Förskolepersonal och föräldratankar efterlyses!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
loppan o nilla

Förskolepersonal och föräldratankar efterlyses!

Inlägg av loppan o nilla »

Hej alla! :D

Ska börja jobba på min förskola nu om ca fyra månader om jag får plats till min lilla, har absolut ingen brådska dit. Men jag har nu fått en inblick i Anna Wahlgrens tankesätt i och med mitt lilla barn och tycker det är fantasktiska tankegångar och förhållningssätt hon har. Jag har utvecklats mycket sen när jag började läsa detta form + barnaboken. Kommer att ta med mig mycket till mitt arbete. :wink: Hjälp mig att bli en bättre pedagog! :roll:

Jag önskar få lite tips och ideer om det nu finns nån förskolepersonal som är härinne och läser detta om hur ni arbetar i förskolan och tankesätt och om ni går ut till föräldrar att det är Anna Wahlgren som är bakom teorierna som ni har som utgångspunkt. Sen är det så otroligt utvecklande att utbyta tankar och att få reflektera om vad som skrivs. :D

Även om det finns föräldrar som har lite tankegångar om hur man skulle kunna arbeta på en förskola med barn i åldrar 1,5 till 5 år. Samt hur ni önskade att er personal hade arbetat om ni hade haft era barn där.

Vet inte riktigt om jag är i rätt forum, men hittade inte riktigt någon bättre. Är jag i fel så ber jag er flytta mig.

Loppan o Nilla som nu är helt underbar, 20 månader.

Inlägg av Linnéa med två barn »

Jag är inte utbildad förskolelärare men har två barn på förskolan. Och det finns så mycket att säga till dig blivande lärare om hur viskulle vilja ha det på förskolan.
Det som jag tycker är viktigast nu när politikerna gör så STORA barngrupper är att så mycket som möjligt ge barnen LUGNA stunder. Om politikerna bestämmer att det ska vara 24 barn i en grupp så får man själv dela på gruppen tycker jag. Tre personal = tre grupper. En ute och de andra två i OLIKA rum med olika aktiviteter. Allt för att göra ljudnivån så låg som möligt och stressen mindre för barnen. Dessutom vågar många barn göra sig bättre hörda i mindre grupper. Vår dotter ex vågade inte säga när hon var kissenödig, tex, vilket hon nog hade vågat i mindre grupp.

På min ena dotters avdelning (3-5 år) har man 30 min vila efter lunch. Varför inte ha en timme med absolut krav på tystnad från barnens sida? Om de har svårt att ligga still så läs spännande sagor eller varva med musik. Även om de inte sover så tror jag nedvarvningen är viktig för barn som har långa dagar. Jag tror man kommer långt genom att hela tiden sträva efter lugn och ro. Kanske införa en hal eller hel timme med fysisk aktivitet som dansa vilt/ha kuddkrig, så har de kanske levt ut det och kan ta det lugnare resten av dagen. För det är klart att deras energi måste få komma ut.

Ett till tips: jag ser hur de på vår förskola tar ut 20 barn i tamburen samtidigt, vilket leder till kaos, ihopblandade kläder och att barnen inte får hjälp att bedömma vilka utekläder som passar för vädret. Slussa ut!

En annan viktig sak är bemötande när barnet lämnas: gå alltid ner på huk, säg barnets namn och visa att du ser barnet, det betyder mycket. Det är inte roligt att behöva ställa sitt lilla barn mitt på golvet och fröknarna bara svansar förbi och säger hej (till föräldern!) i förbifarten. Och om barnet gråter vid lämning- snälla ta upp det och krama det. Inte självklart för alla....
Lycka till, en mamma med åsikter.... :heart:
Kramar!
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
För en tid sedan var det en liknande diskussion - troligtvis på kackelforum. Om du söker på inlägg från father of sons så tror jag du hittar det. Kan förstås också varit på diskussionsforum.

Om sökfunktionen ej fungerar så finns tips under användashjälp på hur du ska göra.

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
loppan o nilla

Hej linnea, tack för svar, alltid kul att höra vilka tankar och åsikter föräldrar har. Själv arbetar jag på ett förädrakooperativ sen sju år tillbaka och tycker själv att det är så givande och roligt. Totalt annorlunda från kommunalt.

Bara det du skriver att det inte är självklart för alla att ta upp ett gråtande barn vid avsked är skrämmande. Jag hoppas inte att du råkat ut för det. :cry: Skulle aldrig falla mig in att inte vara närvarande när föräldrarna går.

Susanne jag ska leta och söka men det är inte lätt, har suttit en stund och ska nu fortsätta.

Tack Loppan :D
Lycklig mamma till underbara Cornelia snart 6 år, född jan- 06. ♥
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Jag hinner inte skriva nu, men har du sett denna tråd...?

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7373

/Fjällmor
loppan o nilla

Tack Fjällmor!

Nej det hade jag inte, tack för den! :D :D :D

Tack jag läser vidare, man hittar ju så mycket intressant när man letar som man fastnar i! :lol:

/Loppan
Lycklig mamma till underbara Cornelia snart 6 år, född jan- 06. ♥
JH

Inlägg av JH »

Linnea med två barn:

När jag läser ditt inlägg så ser jag att ALLT du skriver stämmer in på hur de gör på den förskola som min dotter på! Jag har alltid tyckt att det är en bra förskola, men man har ju ingenting att jämför med. Nu när jag läser det du skriver och förstår att det inte är självklart på alla förskolor så känner jag mig väldigt glad att få har mitt barn på en sån förskola :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"