Liten i maten och övertrött - hur skapa rutiner?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Liten i maten och övertrött - hur skapa rutiner?

Inlägg av Cyan »

Hej!

Min dotter är nu åtta veckor. Jag behöver hjälp med hur jag ska få struktur på vår tillvaro. Här kommer min story, ni får ursäkta att den är rätt lång, men jag tror att ni behöver få detaljerna.

Jag hade hört talas om standardmodellen innan hon föddes, så jag försökte tillämpa den redan från början. Efter ca 3 veckor (i samband med ”den egentliga födelsen” har jag senare förstått) blev jag något villrådig och har sedan dess läst massor på detta forum och i Barnaboken, främst om mat, sömn och standardmodellen. Det har dock inte hjälpt speciellt mycket… Nu är hon som sagt två månader och jag skulle så gärna vilja få struktur på tillvaron och skapa rutiner. Jag är trött på att jämt försöka gissa vad en gnällande eller skrikande unge kan tänkas vilja ha/behöva. Så mycket med den standardmodellen…

Så här kan en vakenstund se ut för oss. Hon vaknar och börjar så smått arbeta upp skriket. Mat från bröst 1 tills hon bryter efter ca 10 min. Hon sover oftast då och är synnerligen svårväckt. Kanske kvicknar hon till av rapandet, kanske efter några minuter på rygg och då erbjuds omgång 2 som hon i regel inte vill ha. Eller så vaknar hon inte förrän på skötbordet. Efter skötning och umgänge vill hon fortfarande inte ha mer mat. Visst har det hänt att hon accepterat påfyllning, men det är i undantagsfall. Så har hela standardmodellen tagit ca 30 min och sedan fortsätter därför umgänge, passiv social delaktighet på filten, hon bärs runt för att titta på saker etc ända tills hon blir grinig. Grinigheten inträdde vid ca 3 veckors ålder (därav villrådigheten), innan dess slocknade hon bara. Det tog ett tag innan jag insåg att grinigheten berodde på att hon hade svårt att komma till ro. Jag erbjuder naturligtvis bröstet när hon skriker, men det är sällan det hon vill ha. Hon är vaken i ca 1,5 h, ibland mer, ibland mindre. Så länge hon är pigg är hon glad som en sol. När hon blir grinig och visar trötthetstecken i form av gäspningar och ibland klippande ögon så lägger jag henne i vagnen. Ibland somnar hon av sig själv, men oftast måste jag vagna innan hon kommer till ro.

Sedan sover hon. Ibland 30 min, ofta 45 min, någon gång 2 eller 3 timmar. Än har jag inte sett någon som helst regelbundenhet. Då hon vaknar redan inom en timma brukar jag vagna för att få henne att somna om, men det brukar inte fungera. Hon är klarvaken och skriker kanske. Ibland för att hon vill ha mat igen men oftast inte. Nästa vakenstund börjar då inte med mat, utan allmänt umgänge. Sedan erbjuder jag mat om hon skriker och tids nog accepterar hon. Vanligtvis äter hon var tredje timma, ibland går det fyra och ibland bara två timmar. Hon tenderar att vara vaken många timmar, med undantag för korta lurar. Sedan kan hon sova jättelänge… På nätterna sover hon oftast länge (ibland hela natten) och om det blir ett nattmål tar hon rätt ofta mat från båda brösten. Det händer att hon ligger längre än ca 10 min vid bröstet, men extratiden småsuger hon bara utan att äta.

Förra dygnet såg ut så här:
Åt kl 23.00 och lades kl 23.30 (pyttelite vagning). Sov till 05.15. Åt och lades kl 06.00 då hon började se trött ut efter en stunds tyst umgänge (ingen vagning). Sov till 10.15 då jag väckte henne för att jag tyckte att hon behövde mat. Hon fick mat igen kl 11.20 och somnade kl 11.50 (ingen vagning). Vaknade och fick mat kl 12.45. Lades då hon blev grinig kl 14.15 men somnade aldrig ordentligt trots vagning. Tillslut misstänkte jag att hon var hungrig. Tog upp henne 14.45 och hon åt då i 5 min. Somnade igen kl 15.45 (lite vagning). Vaknade och gallskrek kl 16.30. Togs upp men ville inte ha mat. Vi skulle precis på promenad, så hon lades tillbaka i vagnen och trots promenadgump som normalt tystar henne på tre steg så tog det lång tid innan hon blev lugn och somnade. Under promenaden vaknade hon ett par gånger när vagnen stannade. Hemma igen kl 17.30. Tog upp henne och hade en stunds trevlig samvaro innan storgnället drog igång. Hon gnällde och skrek, det gick inte att få henne att sova ens i famnen och hon ville inte ta bröstet. Kl 19.45 tog hon tillslut bröstet efter lite trugande med ersättning på flaska. Hon åt då inom en timma en ”rejäl” stund (= mer än 10 min) på varje bröst. Var sedan pigg igen och lades inte förrän kl 22, då hon efter envist vagnande somnade. Vaknade och fick en slurk mat till kl 23 och sov sedan till kl 07 nästa morgon.

Under eftermiddagen hade hon uppenbarligen blivit synnerligen övertrött och säkert överhungrig också. Just denna eftermiddag var en extrem variant av ”det vanliga”. Matvägrat på detta vis har hon gjort tidigare och en gång fick vi ge henne med sked. Kan tillägga att hon dygnet innan sov 4 h i sträck på eftermiddagen, samt 2 h på kvällen, så det var dag med extrem åt andra hållet.

Jag har länge varit orolig för att hon inte äter tillräckligt. Kan hon verkligen dra i sig vad hon ska ha på 10 min eller mindre? Hennes viktuppgång är verkligen inte imponerande då hon från födelsevikten på 3800g gått upp till hela 4600g (800g på 8 v!). Liten i maten är hon, men glad som en sol förutom när hon är trött och grinig. I min erfarenhet så betyder skriken sällan att hon vill ha mat. Likaså verkar hon inte ha något emot att sova i vagnen, så vagnandet går inte ut på att hon ska bli trygg i vagnen, utan bara på att hon ska komma till ro. Det har emellanåt varit svårt att vagna, eftersom jag inte varit säker på att hon är mätt. Då har jag fått ta upp och testa, men det är endast i undantagsfall hon vill ha mer mat då det är mindre än 3h sedan 10-min slurken. Några gånger har hon fått ersättning på flaska och då har hon ätit ca 100 ml efter mycket trugande. En gång vägde jag henne och vet att hon under en normalkort amning fick i sig mer än 100 ml.

Hur ska jag göra för att komma ur det här? Hitta på ett schema med 3 h mellan målen, 8 h natt och sedan framhärda med väckning, vakenhållande och vagning? Det känns som om det skulle var omöjligt! Kan det vara normalt att äta så lite? Kan jag göra något för att få henne att äta mer? De flesta råden här brukar vara att erbjuda mer mat, men det vill hon ju inte ha.

Hälsningar
Lena
hjhelena
Inlägg: 577
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 13:33
Ort: Gbg

Inlägg av hjhelena »

Hej Lena

Ikväll ska jag svara (ska på dop nu), om du inte redan fått massa bra svar då.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

Hej och välkommen hit! :D

Min personliga, spontana reaktion på det du skriver är nog att hon borde äta mer. Har du prövat det s.k. ömma järngreppet, som Anna beskriver? Har du prövat att stimulera fram lite mjölk själv först så att hon inte behöver jobba så hårt för att få de första dropparna?
Sedan är ju också viktigt att du inte LÅTER henne somna under första omgången :idea: :!: . Hon ska hållas vaken med alla knep - inte väckas med alla knep :wink:
Men resten av frågorna överlåter jag åt någon mer erfaren att svara på, med tanke på hur vi själva hade det vi den där tidpunkten :roll: :wink: :oops:

Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Hej och välkommen :D

Jag skulle abslolut satsa på att styra upp tillvaron lite. Jag har utgått från vakentiden ( har en riktig trötter) när jag började få ordning på SM. Dvs håll vaken MINST 1.5 timme, och under den tiden ge så mycket mat du kan få ned, skötning, umgänge lite passiv social delaktighet. Det kan ju vara så att du har en snabbätare, på 10 minuter kan de få i sig en hel del. Truga några gånger för att se om det inte går ned lite till.

Om du håller 2-2 med lite variation kommer du landa på ett schema som du sedan kan stödja dig på.

Malte är 12 veckor och har följande tider ( du får lägga på en halvtimmes sömn på ditt schema)

6.30 morgon, mat
8-10.30 sova
10.30 mat
11.30-13.30 sova
13.30 mat
15.45-16.30 sova
16.30 mat
ibland en powernap runt 18.00 för att orka med kvällen
ca 18.30 nattslurk
19.00 sova

Det blir mellan 3 och 4 timmar mellan målen.

Har en mattrasslare och det blev mycket bättre när jag spikade tider. Om han vaknar för tidigt i ett sovpass pga hunger, vagnar jag så får han äta när han vaknar...och JA det har hänt att jag har vagnat klarvaken, arg
( hungrig :shock: ) kille i omgångar i 45 minuter...Det var ett tag sedan nu dock.

Har säkert missat några av dina frågor, finns säkert fler som kan svara också

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och jättevälkommen :!: :heart:

Grattis till din lilla tjej! :D Min kille är 3,5 månad och alldeles ljuvlig!

Din tjej väntar på att du ska ta ledningen! Det är inte hon som ska vara ansvarig för när mat och sömn ska infalla, utan du! Så enkelt och så svårt är det... :wink:

Om jag var du skulle jag upprätta ett schema som jag sedan följde, med hjälp av marginalkvartar och 5-minutare till att börja med. I ditt exempel vaknade hon kl 7. Är det en bra morgontid för er? Utgå i så fall från den. Ett klassiskt schema skulle då se ut så här:

7.00 Godmorgon. Mål 1. Mat, rap, mat, byte, umgänge, mat, rap, mat.
8.30-10.00 Sova
10-12 Mål 2. Som ettan. Kanske lite vaken tid utomhus också?
12-14 Sova 2 timmar
14-16 Mål 3.
16-16.45 Sova
16.45-19.00 Mål 4. Bad och bus. Nattslurk ca 18.30.
Påfyllning i sömnen innan du går och lägger dig och/eller KORT nattmål vid 4-tiden.

Det viktiga är att du tar ledningen. Hennes behov ska tillfredsställas förebyggande. Hon ska alltså inte läggas för att hon blir grinig utan för att det är dags att sova. Förstår du hur jag menar :?: Läs på i Barnaboken också. Ingen uttrycker sig som vår kära Anna!

Jag har själv inte ammat men vet att många pumpar ur av den fetare mjölken under dagen och ger som extra på kvällen när mjölken är blaskigare. Fler svar kommer att trilla in just kring detta med amning! Flera har tips på hur man stimulerar amningen, vet jag. Kom igen, TorsMamma :!: :wink:

Kram från Lua. :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Vi skrev visst samtidigt Linda! Och ganska rörande överens också!

Kram!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej Cyan,
Jag och massor med forumister känner igen just det du beskriver och är inte ovanligt.
Min Tor åt max 6 min/bröst och gick upp i snitt 100gr/vecka fram till 4 mån ålder. Då fick han mat för första gången och sen dess går han upp betydligt mer.

Man KAN få i sig allt man behöver på 10 min det är inte svårt, men i just ditt fall känns det som om ni borde få i mer mat tycker jag. Om du plockar henne innan hon vaknar på en lur och trattar i bröstet, äter hon längre då? Man får samtidigt sitta och gnugga den lilla handen och killa lite under foten. Trycka lite lätt i käkleden brukar också fungera för att de skall fortsätta äta.

Sen skulle jag lägga ner massor av krut på rapen, erbjuda igen.
Lite umgänge och när det är omgång 2 dags, försöka att börja INNAN hon trasslar och om hon börjar trassla, kasta upp på axeln och bete dig som om hon skall rapa NU för det har du bestämt och sedan försöka igen.

Om detta inte går, kanske du kan lägga henne i vagnen och när hon är lugn försöka mata lite till. Efter det försök att ha även den kortaste stunden vaken så hon läggs VAKEN i vagnen och om hon inte skriker skaka handtaget och gå.

När de är 2 mån är det ca. 1 liter mat/dygn som är målet. Något som oftast händer när de är 7-8 veckor är att de behöver öka matmängden. Så då är det extra viktigt för dig att äta mycket, dricka mycket och vila mycket. Kanske kan du pumpa lite extra mellan måltiderna och erbjuda i flaska innan matpasset är slut och även som kvällsslurk framöver.

När du känner att matvargarna börjar ge med sig om ett litet tag så kan vi hjälpas åt att spika ett schema. Försök just nu och se till att måltiden ryms inom 1,5 timmar och om det går hålla vaken i upp till 2 timmar innan det sovs.

hehe... :lol: jobbade på mitt svar samtidigt om du Lua :heart:

Så ja, Mat, mat och mera mat inom allt som SM erbjuder. Allt detta erbjuds INNAN man behöver fråga, om man säger och därmed så skall man kunna lista ut vad de olika lätena de har betyder, typ.

Lua har gett dig ett TOPPEN schema så använd gärna det som riktlinje för framtiden och sikta in på att öka mjölkmängden först några få dagar. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Som du ser massor med toppen svar :!:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Inlägg av Cyan »

Hej!

Tack, det känns jättebra att vara här på forumet. Jag tilltalas väldigt mycket av Annas idéer och vill verkligen uppfostra mitt barn i hennes anda.

Jag håller med om att det troligen är mer mat hon behöver för att kunna sova gott. Jag har redan testat allt ni föreslår, förutom att strikt driva ett schema. Som jag förstått det skall barnet styra sina tider (inom ramen för standardmodellen) fram till man spikar ett schema vid två månader. Det är precis det jag försökt göra. Att förlänga vakenstunderna har inte varit något större problem (eftersom det är att få henne att somna som är svårt). Det är på senaste tiden jag har lagt henne så fort hon blivit gnällig för att se om hon lättare somnar om hon inte blivit övertrött. Att vagna för att förlänga sovstunderna har jag dock inte klarat, eftersom jag aldrig varit säker på att skriken inte är hunger. Nu idag har jag dock börjat med det! Mer om dagen sist i inlägget för den som är riktigt intresserad.

Angående era tips och råd (som jag tackar så hemskt mycket för!):

Att lägga henne till bröstet sovande funkar inte alls. Då tar hon inte bröstet, för det går inte att tratta i bröstvårtan i en bestämt ihopknipen liten mun. Jag har testat att lägga till vid alla tidpunkter, vakengrader och humör, men inget funkar om hon inte är hungrig och allt funkar om hon är det. Men det går aldrig att veta om hon är hungrig… En glad bebis kan börja skrika om man för ner henne mot bröstet, eller bara vända sig bort (och man undrar hur en så liten hals kan bli så lång :). En skrikande bebis kan tystna så fort man för ner henne mot bröstet (och äta glupskt) eller börja skrika ännu mer… En glad bebis som inte verkar hungrig alls kan äta glupskt och en skrikande bebis som verkar jättehungrig kan vägra helt. Jag brukar rapa noga, så det borde inte vara något problem. Ibland händer det att rapen inte vill komma, men oftast gör den det lätt. Att hålla henne vaken under första slurken är ibland mycket svårt. Jag använder mig av alla de nämnda knepen och några till men det är oftast lönlöst. Tillslut hamnar hon i slummer vad jag än gör. Då tillstår att väcka henne ur slummern när hon släppt bröstet… Efter första slurken (när hon piggnat till ifall hon nu slumrat) är hon i princip alltid glad för ett bra tag framöver. Hon ”trasslar” alltså inte (förutom att hon kan bli arg och skrika för att jag erbjuder bröst när hon vill se sig omkring…) Jag har trugat och trugat, men det går oftast inte att få henne att ta bröstet igen, varken det ena eller det andra (en enda gång har hon ätit två omgångar från båda brösten!). Jag har testat att ge påfyllningen från flaska, men det funkar inte bättre (men det händer att hon tar). För lite mjölk borde det inte vara, för då borde hon väl skrika efter mer och absolut ta emot när andra bröstet erbjuds? Jag äter mycket, dricker hyfsat (har alltid haft problem med att få i mig vätska och nu dricker jag klart mer än normalt), och vilar så mycket jag kan. Att pumpa tar evigheter, jag får ut max 100 ml på 30-40 min med Avent-pumpen och då tar jag från båda.

Min egen teori om varför hon äter så lite är att jag är ”trögsugen”, precis som min mor påstår sig ha varit. Lilla Johanna äter tills hennes hunger är precis stillad och sen lägger hon av, för det är för trögt och tråkigt. Kanske är det för trögt även från flaska? (se dagens erfarenhet nedan). Min mor tycker att jag ska prova och se om hon äter mer från en flaska med större hål, så att motståndet blir så litet som möjligt. Jag tycker dock att det verkar riskabelt… Vad tycker ni?

Nu till hur denna dagen har sett ut:

Vaknade 07:00. Åt i 10 min. Lades igen kl 8.15, vagnades och somnade ca 08:30. Vaknade 09:30, togs upp och åt i 30 min (!). Vid 10:30 fick hon en slurk till. Var vaken förutom en lur på ca 30 min fram till 12:30. Då gav jag mig f-n på att verkligen genomföra 2-2 och gav henne ersättning på flaska (Dr Brown’s) för att få veta hur mycket hon åt. 120 ml gick ner, men trugande gav inget resultat. Hon var sedan på superhumör till kl 14:00 då hon lades (för hon hade varit vaken ca från kl 12.00). Hon somnade snabbt och sov till 14:30. Sedan vagnade jag ända till ca 15:50 då hon slumrade in ordentligt och sov ytterligare 30 min. Kl 16:20 fick hon mer mat från flaska. Tog då 90 ml och efter rapen ytterligare 10 med mycket trugande. Sedan var det lönlöst trots regelbundna försök fram till ca 1,5 h hade gått. Lades 18:20 och efter ca 15 min vagning somnade hon. Sov till 19:20. Därefter vagnade jag, men hon somnade inte mer. Tog upp för matning kl 20.20. Då trodde jag att hon var vrålhungrig eftersom hon skrek som besatt. Fram med en flaska laddad med 100 ml bröstmjölk som jag pumpat tidigare. Så fort hon hamnade i mitt knä blev hon nöjd och glad som en sol. Flaskan tog hon motvilligt och under ca 20 min småsnuttade hon i sig 30 ml. Sedan tvärstopp trots rap, attityd och trugande. Varje gång jag försökte tittade hon på mig, log stort och spottade ut flaskan. Sedan fick hon ligga på filten medan jag började skriva detta inlägg. Kl 21:30 började hon gnälla men ville hon fortfarande inte ha mer från flaskan. Jag valde då att testa att erbjudan bröst och då åt hon villigt, men brottades hela tiden med bröstet. Det kanske var ovanligt tomt med tanke på att jag pumpat tidigare. Hon åt från båda. Vid 22:30 lade jag henne och somnade av sig själv.

Detta betyder att jag fortfarande inte vet hur jag ska få henne att äta bättre (=mer). Jag tänker satsa stenhårt på 2-2 imorgon så får vi se hur det går. Då får hon amma, så får vi se hur det går…

Kommentarer?

Hälsningar
Lena
:)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej och tack för att du är så detaljerad, då är det lite lättare att felsöka :wink:

Vart sover hon om nätterna? Hur ofta äter hon på nätterna och hur länge?

Du vet att äter man 120ml 8ggr/dag tex. blir det ju 960ml på ett dygn och då är man snabbt uppe i 1000 ml fast man kanske inte märkt det :wink:
Att hålla henne vaken under första slurken är ibland mycket svårt. Jag använder mig av alla de nämnda knepen och några till men det är oftast lönlöst. Tillslut hamnar hon i slummer vad jag än gör. Då tillstår att väcka henne ur slummern när hon släppt bröstet…
Ah, man får INTE börja slummra och släppa då har det redan gått för långt :wink: Innan det skall du kasta upp henne på axeln och bestämma att här skall rapas :wink:
Jag har när Tor lixom känns som om han pausar eller även när han suger suttit och typ (hotat) med att ta ut bröstet lite då och då så han måste suga till lite extra för att behålla det. Då har jag fått mina 6 min mer aktiva. :wink: Sitter typ och trycker lite på bröstet så vårtan vill dras ur men sugs lätt tillbaka. Har du provat detta?

Anna brukar säga att en paus på 5 min kan också göra all skillnad. Att lixom också få ligga och bli liiiiite hungrig kan vara en annan (gärna på magen). Dvs. mellan första och andra matningen. Inte mata och truga oavbrutet i 1,5 timmar. Utan försök att ha två tillfällen.

För lite mjölk borde det inte vara, för då borde hon väl skrika efter mer och absolut ta emot när andra bröstet erbjuds?
Detta är inte säkert, det är ju DU som skall ta ledningen och visa hur saker och ting skall gå till här i världen, så inte vänta på att hon skall ta ledningen. DU bestämmer och DU vet vad som är bäst för just DITT barn :heart:
Min egen teori om varför hon äter så lite är att jag är ”trögsugen”, precis som min mor påstår sig ha varit. Lilla Johanna äter tills hennes hunger är precis stillad och sen lägger hon av, för det är för trögt och tråkigt. Kanske är det för trögt även från flaska? (se dagens erfarenhet nedan). Min mor tycker att jag ska prova och se om hon äter mer från en flaska med större hål, så att motståndet blir så litet som möjligt. Jag tycker dock att det verkar riskabelt… Vad tycker ni?
Om du kör Dr.Browns napp 1 hål skulle jag hålla mig till det. Hon behöver lära sig att i så fall JOBBA för maten lite. Om du framöver bestämmer dig för att gå över till flaska så kan du tänka över det då men fortsätt du med 1ans napp nu.

Jag skulle se till att amma så mycket du bara får och kan inom ramen för 2-2 programmet och sedan sist på dina 1,5 timmar erbjuda flaskan. Pumpa så snart inpå som möjligt från det bröst hon ätit klart så det får en chans på 3 timmar att fylla på sig inför nästa matning. Låt det gärna gå 30 min innan du sen lägger henne i vagnen och vagnar.

Glöm inte bort skrattet till go nattet (den största tillgången du kommer att ha framöver jag loooovar) [-X =D> :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Inlägg av Cyan »

Hej!

Detta är tredje gången jag filar på ett inlägg för att berätta om hur det går! De andra har jag inte hunnit posta förrän de blivit inaktuella. Nytt försökt idag!

Jag har nu försökt följa 2-2-modellen i ungefär en vecka. Första dagarna ammade jag, men jag upplevde att jag aldrig hann pumpa förrän strax innan nästa amning, och då ville jag inte riskera att det skulle vara tomt. Detta plus krånglet vid bröstet gjorde att jag gick över helt till flaska. Jag hittade en superbra tråd om detta ämne:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Nu pumpar jag en gång varje sovpass (dvs 4 ggr/dag) och får ut runt 400 ml per dag. Hon får både bröstmjölk och ersättning vid varje mål och de senaste dagarna har hon ätit 500-600 ml per dag, plus nattmålet (då hon fortfarande ammar), dvs 120-150 ml per mål. Det känns som om hon ätit JÄTTEMYCKET mer än innan! Hon har dessutom blivit märkbart tyngre på bara några dagar, något som jag aldrig har upplevt tidigare. Hurrra :D! Och det verkar helt klart som om jag inte har så mycket mjölk som hon egentligen vill ha. Känslan av att hon inte åt tillräckligt tidigare verkar stämma helt och fullt.


Men… Efter att ha ätit riktigt bra och varit en synnerligen nöjd och gnällfri bebis i några dagar, var hon ett riktigt gnällmonster igår. Hon gnällde nästan hela vakentiden, krånglade med maten. Den nyss så nöjda mamman undrar nu hur det ska gå… Jag har hela tiden fått erbjuda många omgångar för att hon ska ta. Hon äter bara 30-40 ml på första slurken. Det motsvarar troligen den mängd hon fick i sig på sina 10 min från ett bröst tidigare. Igår fick jag truga mycket för att hon skulle ta mer överhuvudtaget, likaså i morse. Hennes reaktion liknar precis den hon hade vid amningen. På samma vis som hon började skrika då jag lade henne till bröstet så börjar hon nu skrika när jag sätter henne tillrätta i knäet och närmar henne flaskan. Suck Men det är väl bara att kämpa på. Jag upplever det hur som helst mycket enklare med flaskan, trots att jag får spendera 2 h per dag med att pumpa…

De flesta schemaförslag jag sett har flera pass med mindre än 4h mellan målen. Jag upplever att hon är ointresserad av att äta om det gått mindre än 4h sedan sist. Jag håller därför strikt 4 h mellan målen och erbjuder mat inom timmen. För att det då ska bli fem mål om dagen måste jag väcka henne för nattmål. Det innebär att jag försöker följa detta schema:

7.00 Mål 1 (4h sedan senaste mål)
8.30-11.00 Sova 2,5h
11.00 Mål 2 (4h sedan senaste mål)
13.00-15.00 Sova 2h
15.00 Mål 3 (4h sedan senaste mål)
17.00-19.00 Sova 2h
19.00 Mål 4 (4h sedan senaste mål)
21.00 Kvällsslurk
21.30-07.00 Sova natt 9,5 h
Nattslurk senast 03.00

Så till sömnen. De första dagarna fick jag vagna jättemycket. En dag på tre sovpass a 2 h sov hon 30, 45 resp 45 minuter och vagnades resten. Sedan har det blivit bättre, för hon somnar oftast om efter en stunds vagnande så att hon sover större delen av passet. Hon har även börjat gnälla/gnöla/skrika på ett nytt sätt i vangen. Numera vagnar jag bara när hon verkligen gråter, vilket har fått till följd att hon oftare löser sina problem och somnar om själv. Det har med andra ord blivit lite mindre springande för mig… skönt!

Hon sover i vagnen i en mörk hall, precis utanför vårt sovrum. Vi hade henne i spjälsängen de tre första veckorna, men sedan hon började få svårt att somna har hon sovit i vagnen. Hon har hela tiden haft lätt att sova på natten och flera gånger sovit hela nätterna (dvs 23-07 typ).

Angående amningsställningar: Jag har inte lyckats förstå hur Lilla Järngreppet går till. Är det någon som har en bild? Så här har jag gjort vid amning. Om hon ska äta på vänster bröst håller jag henne om kroppen med höger arm och har hennes huvud i höger hand. Då jag för henne till bröstet använder jag vänster hand för att tratta i bröstvårtan. Funkar superbra förutsatt att hon öppnar munnen. Sedan kan jag byta arm så att hennes huvud vilar i armvecket. Bullar upp med kuddar som stöd så att jag kan slappna av. Borde jag göra annorlunda?

Slutligen: Jag trodde att jag hade gott om tålamod men det inser jag nu att jag inte har… Men det är ju något det sägs att man lär sig av att få barn. :o

Hälsningar
Lena/Cyan
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Inlägg av Cyan »

Hej igen!

Igår åt min lilla tös endast 50 ml de två sista målen. Totalt 370 ml på hela dagen... Fick amma två gånger under natten. Hon har inte bajsat på länge, så jag misstänker att ersättningen hon fått har trögat till magen. Kan det vara därför hon inte äter mer? För att hon känner sig mätt? Jag har gett henne lactulos som jag hoppas ska hjälpa till... Har även testat termometertricket men utan resultat.

Jag har även insett att mina inlägg varit lite väl långa :oops:. Jag ska försöka hålla mig kortare i fortsättningen. Det är ju ingen mening att skriva om ingen orkar läsa...

Hälsningar
Lena
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Lua

Inlägg av Lua »

Hej Lena :!:

Vill egentligen bara skicka en stärkande kram, för någon amningsexpert är jag inte. 370 ml är dock alldeles på tok för lite! Kanske du skulle skriva en fråga ang. maten och bajseriet på forumet "mat, mage, barnakropp" om du inte får något vettigt svar här.

Kram Lua. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Ärsch, Cyan. Jag orkar läsa MASSOR så därför behöver du inte korta ner dina för för min skull. :wink:

Jag vet att när Tor inte har bajsat på länge är han inte heller så benägen att vilja äta så mycket heller. Det skall finnas en babysemp på apoteket som innehåller bifidus, kanske kan vara värt att prova istället för vanlig ersättning.

Men spontant, återgå helst till att helamma så mycket du kan för BM är i sig självt lite laxerande. Pumpa hellre och erbjud i flaska säger jag då.
Kan du inte amma och pumpa direkt efter så du ökar mängden BM samt får tillbaka amningen som i sig självt ökar produktionen?

Här är mitt mjölkökningsschema jag använder när jag ökat BM vid olika tillfällen.

Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

En liter / dygn är vad du bör sträva efter att få i henne. Det är mycket, men det är målet.

Tre och en halv timme mellan målen tycker jag du kan sträva efter i stälelt för fyra, för att 1. få kvällarna tidigare, 2. kunna ta bort nattmålet.

Detta att hon är uppe alltför sent och dessutom äter på natten gör att aptiten blir halvdan på dagen. Med lång sammanhängande natt och tidigare kväll äter hon betydligt mer på kortare tid på dagarna, efter 3-4 dygn med den nya ordningen.

I Barnaboken har du en litem brukansvisning för hur man kan göra om och när lilla barnet "vägrar äta"- med trugningar, bryt för rap (vare sig det behövs eller inte), promenader mot målet (maten) osv. Kapitlet heter: "Om något blivit fel: den nyfödda vägrar äta". På Späda barn och små har du också en tipstråd för små matningstrasslare. Och på Kurbarnens hjälpforum har du schemaförslag för mat och sömn.

:arrow: Ömma järngreppet går till så att man lägger barnets (om man nu ger vänstra bröstet, säger vi) lilla högerarm bakom ryggen (så långt den nu når) under ens egen arm. Med sin vänstra hand håller man sedan barnets vänstra hand. Huvudet vilar nu i ett "järngrepp" i armvecket. Ingen liten hand eller arm kommer åt att vifta och fäkta, och lilla huvudet kan inte vändas bort. Så trattar man i bröst respektive flaska djupt in i lilla munnen med lätt tryck mot övergommen och "frågar" inte. Man smågungar lite av och an, hela tiden, men tittar inte på barnet. För att distrahera både sig själv och barnet kan man prata högt för sig själv om något annat, som inte har med matningen eller barnet att göra. Man förhåller sig alltså saklig i attityden och blandar inte in skuggan av oro :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"