Onyttighetens dag

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Onyttighetens dag

Inlägg av blomman »

När jag var liten så hade vi en dag om året som kallades för onyttighetens dag. Då åt vi ALLT onyttigt!
I vanliga fall åt vi bara lördagsgodis och aldrig chips, coca-cola eller liknande.
Den här dagen frossade man i allt som gick att hitta i onyttig väg, och föråt sig antagligen rätt rejält på det, så man inte ville ha mer...

Ska ta och lura hit mamma, som numera finns här på forumet under namnet mormor Eva, hon har full koll på onyttighetens dag!
Mormor Eva
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 17:37

Inlägg av Mormor Eva »

"Onyttighetens dag" kom till när mitt äldsta barn var 6 år och började i förskolan. Hur kan man som förälder ge barnen en egen uppfattning av vad som smakar gott och när? Under semestertid firades dagen tillsammans med en annan barnfamilj. Alla fick i förväg önska sig vad som skulle stå på bordet. Det blev chips, cocacola, ostbågar, smågodis, öl m.m. Pappa till barnen önskade sig en sorts slibbiga rån med kräm i. Grannfamiljen önskade sig saltlakrits och min egen passion var kanelbullar och öl!! :roll: Trevligt dukat långbord med massor av skålar. Alla högg in med friskt mod. :D När kvällen kom var kanske inte alla magar lika glada :( Min son sa en gång med förskräckelse: "Mamma finns det barn som äter sånt här varje vecka?" Nästa dag serverades en härlig nyttig måltid med kött/fisk, potatis och grönsaker. Ingen av barnen har blivit frälst på chips, cola m.m. Så unna era barn en riktigt härlig onyttig dag om året - så vet de vad de ska hålla sig ifrån. :wink:
En kram till min dotter och barnbarn från Mormor Eva
Puffis
Inlägg: 699
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 23:24
Ort: Gamleby
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

åh, det låter härligt! Ska jag genast införa tillsammasn med några vänner. Världens kalas ska vi ha! Fast lillan är förståss för liten för att få så ont i magen :wink: så för henne kan det ju bli... korv med bröd, kanske :D
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

En sån strålande härlig Mormor :D - Grattis Blomman!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Jo, jag gjorde ett lysande val av mamma! :wink:
Minns att vi verkligen tyckte det var jättekul med onyttighetens dag, får se om det kommer införas i detta hus också...
Men det är verkligen en smart grej, man får äta allt det där som man kanske har sett andra äta och varit lite avundsjuk på, men man äter så otroligt mkt att man inte vill ha mer sen! :lol:
Mormor Eva
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 17:37

Inlägg av Mormor Eva »

"Äta grönt" är nyttigt, men man kan göra det på olika sätt. Vi hade grön vecka ibland. Det innebar att med hjälp av grön karamellfärg koka makaroner, baka sockerkaka, göra potatismos och dricka grön mjölk :P . Under tiden pratade vi om grönsaker etc. Kompletterade mer sallad, gurka, ärtor, bönor, spenat m.m. :idea: Och i naturen finns underlag för härliga sallader i form av maskrosblad, kirschkål och harsyra :shock: Någon annan vecka kan man välja att äta rött med karamellfärg, hallon, jordgubbar, rödbetor, lingon, vinbär, rönnbärsgelé etc. Varför inte gult med morötter, paprika, hjortron...
Det är bara fantasin som sätter stopp :P Mormor Eva :wink:
Mamma till -75, -79, -81, mormor till -99, -02 och som mest 9 dagbarn samtidigt. Alla år = lika underbara. Numer även farmor till -08 samt bonusfarmor till -08.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Men Mormor Eva :!: :shock:

Vart har DU varit hela forumtiden :?: Jag bara måste få läsa massor av fler sådana här tips :!: Du anar inte hur mycket jag saknar (för att inte tala om TOR!) tips från kloka BB morföräldrar!!!!
Vi hade grön vecka ibland. Det innebar att med hjälp av grön karamellfärg koka makaroner, baka sockerkaka, göra potatismos och dricka grön mjölk . Under tiden pratade vi om grönsaker etc. Kompletterade mer sallad, gurka, ärtor, bönor, spenat m.m. Och i naturen finns underlag för härliga sallader i form av maskrosblad, kirschkål och harsyra
=D> =D> =D> =D> =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Jag minns väl både gröna och röda veckan! Det var jättekul, speciellt den gröna mjölken! :lol:
Egentligen är det så superenkelt, det är ju faktiskt bara fantasin som sätter gränser, precis som du säger! Lite karamellfärg kostar inte många kronor!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: :lol: :lol: :lol:
Men huvaligen vad roligt! Tack! =D> \:D/
Mormor Eva
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 17:37

Inlägg av Mormor Eva »

Äta snyggt är inte lätt när man är liten. Sexåringar rår ju heller inte för att händer och fötter är för stora och att de till viss del saknar tänder. Har hört många föräldrar förfasa sig över sina barns bordskick :evil:
Alltså: Pröva själv-middag bjöd vi hem till. Dukat till barnen med stolar med lämpligt antal kuddar/telefonkataloger för att få rätt höjd vid bordet. :) De vuxna fick låga stolar. :( Barnen hade assietter, små bestick och små glas :) De vuxna fick stora uppläggningsfat, salladsbestick och jätteglas/blomvaser :( Barnen fick säga till oss att: håll in armbågarna; sörpla inte soppa; drick upp all din mjölk; ät upp på tallriken m.m. :? Det blev en rolig middag där vi vuxna verkligen fick pröva på hur svårt det kan vara att vara liten. Smaklig måltid önskr mormor Eva :wink:
Mamma till -75, -79, -81, mormor till -99, -02 och som mest 9 dagbarn samtidigt. Alla år = lika underbara. Numer även farmor till -08 samt bonusfarmor till -08.
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Den middagen minns inte jag, kan tänka mig att ni vuxna minns den betydligt bättre, för att ni fick det så krångligt :wink: . Vi barn åt ju med avpasade grejer och tyckte säkert at middagen var helt i sin ordning!
Loviset
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 29 apr 2007, 16:01
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Loviset »

Hahah! Underbart! =D>
Dessa tips är ju helt klart värda att spara!
Tickotack!
Har en liten liten W född 25 Februari 2007.
Standardmodellerad sedan 29 April 2007.

http://loviset.bilddagboken.se <--- Massa bilder på oss!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"