Tillbaks igen...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ciri

Tillbaks igen...

Inlägg av ciri »

Jag skulle ju ta en paus i kurandet men vad hände då!!?
:arrow: Killen har nu i 3 nätter i rad vaknat varannan timme hela natten :!: Varför gör han det? Med paus i kurandet menar jag att jag gick in till honom när han vaknade, la honom tillrätta så somnade han om igen istället för att stå utanför o ramsa, vänta o bekräfta. Jag orkade inte efter 3 veckor hålla på så flera gånger per natt, ville bara få honom att somna om fort så jag oxå fick sova!! Natten som var körde jag ramsning igen men så fort jag började utanför så blev han hysterisk! Jag gick in o buffade nån sekund men samma sak när jag gick ut.. Nu i kväll blev han lessen när han skulle sova oxå, han som aldrig har protesterat vid nattningen! Han grät så tårarna sprutade och nu en timme efter nattningen så har han redan vaknat två gånger o grinat... Nu sist gick jag in o pussade på honom då högg han tag i mitt hår o la sig mot min kind så somnade han. Har märkt att han nu senaste dagarna har blivit lessen när jag har lämnat rummet. Om han nu har fått sån där period av separationsångest är det inte grymt att kura då eller svårt iallafall? Hur har ni gjort som lyckats?
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
camilla

Inlägg av camilla »

Man kan inte tro att man skall veta VARFOR de gor pa det ena eller andra sattet, man far forsoka motverka att det blir sa. Jag vet inte om man kan kalla SHN kuren for grym precis, har ingen erfarenhet av separationsangest men om det ar det han har sa ar han val sadan pa dagtid oxa antar jag, att han inte later dig lamna rummet osv??? Du har inte tankt pa att det ar du som kanske slappt in vargarna? Det ar ju DU som maste fa honom att kanna sig lugn och trygg, jag far lite kanslan av att du haller pa med allt mojligt just nu i ett desperat forsok att fa honom att sova, detta maste ju bara gora honom forvirrad och fragvis. Alltsa, om du bestamt dig for att inte kora kuren sa bestam dig for nat annat (typ att han skall sova i din sang eller dyl) men du maste valja linje och bestamma dig innan for vad du skall gora, en buff har och en ramsa dar, ena natten i mammas sang och nasta i spjalsang osv forvillar nog bara. Alltsa, detta ar ju vad man kan tro ligger bakom men vem vet....
Hoppas verkligen att det ordnar sig men bara du kan reda upp det, glom inte det!!
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
br

Inlägg av br »

hej
jag tror att vi som "lyckats" har varit konsekventa pålästa och bestämt oss för att "kuren " ska hjälpa oss tilkl sömn och även anammat Annas filosofi om barn !

Din son är antagligen mer förvirrad än någonsin, det finns mer välformulerade personer här än jag men om du verkligen vill genomföra kuren så genomför _kuren_ och ionget annat. !! med alölra största sannolikhet vet inte din so natt det är en paus i kurandet just nu :?

BEstäm dig !! Du vet att du får hjälp och tips hör om du vill
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
ciri

Inlägg av ciri »

:idea: Varför skrev jag att han vaknat varannan timme, det är ju EN gång i timmen! - jag är altså upp 10 gånger per natt!
Ja det klart att han lär vara förvirrad stackarn o det är ju klart att han inte vet att jag pausar! Det var 2 nätter som jag struntade i ramsandet, bara gick in o fick honom att somna om, undrar om jag måste börja om från början med buffning etc eller ska jag fortsätta där jag var :?: :?:
:arrow: måste bara tillägga att jag verkligen tror på kuren och har läst barnaboken två gånger (några kapitel flera ggr) och jag älskar Anna W, allt är ju så självklart när man tänker efter!
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
JH

Inlägg av JH »

Jag tycker att du ska BÖRJA kura ditt barn när du är ordentligt påläst och verkligen känner att Attityden sitter! Som det är nu har du inte gjort någon kur!

Som det har låtit på dina inlägg så är du mycket frustrerad och trött (och kanske också ensam i det här med ta hand om ditt barns sömn, eller?) Du hoppas på en snabb lösning, och ofta på natten vill du bara få honom att soooova ](*,) Med den inställning, och som du känner dig just nu, så blir det svårt (om inte omöjligt!) att genomföra kuren på rätt sätt, och om du inte gör det så kommer det inte att funka.

Be om hjälp av din man, mamma, vänner och försök att få vila några nätter! När du är utvilad så orkar du kanske ta nya tag, och genomföra kuren KONSEKVENT!! Det har du INTE gjort hittills. Det du främst ska tänka på är att inte ingripa så mycket som du nu gör, nu buffar, ramsar och solfjädrar du ju hela tiden!

När du börjar kuren på riktigt så måste du vara beredd på att det KOMMER att bli jobbigt! Framförallt eftersom din son kanske är lite förvirrad av allt ingripande nu. Han kommer säkert att ha MASSOR av frågor till dig när du tar tag i det här, och då gäller det att svara betryggande och på rätt sätt. LÄS PÅ!!!! :wink:
Senast redigerad av JH den tis 15 feb 2005, 19:53, redigerad totalt 2 gång.
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
gunnar

Inlägg av gunnar »

Du kan inte börja kuren förrän du känner att han inte är otrygg osv. Hans känslor av otrygghet kommer nämligen för dig. När du blir osäker "är han rädd" "är han ensam" bemöter du honom kroppsligen som att han är dessa saker, du överför dina känslor på honom. Om han skulle vara dessa saker skulle du ha stora problem även på dagarna, vilket du inte verkar ha. Ransaka dig själv, var du rädd som liten och är du nu orolig att han ska vara detsamma. Ibland är det svårt att inte överföra ens egna barnminnen på sitt eget barn.
Jag vet att mitt barn är tryggt, så när han halloballoar vet jag att han gör det av trötthet, att det är tråkigt osv. Sitt nyktert och rannsaka din relation till ditt barn, besluta sen vad du ska göra för "kur". Om du tror att han är otrygg ta konsekvensen av det och lägg honom i din säng, annars - gör AW kuren. Lycka till
Petra
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
viola theresa

Inlägg av viola theresa »

Håller med Jenny, du låter helt slutkörd, det går säkert bättre med attityden om du fått sova ett par nätter.
Resten vet du väl redan.
Lycka till
viola theresa,har en dotter f?dd 31 januari 2004
kokos

Inlägg av kokos »

När och om du bestämt dig för kurandet så skulle jag glömma det gamla och börja om.

Starta på ny fräsch superbestämd kula och börja om från dag 1. Glöm att du någonsin försökt: för du gick ju inte hela vägen sist. Öva upp verktygen igen.

Till skillnad från de andra så anser jag att om du ändå är uppe 10 gånger per natt så kan du lika gärna köra kuren nu direkt. För då kommer du snabbare att få sova. På dagarna passar du på att sova så mycket du bara kan när lilleman sover. Och direkt när han somnat på kvällen. Då fixar du det.

MEN: sluta tänk på alla om/men/varför/stackarn först! När ni kör kuren så ska du inte tänka att det är synd om honom. Det är synd om honom nu när han är förvirrad, men under kuren så hjälper ni honom, även om det tar ett tag för att poletten ska trilla ner.

Lycka till!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"