kring den.
Hon är ju mellan dom trixigheterna helt ljuvlig och klappar mycket på sin mamma som ibland måste lägga sig och vila i soffan 8)
"Mamma, har du ont i magen?
Gå på toaletten och bajsa lite så blir det bra :!: "
Hon tar hand om mig helt enkelt!

Rasmus bökar runt som aldrig förr och nu ganska mycket på dagarna, han har annars hållt sig lugn dagtid och börjat sin föreställning kring 22-23-tiden.
Fortfarande försöker jag sova på mage men det gillar han inte alls :lol:
Då brukar jag tänka på Elle, du pratade om det i Gastsjön... Att du också envisades med att sova på mage när du var så långt gången!!

I vecka 30 trodde jag ett par timmar att Rasmus skulle komma ut. Fick fruktansvärt ont i magen och efter ett samtal till förlossningen ville dom att jag åkte in.
Nu bor ju vi i skogen så det är inte bara att ringa på en granne och be om hjälp (kl var 22 och Emma sov gott).
Tur för oss är att min parhäst Dennis på jobbet bor i skogen 10 minuter bort. Ringde och väckte honom, stackarn börjar jobba 05 så det blev inte många timmars sömn för honom...
Det visade sig efter 4 timmars ont som nästan gick över att det var Njursten i kombination med kraftig urinvägsinfektion :shock:
Ska man inte känna sånt?? Trodde jag. Nu har jag i alla fall ätit lite tabletter och allt är bra igen..

Nu får gärna Rasmus komma, för jag tycker jag har varit gravid klart nu :mrgreen:
Ska jobba i en månad till ungefär, känns som att jag kommer att gå hem lite tidigare. Tyvärr stressar jag lite för mycket på jobbet så det är nog bra att varva ner innan ordentligt.

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Men Tessan :heart: då - nu måste du lova att ta hand om dig själv!!!

Det är inte många veckor kvar nu, hur du än räknar, finns ingen möjlighet i världen att du kan vara hemma och boa in dig inför Rasmus ankomst nu?

Tänker på dig, du goa :heart: och hoppas du snart mår bättre!

Kramar i massor
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Du vet vars min telefon bor om du behöver älta i deppen :heart:

Kram!
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Käraste Tessan, insåg inte när vi pratade hur jobbigt du faktiskt har det. Jag tycker att de borde prioritera dig som gravid när det gäller psykolog. Är det via MVC som du sökt :?: Annars kanske du kan vända dig till BVC istället :?: Som blivande tvåbarnsmor har de skyldighet att hjälpa dig de med. Har själv fått fint stöd från BVC under hösten och kommer att få det fortsatt under våren också.

:heart: Stor kram från Nancy
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tessan! Du vet också var jag har min PM-låda vid behov!

Puss på hela lilla familjen! :heart:
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Tessan skrev: Då brukar jag tänka på Elle, du pratade om det i Gastsjön... Att du också envisades med att sova på mage när du var så långt gången!!
:lol: Japp, jag är en riktig magsovare och kämpade in i det sista. De sista veckorna dock blev det lite trångt, men så fort Lilly var ute var jag tillbaka på mage igen :wink:

Tessan, nu är jag i fjällen två veckor till men sedan kommer jag hem så hör gärna av dig om du vill ha hjälp med något eller bara någon att prata med över en kopp java. Kanske dags att gå hem och varva ner nu sista veckorna inför BF och ta hand om dig själv?!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Tack för kramar och pepp :heart: :heart:

Jag har en liten undran.. Läst på i BB om första mötet bebis/Emma så där känner jag mig ganska säker :lol:
Det jag funderar över är:
Hur förbereder jag Emma på att hon nu ska vara hemma med mig och bebis?
Idag går hon hos dagmamma.
Vi pratar redan idag mycket om hur kul/mysigt/bra vi ska ha det alla tre osv. Vi rörande överens på vilket sätt Emma kommer att behövas.:lol:
Men behöver jag prata om att hon inte ska tillbaka till Marja (dagmamman) något?
Eftersom vi har flyttat så kommer hon sen när förskola är aktuellt (om ett par år) inte gå hos henne.

Tankar :?:
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej hej
En vecka till har gått. :shock: Nu går det fort känns det som och ändå som sagt, har tiden aldrig gått så långsamt.
Nu börjar jag känna av sammandragningar ganska ofta. Bra att öva på andningen 8)

Är det någon av er kloka därute som har någon tanke om Emma och dagmamman som jag skrev om förra veckan?
Ska jag bara liksom hämta henne sista fredagen och inte säga så mycket eller hur gör jag?

//Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Tessan skrev:

Bemöter den så gott jag kan och tänker OFTA på Blomman och Nilam som bägge två pratade så gott om trotsen när vi sågs hos Anna på SHN-kursen sist! Att den är intressant, inte jobbig. Det hjälper mig ganska mycket att se det från ett annat håll faktiskt och tackar så mycket för era ord kring den.
Men vad gullig du är :lol: , jag kom knappt ihåg att vi sa nåt om det, men nu minns jag faktiskt.

Jag har inte läst hela din tråd, men om du mår så dåligt måste du ju få prata med någon!
Man hoppas ju på att sånt lägger sig efter förlossningen när alla hormoner är i balans, men prata måste man ju få göra när man mår piss!

Håller med Nancy, prova BVC!

Massor av kramar!
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Tessan,

jag svarar nu utifrån hur jag själv skulle gjort. Vet inte om det är det bästa dock. Jag skulle prata med Emma i förväg om att hon skall sluta hos dagmamman. Ta det flera dagar innan och prata om det lite varje dag. Kanske att ni tillsammans kan göra iordning en liten present eller en teckning som Emma kan ge :?:

Om du dammar av din självklara inställning (fast jag misstänker att den inte behöver dammas av :wink: ) så är jag övertygad om att du kan göra detta på ett bra sätt och utan att det skall behöva bli jobbigt för Emma.

Vad tror du :?:

Kram från Nancy
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Pratade med Emma igår om vad som ska hända när Rasmus kommer ut. Kom ju på sen att det kan vara väl tidigt :lol:
Berättade att när Rasmus vill komma ut åker jag och Thomas till kulhuset (så säger Molly Mus om sjukhuset enligt Emma) och mormor kommer hit osv.
I morse frågade Emma, "har Rasmus kommit nu, har du och Thomas varit på kulhuset"
He he..... :heart:

Igår fick jag tid till doktorn på HS som jag gett upp hoppet om så nu har jag plötsligt två olika psykologer att få prata med :wink:

Nancy:
Du har helt rätt. Ska bara prata om det ett par dagar i förväg precis som jag gör/gjort om annat som ska hända.
Tack för ett enkelt men självklart svar :heart:

Idag har vi varit hemma eftersom kräksjukan kom på besök :twisted:
Nu håller jag tummarna för att jag slipper, har ingen lust med något sånt nu. Ätit ett gäng med vitpepparkorn och avvaktar :roll: :wink:

Nu är det bara 3 1/2 vecka kvar på jobbet :lol: ,

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Tessan skrev:
I morse frågade Emma, "har Rasmus kommit nu, har du och Thomas varit på kulhuset"
He he..... :heart:
:lol: :lol: Ja, de små juvelerna lever verligen i nuet!

Hur mår du? Klarade du dig från magsjukan? Vad skönt att du snart får vara hemma och vila inför Rasmus ankomst!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"