2 år 9 mån - tidiga uppvak, hur mycket sömn behövs?

Skriv svar
JH

2 år 9 mån - tidiga uppvak, hur mycket sömn behövs?

Inlägg av JH »

Hej! :D

Elsa, 2 år och 9 månader. Har den sista månaden vaknat allt tidigare. Från att ha sovit till 7-7.30 (natt 19.30) så vaknar hon nu oftast runt 6, ibland tidigare.... Vi säger att det är natt och hon ska sova och då ligger hon kvar i ca 30 min sen blir hon jättearg och vill UPP. :evil:

Saken är att hon fortfarande kan sova hur länge som helst på dagen. Lätt 2 timmar om vi inte väcker. Vi har låtit henne göra detta pga att jag varit höggravid och nu har vi en ny liten bebis i familjen :D och det har varit så skönt när Elsa sover mitt på dagen och vi får lite tid att fokusera på annat :oops:

Men alltså, kanske låter sjävlkart, men tror ni att det är dagsluren som påverkar uppvaknandet? På dagis säger de också att hon sover länge men deras definition av länge är när de sover mer än en timme.... Så där tror jag inte att hon sover lika länge som hemma.

Tror ni att det hjälper att dra ner på middagsluren? Hur länge sover era barn som är lika gamla? Sover de alls?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
marie-d

Inlägg av marie-d »

Min son är jämnårig med din dotter. Han sover från 20-8 och sedan sover han 2 timmar på dagen. Han sover inte hela tiden ibland ligger han och pratar upp emot en halvtimme innan han somnar och ibland är han redan vaken när jag hämtar honom.
Jag har för mig att sömnbehovsnittet ligger på ca. 13 timmar mellan 2-3år.
Har ni märkläggning i hennes rum?
Det är så just på morgonen och det kan kanske påverka. Korta ner dagsluren till 1 timme och se fall det hjälper nattsömnen på traven.
Förstår att du gärna vilar på dagen. Sista månaderna sov jag alltid samtidigt med sonen och det var inga problem att själv sova två timmar också.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hejsan!

Precis som marie-d skriver är det rekommenderade sömnbehovet under tredje levnadsåret 13 timmar/dygn. Och jag tror definitivt att de tidiga uppvaken på morgonen beror på att tösen har för mycket schemalagd sömn. Minska dagsluren till 45 minuter eller 1,5 timmar, i det senare fallet bör natten då kortas en aning.

Lycka till! :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
JH

Inlägg av JH »

Ok! När allt lugnat ner sig med nya bebben och så, så ska vi korta ner middagsluren :D

Just nu så är det ok att hon vaknar tidigt eftersom lilla Siri också behagar vakna vid 6 för ett mål mat.
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"