har en kurad ettåring (snart 21 månader) som sover bra överlag. Nu på senare tid har dock dagslurarna börjat krångla. Han somnar nämligen inte. Han är oftast glad och nöjd, men han ligger i sängen och pratar i 2 timmar utan att somna! Ibland blir han gnällig eller börjar ropa i sängen. Jag tycker ju lite synd om honom, eftersom jag själv skulle få dötrist att ligga i 2 timmar i sängen. Eller så ligger han och pratar i 1,5 h och somnar sen. Då är han förstås jätte trött och grinig då jag väcker honom när han sist och slutligen har somnat.
Borde jag göra något åt schemat? Han sover för till fället 11,5 h natt (19.30-7) och dagsluren är mellan 12.30 och 14.30, dvs. 2 h. Men han sover aldrig 2 h ändå. Det mesta det blir är max 1,5 h. På kvällen tar det c. 30 min för honom att sova, så då blir ju natten c. 11 h. Jag gissar att totala dagstiden han sover då är c. 12.5 h / dygn, men schemalagd vila är 13.5 h.
Helst vill jag inte korta av natten eftersom lillasyster sover i samma rum och hon vill nog ha sina 11.5 h. Eller kortar jag av dagsluren? Borde jag senarelägga middagsvilan? Men då hinner han inte bli tillräckligt trött till kvällen.
Kan tilläggas att sonen alltid varit rätt pigg av sig och verkar ha mindre sömnbehov än medeltalet.
Hoppas få några goda råd, för jag vet inte vad jag ska göra...
somnar inte dagtid
-
HannaMaria
somnar inte dagtid
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Hej på dig
Din son har precis samma sovtider som min Saga! Jag har inte ännu kortat ner det till 13 timmar för hon sover snällt sina 13,5. Men det har hon inte alltid gjort
Det har funnits fler perioder då hon krånglat rejält och inte alls somnat på dagsluren. Bara pratat och småropat i två timmar. Det har kunnat pågå ett par veckor innan hon varit på banan igen. Då menar jag inte att hon hoppat över dagsömnen i två veckors tid, men tagit extremt långt id på sig att somna och ibland inte somnat alls. Den senaste fnurran löstes enkelt då vi flyttade vagnen upp på balkongen längst in i hörnet där hon inte ser någontong alls. Då var det så tråkigt att sitta i vagnen eftersom inga traktorer fanns att beskåda. Men nu sover ju din gosse inomhus eller hur?
Jag vet att man ska ha ljust i rummet dagtid, men ändå finns det många som har det mörkt och detta med framgång. Kanske det finns för många sinnesintryck för att han ska komma till ro?
Annars så tycker jag du ska väcka gossen först då han sovit ett jämnt sovpass. Somnar han efter 1,5 timmar så låt honom sova 45 minuter. Saga får alltid sova sina 2 timmar oberoende av hur lång tid hon tar på sig för att somna. Hittills har det inte påverkat nattsömnen och hennes insomnande kvällstid! Men detta är säkert olika från barn till barn.
Summa summarum tycker jag du ska avvakta med att ändra schema. Ge honom förutsättningarna för att sova, och vill han inte är det hans val. Ett alternativ kunde vara att förlänga natten till 12 och korta dagsluren, men då får du förlänga natten för din lilla tös också!
Kram
Din son har precis samma sovtider som min Saga! Jag har inte ännu kortat ner det till 13 timmar för hon sover snällt sina 13,5. Men det har hon inte alltid gjort
Jag vet att man ska ha ljust i rummet dagtid, men ändå finns det många som har det mörkt och detta med framgång. Kanske det finns för många sinnesintryck för att han ska komma till ro?
Annars så tycker jag du ska väcka gossen först då han sovit ett jämnt sovpass. Somnar han efter 1,5 timmar så låt honom sova 45 minuter. Saga får alltid sova sina 2 timmar oberoende av hur lång tid hon tar på sig för att somna. Hittills har det inte påverkat nattsömnen och hennes insomnande kvällstid! Men detta är säkert olika från barn till barn.
Summa summarum tycker jag du ska avvakta med att ändra schema. Ge honom förutsättningarna för att sova, och vill han inte är det hans val. Ett alternativ kunde vara att förlänga natten till 12 och korta dagsluren, men då får du förlänga natten för din lilla tös också!
Kram
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me