Väldigt fysiskt uppskattade kort...

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Väldigt fysiskt uppskattade kort...

Inlägg av Jannika »

Hej Hege!

Här kör vi prickar och färger och lite ord. Min minsta (1år och 10 mån) vill VÄLDIGT gärna själv hålla i korten så det är svårt att få till det där snabba. Eller rättare sagt, JAG är snabb och lägger ner korten framför mig vid bordet och Milo är lika snabb att ta upp dem och kommentera och peka, fast lääänge.

Om jag sätter dem bakom varandra istället (som de gör på filmen) blir han sur och vill inte vara med så det har jag slutat med.

Nu undrar jag om han är lite uttråkad och om vi ska gå snabbare fram med nya kort eller om det är ok att han "gullar" med korten så här? Han verkar väldigt förtjust i dem, haha!

Kram Jannika
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Ja just, när han tycker att han är klar, lägger han ihop dem (som jag gör), lämnar dem till mig och säger SÅ JA! :lol:
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Känner igen mig i det du skriver.
Dottern är lite likadan. Kan kolla lite förstrött om jag håller upp dem "som man ska" men vill gärna hålla själv och säger "Bord står det här" även om det står cykel till exempel :lol:
Så hon tycker om att "leka" detta, göra som jag gör osv. hålla i lapparna, hålla upp, prata om dem osv. men när jag försöker göra som man "ska" är intresset inte lika stort.
Jag låter henne hållas och hålla i korten och "leka" med dem, vet inte om det är rätt eller fel. Men annars tappas ju intresset bort?!

Eller går jag för långsamt fram? JAg försöker verkligen göra detta så snabbt jag bara kan.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

:D

Jag misstänker att detta är barn som är van vid social delaktighet? I såfall, så gör de ju som de har lärt, eller hur? Deltar...Och är sociala...? Underbart, tycker jag.

Dessutom så håller de på att lära. De är fullt upptagna med det. Vi vuxna glömmer det i bland, men barn i denna åldern lär ju med alla fem sinnerna. Där vi är nöjda med att SE prickarna, och HÖRA vad det är för tal, så går dessa barnen grundligare till värks. De undersöker med näsa, mun och händer också. För säkerhetsskull. Måhände har 3 en särskillt lukt? Vem vet? Eller vem kan veta hur fem känns? Best att undersöka.

Bring leken in i läringen, och gör läringen till en lek! Det gör inget att de vill delta på sitt vis. Det är mycket viktig att ha roligt också.

Ta tilfällen i akt till att slinka in lite extra när det blir för ivrigt.
"Det här är tre."
"Jasså, du vill titta lite nogare på tre?"
" Vill du LUKTA på tre???"
"Var ska vi lägga tre sen?"
"Jag tycker tre kan ligga här"
"Inte? Nehej, kanske du vill visa tre för mamma då?"
"Vad duktigt! Nu kan jag se tre bra!".
"Men nu ska vi se på fem!"

Jag tror de kommer låta korten bli när bara nyhetens interesse lagt sig.

Dat KAN hända det går för sakta. Försök öka speeden lite, så kanske de blir lite skraja för att missa något, och sitter still...

Kram, Hege
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

:lol: Bra bra! Tack för svar.

Kram Jannika
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "