Svägerskan ajabajar!

Samtalsforum med barnen i fokus
Tina-Stina

Svägerskan ajabajar!

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Har problem med relativt nya svägerskan.
Så fort hon träffar våra barn så ajabajjar hon argt det mesta dom gör, och det är när dom tittar på saker osv. som dom får titta på :roll: Hon sa till tjejen när hon satt ner på gräsmattan...tyckte att hon skulle sitta på en stol! :x Vi har inte lyckats vara i samma rum när hon sagt det och inte haft "det där tillfället att säja till henne, saken är den, att hon pluggar till dagisfröken och hon tycker att hon vet mer om barn än mig. (har själv inga barn)
Förra veckan hann hon vara innanför dörrarna i 1,5 minut, så kom första ajabaja. Vi träffas ganska sällan som tur är, och det är inte så lockande att åka till dom.
Nu ska vi på samma kalas på lördag, och när hon börjar som vanligt så ska jag säja till henne hade jag tänkt. Någon som har varit med om liknande situation, och har lite tips och råd om hur jag ska göra?
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
nilam

Inlägg av nilam »

Tips och råd..............

Jag kan ju säga att jag överhuvud taget inte kommunicerar med min svägerska pga just detta som du skriver om.

Hon har ett barn och är barnskötare, men vi är från två olika planeter när det gäller barnuppfostran och jag undviker verkligen att träffa henne och hon mig :cry:

Jag tycker inte att du behöver gå in på några detaljer, man tycker ändå inte lika, säg mer att JAG sköter uppfostran av våra barn, du kan sköta dina, den dagen de kommer (eller så är det kanske slut innan dess :P )

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Linnéa med två barn

Inlägg av Linnéa med två barn »

:x Irriterande du! Du får försöka uttrycka dig så klart som möjligt. Kanske inte läge att gå in i uppfostringsmetod-diskussioner på släktkalaset, utan ett "Jag säger till mina barn när jag behöver det, du behöver inte oroa dig för det" borde räcka. Om du säger det bestämt! Stå på dig. (vet hur det är, fast med svärföräldrar) :wink:
Kramar!
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Tack för stärkande ord!
Tråkigt att det ska behöva bli så! Tyvärr blir det ju att man undviker henne, och jag har faktiskt lite svårt för att tycka om henne. Hon är en väldigt negativ person, och jag har aldrig sett henne le...det hjälper ju inte till när hon skäller på barnen direkt.. :roll:
Ska tala om för henne vad som gäller på lördag.. :wink: Tack igen!
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

Sorgligt att höra att hon ska bli dagisfröken... :(
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ett pedagogiskt drömscenario vore om hon gjorde bort sig på minsta lilla vis på kalaset, t ex snubblade på mattan eller tappade sitt vin(?)glas eller spillde på sig eller kletade ner fingrarna med kaka eller stötte till någon av misstag eller bättrade på läppstiftet eller hälsade med fel hand för att den andra var upptagen eller ursäktade sig för att hon glömt namnet på någon eller eller eller :roll: Då kunde du genast vara där och säga AJABAJA, utan vidare kommentarer. Och gå din väg med ögon i nacken och låta budskapet smälta in, om men säger. Och upprepa vid första bästa förnyat tillfälle. AJABAJA :!: Och inte säga någonting annat till henne överhuvudtaget.

Enklare terrorism :wink: Som garanterat tar skruv, om inte första så femtonde gången. Och kanske till och med manar till både (pedagogisk) inlevelse och empati.

Bra båda för en blivande dagsifröken :!: Så du gör henne ju en tjänst :wink: :lol: och är inte taskig alls O:)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

annawahlgren skrev::D Ett pedagogiskt drömscenario vore om hon gjorde bort sig på minsta lilla vis på kalaset, t ex snubblade på mattan eller tappade sitt vin(?)glas eller spillde på sig eller kletade ner fingrarna med kaka eller stötte till någon av misstag eller bättrade på läppstiftet eller hälsade med fel hand för att den andra var upptagen eller ursäktade sig för att hon glömt namnet på någon eller eller eller :roll: Då kunde du genast vara där och säga AJABAJA, utan vidare kommentarer. Och gå din väg med ögon i nacken och låta budskapet smälta in, om men säger. Och upprepa vid första bästa förnyat tillfälle. AJABAJA :!: Och inte säga någonting annat till henne överhuvudtaget.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Jag skrattar på mig :!: :lol:

/Fjällmor
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack snälla AW, ingen kan ju säga det som du! :heart: :lol:

Skall genast praktiseras i omgivningen! :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lillith

Inlägg av lillith »

Hej på dig
Jag skulle säga att vi "provar ett särskilt förhållningssätt" med våra barn och be henne att komma direkt till MIG och be mig "ta hand" om mina vildar. Jag skulle be henne att INTE tala till våra barn direkt. Sedan skulle jag inte gå in i en diskussion om vem som har rätt och fel, säga typ "Om du vill kan vi diskutera det en annan gång" och sedan smita iväg på festen... Alternativt stå fast och säga "Du kanske har rätt men vi vill prova det här i alla fall..." ("förlora slaget men vinna kriget").
Alternativt skulle jag inte ta med barnen till där hon är om jag inte orkade ta fajten. Jag har faktiskt en vän som jag tycker mycket om som kan vara otroligt hård mot barn. Hon får inte vara runt mina barn. Jag ser till att vi (familjen) inte kommer på fester där hon är med eller så ordnar vi barnvakt.

Vad jag INTE tycker är ett alternativ överhuvudtaget är att du fortsätter låta en annan vuxen behandla dina barn på ett sätt som du inte tycker om. :evil: :?
Lycka till!
lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Haha! :D :D :lol: Skrattar högt ska jag säja! Det hade ju varit helfestligt att ajabaja henne tillbaka!
Lysande!
Lillith, helt med på vad du menar!
Tyvärr har jag ju inte vistats i samma rum när hon ajabajat, men på lördag ska jag inte lämna dem i samma rum! :evil:
Saken är också den, att jag misstänker stort att svägerskan blivt mobbad i uppväxten, och är hur svår som helst att prata med! Hon är på sin vakt, och misstänker allt och alla :(
På ett kalas vi var på i Maj , skulle hon bjuda barnen på godis, som de inte äter. Jag och mannen sa "nej, de äter inte godis ännu, men tack ändå!" Hon blev väldigt stött och sa inte ett ljud på hela kalaset efter det... :roll: :roll: man kan alltså inte säja till henne.
Jag har också av naturen svårt att säja till folk, ( har iofs.tränat och blivit bättre på det :wink: ) men nu är det tvunget! :evil:
Tack igen!
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D

Lysande Anna :D :heart: Gissa om jag ska testa det. Börjar dock på folk med humor... :wink:

Jag hade varit tydlig och saklig men försökt säga det med vänlig uppsyn och ett leende på läpparna. Inte göra avkall på sak men försöka bjuda till ändå. Det är svårt när man själv känner sig både nervös och trängd men det kan göra all skillnad på hur "hårt" det uppfattas. Hur hon nu än är så är det din svägerska och ni ska (kanske) dras med varandra under en lång tid.

Jag tycker sedan att man "ofta" stöter på människor (vänner/släkt) som behandlar mina barn på ett sätt jag inte uppskattar. Jag försöker då alltid vara närvarande och helt enkelt gå in och ta över en situation när något uppstår. Typ om hon börjar säga ajabaja så tar du ett steg fram och reder upp det på sitt sätt. Tar då udden av hennes sätt mot barnen och det är ditt de minns. Hon kanske också lär sig något. :wink: Du får vara närvarande och ha ett öra till barnen hela tiden.

Lycka till :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Tack Susanne! :D
Bra tips att ta över situationen! Det har jag inte tänkt på ](*,) Så ska jag försöka först, och funkar inte det, får jag säga till henne riktigt.
Mvh Tina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Vill bara tala om att vi provade med att ta över situationen när den dök upp i lördags, och det fungerade alldeles utmärkt! :lol: :lol: Hon drog sig tillbaka, och ajabajde inte på hela kvällen! =D>
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »