Det är inte mycket men...

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
tove79
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 23:00
Ort: Stockholm

Det är inte mycket men...

Inlägg av tove79 »

Min bebis skulle börja dagis i augusti var det tänkt. Ett hemskt ställe! Men man ska ju vara glad att man fått plats, tydligen. Och vi hade inte råd att vara hemma längre. Trodde jag.
Nu har jag räknat och räknat och planerat och smitt planer och nu söker jag föräldraledigt i höst också! Det fördröjer dagisstart ett halvår. Det är inte mycket men ändå något. Min lilla älskling får vara liten lite till.
Dagarna räcker såklart inte, men med lite sparade slantar och semester och extrajobb så går det nog. Räcker det inte hela vägen så får vi låna... :roll:
Det pirrar i magen. Jag gör lite uppror!
Min man är jätteorolig för vår ekonomi. Men en sten har lättat från mitt hjärta! Om än tillfälligt...

Problem som kvarstår:

Eftersom jag måste söka 2 månader före planerad ledighet diffar det på två veckor i september då både jag och min man måste jobba. Men min svärmor, som är pensionär, kanske kan hjälpa oss lite. Och jag kanske kan byta pass och liknande för att få det att gå ihop.

Jag måste nästan ha garanterat extrajobb 2 helger i månaden för att få det att gå ihop. Jag hoppas att min chef kan ge mig det på schema, det skulle kännas tryggt.

Dagarna tar slut i slutet på november. Då tänkte jag täcka upp med semester. Men i januari har vi varken pengar eller semester kvar. Det är det stora problemet just nu.

Sen måste han nog börja dagis iallafall. Men kanske hinner vi hitta något som vi tycker om, eller så kommer jag på en strålande idé som löser alla bekymmer - nu skjuter jag dem istället på framtiden! :D

Nu hoppas jag på lite tips och råd och respons! Vad tror ni?
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tjihoooo!!!

\:D/ :heart: \:D/

TOKGRATTIS!

:-({|= \:D/ :-({|=

Jag hinner inte skriva mer nu, men påminn mig närmare hösten så ska jag dela med mig mer konkret av hur vi gör för att leva på en inkomst..

Stor varm kram till dig och en blöt puss på magen till godingen!
/Fjällmor
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Jag tror att du just köpt dig 6 mån att trackasera politikerna med, så att du skall kunna fortsätta vara hemma ännu mera med vårdbidrag. :wink:

Grattis till väl jobbat och att du är så fin mamma till ditt barn! :heart: :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
tove79
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av tove79 »

Fjällfolket skrev:
Jag hinner inte skriva mer nu, men påminn mig närmare hösten så ska jag dela med mig mer konkret av hur vi gör för att leva på en inkomst..
Men jag kan absolut inte stycka renar... :shock:
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
tove79
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av tove79 »

Tack kära ni! Det värmer att få hejarrop! Jag möter en hel del motstånd faktiskt... :?
Prat med chefen på måndag, håll tummarna för att det går bra!
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Vi lever i stort sett på en inkomst, drar jag in ngt så är det bara bonus...
Men vi bor på landet, inte i stan...
Och vi är inte direkt fattiga, faktiskt! På riktigt! Min sambo tjänar runt 25 000 och det funkar att leva på, även om banken uträkningar säger att det INTE skulle gå...
Dessutom använder vi inte ens barnbidraget, utan det sätts direkt in på sparkonto.
Tyvärr kan jag inte konkret säga vad vi gör egentligen...
Jag bakar ju givetvis, vi köper aldrig färdigmat, t.o.m fiskpinnar görs själva, vi tänker oss för innan vi startar bilen, köper kläder på rea...
Men samtidigt äter vi ute på restaurang rätt ofta, har alltid ett fullt kylskåp och renoverar här hemma...
Tyvärr , Tove så vet jag inte hur vi gör, jag kan bara säga ATT det går!
För oss, men alla familjers situation är ju olika.
Kanske kan Fjällmor komma med mer konkreta råd, jag kan bara hoppas att ni hittar en väg som funkar!
Kram blomman (som ska till skärgården v. 31!)
tove79
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av tove79 »

Det är tänkvärt...Jag funderar intensivt på alternativa inkomstkällor...t.ex. "Hur mycket kan man egentligen få ihop på att aktivt leta pantburkar?" :lol:

Well, well...

Jag misströstar en smula, måste jag erkänna, men det vågar jag inte erkänna för min man...som misströstar ännu mera...
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Tove! :D

Jag är också helt övertygad om att det kommer gå bra! När det dyker upp problem, så löser ni dom. Det kommer funka!

Finns det dagmammor i er närhet? I min värld känns dagmamma bra mycket lugnare och trevligare än dagis. Det är färre barn, hemmiljö, sysslor som ska göras osv. Kanske kan du söka det istället för dagis till våren? Här i Göteborg heter det familjedaghem, och kön är bra mycket mindre än till dagis eftersom ingen söker det :shock: :!:

Annars är mina bästa ekonomitips att verkligen planera matsedeln, så att man inte står där med lågt blodsocker och inte vet vad man ska laga. Det blir så lätt hämtmat eller filmjölk då. Matsedel hjälper SÅ mycket!

KRam till dig och puss till Ivar :heart:
tove79
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av tove79 »

Tack för tips!
Just nu är jag mest orolig för vad chefen ska säga... :oops:
Om jag tolkar lagtexten rätt så har jag rätt att ta ut föräldraledighet i upp till 3 perioder samma år och detta skulle ju isåfall bara vara den andra. Dessutom säger ju lagen att jag ska säga till 2 månader innan och det blir på marginalen 2 månader om jag dyker på chefen direkt när hon kommer efter semestern...men sjuksköterskor säger upp sig på löpande band här nu...det måste rekryteras många nya inför hösten.
Erkänner att det utövas emotionell utpressning på dem som är kvar; "...bara inte du slutar nu också..."
Man ska inte gå på sånt - DET om något är en kvinnofälla! Men dåligt samvete har jag ändå...
Ursäkta, nu börjar detta alltmer likna en Kackeltråd...
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Carin1
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 22 feb 2007, 10:49
Ort: Stockholm

Inlägg av Carin1 »

Hej på dig fd rumskompis! :D

Jag förstår precis hur du känner ang dagis, jag har också börjat fundera på det då det ju är dagens alternativ typ.
Jag vill bara säga att jag tycker det är superstarkt av dig att du kör din grej, att du följer det du tror på, det är det enda rätta! Särskilt om dagiset inte verkar vara bra...då vill man inte lämna sin lille ögonsten heller. Men som sagt, ekonomin är ju man ju tyvärr beroende av.
Jag har väl inget råd än så länge, men kommer ju vara i samma sits, dock verkar här finnas bra alternativ som dagis m natur/friluftslivstema/läsning etc, men antar att det är lång kö till dessa efter vad jag hört.
Men vill man något så går det, så är det bara :wink: Fjällmor litar jag på :wink: hon vet säkert vad som ska til för att lösa en grej som denna.

Jag blev bara så glad då jag läste detta så jag var då förstås tvungen att peppa lite! Ivar är ju så supergo bebis, verkligen, tur ha en så omtänksam mamma som jobbar på att han ska kunna va hemma lite till. :-({|=

Kram på er båda från mig och en glad o charmig Tim som håller på att lära sig krypa :heart:
Mamma till lille Tim 061102, kurad i Gastsjö 22-26 Mars-07
och Tims goa lillasyster Elise född 091013 samt lillebror Viktor född 110412
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Kanske kan den här gamla tråden ge dig lite fler spartips:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10072
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
tove79
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av tove79 »

Tack snälla! Verkligen mycket "matnyttigt". Ska ta med pojkarna och storhandla imorgon för första gången
Ska börja med en lättare variant och planera mat för 1 vecka till att börja med. I dagsläget handlar vi nästan varje dag - superkorkat!

Kram!
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Jag "köpte" oss ett extra år hemma genom att plugga halvtid på distans och få CSN + jobba extra ett par pass i månaden. Allt går om man vill ;)

Matplanering är verkligen kanon, det sparar massor av pengar!

Försök att inte få dåligt samvete eller ta åt dig av deras "utpressning". Du kommer aldrig att ångra att du valde att stanna hemma, men kanske tvärtom... Har de infört någon form av vårdbidrag än?
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
tove79
Inlägg: 268
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av tove79 »

Vårdnadsbidraget dröjer till januari 2008, har jag läst, och då är det fritt fram för kommuner och stadsdelar att börja införa det - sen om dem väljer att göra det är en annan fråga...
Tänk - det är ändå 3000 kr skattefritt PER UNGE!
Hajja att det kommer bli babyboom om det går igenom.
Sussi - det du skriver om distansstudier är intressant. Det finns massor av bra vidareutbildningar för sjuksköterskor som sker via distans och halvtidsstudier. Jag har tänkt tanken men är rädd att "bränna" studielån och bidrag på något jag inte är hundra på att jag vill. Har nämligen inte särskilt mycket CSN kvar att uttnyttja... :roll: Men jag har hösten på mig att fundera ut alternativa lösningar - precis som TorsMamma skriver så köper jag mig, och Ivar, ett halvår.
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Här kommer en länk till vilka kommuner som sagt sig skola införa vårdnadsbidraget:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... 6&from=rss
/Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"