Födelseplan - föda utan smärta

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
sepia
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 14 apr 2007, 19:12

Födelseplan - föda utan smärta

Inlägg av sepia »

Någon som har en skriven födelseplan baserat på metoden "föda utan smärta"? Vill gärna ha lite inspiration till min...
3-barnsmamma till 1 pojke 050418, 2 flickor 060720 och 071101
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Vad menar du med "skriven födelseplan" :?:

I Barnaboken har jag en "bruksanvisning" för Lamaze-profylaxen och även en skildring av min första suveräna förlossning.

Här på forumet finns också upplyftande berättelser att läsa :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Antar att sepia menar förlossningsplan.

I Östersund uppmanas man att lämna in en sådan plan ( hur man känner inför förlossningen, önskemål om smärtlindring och/eller andra funderingar) MVC-sköterksan kan t om skriva in den i journalen så ligger den där när man kommer in på förlossningen. Så gjorde jag. Barnmorskan stämde av planen med mig när jag kom in, vilket kändes tryggt och bra ( sedan gick ju allt i raketfart, men det är ju en annan historia)

Om du PM:ar så kan jag skicka min plan till dig ( som är baserad på Anna Wilsbys bok)

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D OK! :wink: Håll i dig, här kommer min (lång...)

Önkemål inför min förlossning
• Jag har deltagit i Aurora-samtal p.g.a min första jobbiga och skräckfyllda förlossning
• Önskar lavemang vid ankomsten
• Badar gärna hett
• Kan gärna ta akupunktur, avslappnande nålplacering
• Undvik att prata med mig under en värk – gör det mellan värkarna!

• För övrigt har vi deltagit i en ”profylax-kurs” över en helg i Lund. Jag önskar föda mitt andra barn enligt denna metod och vill inte ha någon övrig smärtlindring om allting fungerar som det ska.

• Jag är väldigt rädd för att spricka och få bristningar, det blev väldigt illa förra gången. Jag skulle uppskatta om ni inför krystningen kunde smörja med mandelolja i och kring slidöppningen. (Medhar egen)

• Jag vill ha mycket stöd och uppmuntran i min profylaxteknik.

• Informera mig om allt. Inga rutinmässiga undersökningar eller åtgärder utan att först förklara och fråga mig.

• Läs igenom det jag skrivit om profylax nedan!

Detta är vad jag gör under profylaxen
1. När jag är öppen c:a 1-3 cm. kommer jag att djupandas under värkarna.
In genom näsan, ut genom munnen.
2. När jag är öppen c:a 3-7 cm. kommer jag andas på samma sätt, fast snabbare, kort inandning - långsam utandning.
3. Under slutfasen c:a 7-10 cm. kommer jag att andas snabbt.
Antingen på samma sätt fast jättesnabbt, ELLER korta, snabba andetag genom näsan. Jag hyperventilerar inte – det ska vara såhär!
Under punkt 2 och 3 kommer jag att ladda och avsluta med 2 djupa andetag.

När det är dags att krysta, säger ni som vanligt till mig att det är dags, men jag kommer att försöka andas flämtandning genom de första 2-3 krystvärkarna. Detta för att undvika bristningar.
Under utdrivningsskedet vill jag ha hjälp med att veta när jag ska krysta och inte. Jag hade inga ordentliga krystvärkar förra gången.
När jag sedan krystar kommer jag andas in, andas ut, andas in, hålla andan, pressa ner hakan mot bröstet och trycka med de muskler jag övat upp (INTE krysta som när man går på toaletten alltså)
Efter 10-12 sekunder andas jag ut och in igen, håller åter andan och trycker. 2 krystningar på varje värk.
Jag vill hela tiden veta hur långt barnet har kommit. Exempelvis vill jag veta när huvudet precis är på väg ut, så att jag kan flämtandas istället för att krysta, för att förhindra att jag spricker.

Eventuellt kanske jag vill ha syrgas efter både flämtandningen (punkt 3)
Och krystvärkarna. Men då menar jag ENBART syrgas – inte lustgas.
Bifogar även lite av kursmaterialet där det står utförligare om profylaxen och vad jag gör.

”Reservplan”
Jag vill verkligen föda enligt profylax-metoden, och hoppas det ska fungera bra för mig. Men om det inte fungerar, och jag känner att jag behöver någon annan smärtlindring, vill jag ha något som inte påverkar min förmåga att krysta när det är dags för det.
Det jag helst tar är Epidural. F.ö kan jag tänka mig lustgas och/eller
Västerviksspruta. Jag vill inte ha sterila kvaddlar.
Jag kommer att lyssna på er om ni har andra förslag!






Detta är vad jag gör under profylaxen
1. När jag är öppen c:a 1-3 cm. kommer jag att djupandas under värkarna.
In genom näsan, ut genom munnen.
2. När jag är öppen c:a 3-7 cm. kommer jag andas på samma sätt, fast snabbare, kort inandning - långsam utandning.
3. Under slutfasen c:a 7-10 cm. kommer jag att andas snabbt.
Antingen på samma sätt fast jättesnabbt, ELLER korta, snabba andetag genom näsan. Jag hyperventilerar inte – det ska vara såhär!
Under punkt 2 och 3 kommer jag att ladda och avsluta med 2 djupa andetag.

När det är dags att krysta säger ni som vanligt till mig att det är dags, men jag kommer att försöka andas flämtandning genom de första 2-3 krystvärkarna. Detta för att undvika bristningar.
Under utdrivningsskedet vill jag ha hjälp med att veta när jag ska krysta och inte. Jag hade inga ordentliga krystvärkar förra gången.
När jag sedan krystar kommer jag andas in, andas ut, andas in, hålla andan, pressa ner hakan mot bröstet och trycka med de muskler jag övat upp (INTE krysta som när man går på toaletten alltså)
Efter 10-12 sekunder andas jag ut och in igen, håller åter andan och trycker. 2 krystningar på varje värk.
Jag vill hela tiden veta hur långt barnet har kommit. Exempelvis vill jag veta när huvudet precis är på väg ut, så att jag kan flämtandas istället för att krysta, för att förhindra att jag spricker.

Eventuellt kanske jag vill ha syrgas efter både flämtandningen (punkt 3)
Och krystvärkarna. Men då menar jag ENBART syrgas – inte lustgas.
Bifogar även lite av kursmaterialet där det står utförligare om profylaxen och vad jag gör.

”Reservplan”
Jag vill verkligen föda enligt profylax-metoden, och hoppas det ska fungera bra för mig. Men om det inte fungerar, och jag känner att jag behöver någon annan smärtlindring, vill jag ha något som inte påverkar min förmåga att krysta när det är dags för det.
Det jag helst tar är Epidural. F.ö kan jag tänka mig lustgas och/eller
Västerviksspruta. Jag vill inte ha sterila kvaddlar.
Jag kommer att lyssna på er om ni har andra förslag!
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

ojdå, det blev visst dubbelt själva "hur man gör", det gick iväg innan jag hann med det :shock:

Men jag hoppas det kan hjälpa dig lite på vägen!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
sepia
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 14 apr 2007, 19:12

Man tackar!

Inlägg av sepia »

Tack så mycket! Kommer nog försöka ta med dina andningpunkter. Den mandeloljan du pratar om är det förberedelseoljan? Har inhandlat den men förstår inte riktigt hur man smörjer in sig med den innan förlossningen. Hur har du gått till väga? Vill gärna veta om jag gör rätt.

Undrar även vad det ärför skillnad mellan dessa två andningar som du beskrivit under punkt 3:
"Antingen på samma sätt fast jättesnabbt, ELLER korta, snabba andetag genom näsan."
3-barnsmamma till 1 pojke 050418, 2 flickor 060720 och 071101
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Aha, då hajar jag :wink:

Hälsningar från kusinen från landet :oops: :lol:

LYCKA TILL :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Mandeloljan bad jag barnmorskan smörja in runt öppningen innan det var dags att krysta (förlåt nu blev det intimt :oops: :wink: )

Andningen i det sista skedet sker antingen med snabba in-genom-näsan-ut-genom-munnen (låter ung. som ett snabbt tuffande tåg) eller snabbt, ytligt ut och in genom bara näsan (som en snabb sniffande hund)

Fort, fort ska det gå!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Tack så mycket anna. :D

Jag ska föda i februari på ett främmande språk i et främmande land... En så bra nerskriven plan på det nya språket blir bra att ha med sig! Jag får be min lärare om hjälp och göra den till min egen...

Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Jonatans_mamma
Inlägg: 124
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:26
Ort: Zell am See, Österrike

Inlägg av Jonatans_mamma »

Hej!

Som "utlandssvensk" blir jag lite nyfiken pa i vilket land du ska föda....
Själv ska jag föda i Österrike i mars. Första gangen födde jag ocksa i Österrike men eftersom Jonatan inte ville vända sig med huvudet nerat (trots vändningsförsök) blev det tyvärr kejsarsnitt :cry:
Hoppas denna gangen pa en normal förlossning! Ska läsa in mig pa profylax andningen!

När är det dax för din del?
Kram
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Denna gång ska jag föda i Spanien :D Det blir nog bra det... Förra gången födde jag i Canada och första i Finland. Det är spännande att se olika system och hittils är Canada det klart bästa.

Den 2. februari är det dags, så jag måste skärpa mig med träningen! Blåser lite på ljuset och tränar andning i uppförsbacken till språkkursen.
Lycka till med träningen du också!

Maria

:D
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Jonatans_mamma
Inlägg: 124
Blev medlem: tor 09 mar 2006, 15:26
Ort: Zell am See, Österrike

Inlägg av Jonatans_mamma »

Har nu läst om psykoprofylax-andningen i Barnaboken och stött pa ett litet problem...
Hur vet jag hur snabbt jag ska flämt-andas??? Alltsa i vilken takt? Jag förstar att det kan vara svart att förklara med ord :shock:

Jag har beställt Anna Wilsbys "Innan du föder" men den kommer jag tyvärr inte ha förrän precis innan jul da mina föräldrar kommer hit till Österrike. Jag hade gärna vetat hur det ska vara innan dess sa jag kan träna rätt takt!

Nagon erfaren flämt-andare som kan hjälpa till :?:

Tack, Malin med växande mage :D
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
mari.g
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 sep 2007, 14:01
Ort: Luleå

Inlägg av mari.g »

Jag tycker att du ska öva och hitta din egen rytm! Men jag hade nog ca 1 (1-2) andetag per sekund. Det tar ett tag innan man får kläm på det o inte blir yr o konstig. O glöm inte avslappningövningarna, det är svårare att få till då det verkligen gäller, tyckte iaf jag!

Jag klarade öppningsskedet jättebra med TENS o andning/avslappning. Var öppen 7 cm när jag kom in till förlossningen kl 9,30. Hade då haft värkar sen kl 01.

Lycka till :!:
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Om du vill skicka mig din e-postadress, så kan jag maila det som stod på growinlifes hemsida innan, om hur man andas. Det är alltså text av Anna Wilsby själv, och den är lätt att förstå!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Hej Anna :D

Kan jag få skicka min email adress också? Det är tredje födsel för mig, men jag tycker andningen är jättesvårt att få koll på. Avslappning och krysta är ok.

Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"