Blöjfrågor

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Linnéa med två barn

Blöjfrågor

Inlägg av Linnéa med två barn »

Hej! Behöver nog lite råd. Min 4åring har varit torr dagtid i två år, och nu har vi tagit bort blöja på natten. Vi tar upp henne och kissar förebyggande vid tio-elva. Om detINTE kommer då (vilket det oftast gör), så kissar hon ner sängen senare på natten. Byte av lakan, uppvaknande för henne och för oss, lillasyster vaknar osv.. Orolig sömn för alla resterande timmar.Ska vi avbryta och ta på blöjan igen? Hon och vi behöver hel nattsömn. :!:

En fråga till. Om barnet sover borta, ska man respektera om den man sover hos är rädd om sin säng och vill att barnet har blöja tillfälligt, eller får man "ta det" om man ställer upp som barnvakt över natt? :?: :?:
Kramar!
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Mitt råd är att du inte sätter på blöjan igen, utan håller i och väntar så kommer polletten trilla ner även i sovande tillstånd ska du se.

Vi fick hålla på ett tag som du beskriver med vår dåvarande 3,5-åring. Vi tog upp honom för att kissa efter ett par timmars sömn. Jag vet att Anna W inte tycker att det är något bra alternativ, utan att lilleman/tös ska komma på det själv och sköta dessa saker själv.
I alla fall så har poletten trillat ner för vår grabb. Han går visserligen upp nästan varje natt för att kissa, men han gör det numera själv och nästan i sömnen :heart: Hans nattsömn blir inte störd av det.
Linnéa med 2 barn skrev:ska man respektera om den man sover hos är rädd om sin säng och vill att barnet har blöja tillfälligt
Visst ska du respektera den som är rädd om sin säng - men inte genom att sätta på barnet blöja!
Införskaffa plastade draglakan istället (finns på apoteket) eller en stor bit plastad frotté. Då skyddar du sängen :thumbsup: . Täcket kan ju bli vått förståss men det är ju lättare att tvätta.
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Linnéa med två barn

Inlägg av Linnéa med två barn »

Tack för att du svarat. Vi kör på som vi har börjat, och nu har hon faktiskt hållt sig hela natten fast hon inte kissat när vi tagit upp henne. Så det lönar sig! Synd att inte någon mer vill dela med sig av erfarenheter.
Kramar!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"