Jag reagerar lite på att du ska känna att du ska "kämpa på" - ändå upp i trotsåldern

. Det tror jag inte du ska behöva. Visst är vi alla födda med olika temperament. Men det behöver inte betyda att man behöver ha en massa strider med så här små telningar. Absolut inte! För då blir det bara värre - är min erfarenhet.
Här har vi också en dam med mycket temperament. Ingen behöver någonsin undra om något felas henne, om man säger

. Och då är rådet att pakta oumbärligt. Och viktigast av allt - undvika vanmaktsituationer. Det här är den lilla utforskaren osv (se BB) som är i farten med att upptäcka världen runt omkring. Klart man kan bli lite förbaskad när det inte går som man tänkt sig. Vem blir inte det emellanåt
Några enkla råd (fler finner du under den klistrade förtotstråden i Barnafostran - men det är INTE det det här handlar om vill jag noga poängtera, bara råd för föräldrar hur man lär sig undvika vanmakt):
När något bråkar/är bångstyrigt/inte vill: Tänk HJÄLP TILL SJÄLVHJÄLP. Hjälp så osynligt du kan, genom en liten hand som stöttar det som inte vill åt det håll man själv vill, eller vad det nu kan vara.
När mattan klumpar sig: PAKTA - försök själv gå där på mattan och snubbla du med. Men oj, vilken tokig matta som snubblar oss! DÅ får vi lägga rätt den, och så hjälps ni åt medan ni ojar er över hur tokiga såna där mattor kan vara ibland.
Om han får tag på saker han inte ska ha. Ta undan saken, inte barnet. Vi har just nu lite styr med en liten dam som vill klättra överallt. Så här sover stolar och annat som står lite väl lämpligt till för små (livs)farliga expeditioner.
Hindra inte, utan vägled, visa.
Min tös var rejält svårcharmad innan hon började gå. Om inte din kille lärt sig det ännu, kan det vara den där behärskningens fas som inte riktigt kommit ännu, utan man trälar och kämpar och det VILL sig inte riktigt. Då är det inte alltid så lätt med tålamodet.
Nu när hon blivit lite större är det språket och kommunikation som ibland gör henne frustrerad. Det har vi löst genom tips härifrån, genom att ordna en affisch med tydliga bilder för olika vardagssituationer. När hon vill ha sagt något särskilt, släpar hon med oss dit och visar med bildernas hjälp vad hon vill ha sagt. Alldeles lysande för alla parter

.
Lycka till!
PS. Om ett par år, när det är dags för trots, finns det fantastiska trotskapitel i BB, och även här på forumet under Barnafostran.