Bebis 2008?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Jag jobbar och står i. Kände av magen härom veckan när jag gick en hel dag på kullerstensgator i Köln, i dåliga skor och snabbt tempo. Då drog det hårt i ligamenten.
Har börjat bli riktigt riktigt hungrig också. Soffbordet såg ut som ett slagfält efter TVn igårkväll.
Är också vansinnigt arg den här gången. Förra gången med K var jag stoiskt lugn och harmonisk. Nu tänder jag till på en sekund.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag har jättestor mage (som innehåller en hel del luft också, eftersom jag inte har världens bästa matsmältning just nu. :roll: ) men jag känner mig inte så tung och klumpig ännu och inget krångel med fogarna so far.
Men jag är nog ganska arg, jag också. Precis som förra gången är jag i nån slags "No bullshit-koma" vilket innebär att jag har enormt liten förståelse för andras tillkortakommanden. Varför saker tar tid, varför saker går sönder, varför folk kör för fort, inte gör vad man ber dem om och så vidare. Det är faktisk rätt härligt, alltså!

:oops:

Jag är otålig också. Det är lång tid kvar och jag är trött på att vara gravid, inte få dricka vin, de ut som Barbamamma och inte kunna ha normala kläder. Jag trivs inte alls i min gravida kropp.

Ser framemot en liten skidresa efter nyår, när jag är riktigt stor. Det kan jag verkligen rekommendera, inte för att man kan köra så himla fort pga fallrisken, men man känner sig oerhört smidig när man glider utför!

kram!
Gäst

Inlägg av Gäst »

nya mamman: jag känner igen mig :lol:
Fast jag känner mig stor och klumpig redan. Jag ser ut att vara i sisådär 6-7 månaden. Det är väl lätt hänt om det är tvillingar :lol:

Sover riktigt dåligt redan nu,
är så trött
ständigt hungrig
ont i ryggen
känner mig ful, och äcklig.
Svajigt humör.

Att vi ska till att flytta mitt i december, och sälja lägenheten gör att jag är oehört stressad :shock:
Stressad över vad jag inte kan göra :shock: orkar göra, och hur jag ska få hjälp.
Stressad över alla julklappar som ska köpas
och stressad över vad som ska införskaffas till tvillingarna.

Helt enkelt stressad över att komma i ordning.
Hatar att inte ha kontroll :(

Men så vet man ju av erfarenhet att det mesta brukar lösa sig, det är bara lite struligt ett tag innan det väl gör det.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Sonica, du anar inte hur många gånger jag nästan önskat att jag kunde svara "nej, tre faktiskt" alla de gånger jag har hört folk säga "Det kanske är två därinne?" när de kommenterar min runda mage.

Men jag blir tokig på alla fula kommentarer folk delar ut.
När jag väntade Hugo belv jag helt galen på en okänd dam, som stod före mig i en toakö. Hon tttade på min mage och frågade när det var dags.
"Om fem veckor" svarade jag.
"OOOOJ! Du ser ju ut som om du skulle föda när som helst!", svarade hon, finkänsligt värre.

Då flög fan i mig och jag frågade henne hur gammal hon var. Hon såg förvånad ut, men svarade att hon var 62.

Då sa jag:

"OOOOOJ, du ser ju ut att vara en BRA bit över 70!"

Hennes väninna började skratta, men fula damen stod bara som en fågelholk och glodde på mig. Hoppas att hon fattade piken lika väl som väninnan.

Visst är det lågt att göra sådana här saker, men jag tycker att det är lika fult att kommentera en vuxen människas kroppsliga förändringar, oavsett om de beror på graviditet, åldrande eller något annat man inte kan råda över.

Den här gången har jag dock för avsikt att ligga lågt med mina bitska kommentarer. Måste tänka på stresshormonerna.

Och DET låter det som om du också bör göra, Sonica!
Rensa!
Måste du köpa julklappar?
Tvillingutrustning - kan du köpa en komplett, begagnad på blocket? Bara att vänta på leverans...
Kan du leja släkt och vänner som flytthjälp? Själv blev jag förvånad när jag upptäckte att vi kunde köpa flytthjälp vitt för under 5000 kronor - förråd, tunga saker - allt, när vi flyttade sist. Det var det verkligen värt.
Måste du ha som ambition att helt komma i ordning?

Jag tycker att om det är nån gång man får ha det rörigt, vara bohem värre osv, så är det när man är gravid i mörkaste vintertid. (Fast jag tycker att kaos är ok nästan jämt, jag... :roll: )
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ha ,ha ja du jag har varit med om nått liknande faktiskt :shock: fast jag var inte ens gravid och inte ens överviktig :shock:

Jag stod bara och granskade kvaliten på frukt på en fruktavdelning och jag råkade nog stå och puta väldigt med magen.

Varpå tanten frågar när jag ska ha :roll: om det är i september precis som hennes dotter :roll:
På något sätt blev det så att jag höll med, jag fick inte en syl i vädret, och fick liksom inte säga att jag inte alls var gravid. Plus att jag var lite rädd att göra henne förlägen :shock: :lol: :lol:

Jag funderar på att se vilka julklappar man kan köpa via internet, då slipper man ju i alla fall långa köer.
Städningen ska jag i alla fall oxå leja bort, jag fixar inte att grovstäda på det sättet :shock:

Det kommer säkert att ordna sig till slut, men suck vägen dit :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Idag var jag, för första gången, med om att bli riktigt trött på kommentarer om magen :evil: . Min mage syns inte så väldigt, jag är helt enkelt ganska liten, och "bara" i v 19. Inte så mkt att kommentera liksom.

Men en av tanterna på jobbet tycker det är så roligt att jag är gravid igen. Hon står alltid och fånler mot mig, och har gjort sedan jag var i v 10. Hade inte ens berättat för någon då, men hon kom in och frågade mig, och sa att du MÅSTE vara gravid igen, med den lilla bulan. Jo, Lilla bulan var ordet :shock: . Hon frågar mig varje dag hur jag mår, vilket ju iofs är vänligt. Fast nu börjar det kännas dumt, eftersom jag varje gång mest bara svarar "bra".

Droppen idag kom vid fikabordet. Jag och en kollega satt och diskuterade något livsviktigt :roll: :lol: , när jag känner hennes blick på min mage. I flera minuter tittar hon på min mage. VARFÖR?? Jag kollar inte på hennes stora 60-årsmage. Sedan säger hon till personen jämte sig (min chef för övrigt):
- Åh, är den inte gullig, Jennys mage?!

VARFÖR svarade jag inte att jag tyckte hennes mage också var gullig :roll: :twisted: . Jag gav onda ögat, men sa inget. Och sen har jag gått och stört mig hela dagen.

Men nu känns det lite bättre :mrgreen:

Men, är det verkligen ok att kommentera andras kroppar (vid FIKABORDET??), bara för att man är gravid?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Jenny :heart:

Klipper in ett inlägg jag gjorde i Jannikas väntanstråd där vi pratade om allt gravida får stå ut med (gjort med humor såklart men även efter bistra erfarenheter):

Titel:
"Handbok för gravidas omgivning" -eller "hur du undviker att förtjäna en fet smäll :evil: "

Kapitel: (inkl förslag på yttranden som i boken starkt avrådes ifrån. Boken innehåller dock fler exempel och även djuplodande analyser kring varför de skall undvikas.)

"Du och den nygravida som mycket riktigt lagt på sig lite extra stoppning"
-Hehe, ätit för mycket av julmaten kanske?
-Är du gravid eller bara lite mullig?

"Du och den gravida i trimester två"
-Guuud vilken stor mage du har, är du verkligen säker på att det inte är tvillingar?
-Guuud vilken liten mage, är du säker på att du är gravid?
-Guuud, du ser ju ut att kunna föda när som helst ju!
-Du är ju bred runtom så du måste vänta en flicka!

"Du och den höggravida"
-Va, har inte bebisen kommit ännu?
-Skall du inte ta och klämma ut bebisen snart?
-Jaså har du BF samtidigt som fotbolls-VM, ja då får gubben din allt se till att du kniper igen ett tag till!

"Du och den nyförlösta"
-Och när kommer bebisen?
-Har du mjölk så det räcker?
-Åh vad roligt, är du gravid igen?!

Och del två:

"Du och den gudomliga gravida" -så lyfter du kvinnans upplevelse genom fjäsk, komplimanger, mutor, gåvor och allsköns trevligheter :thumbsup: :heart: :D :-({|=

Kram från Nancy
(svar på din fråga: jo, "folk" anser att det ALLTID är ok att kommentera varje liten detalj på en gravid kvinnas kropp. De enda som inte tycker så är de gravida...)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, visst är det märkligt. Så objektifierad blir man aldrig som nu när man är gravid. Senast drömde jag vid flera tillfällen att jag var naken på jobbet, det säger väl en del... :roll: Och då jobbar jag på ett ställe där magarna har funnits på löpande band, sas, så nått spännande är det ju inte ens.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nancy: :lol: :lol: :lol: Synd att jag bara har 6 arbetsdagar kvar innan jag slutar där forever, annars hade jag skrivit ut och klistrat upp på fönstret från korridoren in till mitt rum!

TorpSara: Jag förstår bara inte varför deras spärrar gällande vettigt beteende sätts ur funktion, när folk är gravida.

Jag tycker också det är roligt med folk runtomkring som är gravida, men vill inte råka klampa in på något känsligt. Vad vet jag om det är någon som haft ätstörning och är extremt obekväm med sin förändrade kropp?? Vad vet jag om det är någon som har extrem förlossningsrädsla, som helst inte vill prata om förlossning? Vad vet jag om det är någon som inte alls är glad över att vara gravid, utan blivit det vid helt fel tillfälle i livet? Men jag brukar inte vara sen att haka på, om den gravida själv initierar samtalsämnet :P !!

Däremot fick jag en gång en ur-hjärtat-kommentar av en gubbe på jobbet: Vad fin du är med mage! Bara så, inget mer och enda kommentaren. Den värmde mycket!!
:D
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

JennyH:
Verkligen inte ok att kommentera kroppsliga förändringar kors och tvärs, på ett värderande sätt, oavsett om de beror på graviditet, ålder, dolce vita eller en trafikolycka! Anser jag.
Jag tycker definitivt att man kan säga ifrån. Sakligt eller med lite syra.
Säg till tanten med 60-årsmagen att du inte uppskattar andra personers öppna fokus på dina kroppsliga förändringar. Enkelt så.
Eller fråga henne hur hon skulle tycka det vore med kommentarer kring hennes kropps förändringsprocess. (Få skulle uppskatta det...)
(Om du nu orkar bry dig, du ska visst sluta på nuvarande jobbet, förstår jag.)
Själv har jag fått många märkliga kommentarer både den här och förra graviditeten. Min mage är spetsig! Står rätt ut! :lol:
Så när folk kommenterar den nu, så svarar jag bara: "Jamen vet du, det är en jättetoblerone där inne! Visst är den fin?"

Kram och heja magarnas mångfald!
F'lippas mamma
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 20:39
Ort: Stockholm

Inlägg av F'lippas mamma »

:D Haha, jättetoblerone, gud vad kul! Önskar jag också kunde vara lite spetsigare vid kommentarer om min mage. Nu känns det hyfsat ok när folk säger "oj vad stor du har blivit" eller liknande för nu är den ju faktiskt rätt stor. Men ändå så himla konstigt att folk tycker det är ok att säga att man är tjock. :roll: Som ni säger aldrig ok att kommentera någons kroppsliga förändring. Möjligtvis om det bara är snällt och uppmuntrande, typ vad fin mage du har. Jag försöker att inte ta åt mig men i början var det jobbigare - magen syntes rätt tidigt och växte fort så kommentarer om jag var säker på att det inte var två kom på jobbet för mig också. Vad tänker folk då? Trivdes inte alls med magen i början, spände och stramade och var obehagligt och inte gör folks kommentarer det bättre då. Nu känns det som sagt rätt bra, har accepterat magen, mår bra, har inte ont, är rörlig och pigg så jag kan ta kommentarer bättre. Har fått någon slags boande behov tror jag och adventspyntat och fixat hemma mer än nånsin och går runt och myser av lugnet. Ska bli spännande att se hur det kommer att funka med två små vildingar i februari. För jag tror det är en till vilding i magen, sparkar och rumlar om väldigt mycket :wink: :D

Kram
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Inlägg av Lingontuva »

Måste bara berätta om en av mina många konstiga drömmar som jag drabbas av när jag är gravid. Drömde i natt att jag vaknade upp på bb och hade "missat" hela förlossningen! Kom inte ihåg ens den första värken eller att jag fått barn, jag var sååå besviken att jag gått miste om det men alla sa bara att det var helt normalt att få minnesluckor. I alla fall hade vi fått en liten, liten pojke som vägde 2200 g! Varje gång jag drömmer om barnet så är det en pojke så vi får väl se om DET stämmer! Jag hoppas då att jag ska komma ihåg förlossningen i alla fall :D
Australien mamman
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 18:22
Ort: Sydney, Australia

Inlägg av Australien mamman »

G´day from Australia! Tänkte haka på den här tråden...Leah ska få ett litet syskon beräknat 21 Juni. Vi är jätte lyckliga :D Vi har bestämt att åka hem till Sverige i Mars och vara hemma i ca 7 månader för att sen flytta till Sydney. Det känns helt rätt att åka hem. Vore kul att träffa lite AW mums i Stockholm under denna tid.

:wink: Kram Marie
Marie, Mamma till lilla sötisen Leah Rebecka :heart: 2005-12-09 Ethan John :heart: 2008-06-16
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Grattis Marie! Vad kul!

Hur kommer det sig att ni bor i Australien? Om man får fråga :roll: :) .
Och något jag har funderat på på sistone är kostråden, som jag svårt att följa :oops: . Hur är kostråden för gravida i Australien?

Stockholmsträff kan jag nog tyvärr inte bidra till..., men kolla i Stockholmsträffstråden på kackelforum :wink:
Australien mamman
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 31 maj 2006, 18:22
Ort: Sydney, Australia

Inlägg av Australien mamman »

Hej JennyH!

Tack Tack :heart: :heart:

Ska bli super spännande med en ny liten bebbe...Min sambo Damian är från Melbourne i Australia. Vi har nu bott här i 1 1/2 år och trivs super men jag känner ändå för att åka hem och föda. Vill vara nära min familj. Planen är att flytta till Sydney i Okt/Nov men vi får se kanske stannar längre i Sverige. Ska bli skit kul att komma hem en sväng iallafall. Min syster fick sitt andra barn nyligen. Mamma och pappa längtar ihjäl sig tills vi kommer hem he he.
Kostråden är detsamma som i Sverige. Nåt som jag saknar att är äta är feta ost my god...

Ha det! Kram Marie
Marie, Mamma till lilla sötisen Leah Rebecka :heart: 2005-12-09 Ethan John :heart: 2008-06-16
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"