Behöver er åsikt om tvillingar på dagis..

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Pimm
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 14:59

Behöver er åsikt om tvillingar på dagis..

Inlägg av Pimm »

Hej
Skulle behöva lite tankar och synpunkter.
Just nu är jag föräldrarledig med lilla E som är 4,5 månader. Tänker vara hemma med henne så länge det bara går. Hon har dessutom två storsystrar som är 3,5 åt. De är på dagis. Ibland funderar jag på att de också skulle vara hemma helt. Nu är de på dagis 18 timmar i veckan. Anledningen är att om de är på dagis kan de vara åtskilda några timmar varje vecka. (enäggstvillingar som är väldigt tighta)
Vaför skulle jag då vilja sära på dem?
De är väldigt sena med språket, men pratar så de förstår varandra. De påverkar varandra och ska alltid göra som den andra. Vi vill helt enlkelt att de ska få möjlighet att utvecklas mer individuellt. detta är jättesvårt att genomföra eftersom vi inte har släkt nära osm kan hjälpa till så vi kan dela på dem. Dessutom börjar de bli ganska stora och kanske behöver söka kompisar utanför varandra vilket de har svårt för när de är tillsamans. Då lekaer de helst med varandra och "stänger ute" de/ de andra de leker med.
Dessutom är det lättare för mig att få dem delaktiga då de är mer intresserade av vad och hur jag gör om den andra tvillingen inte är med. JAg har mer tid att vara tålmodig och inte stressa när jag bara har två barn hemma (som dessutom inte är i samma fas och tar varandras parti)
Jag vet att andra kanske inte har svar på mina tankar men det vore intressant med lite åsikter från andra med barnabokstänk...
KAn det vara rätt att ha tvillinar på dagis för att de har lite andra behov än andra barn eller är de som "vanliga syskon"?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, du har fått vänta länge på svar, förlåt :oops: :cry: :lol:

Jag har bara några synpunkter, inga patentlösningar:

:arrow: De är så pass stora nu att det säkert inte är några problem alls för dem att vara ifrån varandra några timmar på dagis (är de verkligen på olika avdelningar?) och träffa andra barn och leva i varsin värld. Det kan mycket väl vara nyttigt, och jag tror du tänker rätt.

:arrow: De är enäggstvillinngar och hur många barn är det :?: Det är en väldigt speciell sits och jag tycker man ska låta sig fascineras av och beundra det, inte "bara" till varje pris försöka få dem att bära sig åt som om de inte alls vore enäggstvillingar utan separata personer på ett sätt de aldrig kan bli, så länge de lever.

:arrow: Principiellt tycker jag det är vanskligt att de inte ska få vara hemma när du och lilla E är hemma, men, som sagt, de är så pass stora att de kan "ta" det med gott mod, skulle jag tro. Men tro inte att du och "flocken" inte skulle kunna ge dem det de behöver :!: Hemhörighet - tillhörighet - flockkänsla. Vetskapen om att BEHÖVAS, faktiskt, praktiskt och konlret, vilket inget dagis i världen kan åstadkomma av strukturella skäl.

:arrow: Enäggstvillingar utvecklar sitt eget privata lilla språk och jag tycker det är ganska underbart. Om man så särar på dem med trehundra mil emellan dem, kommer de att fortsätta prata med varandra på sitt eget språk (som inte alltid alls är ordens). Livet ut.

:arrow: Jag förstår att du kan tycka det är skönt - och säkert de också, ibland - att handskas med dem en och en, men se det inte som en jätteviktig ambition. Det är som att skilja på ett par fötter. Det går och det går bra, men inte så väldigt länge, om man säger :wink: Och inget fel i det.

:arrow: Ge dem uppgifter, inte minst krng den lilla. Där kan du uppmuntra och genomdriva en individuell social delaktighet, som bekommer alla parter väl :wink: :lol:

:heart: :heart: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej :D
KAn det vara rätt att ha tvillinar på dagis för att de har lite andra behov än andra barn eller är de som "vanliga syskon"?

Det är självklart rätt att ha tvillingar på dagis och dom är som "vanliga syskon" som du skrev.


Hade jag haft tvillingar då slulle jag aldrig dela på dom själv.Jag skulle ge dom tid och chans att dela på sig själv när dom är mogna.
Jag kände flera personer som hade tvillingar så ingen var villig att dela på dom , sen när dom var äldre då gick dom skylda vägar själv.Dom har speciellband :D och dom mår mycket bättre tillsammans.
Det var min åsikt :)
Hoppas jag har inte gjort dig förvirrad med mitt svar.
Kram Linda.D
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

Hej,
mycket bra svar har du fått tycker jag som själv är enäggstvilling!
JAg funderade tidigare på att svara men då vi inte hade något eget språk utan tvärtom var tidiga med talet och inte heller utestängde andra kände jag att jag inte kunde tillföra så mycket. Men, iallafall, jag håller med om att du inte ska oroa dig för att de är tighta. Se det som en tillgång! Tids nog kommer de säkert att gå skilda vägar.
Jag och min syster gjorde det mesta tillsammans ända upp till universitetet. Lika kläder hela mellanstadiet, samma kompisar osv. (men inte samma pojkvänner, det har aldrig varit nåt problem, tro det eller ej! :D ). När utbildningen var färdigt gjorde olika omständigheter att vi inte ens bott i samma stad sen dess. Tråkigt, men det går det med.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"