Gått o blandat (långt)

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
ela
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 11:05
Ort: göteborg

Gått o blandat (långt)

Inlägg av ela »

Måste bara få skriva av mej innan jag blir tossig!

Blev sjukskriven igår (helt) då jag har så ONT att d inte går att
beskriva av foglossning. Har ju jobbat deltid nu i ca 8 veckor dvs 42%.
Jag jobbar ju på en gruppbostad för funktionshindrade, äldre.
D senaste 2 veckorna har jag haft så ont när jag jobbat att jag
haft svårt att sova.
Jobbar ca 4,5-6 timmar per gång förrutom helgen då lördagen blir från
kl 13-21. Har oxå haft mkt sammandragningar, tror jag iaf,
vid ansträngning typ långa promenader i olika teräng. Magen har blivit
helt hård från sidorna så att säga o ibland känns d så mkt att jag
knappt kan andas.

Så i måndags när jag va hos bm bokade hon en tid till läkaren på onsdagen.
D kändes så skönt att få bli sjukskriven. Slippa jobba o lämna på dagis,
vill vara hemma o njuta av allt o inte behöva flänga...
Hon skrev på sjukskrivningen att jag inte kan jobba hel lr deltid längre
pga ryggsmärtor vid böjning, kan inte stå längre tid osv.
skrev oxå att risk för förtidsbörd föreligger. Å usch va ledsen o orlig jag blev :cry:
Fast att kroppen under långtid sagt ifrån har jag inte lyssnat,
skäms så för d! :oops:
Min chef e den som gjort att jag fortsatt så långt. hon menar på
att d boendet jag jobbar på e d lättaste o kan därför inte omplacera mej.
vidare så menar hon att d inte e tungt (villket d e).
Hon e riktigt elak min chef :twisted: , går inte att beskriva om man inte själv träffat henne.
Sak samma, när jag ringde henne ang heltidssjukskrivningen så blev
hon sur som F**.
ringde jobbet o mina arbkamrater som hela tiden varit så förstående o meddelade. d blev glada för min skull för d har ju sett hur jag mått den senaste perioden...
Ska t jobbet o lämna in alla papper o nycklar nu under helgen då
mitt arb lag arbetar, luska om chefen sagt nått idag eftersom vi har möte.

Vidare så har jag börjat äta nifferex, järntabletter sedan i måndags.
Tror dock att jag inte klarar dom.
Har haft riktigt ont i magsäcken o på vänster sida. har inte kunnat stå
rakt upp under dessa attaker. har vanligtvis ont på vänstersida strax under revbenet då jag under långtid haft bekymmer m tarmarna.
Har ätit dessa piller tidigare o aldrig fått liknande symtom, bara blivit lite förstoppad...
någon som haft liknande symtom?
o vad kan jag äta istället?

TACK om du orkat läsa hit! känns så bra att få skriva av sej...
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

:D Men huga vilken historia :(

Nu när du är sjukskriven.

:idea: Lite tips:

:arrow: Byt jobb eller tala med facket efter mammaledighet, en sådan vidrig chef skulle jag aldrig stå ut med :evil:
:arrow: Vattengympa :?:
:arrow: Bälte som avlastar foglossningen. Sjukgymnasten har om inte BM har.
:arrow: Vila, vila, vila.

Stor Styrkekram och tänk på att Hux Flux sitter du där med lilla juvelen :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :!:
Jag har, precis som du, varit sjukskriven för HEMSK foglossning de tre senaste gravvarna, från vecka 20 ungefär.
Det skulle ha varit omöjligt för mig att jobba, eller att sköta småbarn och hemmet, så min sambo har varit föräldraledig när jag varit sjukskriven.

Tyvärr finns det inte så jättemycket att göra åt det, förutom det som *frieda* skrivit, tänk på att försöka sitta med benen tätt ihop när du sitter, att gå i trappor som små barn gör (med båda fötterna på ett steg i taget, om du förstår hur jag menar :roll: ) och att gärna ligga med en kudde mellan benen när du ligger.

Jag har heller aldrig kunnat äta järntabletter, min mage total-lägger-av, så jag har helt fräckt låtit bli 8) jag har försökt äta mycket leverpastej, persilja och paprika.
Mitt järnvärde har på nåt mysiskt sätt ökat ändå mot slutet...

Och jag håller med *frieda* - BYT JOBB :!: Livet är för kort för att offra det på surchefer :evil:

Kram och lycka till :heart:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ela
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 11:05
Ort: göteborg

Inlägg av ela »

Tack för era tips o råd! :heart:

Har ju läst så mkt om detta sen jag fick beskedet om foglossning.
Så länge jag följer allt man ska känns d ju bättre men ett-tu-tre så e man tbax t sina gammla vanor o först när smärtan kommer vet jag att jag gjort fel.
Ett bra tag här har jag faktiskt tappat lusten till allt, blir arg över smärtan och känner en sådan frustration. :evil:
Har alltid kunnat göra en massa saker o alltid haft lusten till d. Men nu MÅSTE jag ta d lugnt för kroppen orkar inte o d känns tufft.

Lusten till saker har sakteligen börjat komma tbax tackvare att jag slipper flänga fram o tbax t jobbet. Försöker njuta av graviditeten som "snart e slut, har ju kommit till vecka 27 idag :D

Pular o pillar här hemma o planerar inför händelser framöver så som
sonens 5 år dag :heart: en stor pojke har han blivit! O:)
Iordningställandet av hemmet inför nr 3s ankomst samt inför julen (som är min favorit helg med massa mys m nära o kära)
Mycket som ska hinnas med men d känns så oerhört skönt att få göra detta i lugn o ro tillsammans m pojkarna o sambon.
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Skönt att höra att du känner dig bättre till mods!

Jag vet mycket väl hur det är det där med fogarna, de dagar jag tänkte mig för jättenoga och var "ordentlig" hade jag mindre besvär, men jag är en rastlös själ, och blir smågalen av att bara ta det lugnt, så de allra flesta dagar hade jag ONT :evil:

Härligt att du är i vecka 27, nur rusar tiden!

Kram på dig :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ela
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 11:05
Ort: göteborg

Inlägg av ela »

Jag är oxå en rastlös själ som alltid haft fullt upp o tyckt om o göra massa saker,
men d går inte längre :(

Sambon o jag va o handlade i fredags kväll o när jag gått runt dryga timman i affären så orkade jag inte mer. Det gör så fruktansvärt ont! Känns hopplöst att behöva planera dagarna o utflyckterna till punkt o pricka, så att jag kan vila mellan sakerna osv. Men d e ett måste. Har jag stått i större delen av dagen så har jag mkt svårt att sova på natten.
En promenad ute i stilla takt m barnen i 1 timma ger smärta länge. USCH ska d vara så?! Vill ju göra grejer o d e ju barnen vana vid men d går inte.
Försöker tänka att d blir bättre sen, men sen känns ibland lååångt bort. Håller mej till mina planerade dagar o blickar framåt, november går fort för att inte tala om december :)

Ska förövrigt till försäkringskassan på ett sk avstämmningsmöte?! Med handläggaren o min chef för att diskutera möjlig rehabilitering :shock:
Samma dag ska jag till BM så d blir full rulle, återkommer mer om det senare...

Håller ju på med profylaxen så gott jag kan nu när jag blivit rå förkyld! Lyckas inte hålla på länge m flämtandningen ca 25 sekunder bara o jag e lite otålig. Undrar om jag gör rätt?! Tar d långtid innan man övat upp det o kan hålla på längre? Har ju ökat uthålligheten med 10 sek men ändå :?
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
ela
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 11:05
Ort: göteborg

Inlägg av ela »

Det blev inget besök hos försäkringskassan idag då någon därifrån ringde mej igår o sa att min handläggare var sjuk. O va jag blev glad o slippa d iaf!

Men va iaf hos barnmorskan idag :D
Har gått upp totalt 8,5 kg o är nu i vecka 29+4. Mitt Hb låg nu på 120 istället för 116 o jag har ju knaprat vitaminer o annat järnberikat så det har ju iaf givit resultat. :) (slipper järntabletter)
Men bm antar att bebisen är stor då magen måttar över diagramet, om ni förstår vad jag menar.
Så om det ökar mer upp så blir det tillväxt kontroll och alla huar sig :shock:
"stackars dej" "usch o fy d kommer göra ont o få ett stort barn" och till en början av dagen blev jag orolig tills jag lugnade ner mig.
Läste lite i "att föda barn utan smärta" och förtroendet på teorin och mej själv återkom.
TACK! T.P för utlåning av boken som jag läser för 2:e gången sedan i lördags :P

Nu ska jag lägga mej i soffan ett slag innan jag promenerar ner till dagis i snön, som kom imorse, som redan håller på att smälta i den vackra vinter solen.
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
ela
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 11:05
Ort: göteborg

Inlägg av ela »

Sådär ja. 22 dagar till bf o jag e SÅÅÅÅ spänd. :D
Har dock ibland svårt att förstå att lill*n snart kommer och ska dela tillvaron med oss.

Men pojkarna väntar o längtar. Stora sonen sa i måndags efter besöket hos pappa, "har inte bebisen kommit ut än?!" Jag log naturligtvis samtidigt som jag kände mej som världens största bakmaskin som fått kortslutning. :( Svarade " ja tänk va roligt det hade varit om bebisen kommit ut men den bara ligger kvar här inne o myser". Han log o sa "o sparkar". :heart:

Har kommit bort från avslappningen o andningen helt totalt då vi varit mkt dåliga här hemma med falsk krupp anfall hos lillgossen o smärtsamm värk i bronkerna hos mej. Förkylningen har varit otroligt segdragen med höga febertoppar osv, det va verkligen läääänge sedan jag va SÅ sjuk.
Får lite panik nu m andningen men jag e ju en oros människa i grund o botten så jag hade nog varit lika dan om jag hade allt under kontroll.
Men 3 veckors intensiv träning blir d iaf, har börjat idag o det funkar ju men så kommer oros spöket in i huvudet. SUCK!!!

Ska pyssla det sissta här hemma nu oxå o hoppas hinna städa undan julen innan lill*n anländer. Fyller ju 25 om 9 dagar och funderar på att bjuda bort mej till någon då jag inte har lust lr ork att fixa mer nu.
Schema över rutinerna här hemma ska skrivas så d kan följas av den som passar d små medan jag är iväg.
BB väska ska packas och födelseplan (om d heter så) ska skrivas.
Sen så ska d tvättas o bäddas säng o små pulas för lill*n oxå.

Känns skönt att ha saker att göra så dagarna kan gå lite fortare. Mkt extra mys är d nu med barnen eftersom jag blivit så "stor" m mkt vatten i ben o händer. En del in arbetade rutiner har satts åt sidan då jag inte kan längre men många nya har till kommit då pojkarna kan o vill så gärna hjälpa till.
Mina små änglar vad skulle jag gjort utan er :heart:

Ska på extra koll hos bm på fredag då jag svullnat så mkt, har ju haft preeklampsi en gång så själv e man ju nojig! Sen e d rutin koll hos bm på tisdag. Lill kott*n har iaf vänt sej o fixerat sej = SKÖNT!
Känner hur h*n trycker neråt titt som tätt och samandragningar som ibland är kraftiga.
Hu va skoj o nervkittlande det är...
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
ela
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 11:05
Ort: göteborg

Inlägg av ela »

Kommit hem från rutin kollen hos bm nu o har blandade känslor :?

Blodtryck o värden va bra, har dock gått upp 2 kg sen den 27/12 vilket oroar mej men inte bm...
Hon pratade lite kring förlossningen o skrev in mina önskemål i journalen samt att jag behöver/vill ha stöd i ammningen då den inte funka förra gången :(
Vidare sa hon att eftersom jag e omföderska får jag stanna 24 timmar på BB o hamnar om allt går som d ska på en lättvårds avd.

Magen har sjunkt o måttet minskat m 3 cm o d känns ju, lättare att andas o så nu!
Lyssnade på hjärtljuden som va sjy HÖGA!!! Tog lååång tid innan d lugnade ner sej (hon sänkte ljudet helt) o hamnade på 154...
Vidare så har huvudet blivit RÖRLIGT?! O hon upplyste mej med att om vattnet skulle gå nu så måste jag sätta mej/lägga mej eftersom risk finns att navelstängen kommer i kläm. Någon som hört d innan?! Lr som har erfarenhet?!
Blev iaf oerhört orolig nu.
Frågade oxå om hjärtljuden e höga vad d beror på. Hon svarade att d kan tyda på att bebisen inte mår bra, o ännu mer orolig blev jag. Försökte lugna mej m att säga att dinte e någon fara om d blir höga för att sedan gå ner igen, men d hjälpte inte!!!

Har så ont i händerna o fingrarna (ibland handflatorna) nu d domnar bort mer ofta. Vill att d ska ta slut nu, längtar efter att mysa m knytet o kunna röra mej.
Men d e inte lång tid kvar nu, bara 16 dagar kvar. Och om 2 veckor ska jag t bm igen om inget annat hänt dvs.

Lite uppdatering från mej iaf :D
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
Nemita
Inlägg: 719
Blev medlem: fre 09 mar 2007, 22:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

ela skrev:Har så ont i händerna o fingrarna (ibland handflatorna) nu d domnar bort mer ofta.
Hejsan!

Det du beskriver låter som karpaltunnelsyndrom. Det beror på (om du nu inte redan visste det) att det blir trångt för nerverna som går längs handleden. Man kan underlätta betydligt genom att få handledsstöd (alldeles raka) hos sjukgymnast på vårdcentralen. Jag fick betala 100 kr för ett par där jag bor. Jag hade dem framförallt på natten. Tills du får tag på ett par så kan det vara bra att veta att det hjälper lite att försöka hålla handlederna raka så mycket det går, men handledsskydden är det bästa. Hoppas det går att ordna!

Hälsningar
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
ela
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 11:05
Ort: göteborg

Inlägg av ela »

Jo d visste jag! :)

Men eftersom d "bara" e 2 veckor kvar känns d onödigt, men blir d värre så får jag ju fixa ett par sådana.
Här går man till arbetsterapeupten för att få sådana.

Tack Ewa iaf
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
ela
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 11:05
Ort: göteborg

Inlägg av ela »

Sådär ja, dagen D o inget på G :(
Jag som väääntar o lääängtar, måtte inte krabaten komma ut nu o se så mycket gemenskap h*n annars går misste om.
Alla vi väntar såååå!!!

Va hos Bm igår då hon konstaterade att lill*n nu blivit ruckbar istället för rörlig :) och pressade ner h*n lite till i hopp om att bebben nu ligger kvar så.
Ska dock tillbaks på fredag för extra koll av blodtrycket då d va mkt förhöjt :( . Hoppas att vi dock fått vår skatt tillsdess.

Så nu ska jag "slänga" mej i soffan o vila mitt arma huvud som bulltar nått så djävulskt, vila kroppen o slappna av/andas!
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
ela
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 11:05
Ort: göteborg

Inlägg av ela »

Va hos bm idag o fick nu tid på östra för överburenkoll på torsdag :?
Väldigt nervig inför detta, vill ju inte bli igångsatt då jag hört bara massa negativt om detta...
Känner mej sååå oduglig, liksom som att min kropp inte kan lr vill föda barn, som om d e nått fel på mej. Har tröttnatt på att vänta o vill inte längre föda barn. Har lite till o med fått avsmak på bebisar o vet inte om jag vill ha längre. Hur sjukt som hellst o jag känner mej jätte hemsk o dum. :oops: Fått ångest över mina tankar o ingen tycks förstå mej alls utan bara tycker jag tramsar.

Tror iaf att det inte kommer bebis innan torsdag o befarar bli igångsatt men då vill jag snarast möjligast, e så orolig av mej. Men vi får se. Ska njuta o tahand om mina sjuklingar här hemma.
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

ela skrev: Känner mej sååå oduglig, liksom som att min kropp inte kan lr vill föda barn, som om d e nått fel på mej. Har tröttnatt på att vänta o vill inte längre föda barn. Har lite till o med fått avsmak på bebisar o vet inte om jag vill ha längre. Hur sjukt som hellst o jag känner mej jätte hemsk o dum. :oops: Fått ångest över mina tankar o ingen tycks förstå mej alls utan bara tycker jag tramsar.
En inte alls ovanlig känsla när man går över tiden...

:heart: Kram!
/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vill bara trösta lite med att bli igångsatt behöver inte vara så förfärligt :shock:

Jag vet inte om du blivit det innan, och har dålig erfarenhet kanske :roll:
Men när jag blev igångsatt så gick allt jättebra.
Lagom snabbt, och blev inte så mycket stormvärkar som jag hade hört talas om.

Jag fick tabletter, och hinnsvepning...
Var inte orolig, hälften av den oro man känner är bara slöseri med energi.

Håller mina tummar att det snart är dags.

kram
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"