Varför är HTML = OFF?

Här hjälper vi varandra med användartekniska frågor om forumen
Skriv svar
Lillamolntuss
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:34
Ort: Södermalm

Varför är HTML = OFF?

Inlägg av Lillamolntuss »

Får man önska sig HTML i ON-läge? :wink:
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Mindy
Inlägg: 1190
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 18:13
Ort: Umeå

Inlägg av Mindy »

:D
Du ändrar aktiveringen av HTML i din profil! Hoppas att det är det du menar...

Hälsningar
Mindy
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Lillamolntuss
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:34
Ort: Södermalm

Inlägg av Lillamolntuss »

Aha!!! Hur?
Jag har "Always allow HTML: = Yes", men HTML är ändå OFF.
Vad gör jag för fel?

Fick för mig att det är admin som ska göra någon grundinställning...
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Mindy
Inlägg: 1190
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 18:13
Ort: Umeå

Inlägg av Mindy »

:? :-k
LO?! Hjälp!

:oops:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Lillamolntuss
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:34
Ort: Södermalm

Inlägg av Lillamolntuss »

Så här står det i phpBB Userguide:
http://www.phpbb.com/support/documentation/2.0/
phpBB Userguide skrev:Allow HTML - Here you may enable or disable HTML for the entire board. If enabled, users may still choose to disable it in their posts. Note: Enabling HTML is not recommended.

Allowed HTML tags - If HTML is enabled, you may specify which tags may be used. This will help prevent users from destroying your page layout with dangerous HTML. You only need to specify the base tag (without angle brackets or closing tags) in order to enable that tag's use on the board. For example; to allow a user to use <span color="red">Red Text</span>, you would add span to the list of allowed tags.

Tolkar det som att ni måste göra något först...
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Mindy
Inlägg: 1190
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 18:13
Ort: Umeå

Inlägg av Mindy »

:D
Att ändra grundinställningarna för forumet överlåter jag till Alex. Som jag tolkar informationen så verkar det som att HTML ON ökar risken för att forumet kan bli "förstört" av oönskade gäster.

Hur påverkar det dig att HTML inte är på?
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Lillamolntuss
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:34
Ort: Södermalm

Inlägg av Lillamolntuss »

Hallå där!

Tror inte alls säkerheten behöver bli sämre med HTML = ON. Det verkar ju gå att specificera vad som ska kunna utföras!

Om man skulle begränsa rättigheterna till att kunna modifiera/använda taggarna H1, H2, H3, P, UL, LI, och några till som jag inte kommer på nu i skrivande sekund, så går det inte att göra konstigheter.

Hur det påverkar - här är ett konkret exempel:
  1. Denna lista kommer så långt ned!
  2. Vill att den ska komma direkt under den feta texten!
  3. Det är svårt att läsa!
Dessutom skulle man kunna skriva i ett editeringsprogram, typ FrontPage eller DreamWeaver, kopiera koden och klistra in den här. Vinsten med detta skulle vara att man slipper läsa koderna - det är ju inte direkt "What You See Is What You Get" om man vill göra lite fet stil och olika storlekar på texterna här.

Varför vill man mickla med storlek, stil och färg då - undrar du kanske? Ja - inte till "vardags" kanske, men om man skriver instruktioner och liknande, typ den jag börjat på i "Späda barn och små" skulle det bli både enklare för den som skriver och lättare att förstå för den som läser.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11637
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Mindy
Inlägg: 1190
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 18:13
Ort: Umeå

Inlägg av Mindy »

Ok! :wink: :D Jag ska kolla med Alex!
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Mindy :lol: Du är en pärla :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bathyon
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 07 feb 2006, 08:33

Angående HTML

Inlägg av Bathyon »

Hej Alla!
Jag förstår din vilja att ha html i inläggen, men jag tror att du överskattar vad det ska göra för dig. Den formatering du lägger i en extern editor (dreamweaver eller frontpage mfl) behållar ju bara sina html-taggar, men tolkningen av dem kan du ju inte styra över. Det styrs ju av de css-dokument som styr övriga sidan. Samma sak gäller listor. Att få bort mellanslaget som är en standard för listor i både html och bbcode kan du göra endast genom att styra formatmallarna som tolkar om de html-taggar du använder. Det skulle alltså styras av hur vi har gjort på övriga sidan och lämnar alltså ingen möjlighet för dig att styra. Att skriva <list> </list> blir detsamma som att skriva {list} {/list}, med det undantaget att det förra ger en liten osäkerhetsfaktor.

BBcode som du kan använda här är visserligen inte WYSIWYG (what you see is what you get), men det ger dig oändligt många fler möjligheter till att faktiskt formatera texten.

Fördelar BBCODE:
1. Säkert
2. Du kan skapa rubriker, listor och citat i vilfri färg och storlek.

Fördelar HTML:
Du kan formatera din text i en extern editor, men den formateringen kommer aldrig att se ut som den gör där ändå eftersom du inte kan styra hur h1, h2 m.fl ska se ut.

Ett bättre alternativ är att vi försöker installera en ny bbcode wysiwyg-editor i forumet. Jag ska titta på det och se om det är görbart.

Min rekomendation är att vi INTE slår på html då jag har dålig erfarenhet av det. Även om man bara tillåter ex. <h1> så kan man ofta komma runt det genom att exempelvis skriva:
<h1 style="margin-top:-400px"; margin-left:-200px; font-size:300px;">MIN SIDA</h1>
I det fallet skulle vi få en ENORM rubrik som heter "min sida" som lägger sig ovanför andra inlägg och potentiellt över huvudmenyn på sidan, dvs långt utanför ditt inlägg. Vill man så går det att ofta att jävlas (inte sagt att du skulle göra det förståss). Jag vill inte öppna dörren för personer med illasinnade intentioner.

- Alex
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Alex :heart:

Jag fattar som vanligt ingenting men är dig oerhört tacksam för allt du gjort och gör för mig och oss här på hemsidan och forumen. Utan dig hade vi inte haft detta vårt andra hem :!: och definitivt inte kunnat hålla vargarna borta :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lillamolntuss
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:34
Ort: Södermalm

Re: Angående HTML

Inlägg av Lillamolntuss »

Bathyon skrev:Min rekomendation är att vi INTE slår på html då jag har dålig erfarenhet av det. Även om man bara tillåter ex. <h1> så kan man ofta komma runt det genom att exempelvis skriva:
<h1 style="margin-top:-400px"; margin-left:-200px; font-size:300px;">MIN SIDA</h1>
*hmmmm* Ja - det vill vi ju inte... Tänkte inte på det! Håller med om att man inte ska skapa förutsättningar för lusgigkurrar.

En wysiwyg editor här förbättrar iaf lite.
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Skriv svar

Återgå till "Teknisk Användarhjälp"