Barnaboksdagis?!

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

Hej Alla :D

Tack alla som via PM eller i denna tråd erbjudit sina tjänster och sitt engagemang! :heart:

Vi är några familjer som ska träffas nästa helg för att diskutera hur vi ska gå vidare från tanke till handling.

Än en gång, Tack alla! :D
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Följer med stort intresse era planer :!: Vilken toppen-idé, önskar vi bodde i Stockholm... Hoppas vi får komma på studiebesök, eller ännu hellre på invigningen :D
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D :D :D :D :D :D :D

Hej!
Nu har vi haft vår första träff och det var hur kul som helst!
Härligt att träffa andra Barnaboksföräldrar och Barnaboksbarn..

Vi brainstormade och det visade sig att vi har samma tanke kring projektet :) Nu känns det som att resan har börjat...

Nytt möte efter påsk.

:D
Lotta Sthlm
Inlägg: 279
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:17
Ort: S?der - Stockholm

Inlägg av Lotta Sthlm »

håller helt med FoS, det var superkul att träffa andra barnaboksföräldrar och barn :D så roligt att träffa likasinnade och slippa förklara sej hela tiden! ser framemot nästa möte!!! \:D/
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
JH
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:10
Ort: Södermalm - Stockholm

Inlägg av JH »

Även jag tyckte att det var en mycket givande och trevlig träff (Elsa med, hon hade väldigt kul!)!

Särskilt tack till Father of a son och Mor till en son för att ni tagit tag i och styrt upp detta på ett så bra sätt! :thumbsup:
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
pia-lotta
Inlägg: 326
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 15:41
Ort: Stockholm

Inlägg av pia-lotta »

...och jag hänger på och tackar!! Jättekul att träffa andra AW-fan och deras barn! Jag och min familj ser fram emot en spännande resa!

Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Sarika
Inlägg: 670
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Sarika »

Å jag tackar också :D

Vilma och Jonas ser fram emot att träffa er nästa gång! Då ska de vara friska :thumbsup:
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
jennyjenny
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 15 mar 2005, 10:32

Vi vill också vara med!

Inlägg av jennyjenny »

Hej!

Har läst om planerna att starta ett Barnaboksdagis och vill hemskt gärna vara med. Vi bor på Söder och har en tvåårig dotter och - om allt går bra - snart ett syskon till henne. Eftersom Barnaboken har varit vårt stora stöd i föräldraskapet och en evig källa till inspiration skulle vi väldigt gärna vilja ta del av det här projektet, och gärna aktivt om vi får plats.

Jag har försökt maila father of a son via PM, men tekniken (min uppkoppling) sätter sig på tvären ibland så jag vet inte om mitt meddelande kommer fram. Hoppas på svar på detta sätt!

Hälsningar
Jenny
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:lol: Härligt, härligt, säger jag bara :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
pia-lotta
Inlägg: 326
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 15:41
Ort: Stockholm

Inlägg av pia-lotta »

jennyjenny - har du kommit i kontakt med FoS ännu?

Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Ja, jag har svarat. Tekniken fungerade! :)

:D
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Kort rapport

Inlägg av father of sons »

:D :D :D :D :D :D :D

Hej!

Vi har idag haft vårt andra möte, det var lika trevligt och givande som förra gången! :D
Vi har nu delat upp ansvarsområden och alla har en uppgift.
Framför oss ligger möte med myndigheter samt en hel del pappersarbete.

Vi tycker att det här är vansinnigt roligt! :lol:
Johanna G
Inlägg: 85
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 17:20
Ort: Vendels?, Stockholm

Inlägg av Johanna G »

Jag är sååå avundsjuk :( på er som bor på Söder och får förmånen att ha era barn på ett AW-dagis!! :D :D :D

Var på jobbet på SÖS-akuten idag och promenerade sedan ner till apoteket på Krukmakargatan och varje gång jag såg föräldrar med barnvagnar så funderade jag på om någon av dem kanske var ni... :D

Jag vill jättegärna komma på invigningsfest och studiebesök!

Stor kram till er alla och lycka till :!: :!:

PS. Fortsätt gärna att berätta här på forumet hur arbetet med dagiset fortlöper. Vi är nog många som är intresserade av hur det går för er. DS.
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
snoopy
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 25 dec 2004, 20:54
Ort: Lule

Luleå?

Inlägg av snoopy »

Hej,

Det här låter fantastiskt! :D Vilket bra initiativ! Känner instinktivt att jag vill vara med. Bor tyvärr i Luleå...

Finns det någon/några fler här i Luleå som kan tänka sig starta en diskussion om förutsättningar för ett barnaboksdagis i Luleå?

Hör av er!
Mamma till
* Frida f?dd 03-10, kurad 04-04
* Hanna f?dd 0512
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

Hej Alla! :D

Vi har i samråd med Anna Wahlgren tagit fram kriterier för att få starta "Barnaboksdagis". Samt en kort definition av vad som kännetecknar en "Barnaboksunge". Här är resultatet;

__________________________________________
Barnaboksdagis - kriterier

1. Åtminstone under en ”termin” bör Barnaboksdagis nr 1, pilotprojektet, få arbeta ostört av andra projekt. Det blir ett mönster-barnaboksdagis som står modell för alla eventuellt följande (som obevekligen lätt urvattnar det hela) och det är därför extremt viktigt att det inte bara blir bra utan absolut bäst, i allt. Vilket vi ju själva inte riktigt vet förrän vi vet. Därför kan man blankt säga nej till att dela med sig av ett koncept som ännu inte omsatts i praktiken, till vilket behövs den tid som ger den erfarenhet som är nödvändig här, innan formen för det hela kan fastställas i detalj.

2. Intresset för studiebesök får man nog räkna med kan bli stort. Barnen är inga apor på zoo som ska visas upp och flockledarna inte heller. Kanske att man på förfrågan kan godkänna EN person i taget, typ kanske högst två gånger i veckan, under en viss begränsad tid, t ex två timmar, och denna någon ska då ha med sig material för någon form av verksamhet att bedriva under besöket. Någonting skapande. Det kan bakas bröd, stickas halsduk, virkas grytlapp, målas akvarell, putsas skor efter konstens alla regler, lagas trasiga kläder, sys i knappar, pillas med smycken, klistras in foton i album, etc etc. Poängen är att barnen ska kunna arbeta med, studera, lära sig, hjälpa - på eget initiativ. Deras medverkan ska inte vara nödvändig men välkommen. Studiebesökaren får förstås be om hjälp men kan inte kräva. Och ska själv arbeta koncentrerat (tillsynes i alla fall!) med verksamheten ifråga under besöket. Sagoläsning duger alltså inte enligt vårt resonemang här eftersom det ”kräver” barn som lyssnar, och barnen får inte ”köpas” på något vis.

3. Före invigningen i god tid ska det till stånd en EXAMINATION! Med alla berörda föräldrar, flockledarna (som ska driva det hela) och med eller utan barn, det bestämmer alla för sig. Anna vill då ha ett samtal till stånd som ska avslöja att de goda flockledarna är inlästa på Barnaboken… och sedan uppföra ett examinerande teaterstycke, där även föräldrarna ska delta. Ty även de måste ju kunna sina saker, ha! Anna kommer då att spela rollen av besvärlig unge i situationer som kan uppkomma även i himmelriket och behöver till den änden ett par statister - vuxna - att bråka med, så att de ömma föräldrarna OCH flockledarna kan visa hur de löser problemen på äkta barnaboksvis. Skulle nu denna examination förlöpa så lyckligt som Anna tänkt sig, kommer hon att högtidligen överlämna ett certifikat, som berättigar barnaboksdagiset att kalla sig Barnaboksdagis. Undertecknat av Anna Wahlgren som författare till boken ifråga och, i all ödmjukhet, som upphovskvinna till den livshållning, den livsfilosofi som barnaboksdagiset ska representera i praktiken.

4. Ett sådant certifikat måste man alltså göra sig förtjänt av om man - som nytillkommande intressent - ens vill överväga att starta ett barnaboksdagis. Efter det att punkt 1 beaktats! Och då måste man kontakta Anna Wahlgren, till att börja med.

__________________________________________

Barnaboksunge

Fasta rutiner vad gäller mat och sömn
Somnar och sover själv
Ensamlek
Utomhusvistelse varje dag
Inga hinder om ej livsfara
Ingen "uppfostran" före trotsåldern
Mycket skratt och Hoppsan!
Social delaktighet, jobb
__________________________________________

:D
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"