Hjälp med argument för dagmamma!

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
TorpSara

Hjälp med argument för dagmamma!

Inlägg av TorpSara »

Kort historia. Kära vänner med en som som är 20 månader. Började på dagis efter jul, deltid. Då var det tre förskolärare på 12 småbarn. Nu är det tre på 20. :shock: :cry: (borde inte det vara olagligt) Mamman gillar inte att lämna sin son längre (gillar inte dagis) men Pappan som är auktoritet på området i familjen framhärdar. Han hävdar att det är bättre med utbildade förskolärare än outbildade dagbarnvårdare, oavsett storleken på gruppen. "Han vänjer sig" och de har bra pedagogik och är utomordentliga på konfliktlösning (det sista är säkert sant :roll: ) är fler argument.

Mamman behöver fler argument, hon blev glad åt vårt stöd så klart. Båda är av åsikten att barnen far bäst hemma och dagis är ett "nödvändigt ont."

Hjälp mig att hjälpa mor&son! Jag blev helt deprimerad av hela historien.
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Han hävdar att det är bättre med utbildade förskolärare än outbildade dagbarnvårdare, oavsett storleken på gruppen. "Han vänjer sig" och de har bra pedagogik och är utomordentliga på konfliktlösning (det sista är säkert sant ) är fler argument.
Vad jag vet så måste även dagbarnvårdare hemma ha utbildning och ett mål med verksamheten, precis som dagis och dagispersonal.
Därför faller argumentet om outbildade dagbarnvårdare.
Däremot finns det mycket outbildad personal som vikarier på dagis, men det kanske han inte tänkt på? Om någon förskollärare eller utbildad dagbarnvårdare är sjuk på dagis kallas en vikarie in. Och det är inte alltid utbildade människor.

Bra pedagogik och utomordentliga konfliktlösare är ju individuellt. Det finns bra och dålig personal på dagis, precis som bland dagbarnvårdare i hemmiljö.

En dagbarnvårdare är ofta anställda av kommunen och har samma rättigheter och skyldigheter som de anställda på dagis. De får gå utbildningar och fortbildning precis som de andra.

Fördelen med att ha en dagbarnvårdare är att barnet ofta är i en mindre grupp i hemmiljö. Inte samma stress och hets som på dagis.

Den enda nackdelen jag kan se med en dagbarnvårdare är om de blir sjuka. Det är inte lika lätt att fixa en ersättare med kort varsel som det går på dagis.

Jag ska klura lite mer och återkommer i frågan med fler argument :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D I Göteborg så jobbar (de kommunala) dagbarnvårdarna i grupp. Det betyder att ett gäng träffas några gånger i veckan - barnen känner varandra och de andra dagmammorna. Blir en dagmamma sjuk, så kan de andra dagmammorna hoppa in och täcka upp.

Man kanske löser det olika i olika kommuner, det får man ju kolla upp.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hos oss fungerar det som så att reglerna för personal på dagis är 1/7 barn och hos dagmamma är 1/5 barn.
Hos oss är dessutom de kommunala dagmammorna "ur och skur" utbildade samt träffas regelbundet för stöd och lek m.m.

Detta kommer definitivt väga högt i min bok är det skall diskuteras dagis här hemma. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Therese

Inlägg av Therese »

Hej! :D

Min mamma var dagmamma under 20 år, o jag har själv haft dagmamma till mina stora när vi båda jobbade mellan barnen.
De är långt ifrån outbildade precis som andra skrivit, dessutom tycker jag att det är väldigt bra att det är EN vårdare. När det är EN vuxen i en barngrupp så pratar o agerar hon MED barnen. Så fort det blir fler vuxna är det lätt hänt att man pratar vuxna emellan o över huvudet på barnen samtidigt som ansvaret liksom glider lite emellan personalen.
Eftersom dagmammans arbetsplats är hemmet så engagerar hon sej mer personligt i barnen, de får lära sej hur man gör i ett hem helt enkelt.

Mindre stress, precis som nån skrev är det ju oxå, o det påverkar bara barnen positivt, de kan utvecklas mer i sin egen takt i en lugn hemmamiljö.

Sen ska man ju givetvis ha turen att hitta "den rätta" dagmamman, alla är ju olika o vi passar bättre ihop med vissa.
Men om man nu har turen att få en dagmamma som man verkligen känner för så har man kanske skaffat sej livslång bekantskap.
Min mamma har fortfarande kontakt med gamla dagbarn som nu är vuxna o har egen familj, det kallar jag personligt engagerad! :heart:

Min erfarenhet är att det kan vara svårt att övertala "dagmamma-motståndarna", det bästa vore nog att hälsa på hos någon. Tillbringa ett par timmar hos henne i hennes barngrupp så kanske det "smittar" av sej :D .

Hoppas för den lille gossen att det funkar :!:
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"