Bajsproblem för treåring

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Rica
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 15 mar 2006, 20:56

Bajsproblem för treåring

Inlägg av Rica »

Hej alla! :D Har en ljuvlig treåring(blev tre i april så snart treochetthalvtåring) som alltid varit knölig med bajseriet :? . Han vill liksom inte släppa ifrån sej bajset utan kniper ihop och håller emot varje gång det trycker på med resultat att det kan gå lång tid mellan varje bajstillfälle. Vet inte varför det är så här men det är tydligen inte helt ovanligt i den här åldern. Vi har valt att inte dra några höga växlar på detta utan håller koll på när sista bajstillfället var och ger plommonpure om det gått många dagar och då kommer det efter nån halvtimme och då med sån kraft att han inte kan hålla emot :wink: .

Problemet är att det kommer lite bajs i kallingarna varje gång det trycker på och han håller emot :cry: . Vissa dagar kan det bli upp emot fem dusch och klädbyten :evil: . Vi vet inte hur vi ska göra och i sanning blir jag irriterad när man frågar om vi ska gå på pottan och han svarar nej och efter en liten stund har det kommit i brallan. Ofta sätter vi honom på pottan även fast han säger att han inte behöver(för vi ser ju att han behöver :roll: :wink: ) men det kommer sällan nåt. Han bajsar i blöja som vi sätter på när vi märker att han börjar knipa och krumbukta sej dvs. när vi märker att det är nåt på gång. Så kan det hålla på och "läcka" i nån dag innan det "stora lasset " kommer.

Han kissar på potta och har varit torr på natten i över ett år.Problemet är hur vi ska gå till väga med vår ganska stora kille nu :?: :? . Nu har han hållit på och småbajsat i kallingarna och brallorna (och ibland trillar det ner lite i skorna) jätteofta på dagarna. Det känns som att jag inte gör annat än udschar och tvättar kläder :roll: .

Det enklaste vore att ha blöja på för att skydda kläderna under de här dagarna men samtidigt har han börjat kissa i blöjan då så det känns som ett steg tillbaka att börja med blöja igen. För som det är nu så måste blöjan sitta på hela dagarna eftersom det kommer lite nästan hela tiden. Vi har kört fast känns det som . :cry: Vill inte förstöra nåt för älsklingen men vi måste ju hela tiden fråga och ta till pottan när man ser hur han står och kämpar emot. Det känns som ett evigt tjatande om att bajset vill komma i pottan och inte i kalsongerna.
Pimm
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 14:59

Inlägg av Pimm »

Hej
Jag har tyvärr ingen lösning på ditt problem eftersom vi har samma sak här hemma. Jag har två tjejer som är 3 år (29april) som är heltorra även på natten men VÄGRAR bajsa i toalett eller potta. De bajsar i blöjan. Dessutom har en av tjejerna precis som ditt barn trög mage och vill inte bajsa. Det gör ju dessutom ont efter ett tag då hon blir allt hårdare. Vi sätter på blöjan och det kommer bara lite och hon står och håller emot och krumbuktar sig.
När vi pratar med dem och frågar varför så sade den ena tjeje: Jag är en liten tjej så jag kan inte bajsa i toaletten. Vem vet, det kanske är så de känner sig.... De vill vara små ett tag till???
Väntar med spänning på andra svar och tips som du får. Men du är som sagt inte ensam.
MVH Pimm
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Här är en riktig skittråd :wink: :lol:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ight=bajsa

Ska se om jag hittar nån mer :-k

Kram!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

åh! Den tråden är UNDERBAR!!!

:heart: :lol:

/Fjällmor
CajsaS
Inlägg: 107
Blev medlem: mån 05 sep 2005, 02:00

Inlägg av CajsaS »

Här kommer min tidigare bajs-tråd. Läs gärna den.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Jag hade sådan ångest för detta. Sonen mådde så oerhört dåligt och vi var superstressade över situationen.
Om du läser så ser du att problemen började redan 2006 och bara eskalerade sedan.
Han var inte mogen att bajsa på toaletten (ser jag klart och tydligt Nu).
Jag pushade för att han ändå skulle göra det eftersom jag tyckte att han var gammal nog.
Efter mycket råd härifrån och från vänner IRL så backade jag bandet totalt. Lät honom ha blöja så fort han skulle bajsa. Sa inte ett ord om det. Bara agerade som om det var det naturligast i världen. Sedan, efter flera månader, gjorde jag ett nytt försök som lyckades. Det var i midsomras, alltså slutet av juni 2007. Vi åkte ner till mormor över helgen och där fanns det plötsligt inga blöjor. De var slut i affären också. Så då bajsade han på toaletten =D> Han sov också utan blöja men kissade i sängen. När vi kom hem till Stockholm fortsatte han bajsa i toaletten av bara farten men har fått blöja att använda på natten. Han är fortfarande väldigt stolt varje gång han bajsar på toaletten. Han bajsar ungefär varannan till vartredje dag. Då kommer det mycket stora korvar. Alla människor bajsar ju inte varje dag.
Mitt råd är därför att låta honom få blöjan när han är bajsnödig. Ta sedan bort den igen. Det är bättre att få bajsa ut det istället för att behöva hålla sig och sedan bajsa på sig lite i kallingarna flera gånger om dagen. Både för sonen och för föräldrarna. Han kommer att lära sig bajsa på toaletten senare. Ta det lugnt!
Mvh Cajsa
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

(trådkapning: Vad KUL att det gick så bra när man var fyra år, =D> CaisaS!)
CajsaS
Inlägg: 107
Blev medlem: mån 05 sep 2005, 02:00

Inlägg av CajsaS »

:D
Ja, tack TorpSara för all hjälp och stöttning, och tack alla ni andra med!
När man är 4 år och nästan 3 månader klarar man av sådana viktiga saker som att bajsa på toaletten faktiskt 8)
//Cajsa
Puffis
Inlägg: 699
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 23:24
Ort: Gamleby
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Tänkte på det där att det blir kiss i blöjan också och att det liksom blir en regreation (hetere det så?). Har sett reklam för "potty training pants" som är som blöjor, men det känns blött när man kissar. Kanske kan det vara ett alternativ? Kanske kan han lära sig säga till när han behöver dem också, så blir det en sorts övergång, utan att gå tillbaka för mycket.

(men vad vet jag, vi har inte kommit dit än på länge :roll: )
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Pimm
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 14:59

Inlägg av Pimm »

HAlloj
Läste igenom den tipsade träden och bestämde mig för att använda mig av ATTITYDEN.
Konstaterade helt enkelt att man bajsade i toaletten. Lite misstäntsamma tjejer först. (gjorde det faktiskt med en i taget då de var delade på eftersom de som tvillingar inte bryr sig så hårt om vad mamma tycker utan pushar på varandra)
Sedan var jag tvungen att gå, och då sa jag högt "Nae, jag måste gå och bajsa i toaletten!!"
Jag med, sade en av tjejerna. "Du får vänta på din tur, sa jag.
Den andra tjejen var svårare att övertyga. Hon höll sig en hel dag men jag var framme med ATTITYDEN varje gång och sade lungt utan krusiduller att "bajas det gör man i toaletten" sedan vände jag på klacken och lämnade samtalet och hon kavade upp på toan så småningom.
Sedan dess har de bajsat i toaletten.

JAg har som tidigare talare också gjort felet att vara förmyckte på och för tidigt så vi har också "backat bandet" och släppt bajsande/"pottträningen" för att sedan börja om senare. Det måste man känna efter. Men nu tyckte jag att det faktiskt var dags (Snart 3,5 år)
Kramar pimm
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

BRA jobbat Pimm :thumbsup:
Den världsberömda attityden fixar det mesta :wink:

Kram!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Asjak
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 17:00
Ort: Gävleborg
Kontakt:

Re: Bajsproblem för treåring

Inlägg av Asjak »

Åhh det är som att läsa om vår 4 årige son :-)
Lättnad över att inte vara ensam ....
Vet inte helt klart hur vi ska ta igenom oss detta men det löser sig väl..

Trött kalsongtvättande mor....
Mamma till Lucas :heart: född 20070506
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"