Behöver bara ventilera mig lite...

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Håll koll på blodvärdet - järnbrist kan ge de symptomen.

Men jag tillägger att jag fortfarande sover som i inlägget ovan 8)

Kram! :heart:
/Fjällmor
kvacke
Inlägg: 543
Blev medlem: tis 18 apr 2006, 09:46
Ort: Borås

Inlägg av kvacke »

Dags för en uppdatering även om den kanske inte är helt positiv.

Jag har spytt och haft diaree i en och en halv vecka nu. Det börjar med att jag vaknar på nätterna med otroliga smärtor i ryggen och sen följer timmar av kräkningar, värmekuddar och tens. Har vart på förlossningen 2 gånger och första gången tog dem bara en ctg vilken var bra.

Andra gången var i söndags och då gjorde dem alla möjliga undersökningar och ett ultraljud som visade att bebisen är lite för liten. Läkaren verkade inte jätteoroad men nu är jag inskriven i specmvc och ska till läkaren imorn för mer provtagning. Sen ska dem göra ett nytt ultraljud den 23 dec för att se hur det är med liten.

Jag känner mig inte jätteorolig men väldigt sjuk.

Kramar Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Åsa :heart: !

Tråkigt att du inte mår bra :( . Ska hålla tummarna för dig kommande dagarna med provtagningarna och ultraljudet. Krya på dig, och hoppas att det "bara" är något elakt virus som du fått i magen.

Vilken vecka är du i nu?

Kram Jenny
kvacke
Inlägg: 543
Blev medlem: tis 18 apr 2006, 09:46
Ort: Borås

Inlägg av kvacke »

Tack för tumhållningar Jenny vännen!! :heart:

Jag är i vecka 29 nu. Hoppas innerligt att bebis vill stanna i magen ett bra tag till. Den ger mig lite skrämselhicka då och då...
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Hu. Vilken dramatik! Önskar dig lugnande svar och en fridfull jul utan sjukdom eller oro.

Du är ju en rätt pesig person själv så det borde inte bli en jättebebi direkt, eller? Var Vilma liten? Normal? Stor? Fast hon är ju inte lik dig på en fläck så även om Vilma var stor och den här bebin har fått mer av din genuppsättning så kanske det är en mindre modell av helt naturliga skäl.

Näe, gud vad jag svamlar! :roll: Det jag menar är egentligen att det är ganska svårt att göra korrekta bedömningar om storlek och vikt via UL. Inget av mina barn har fått korrekta viktangivelser vare sig från UL eller från manuellt klämmande på magen. :lol: Såååå, jag tycker inte att du ska oroa dig jag heller.

Kraaaaam! Jannika
kvacke
Inlägg: 543
Blev medlem: tis 18 apr 2006, 09:46
Ort: Borås

Inlägg av kvacke »

Underbara Jannika vad jag skrattar åt ditt inlägg! Tack för det mitt i allt elände. :D

Och du har rätt, Wilma är verkligen helt olik mig. Hon vägde 3790 när hon föddes så hon var inte så liten. Förhoppningsvis är det bara en mindre modell på den här. :D

Många kramar till dig!
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mera pepp:

:D Nancys Lussi var ju ganska minimal när hon föddes i v 38, under 3 kg vägde hon. Men STARK som en oxe och lugn som en filbunke!
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Åsa, hoppas att du piggnar till och att det visar sig att allt är bra med bebisen. Jag tänker på er :heart:

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Åh, Åsa, hoppas och håller alla tummar och tår för att det här bara råkar vara en liten älva (finns älvor av manligt kön med!).

Tänker på er!
Stoor kram! :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Åsa och hoppas att ni har det bra nu under julhelgen! Har tänkt på er och undrar hur det gick på ultraljudet?
:heart:
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Ja, vad såg ni? Småtroll? Älvor? Näcken? :lol: Kraaaaam!
Nancy

Inlägg av Nancy »

:( Nä usch att du skall må så dåligt, kram på dig och lilla bebisen i magen.

:heart: Rara JennyH skrev så fint om Lussi men jag vill berätta att enligt tillväxt-ul gjort i v.30 skulle hon ha varit ännu mindre.

När hon sen föddes låg hon bara en liten bit under medel men det tog hon igen sen.

Med Leia var det samma sak, de sa i v.30 att hon var mindre än medel men sen då hon föddes i v.31+6 var hon normalstor för tiden.

Kanske att din lilla bebis gör som mina och växer lite etappvis i magen :?:

Hoppas att Du snart får må bättre också.

:santa: Julkram från Nancy
kvacke
Inlägg: 543
Blev medlem: tis 18 apr 2006, 09:46
Ort: Borås

Inlägg av kvacke »

Tack alla godingar! :D

Har haft fullt upp med allt julfirande och helt glömt av att rapportera.

Jag mår bättre. Spyr bara då och då och magen är mycket stabilare. Har mycket konstiga sammadragningar och förvärkar och tar mig vissa dagar enbart fram med kryckor.

Bebisen har det bra!! :D Den är lite liten men inte alarmerande och om jag inte börjar spy lika mycket igen så behövs inga nya ultraljud de närmsta veckorna i alla fall. Det va så skönt att få se liten och den är verkligen genom scannad från topp till tå nu. Flödet i navelsträngen var också mycket bra. Så skönt!

Nancy och LindaVega - Ni som har fått barn för tidigt, hade ni något på känn innan det satte igång?

Många kramar från en lugnare Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Raraste kvacke... detta med kryckorna har jag missat helt :shock: Är det foglossning :?:

Skönt att du mår aningens bättre och bra att de håller koll på dig.

Som svar på din fråga om jag märkte nåt... Oj vad svårt att uttrycka i ord :!:

Hade mycket sammandragningar men det hade jag å andra sidan med Lussi också så det kan jag inte ange som orsak. Däremot helt olika upplevelser av barnen i magen. Leia trivdes aldrig i magen, hon stökade och bökade och så fort jag låg på sidan sparkade hon ilsket tills jag lade mig på rygg.

Sen gick vattnet i v.30+6 och det genom att det började sippra. Det gjorde så under en veckas tid tills vattnet gick sådär forsande som på film. Fast då var jag redan inlagd på sjukhus.

Orsaken till vattenavgång är ofta infektioner men i mitt fall hittade de inget sånt. Maken min tror att Leia sparkade sönder hinnorna själv... :roll: :wink: :lol:

Med Lussi var det helt annorlunda. Så fort jag passerat ca v.25 började jag få känslan av att hon skulle stanna kvar hela vägen. Vilket hon också gjorde.

Så egentligen inget mer än bara en "känsla".

Jag skall hålla mina tummar så hårt jag förmår att din bebis stannar ett bra tag till. I prematursammanhang är v.32 en bra gräns att passera för då minskar riskerna avsevärt för att barnet skall få men senare i livet. Därmed inte sagt att alla barn födda före v.32 får men såklart.

:heart: Kramar och lycka till, lova att du håller oss underrättade :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh, skönt att bebisen mår bra. Hoppas att du får må bättre snart, och att bebisen stannar längre i magen!

Kram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"