Kräkningar!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
annea

Kräkningar!

Inlägg av annea »

Hej på er,
Carl, sju veckor, har haft problem med sin mage, som böjar rätta till sig. Men han kräks mellan målen! Mycket dessutom, ca en timme efter matning slutade. Dån blir han ledsen, och jag matar mer. Detta blir en konstig spiral; när börjar ett mål och börjar ett annat?? Jag har nu gett honom så mycket som han kan äta, och han äter 150 ml ersättning per mål! Detta måste ju vara för mycket med tanke på att jag matar varannan timme. Dessutom kan han inte sova när han vill kräkas eller får ont i magen...
Hjälp, någon?
Carl, 17/5 2007
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kräkningar, hm, det känner jag igen, mycket väl. Stora kaskader, eller små, jag har varit med om alla sorter nu...Det jag kan säga, är att om han kräkts upp en stor mängd, så matar jag på igen. Småskvättar ser jag som överskottet...Och småkräkningar kan komma lääänge efter målet. I alla fall hos oss...

Det finns inget som heter för mycket mat, det kommer som sagt upp, eller ut, i endera änden. Tro mig :!: när jag säger att det mesta löser sig med mat, och mera mat.

150 är inte för mycket, du ska träva mot 200, och du ska glesa ut målen.
Från på börjat mål, så tar hela målet 1 1/2 timme,så när sista påfyllningen är gjord så dröjer det en sisådär 2 timmar innan nästa mål...i bland kortare, ibland längre.

Läs gärna på i boken, och i kompendiet här på forumet. Jag tror det är svårt att hänga med annars..

Bra att du försöker hjälpa carl :D Bra beslut, annea:!:
annea

Inlägg av annea »

Hej sonica,
tack för ditt svar!
:D :D
Ok, jag matar på. Fast han äter 150 ml på "förmålet" sedan fick han därefter som bröst 2. Men om han då kräks mycket efter en timme, och jag ska mata mer, då äter han ju i princip varje timma? Det kan inte vara bra?
Tacksam för mer svar!
Carl, 17/5 2007
C

Inlägg av C »

Hej Annea!
Om han kräks men mår annars jättebra så är det bara överskott som kommer upp. Och det gör ingenting :wink: Men om han inte mår så bra, inte nöjd....beskriv gärna mer hur han mår så kan vi bolla mer om det om du vill :D

/C :D

Glöm inte att barn ska äta ofta för magsäcken är inte så stor...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sträva också mot att glesa ut målen tycker jag.
Kräks han en timme efter avslutat mål? När han sover då alltså?
mat under 1 1/2 timme enligt standardmodellens hela program, och på det ska då en längre sammanhängande sömn komma är det tänkt.

Ju mer han äter, ju längre vågar han sova. Och så får lilla magen vila mellan matpassen...vilket gör att han orkar äta mer och mer.

Ja allt hör i hop, och har ett samband. Mat och sömn, fungerar inte sömnen så funkar inte maten, och tvärtom :?

Mata INTE ofta och lite. Snuttätandet är inte eftersträvansvärt, eftersom det inte kommer att ge barnet den längre sammanhängande sömn, och den återhämtning som behös mellan målen för att må gott och äta ordentligt:!:
annea

Inlägg av annea »

Hej C och Sonica!
Tja, han kaskadkräks inte, utan kan få upp överskottet direkt efter maten. Då blir han ofta inte ledsen. Men då han kräks ca 1 timme efter mat är kräkset flockat med magsyra, och då gråter han otröstligt. Emellanåt är han orolig o missnöjd. har funderat på om det kan vara problem med reflux {heter det så], fast han går upp i vikt?
Jag försöker verklkigen att hålla tider, men det går inte att få honom att sova om han kräks eller är ledsen. med tanke på att han nu får ersättning utöver bröstmjölk tills han inte kan äta mer måste han ju få tillräckligt med mat.
Carl, 17/5 2007
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"