14 månaders sömntuta med natt-morognkrångel

Skriv svar
Fd Medlem

14 månaders sömntuta med natt-morognkrångel

Inlägg av Fd Medlem »

God morgon!
Ett inlägg den här tiden på morgonen bådar ju inte gott...
Den supersäkre sovaren Hugo har fått en fnurra.
Jag har läst om några delvis liknande problem här på forumet och egentligen vet jag väl vad jag kommer att få för svar, men jag tror helt enkelt att jag behöver spotta upp mig lite vad gäller attityden.
Efter semesterfläng kors och tvärs (då sonen sov som en gris, i vilken konstig skrubb som helst, på lite justerade tider allt eftersom, bara vi gjorde tydligt att "nu ska du sova" så gjorde han glatt det) har vi nu kommit hem och DÅ börjar problemen, som nu är inne på tredje natten.

Söndag-Måndag: Utebilven em-lur gjorde att puckade föräldrarna bäddade ner supertrötte gossen en timme tidigare (19 ist för 20). Vid 22 tittade jag in - och då stod han upp i sängen, klarvaken och sög tag i mig smått desperat. Tyst, men panikartat. Pappa ropar från köket: "Oj, jag glömde ge honom välling!"

:roll: :roll:

Jag - puckot - plockar upp, ger välling och gör om hela nattningen. Tycker att han känns en smula varm, så när illtjutet och gråten kommer vid midnatt känner jag mig tvungen att kolla läget. 40 graders feber.
Upp och i med alvedon och tillbaka i säng. Sov gott till 6.30 (ist för 7). Då vi ville kolla tempen tog vi upp skrikande ettåring. :oops:

Tisdag: vaknade 6. Skrek. Blödig mosa plockade upp panikslagen gosse, som var rädd för allt - pappa, sängen, nallen... Riktigt desperat kändes han. Lugn efter välling...

Och nu onsdag: Vaknade och grymtade 5. Jag ramasade. Sonen började gallskrika. Väntade. Ramsade. Vänade. På med Mozart. Väntade. Totalt 40 minuter hörde vi honom låta som om han spelade med i en skräckfilm. Panikskrik.
Gick in för att lugna, lägga till rätta och solfjädra.
Havererade. (man ska banne mig vara stark för att solfjädra en stor gosse!) Tog upp och gav välling. Nu sitter vi här alla tre och är supertrötta. Fadern och jag är besvina på oss själva. Tror sonen är det också.
Vi har så svårt att lyssna på hans panikskrik - eller ovana kanske? Han har haft en så härlig sömn hela tiden, med någon enstaka pyttefnurra som lätt har avhjälpts med ramsa.

Schemat:
7 godmorgon. Välling.
10-11.30 sova
lunch
14.30-16.30 sova
20 godnatt.

Ja, det är mycket sömn. Men vi har försökt kapa i daglurarna - med trött gnällspik som resultat. Och han har ju sovit gott och somnat bums alla sina pass utan tidiga uppvak fram tills nu, när det belv jättekrångel. Får han mindre sömn drar han tag i vilken trasa (disktrasan till och med!) som helst och kurar i hop i ett hörn och försöker sno en lur... Så jag vill ogärna göra om schemat det första jag gör.

Vad säger ni?
Hur gör vi nu?
Piska upp min attityd, gärna!
Vi vill ha tillbaka vår glade skit som sover så gott!

Kramar
Ulrika
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Ulrika!

Vilken sömntuta ni har :lol:

Om du är övertygad på att han behöver så här pass mycket sömn så ska du inte ändra något i schemat. Annars kan trassel i vargtimmen vara tecken på att det är dags för korrigering. Men du känner sonen bäst!

Så här skulle jag göra(om ni inte vill ändra schemat): Se det hela som en liten minikur där ni tänker på samma sätt som vid en kur.

:arrow: Natt 1- hjälp direkt vid uppvak genom att gå in, lägga tillrätta oc solfjädra tills han blir sömntung och ut med ramsan. Upprepa vid behov. Väck sedan storstilat och inför gärna väckarklocka!

:arrow: Natt 2 - vid första uppvaket, gå in och gör som ovan. Om han vaknar igenjobbar du med ramsan och ser solfjädern som krisverktyg. Väck som ovan.

:arrow: Natt 3 - ramsa som besked DIREKT vid uppvak, om protesterna fortsätter kan du välja att handla olika. Antingen tystnad dvs han har fått besked om natten, ljud i huset eller på med Mozart som överröstar hans protester.

En REJÄL skopa ATTITYD är vad som krävs och MÅLET framför ögonen :!: Hugo sömnproffset ska sova så gott igen :sleep:

Lycka till!

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Elle! Klippan!
Tack, jag kör en minikur enligt dina instruktioner! Vi har ju inte kurat gossen förr, han är standardmodellad och har sovit som en klubbad säl i ett år nu, så jag känner mig lite valhänt sedan det här började.
Ja, han är en sömntuta, men jag tvivlar verkligen på att denna natt/morgonpanik skulle komma från en natt till en annan för att det är för mycket sömn på schemat. Jag inser att det är dags att kapa lite, men du skulle se honom när han lägger sig platt på parketten med tummen i munnen och vilken gammal kalsipp som helst från tvättkorgen som snuttis, så fort han för lite mindre snark :lol:

Vi justerar när vi har kommit på banan igen! Inte för att han ställer frågor i rasande tonfall.
Så vi kör kuren och ger honom hjälp. Vi har visst litat på att han skulle lösa det hela själv, men så har vi ju istället släppt in vargskitarna genom att ta upp honom :oops: . Stålsätter mig och piskar Henrik lite.

En fråga till: De varma junidagarna fick han sova i barummet, som är det enda svala rummet i vår varma lägenhet med söderläge. Ska vi skjutsa in honom i svalkan och mörkret under minikuren (han har aldrig visat någon oro vid sömn på olika platser) eller ska vi framhärda även om det är lite varmt i hans rum, för att ändra så lite som möjligt...?

tack och kram!
Ulrika
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Ulrika!

Bra, bra bort med vargarna och fram med ATTITYDEN :D

Var han sover spelar ingen roll, avgör det ni. Utan allt handlar om attityden: på natten sover alla som grisar :sleep:

Kram och en puss på näsan till Hugo!
/Elle
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Vi lägger grisen i badrummet, mörkt och svalt.
Och idkar vargjakt utanför!
Tack snälla Elle!
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Hopp!

Stort ståhej för ingenting.
:roll: :roll: :!: :?:

Inatt sov Hugo i mörka, svala badrummet.

Attiyden var på topp, jag låg på pass utanför dörren och sov med ena ögat öppet.
Knäpptyst hela natten, fram till strax före 7. Då kom ett
"Daaa-di-la-di-da-di-la!" från badrummet.
:lol: :lol: :lol:

Väldigt muntert att vakna till - när man ska vakna - istället för storgråt och panikskrik mitt i natten.
Nu får det bli mörka, svala badrummet nattetid ett par dagar framöver + benhårt schema utan marginalkvartar.

Så är vi på banan igen.

Tack för attitydpushen, Elle!

Kram
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken härlig läsning :thumbsup:

Kram Elle
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Puffis: vitlök och kebab är bannylyst här också. För sambon, vill säga. Förra gången fick han totalt vitlöksförbud ca två månader före BF, en stinkande älskling vid sidan av mig när jag skulle föda var otänkbart. :roll:
Tyvärr äter han lunch ute de dagar han jobbar och det är banne mig vitlök i ALLT! Och eftersom han inte har outat att han ska bli far igen på sitt jobb så har han väl inte börjat med sitt ständigt frågande "ÄR DET VITLÖK I DET???" ännu. Jag biter ihop.

Kattklo: rå lök till lunch under förlossningen, VAD TÄNKTE HAN MED???!
:roll: :roll: :roll: :roll:

Jag ska prova alla knep jag har fått här, nästan. TIlls vidare (tills butikerna öppnar och Hugo har sovit fm-lur) så har jag smörjt in mig från topp till tå i Bodyshops Brazil nut body butter. Dyrt, men något av en kristilldelning. Det luktar lite tivoli-sockervadd-nöt-vanilj-kola. Mmmmm.... Så nu är det som en air av den doften runt mig, som en sköld mot all instängdhet.

Klarar knappt att gå ut i hallen, det sipprar in instängdhet-unkenhet från trapphuset...

Sjåpigt värre. :oops:

Kram
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

En fråga i elfte timmen:
Vi har ju en pågående minikur av Hugo, men natten förflöt utan ett pip och utan ingrepp.
För att vara petagreta: Om han vaknar i natt, gör vi ingrepp enl. natt 1 (ingrepp vid varje uppvak) eller natt 2 (dvs bara en gång, sen ramsa) utifrån Elles rekommendationer?
Nu hoppas jag ju att problemet är löst, men jag vil inte schabbla mer med gobitens sömn. Han lider fortfarande svårt av de förlorade timmarna tidigare nätter och försöker sno en lur mest hela tiden, skrutten. Som om nån är vaken och rådig..?

Kram
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Ulrika!

Jag skulle ramsa vid uppvak och se solfjädern som krisverktyg.

Kram Elle
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

tack Elle!
Jag ser att ett svar som hör hemma i en helt annan tråd har smugit sig in här.??!!? Hur virrig är jag?!
Men som sagt, jag sov med ena ögat öppet i natt... :lol: :lol:
Elle

Inlägg av Elle »

Du är ursäktad :lol: :lol:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Lugna puckar på sömnfronten även i natt här hemma! 8) 8)
Tack för guidning, Elle!
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt Ulrika! Nu vet du ju hur du ska handla om sömnproffset frågar framöver= lugn betryggande ramsa och solfjädern som krisverktyg :idea:

Kram Elle
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"