Dra ner på dagsluren?

Skriv svar
Gäst

Dra ner på dagsluren?

Inlägg av Gäst »

Dottern har hunnit bli 2 år och 4 månader. Hon har natt 19.45-07.15 och dagslur 12.30-14. Sover alltid bra när hon somnat. Vi väcker alltid på morgonen och på middagsvilan. Det tar mellan 0 och 30 minuter för henne att somna på dagsluren. Men, problemet: det tar ofta en timme för henne att somna på kvällen! Hon är inte ledsen. Ligger och snackar och skrattar. Jag brukar aldrig göra någonting åt det, hon somnar alltid utan åtgärd.

Är det dags att dra ner på dagsluren? Det här har pågått lääänge nu. Men jag drar mig ändå för att göra det för JAG behöver den där stunden på dagen. Och ingen är ju ledsen så... Men är det kanske ändå lite taskigt att låta henne vila så länge när insomnandet på kvällen drar ut så på tiden? Jag vill verkligen inte minska ner på vilotiden. Det jag funderar på är att göra om det just till vila. Någon bok i sängen och en CD-saga. Så somnar hon om hon behöver? Så har vi haft för storebror sedan han var ca 3 år. Hur gör ni andra? Hur ser era 2,5 åringars scheman ut?

/Pea
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Pea!

Just snacket, eller knäppandet och pillrandet på tapeten i vårt fall (man vill ju inte väcka lillasyster :wink:), var Antons favoritsysselsättning i sisådär en 30 minuter här också i ett par månader. Och precis som du så drooooooooooooooog jag mig i det längsta för att korta luren, för det var ju så skönt att ha 1,5 tim helt solokvist när båda sötnosarna sov. Men till slut kortade jag till 45 min och knäppandet och pillrandet försvann och numer somnar han rätt så direkt. Nu sover han iof 12 tim natt, men för honom är 45 min helt lagom på dagen om han sen ska kunna sova gott på natten - även om HAN inte riktigt håller med. Fick han välja skulle han nog gladeligen sova 2 tim då...

Vila har jag ingen erfarenhet av så där överlåter jag åt andra experter här på forumet att råda.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Ewa,

tack för ditt svar, som fick mig att känna att det verkligen är dax att ta tag i det här. Idag införde jag därför "vila" på programmet. Några böcker i sängen och Pippi i CD-spelaren. Var just uppe och kikade in och hon låg lugnt och stilla och lyssnade när nästan en timme förflutit. Hoppas hon somnar en stund, för det behöver hon nog, men annars gör hon säkert det i morgon...

/Pea
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"