Desperat behov av hjälp!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Tozza

Desperat behov av hjälp!!

Inlägg av Tozza »

Min dotter fyller 1år om några dagar, räknas hon hit då eller till forumet förmindre barn?

Som rubriken lyder så är vi desperata, jag sitetr just nu med tårarna rinnades, jag orkar inte med min dotters sömn (eller uteblivande av sömn ska jag väl säga). Vi har inte haft några direkta problem, hon slutade äta på natten för ca 2-3mån sen och då vakande hon max 3ggr/natt efter det. Sen kom separationsångest fasen för ca 2mån sen och nu är allt kaos. Hon vaknar minst varannan timme mellan 19-07, oftast fler ggr. Nattningen funkar äntligen men jag inser att jag kanske borde gå ut tidigare (nu lägger vi ner henne och har en hand på ryggen, väntar ca 10min så somnar hon) Men som sagt, behöver hjälp med natten. Jag har läst och läst här men förstår inte riktigt allt (antingen är jag trött, eller väldigt trög :? )

1. Vid läggningen ska jag stå tyst med handen på ryggen och sen efter 1minut vända mig om och gå ut och säga ramsan? Vad gör jag när/om hon börjar skrika när jag lämnat hennes rum?

2. Vad ska jag göra alla gånger hon vaknar på natten? Samma som vid nattningen, gå in, lägga handen på ryggen, vända om, ramsa och gå ut? Vad gör jag då om hon skriker?

3. Man ska aldrig vara kvar vid sängen läng och lugna eller? Nu när hon vaknar så går vi in, lägger ner henne (hon stå eller sitter alltid upp) och lägger handen på ryggen och få stå så ca 10min, sen OM hon somnar om så går vi ut, och hon vaknar direkt då.

Kanske blir ett väldigt yrigt inlägg. dagen funkar bra, vi har alltid haft samma tydliga mat och sov tider (hon sover nu 1ggr/dagen ca 2tim i vagnen) tydliga natt rutiner (men kanske inte "skratt till god natt" direkt)

Hoppas att någon orkar läsa och svara, vi känner att det här går inte längre och jag vill inte ta till en massa sömntabletter.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Tozza och välkommen hit :D

Nu har du hittat rätt, såklart ska vi försöka hjälpa dig med flickans nätter!
Det allra bästa är att du beställer shn-boken och läser på ordentligt, det kan lätt kännas övermäktigt och förvirrande att surfa runt här! Så mitt första råd är att du beställer boken, läser den, så får du ett större sammanhang!

Ska se om jag kan svara på dina frågor, ialla fall :wink:

1. Lägg distinkt tillrätta, antingen enligt Lathunden eller så som du vet att barnet brukar tycka om att ligga, och håll på plats med ”solfjädern” i ca tio sekunder. (Det kan behövas mer, och förstås särskilt första gången. Den lilla ska bli sömntung i kroppen men inte hinna somna.) Säg ingenting Tryck till avslutningsvis och gå ut med ramsan. Fortsätt med ramsan bort från dörren och gör andra ljud i huset, som inte har med barnet att göra. Första tre-fyra kvällarna ska bekräftelseramsan följa henne in i sömnen, sen "bakas" den i hop med den vanliga ramsan! Första kvällen får du förmodligen gå in och solfjädra henne lugn några gånger,men FASTNA inte, utan gå med ramsan när hon lugnat sig!

2. Första nätterna kommer hon att vakna och fråga (skrika) och då ska du raskt ge henne lugnande besked, redan andra natten ska ramsan ta överhanden och du ska utifrån hennes rum ramsa henne lugn! Hon ska lära sig att sköta sina uppvak själv, och inte knyta sömnen till dig!

3. Jo, man kan lugna vid sängen, men inte söva!

Och ta till dig skrattet till gonattet :!: Ett härligt sätt att avlsuta dagen och börja natten på!

Men som sagt, det vore jättebra om du läste hela boken, går fint att beställa på förstasidan här, och vara riktigt taggad när dagen D (eller natten...) kommer, och under tiden ställa frågor här och läs gärna den här tråden som inspiration:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tozza

Inlägg av Tozza »

Tack för snabbt svar! Har just beställt boken via bibblan, införskaffat mörkläggningsgardin och försöker hitta orken till att först läsa boken och sen "kura", men det MÅSTE gå. Orkar inte mer. :( :cry:

1. Ska jag gå in direkt när hon börjar gråta vid nattningen (det kommer antagligen bli så fort jag vänder mig om och börjar gå)? Om jag förstått det rätt, så så fort hon blir lugn (tyst?) så ska jag gå ut ur rummet (även om hon inte ligger still?) samtidigt som jag säger en ramsa (Go natt, sov så gott). Även om hon somnar innan jag hinner gå ut?

Hmm..var visst många frågor som nr1 :P :oops:

2. Har svårt med skillnaden på bekräftelseramsa och vanlig ramsa? När säger man bekräftelseramsan, och hur låter den?

3. Så på natten går jag in direkt när hon vaknar, lägger henne till rätta, oftast blir hon lugn direkt men somnar inte men jag ska ändå direkt gå ut och ramsa, när hon börjar skrika gå in igen osv, har jag förstått det rätt då?

Nu när jag läst mkt här så inser jag att det är just där felet är, vi får ju "hjälpa" henne att somna om hela tiden, och så fort hon vaknar och vi inte är där och klappar henne på ryggen så "ropar" (gallskriker :wink: ) hon.

Nu sover hon iaf, har inte sovit nått på dagen så vi får se hur natten går.....
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!
Vad bra att du beställt boken :thumbsup:

1. Den första kurkvällen blir det som regel mycket in och för din del, solfjädra. Du solfjädrar henne, hon blir lugn och sömntung, och du ramsar dig ut ur rummet, stänger dörren och ramsar klart och avvaktar! Du måste ge henne tid att reagera, och här är det jätteviktigt att lyssna med hjärnan och inte med hjärtat! När gråten stegras, och inte går ner, då går du in igen och solfjädrar henne lugn, och samma procedur igen! Från andra natten ska du ramsa när du känner att du vill gå in till henne, och BARA gå in när det är kris!

2. Bekräftelseramsan är samma som den vanliga ramsan, bara det att bekräftelsen ska följa barnet in i sömnen, dvs du ramsar efter det att hon blivit tyst, så att ramsan är det "söver" henne. Första gångerna kommer du att märka att bekräftelsen stör, lillan håller på att somna och du ramsar :roll: men den är jätteviktig att nöta in! Efter 3-4 kvällar sitter ramsan, och då behöver du inte ge en separat bekräftelse, utan då ramsar man bara som vanligt, och går ner i tonläget på sista versen, mjukt och fint :!:

3. Bara första natten ska du gå in när hon vaknar, sen ska ramsan ha tagit över trafiken! Och man ska inte gödlsa över med ramsan heller, utan ge henne en chans att somna om själv! Risken är stor att du stör om du direkt ramsar, eller ordnar nattunderhållning... och det här kommer du att få höra många gånger på forumet: "på natten sover man, då händer ingenting!" DET ska du förmedla till din tös!

Och som avslutning: att slopa dagsömnen ger inte bättre nattsömn! Hon är så liten så hon behöver sova minst en gång per dag! Många har två lurar en bit över året! Ska ge dig länken till schemaförslag :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Länken till olika schemaförslag, var det ja :roll: :lol:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Tozza!

Här kommer svar på dina frågor:

1. Ja, första natten ska dottern ha lugnande besked direkt. Dvs du/mannen går in och lägger tillrätta ordentligt, solfjädrar tills hon blir sömntung(kan ta låååång tid), tryck sedan med en statisk solfjäder ngr sekunder och ut med en betryggande ramsa. Denna procedur upprepar du första natten/dagen så många gånger som krävs. Under andra natten gäller samma sak men ni backar mer och mer med solfjädern och ger vid ledsna protester ramsan som svar först och solfjädrar endast vid "kris". Kan varmt rekommendera att ni har ramsan: Godnatt, godnatt å sov så gott. Den är det bättre rytm i.

2. Bekräftelseramsan ge du när dottern håller på att varva ner och somna, som en bekräftelse att hon är på rätt väg så säger du samma ramsa som vid nattningen men i lånsammare tempo och med mjukare röst. Under natt ett och två ger du bekräftelsen separat som ett besked in i sömnen. Under antt tre kan du börja baka ihop den med nattningsramsan henom att gå ner i tempo de sista två verserna och mjukna i tonläget.

3. Tror jag svarat på denna nder nr 1?

Tänk på att er uppgift är att ge dottern förutsättningarna för att somna och sova gott. Sova åt henne kan ni ju inte :wink:

Om du känner att detta känns övermäktigt, gå till startsidan för Föräldraforum och nästan högst upp finns det en kontaktlista till oss diplomerade kurare som kan hjälpa dig på olika sätt.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Du ser Tozza, nu fick du dubbelsvar :wink: Här rycker vi ut när nån behöver oss, ungefär som stålmannen men här på forumet i jätteupplaga :lol:
Och kram till dig, Ellekompis :heart:

/Mia
Tozza

Inlägg av Tozza »

Jag sitter och försöker förstå, men hjärnan är inte alls med mig nu. Skulle behöva boken direkt om jag skulle orka läsa den. Här är fullständigt kaos, vi gråter hela tiden alla 3 pga av sömnbrist och paniken den medför, slitningar i förhållandet osv - ni vet säkert hur det är. Inatt

Lite dumma frågor, jag vill verkligen göra rätt, jag ber om ursäkt för att jag frågar så mkt :oops:

1.Jag ska alltså ramsa hela tiden, även när jag står vid sängen vid nattningen, inte bara när jag går ut och utanför dörren? (Eller ska jag som jag tror, bara vara tyst och solfjädra, sen när hon blir sömntung gå ut och DÅ börja ramsa?)

2. På natten när hon vaknar ska jag då säga ramsan redan när jag är på väg in till hennes rum, och när jag står vid sängen och lugnar, och sen när hon är lugn säga bekräftelse ramsan och gå ut? Man säger ramsan hela tiden då?

Jag vet att dagsömnen är jätte viktigt för nattsömnen, oftast sover hon 2timmar en gång om dagen, men sista tiden har det oxå strulat.

Jag försökerverkligen förstå hur och när jag ska säga det olika ramsorna men det bara snurrar i huvudet. Jag vill att den här kuren ska funka, det är våran sista utväg innan vi bryter ihop totalt (om vi inte redan gjort det :? ) BVC vill ge sömntabletter till Alizia men jag känner att det är helt fel, det blir väl inte bättre på lång sikt...

TACK för att Ni tar er tid!! :D KRAM (Inatt vaknade hon mellan 22-03 säkert 50ggr, ca var 10:e minut - vad gör man?)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Jag är så glad för allas er skull, att ni hittat hit och inte vill ge Alizia (vacker namn och ovanlig stavning!) sömnmedel! Det är bra att du vill förbereda dig, men jag lovar att allt kommer att klarna när boken kommer! Det viktiga, om ni ska kura själva, är att den som kurar har möjligheten att sova på dagarna, så att natten orkas med!

Nej, man ramsar inte vid sängen, där är man tyst, utan du ramsar på väg ut och utanför rummet!
Den första natten, då går du in och solfjädrar och ramsar dig ut! Sen ska trafiken nästintill upphöra in till henne, och ramsan ska ta över! Det är endast vid absolut totalkris man går in efter första natten! Och ramsar gör man inte heller förrän det verkligen behövs, Alizia måste själv få chansen att ta hand om sina uppvak! Som ni har det nu, tror hon att ni måste komma för att hon ska sova, och det är det ni ska bryta med kuren!

Och så finns ju möjligheten att ni får hjälp på plats, av en kurare, om ni vill! Här har du alla diplomerade:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7921

/Mia
Tozza

Inlägg av Tozza »

hejsan!

Jag och sambon har pratat mycket om den här "kuren" idag, det känns rätt!! :lol:

Så första natten får man antagligen springa in och ut en massa (och ramsa), men efter den natten alla ggr hon vaknar då ska man bara stå utanför dörren och ramsa, hur gör man då när hon skriker? ramsa högre, gå in eller vad?

Det här "skrattet till godnatt". gör man det efter pyjams och välling? hur länge ska det "buset" hålla på, några minuter eller?

Om man vill ha hjälp av en diplomerad kurare vad innebär det? Vad händer osv? Känner nånstans (även om man alltid som mamma vill klara allt själv 8) ) att vi kanske inte reder ut det här, vi är FÖR trötta alla 3 med div krämpor till följd (jag har fått panikångest, problem med magen osv).

Måste än en gång tacka för ditt stöd!!! :D
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Tozza!

Jag kommer in, då jag ser att inte Mia är inloggad.

Ja, det blir ofta många ingripanden under första natten. Under andra natten svarar du på hennes frågor genom att ge en ramsa. Anpassa tonläget efter hur hon låter. Det är tillåtet att hon snackar, är arg och förbannad, det får hon sköta själv men om hon blir ledsen, då ska hon ha hjälp=ramsa. Vid "kris" går du in och gör som natt ett men allt kortare ingripanden var gång och backa mer och mer. Gör gärna andra ljud i huset så hör hon att ni finns där.

Hur hjälpen av en diplomerad kurare ser ut är olika från fall till fall. Känner du att du skulle vilja ha personlig hjälp, ta kontakt med den kuraren som bor närmast dig så kan ni komma överens om med vad och hur ni behöver hjälp.

Lycka till!
/Elle
Elle

Inlägg av Elle »

Jag missade din fråga om skrattet till godnattet. Vi gör så att vi badar, på med pyjamas och äta välling. Sedan busar vi och stojar på väg till sängen(alltså kanske ngn minut). Därefter en kort läggning.

/Elle
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "