Tvåmånaders vill inte vara ute under vakentiden!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mamma2004

Tvåmånaders vill inte vara ute under vakentiden!

Inlägg av mamma2004 »

Hej!

Har två söner på 2,5 och 3 månader.
Har nyligen lagt om schemat för den yngre för att han skall kunna nattas ungefär samtidigt med storebror (vill ju få tillbaka lite egen kvällstid :wink: ).
Tidigare har jag passat på att vara utomhus med storebror när den lille sover. Den lille sover alla 3 lurarna på dagen i vagn utomhus.

Det nya schemat gör att lillebror har mer vakentid samtidigt med storebror vilket gör att storebrors uteaktiviteter måste ske när lillebror är vaken. Trodde det skulle fungera att lillebror kunde vara med ute med oss och ligga vaken i vagnen. Har i 3 dagar försökt med detta, men han fixar bara ca 10 minuter och sedan skriker han missnöjt. Hjälper inte att jag tar upp honom heller. Till storebrors besvikelse måste jag ganska snart gå in med lillebror trots att vi ju nyss har kommit ut. :( Storebror blir ledsen och vill inte vara ute ensam (dessutom vill jag helst inte att han är det då vi bor nära en hårt trafikerad väg.)

:?: Hur gör ni andra med så små barn och äldre syskon? Storebror behöver ju vara ute varje dag. Han blir så rastlös om han inte får komma ut och springa av sig. Är själv med båda barnen på dagarna. Ibland kommer mormor och tar med storebror ut. Annars kommer han bara ut på helgerna när pappa är hemma. Någon som har något tips på hur jag skall få lillebror att vara nöjd ute? Vill helst inte lägga om hans schema.

Tacksam för alla tips!

/Mamma2004
Son nr.1 född 040801, SHN-kurad januari 2005.
Son nr.2 född 070130, SM från början.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :!:
Jag har haft Frida i sele, både inåtvänd men mest utåtvänd när vi är ute och leker! Det sparar både min rygg och hennes humör :wink:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D Säger bara en sak- Babybjörn :D Hade inte klarat mig utan den tror jag. På fm är vi ute ca en halvtimme innan lillebror ska sova. Då får han hänga på min mage så lägger jag bara ned honom i vagnen när det är sovdags, så kan storasyster och jag fortsätta vara ute sedan.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och en utvecklad variant av Babybjörn heter Patapum. Skönare att bära i, även om de bara kan sitta innåt så sitter de så bra att de blir rörelsefriare, och kan ledigt se sig om.

Edvard VÄGRAR att ligga vaken i vagnen. Vårt babyskydd är kompatibelt med vår vagn (Akta Garco/Teutonia), så under hans första tre månader satt han i vagnen i babyskyddet. Det var en utmärkt lösning!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hur ser schemat ut?

Själv använde/använder jag gärna en lång sjal :wink: Många alternativ och endast möjligheter. Kanske halvsitta i ligginsatsen med uppbullat runt om?

Syskon brukar ju dessutom kunna vara värsta underhållningen, kanske kan utnyttja det?

Själv går jag över till grannen (när de är ute) som har en 3åring och låter Tor titta på när han leker. Tor är tyst och superlycklig hur länge som helst med denna underhållning. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Många alternativ och endast möjligheter.
Ärsch, nu var jag otydlig... :oops: Menade att du har ju fått många alternativ med endast möjligheter i alla svar från fantastiska forumister. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag hade Disa i Babybjörnen en del. Sen hade jag henne i vagnen uppbullad med kudde så hon halvsatt - en liten stund tills hon/ryggen tröttnade. Men mest fick hon ligga på mage på filt med fårskinn där vi var. Funkar ju om man rensar i rabatter/sitter i sandlåda och håller sig hyfsat still inom en viss radie. Då tyckte jag hon var som mest nöjd, för då var hon riktigt med. Och så funkade ändå tills hon började åla/krypa. Då blev det galonbyxor på istället.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Jättetack för alla svar!

Har försökt med att palla upp honom till sittande i vagnen, men gillar inte detta heller. Hade en sele till storebror då han var så liten, men gav bort den då han inte alls gillade att vara i den. Skall försöka med babyskyddet nästa gång.

Har en fråga till Tors Mamma:
Lillebrors schema har jag ändrat till det du kört med för Tor med sova-natt kl.19.00. Tidigare sov han för natten kl.21.00. På dagarna körde jag då med standardmodellen 2-2 med uppstigning kl.07.
Då jag ville ha tidigare natt (och lite mer tid för mig själv) gick jag över till ungefär de tider som du haft tidigare, d.v.s.:

07.00: Mat
08.30: Sova 45 min
09.15: Mat
11.15: Sova 2 timmar
13.15: Mat
15.30: Sova 45 min
16.15: Mat
18.20: Nattslurk
19.00: Sova för natten

Tidigare hade vi följande tider:
07.00: Mat 1
08.30: Sova 2 timmar
10.30: Mat 2
12.30: Sova 2 timmar
14.30: Mat 3
16.30: Sova 2 timmar
18.30: Mat 4
20.30: Nattslurk
21.00: Sova Natt.
Brukade vakna mellan 2 och 3 för ett nattmål.

Vill bara höra om din Tor var nöjd med att äta så här, eller gav du tillägg som nattslurk?
Efter att ha gått över till ditt schema sover han fortsatt bra förutom att han vaknar mellan 23 och 01 för nattmål. Problemet är att han inte äter (ammar) spec mycket måltid 2 och 4. Ser ju att han har tätare mellan måltiderna nu än tidigare vilket kanske inverkar på aptiten. Har kört dessa tider snart 1 vecka men fortfarande usel aptit, men annars glad och nöjd på dagarna. Däremot är han jättehungrig på natten. Har därför börjat med tillägg som nattslurk efter att ha ammat.

/Mamma2004
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vilket FINT schema! :lol:

Jag vet att det var precis så det var med Tor också runt 3 mån. Åt lite olika vid måltiderna och detta håller fortfarande i sig. :wink:
Det var mellan 3-4 mån som jag "uppfann" det TorpSara kallar för "kvällsmackan". Jag hade då sen mitten av 2 mån gett kvällslurken som pumpad BM i flaska och mellan 3-4 mån doserade jag i NAN2 pulver (och en halv Lactiplus från hälsokosten) i BM för att han skulle stå sig och få till 12 tmmars natten.

Resultatet var att han blev INTE hungrig på mogonen dock. Men då visste jag ju med säkerhet att han inte heller var hungrig på natten och kunde "ramsa" bort sista nattmålet. :wink:

Om du ammar så måste du hitta din väg. En del går bara att amma precis när de vaknar och andra behövr vänta ett tag. :wink:
Tor 2006

mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Hej Tors Mamma!

Tack för snabbt svar! Jaha, då behöver jag inte vara orolig då. Tycker han äter så lite jämfört med förra schemat, men det kanske bara råkar infalla med vanligt 3-månaders trassel.

Som sagt numera får han som nattslurk amma och på det ersättning. Igår kväll åt han 60 ml ersättning och idag 120ml!
Tack för "nattmackstipset". Men vad är "Lactiplus"?
Är NAN-pulver kraftigare än modersmjölkersättning?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nej, tror inte NAN är kraftigare. Det var jag som blandade pump BM med pulver för att få dubbla kalorier på samma mängd om man säger... (kalorijakten). Men du kan ju gå över till 2ans ersättning om du vill och kanske ha mer mättnad på.

Vid 3 mån har jag märkt att många har en ökningsperiod, inte så häftig som den vid 7-8 veckor men än dock. Jag ökade min mjölkmängd vid flertalet tillfällen under min "korta" amningstid.
Så att öka mjölkmängden och amma på lite extra så mycket du nu kan på matpassen skulle jag satsa på. En del lata små rackare suger annars bara det första i brösten och jobbar inte på att få det sista och sen håller sig till kvällsslurken.
Med detta så minskar ju den totala mjölkmängden en aning och då kan det vara läge att pumpa extra efter varje mål om man vill amma väldigt länge och inte fylla på med erättning lite då och då vid målen, med tiden. :idea:

Lactiplus är typ acidofilus och mjölksyrebakterier som är nyttiga för magen. Jag gav detta till Tor för hans mage var så känslig och tycker att han har en stabil mage nu samt aldrig blir sjuk. :wink:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"