Vårdnadsbidraget grr...

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Mia79
Inlägg: 349
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 19:19
Ort: Noraström

Vårdnadsbidraget grr...

Inlägg av Mia79 »

Jag blir såå arg. Vår kommun (Kramfors kommun) tänker antagligen inte införa vårdnadsbidrag. Man skulle bott några mil söderut, Härnösand t.ex. vore bättre. Varför vill de so badly att man ska stuva in barnen på dagis vid 1,5år? Exakt vad är det som är så ursäkta uttrycket dj*vla bra med dagis? Vad gör de som jag inte kan göra hemma? För det är ju i princip det man säger när man låter barnen gå på dagis fast man själv är hemma Det går minsann för sig att betala resterande kostnader för exempelvis 15h-barn som har mammorna hemma med bebis, det går bra det. Men 3000spänn till den som vill ta hand om sina barn själv, nänä, stopp stanna. Valfrihet vad är det? "ingen kan leva på 3000kr" "bara för de rika" "försämrar integrationen för invandrare i samhället" "kvinnofälla" osv osv. Vad jag vet så är det många på detta forum som kan leva på EN lön och jag tycker inte att vi verkar fångade i kvinnofällan heller. Integrationen? Ska vi offra våra barns barndom för integrationens skull? Fattar nada och noll. Men de vill väl fylla förskolorna som de ända har igång, för att skapa ett ynka jobb till. Grr...arg är vad jag är!
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag förstår din ilska, vår kommun ska inte heller ha vårdnadsbidraget.
Det kan ju omöjligt bara vara för de rika, jag menar vi vanliga, med vanliga inkomster, kanske kan tänka oss att leva riktig sparsamt ett litet tag,
Vi skulle kunna klara oss i dagsläget, men lite omprioriteringar, och vi är helt vanliga löntagare, som inte är rika, men inte heller fattiga.

Åh det är verkligen så orättvist.
Är verkligen less på kvinnofälle snacket. Det är väl inte dirket någon som har tänkt bli en insnöad hemmafru för all framtid, bara för att man vill vara hemma liiite längre med sina barn.
Och dessutom så kan ju männen vara hemma, och om de nu är det, betvivlar jag att någon skulle yppa ordet mansfälla bara för det :shock:
Det är ju inte klokt, hur staten får bestämma rakt in i familjerna. Som om man inte vore myndig och förnuftig nog att besluta över det som ligger en närmast om hjärtat. :twisted:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Om man får spinna vidare på detta med kvinnofälle snacket...
Jag tror att vi 70 talister, och ja även 60-talisterna, och 80-talisterna i viss mån också, är de generationer som är allra längst i från att hamna i någon slags kvinnofälla.
Det är ju i mångt och mycket våra föräldrar som stod på barriärerna och banade våran väg ut i jämlikheten.
Jag ser min generation som ytterst långt i från att hamna i någon kvinnofälla, vi vet hur det ska vara, vi är förmögna att ta hand om oss själva :? vi behöver inte hamna i kvinnofällan för vi har valmöjligheter.

Jag oroar mig mer för en annan slags kvinnofälla, jag oroar mig mer för hur dagen tjejer formas. Hur pressen på utseende och bekräftelse bara ökar.
Man ska vara snyggast, sexigast, roligast etc
Jag märker det inte minst på den lilla insyn jag får ha i min tonårspojkes liv...
Flickorna ska ha bekräftelse, via datorn då...
De skriver via msn till min son tex:
-Vem tycker du är snyggast i klassen.
-Jag vet inte
-Men snälla säg, vem tycker du?
-Jag vet inte, jag vill inte svara.
-vadå då? men svara då?

På en annan sajt lägger flickorna ut bilder på sig själva, och folk får rösta på vem som är snyggast.
De flickvänner han nu hunnit med redan, har varit galet desperata, via sms,
-svara
-hallå, vars är du?
-Kan du komma hit?
-ring
etc
i all oändlighet
tills pojken gör slut.

Samtidigt som tv och internet bara matar på hur en kvinna ska vara och bete sig. Och det handlar mycket om sexuella anspelningar. 12 åringar är många gånger uppseendeväckande utmanade.
De som inte opererat brösten planerar att göra det...
fruktansvärt är det :!:
Och för mig är detta den NYA kvinnofällan.
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Det lustiga är också att 98% av förskolepersonalen är kvinnor. Men de har minsann inte hamnat i någon kvinnofälla, för de få ju betalt för det och de är ju inte där för att de är föräldrar till barnen och kommer ha ett livslångt förhållande till barnen. Utan de gör ett proffesionellt jobb utan att lägga några djupare känslor på barnen (eller hur man ska säga med vacker svenska...förstår ni?) Och är det helt normalt.
Så lösningen på problemet kanske vore att de ger ännu mer än futtiga 3000 till oss som stannar hemma, hehe, och sätter något tjusigt namn på det(istället för hemmafru så bli det hemmapedagog :roll: :? )
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Mata skrev:Så lösningen på problemet kanske vore att de ger ännu mer än futtiga 3000 till oss som stannar hemma, hehe, och sätter något tjusigt namn på det(istället för hemmafru så bli det hemmapedagog :roll: :? )
:D :thumbsup: :D

Men jag är också sjukt upprörd att det ska bero på VAR man bor om man ska få vårdbidraget :evil:
Borde det verkligen inte vara lika för alla i Sverige???
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mia79
Inlägg: 349
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 19:19
Ort: Noraström

Inlägg av Mia79 »

Jag laddar nu för en riktigt saftig insändare...så kom gärna med fler bra argument!
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Ja! Skriv insändare! Jag fick faktiskt med en jag skrev om vårdnadsbidraget i Södertäljeposten i fredags. Om man har bra koll på stavningen och inte skriver allt för långet så är chanserna att få in en insändare i lokaltidningar stora.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

ELLER så delar man lika, mamma och pappa, på föräldradagarna (nästan) och får 3000 kronor extra i månaden :!: Som man ju kan spara och vara hemma för när dagarna är slut. Gäller i HELA landet!!! :D :D :D :D

Från TT:
"3 000 i jämställdhetsbonus

Jämställdhetsbonusen uppgår till 3000 kronor i månaden och träder i kraft den 1 juli 2008. Den ges i form av en skatterabatt.

Bonus gäller för de nio månader i föräldraledigheten med föräldrapenning som inte är öronmärkta för pappan eller mamman. Om till exempel mamman tar ut de första 4,5 månaderna, så kan pappan begära jämkning och få skatterabatt på 3000 kronor per månad för den resterande tiden. Om mamman i stället tar ut åtta månader och pappan en månad, så betalas bonusen ut bara för den månaden."
Mia79
Inlägg: 349
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 19:19
Ort: Noraström

Inlägg av Mia79 »

Nya mamman skrev:ELLER så delar man lika, mamma och pappa, på föräldradagarna (nästan) och får 3000 kronor extra i månaden :!: Som man ju kan spara och vara hemma för när dagarna är slut. Gäller i HELA landet!!! :D :D :D :D

Från TT:
"3 000 i jämställdhetsbonus

Jämställdhetsbonusen uppgår till 3000 kronor i månaden och träder i kraft den 1 juli 2008. Den ges i form av en skatterabatt.

Bonus gäller för de nio månader i föräldraledigheten med föräldrapenning som inte är öronmärkta för pappan eller mamman. Om till exempel mamman tar ut de första 4,5 månaderna, så kan pappan begära jämkning och få skatterabatt på 3000 kronor per månad för den resterande tiden. Om mamman i stället tar ut åtta månader och pappan en månad, så betalas bonusen ut bara för den månaden."
Ja, det är ju en bra tanke! Fast i vårt fall går inte det. Min sambo har startat egen verkstad och han har ju en hyra som ska betalas, oavsett om han får lön eller föräldrapenning. Han har bara haft den i ett år och han har ingen anställd så det blir ju svårt att skrapa ihop till hyran på 20 000 om han jobbar halvtid eller är föräldraledig.
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nya mamman skrev:Från TT:
"3 000 i jämställdhetsbonus

Jämställdhetsbonusen uppgår till 3000 kronor i månaden och träder i kraft den 1 juli 2008. Den ges i form av en skatterabatt.

Bonus gäller för de nio månader i föräldraledigheten med föräldrapenning som inte är öronmärkta för pappan eller mamman. Om till exempel mamman tar ut de första 4,5 månaderna, så kan pappan begära jämkning och få skatterabatt på 3000 kronor per månad för den resterande tiden. Om mamman i stället tar ut åtta månader och pappan en månad, så betalas bonusen ut bara för den månaden."
Seriöst, skrev verkligen TT det där?? Jämställdhetsbonusen är ju inte upplagd efter om mamma eller pappa är hemma, utan om den som tjänar mer är hemma :!: Om mamman har högre lön än pappan, är alltså TT´s resonemang tvärtom-fel :shock: :!:

Fast, det är väl klart. Ingen man är väl ihop med en kvinna med högre lön... :roll: :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo jusst det, här går det inte heller :cry:
Visst skulle det gå, men..
Fadern har diabetes 1, och ca 1-2 gånger per månad hamnar han i ett tillstånd, där han inte kan ta vara på sig själv ens. Alltså han får lågt blodsocker, och tappar både tid och rum och allt förstånd.
Han sköter sin sjukdom bra, men likafullt blir han låg i bland. Han förstår inte ens att han behöver dextrosol, och vägrar äta för att bli bättre, så han är verkligen svår att ha att göra med jusst då. Det skulle kunna bli livsfarligt, om barnen är riktigt små.
Jag vet inte om hans diabetes är allvarligare än de flesta andras, men det är i alla fall förfärligt när omgivningen och familjen också drabbas av det.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"