Mindroom

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Gäst

Mindroom

Inlägg av Gäst »

Hallå :D !

När jag lyssnade på dagens sommarpratare Sophie Dow, som berättade om hur Mindroom försöker sprida och förmedla kunskap om ADHD, damp osv, blev jag nyfiken på om Mindroom tar upp Domans arbetssätt och använder det i sin verksamhet. Vet du det, Hege? Jag kollade upp Mindroom's hemsida, och fann olika experter men ingen som hette Doman.

Det verkade väldigt spännande deras arbete i alla fall!

hej från Åsa
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Åsa
Jag har bara skumläst lite, men ska nu ägna tid på att läsa allt.

Tusen tack för informationen om Mindroom! Det var otroligt spännande och upplyftande att läsa om detta - som jag för min del aldrig har hört talas om förut.

Jag hittar ingen förbindelse med Doman, förståelig nog. Mindroom ser ut till att (mycket förenklad) tycka att utenvärlden ska göra ansträngelser för att anpassas dem med inlärningssvårigheter, medan Doman tycket åt andra hållet, de med inläringssvårigheter ska hjälpas till att anpassa sig utenvärlden. Och det gjör Doman genom att med neurologiska programmer ändra på hjärnan till sina klienter. Reparera hjärnorna, göra hjärnorna så friska som möjligt, så de inte ska vara så hjälpträngande mer. Vilket för många höres ut som rena galenskapen, och rent av svindel.

Men jag har sett det fungera.

Jag tycker dock att Doman och Mindroom utmärkt går att kombinera, och som sagt, detta ska jag läsa varje stavelse om. Här ser jag mycket nyttigt för mig och min dotter.

Tack igen, för upplysningarne om att Mindroom finns!

Kram, Hege
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för svar, Hege :D !
Jag tror att du kan ladda ner programmet i P1 Sommar, på www.sr.se!
Intressant hur du beskriver de olika sätten att tänka! Kanske är Mindrooms styrka att öka förståelsen för "diagnoserna", så att ingen familj ska leva i ovisshet hur länge som helst. Jag tycker det vore så intressant att höra Sophies reaktion på Doman, om hon vet att han finns och vad hon i så fall tycker! Hon borde ju känna till honom, tycker man...Även om inte alla kanske vill/kan arbeta så enormt mycket som ni har gjort, kunde det säkert hjälpa en bit på vägen med Domans program.för dem.
Hej från Åsa
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "