kan man var hemma så länge

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Rica
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 15 mar 2006, 20:56

kan man var hemma så länge

Inlägg av Rica »

Är en nöjd och glad hemmamamma(jobbar 25% men då är pappa hemma) som är hemma med mina killar på 1 och 3 år :D . Frågan gäller min treåring(blev 3 i april). Jag hade tänkt vara hemma tills nästa höst då killarna är nästan 4,5 år och nästan 2,5 år( då är dagarna slut). Är det för länge för storkillen att vara hemma med mej. :?:

Vi går på skogsknyttar och på öppna förskolan men nu är ju det stängt och öppnar inte förrän i september :cry: .Visst har vi kompisar med barn i samma ålder men de går på dagis. En del av mej säger att den stimulansen räcker för storkillen plus att lillebror blir ju mer och mer "lekvänlig" ju äldre han blir :wink: . En annan del av mej ser en kille som verkar ha det lite trist hemma(kanska inbillning), som älskar när det kommer kompisar och leker och som blir glad av andra barn :? . Ska han få börja dagis 15 timmar i veckan för att få leka lite eller faller jag bara för grupptrycket då. Helst vill ju jag ha honom hemma såklart men jag tyckte mej se en förändring runt treårsdagen då han liksom började behöva nåt mer.Är det nån som varit hemma så länge med sitt/sina barn och hur gjorde och tänkte ni i sånna fall!? Tacksam för synpunkter :D
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej Rica!

Lite tankar från mig - och hur vi tänker göra. Min stora är förvisso bara 3 ännu, men jag har tänkt precis som du, att det inte är aktuellt för honom att börja dagis förrän till nästa höst då han nästan är 4,5. Vi har turligt nog en annan mamma med barn i samma ålder som inte heller ska ha sina på dagis, så vi har någon att träffa ett par gånger i veckan. Och sen går vi till Hembygdsparken där det alltid är mycket barn 1 gång i veckan. Och sen träffar vi oftast någon ytterligare någon dag. Jag tycker att det funkar bättre för min när det inte är för stor grupp vid ett tillfälle, så här fungerar det jättebra att ha det så här. Jag kan absolut se en skillnad i hur han leker med andra barn nu, mot för ett halvår sen - men jag tycker definitivt att han får utlopp för det så som vi har ordnat det. Och, ja, det blir väl ungefär 15 tim umgänge med andra barn och vuxna i veckan ungefär. Övriga tiden har han det super med lillasyster och oss och tycks må bra av det lugnet som blir när vi är hemma, också.

Till januari har jag också tänkt försöka hitta någon form av musikgrupp för honom, för det skulle passa här. Men alltså någon egen aktivitet för bara honom. Allt sånt börjar ju först vid 4 år, och det finns säkert en mening i det.

Skogsknyttar låter superkul - vad är det? Här finns inte Skogsmulle, annat än om man går på ett särskilt dagis, och inga Natursnokar heller. Allt sånt har försvunnit för att det är så få barn hemma och det är istället kopplat till dagis. Det kan jag tycka är trist. Men vi skogar oss iof själva, även om det hade varit kul med någon sån aktivitet.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Clara var hemma tills hon var 4 år och 3 månader!
Det funkade alldeles utmärkt! :thumbsup: Jag ångrar det inte en sekund!
Jag såg till att hon fick träffa andra barn ett par gånger i veckan, och det räckte så.
Ida fick börja, då hon knappt var 3 år. Hon hade ingen som helst glädje av det första året. :cry: Nu, däremot, vid 4 år, går hon dit med glädje!
Hade jag kunnat backa bandet, hade jag låtit Ida få 4 år hemma också!

krama anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"