täta mål

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

täta mål

Inlägg av fjällström »

Har en liten fundering gällande lilla elin 1 vecka gammal. Hon har de sista två dagarna ätit väldigt ofta. Max 1-1,5 timma mellan målen. Likaså nattetid :?
Föröker verkligen mata henne propp mätt varje gång, men hon hinner väl förstås aldrig bli riktigt hungrig.. Hur bryter jag detta :?: Vill köra på standardmodellen, men läste då att de tre första veckorna ska man inte titta så mycket på klockan, utan ge mat när barnet vill äta.
Är det bara att gilla läget nu och ta tag i modellen efter de tre veckorna :?:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Om hon är 1 vecka är det en ökningsperiod nu så då är det bara att amma som gäller! Du hittar mer om ökningsperioderna i BB.
Tror det var 1 vecka, 3 veckor och 7-8 veckor som de infaller, men är inte 100.
Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

Det jag pumpar serverar jag i flaska som "förstärkt brösmjölk" bröstmjölk med NAN pulver i. Dubbla kalorier, halva mängden
Nu gäller kanske just pumpningsdelen och flaskmatning inte er än men kan vara bra att veta om ifall problem uppstår.

Glad amning :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Oj vad vi kämpade med SM i början, hade det precis som ni när Malte var ungefär en vecka. Malte åt hela sin vakna tid och sov lite halvbra mellan varven.

Vi kom inte igång med något som liknade SM förrän efter smekmånaden trots att vi försökte. Jag började inte vagna förrän Malte var nästan fyra veckor, då var det mycket lättare. Sovpassen blev längre och målen blev större varje gång.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
fjällström
Kontakt:

korta sovpass

Inlägg av fjällström »

OK, tack för vägledning :)
Hann inte skriva klart eftersom lillan ville äta igen :P Sovpassen är ju inte heller av denna världen :roll: De två första dagarna hemma åt Elin ordentligt. Sov därefter i två-tre timmar, åt, var vaken 1,5 timma, åt igen och sov ett par timmar. Hon åt bara två gånger på nätterna.

Igår och idag har Elin småätit, sovit 20-30 minuter. Har inte kunnat somna om (har buffat, vagnat) utan har varit vaken och småätit igen. Hon har också haft stökigt i magen dessa två dagar. Inget direkt magknip med ihållande gråt, utan mer bara missnöjd och bubblig i magen. Har flera gånger vaknat efter 20 minuter och bajsat.

Om jag nu ammar henne så ofta hon själv önskar - kommer produktionen igång ordentligt då. Eller bör jag även pumpa ut lite sen hon ätit :?:
Och om jag skulle pumpa, hinner det bli nån ny mjölk då tills nästa timma när hon ska äta igen :?: :!:

Storasyster, Sara har iallafall haft fullt upp dessa två dagar :!: När lillasyster ammas, sitter Sara och stryker henne i håret och låter hela tiden "no, no , no, no" med den gulligaste stämma som tänkas kan :heart: Kanske är Sara utan röst imorgon eftersom hon i två dagar suttit och "noat" :roll:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"