Orolig för tvillingarna...

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Solglimt
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 11 dec 2006, 12:24

Orolig för tvillingarna...

Inlägg av Solglimt »

Hej! Nu har jag läst här om hur otroligt viktigt kravlandet och krypandet är, och jag måste erkänna att jag blivit orolig för mina tvillingar! De har sovit på rygg, blivit burna, och vissa släkt och vänner har försökt stimulera dem att GÅ! De är snart 10 månader och det var inte så länge sedan de började krypa - med ena foten hasande efter...och redan visar de tendenser till att vilja börja gå :( Min tanke är att de ju har missat en väldig massa kravlande och krypande! Är upprörd för att INGEN har talat om hur viktigt magläge och krypande är, förrän jag hittade till denna hemsida. Jag känner att jag har berövat mina barn en nödvändig del av utvecklingen. Går det att ta igen/ reparera om jag uppmuntrar dem till kryp och kravel så mycket som möjligt? Eller går det aldrig att ta igen det de missat? Tacksam för svar...
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej!

Inte behöver du oroa dig för dina barns utveckling! Tvärtom, du är ju nu alldeles medveten om hur viktigt det är med krypningen/den korsvisa rörelsen, och kan uppmuntra dina barn till det.

Börja att läs i denna tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10687 , där det även finns en länk till en gammal tråd. Det blir mkt läsning, men där står mkt nyttigt!

Här hemma har vi en kryptunnel från IKEA, som är otroligt populär! Anton kryper gärna och ofta i den, trots ihärdig gåträning (på egen hand :!: ).

Hege vet massor mer, och jag kan inte så mycket. Så jag vågar inte skriva mer. Men läs trådarna ovan, och fråga gärna mer här!

/J
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej solglimt!

Det underbara med de små barnens hjärnutveckling är att det är en dynamisk process, som är i förandring hela tiden. Den är förhandsprogrammered till den grad att saker sker i en bestämd ordningsföljd, men HUR snabbt (eller sakta) det ska gå är inte bestämd.

Processen kan stanna upp, som den gör vid en grav hjärnskada. Den kan sakta ner, som den gör vid en mild skada, eller att barnet blir fråntagit stimuli. Men det viktigaste av allt, det är en process som man kan skynda på.

Processen går att skynda på. Och man skyndar på vid att;
1) veta ordningsföljden (i detta fall: åla, krypa, gå, springa)
2) erbjuda så många tilfällen som möjligt där barnet får åla, krypa, gå och springa.
3) som vuxen ta styrningen! Et barn som inte vill åla, krypa... ska uppmuntras, motiveras, lockas och med (nästan) alla medel påvverkas till just åling, kryping... Man får självklart inte truga, skrämma eller slå, och man får heller inte muta. Men man kan belöna efter insats. En äppelbit efter 50 meters krypning, lite pressad apelsin efter 10 meter åling.

Och bandet går att backa!

Det krypet som inte är gjort går att ta igen. Men det hastar, barnen är på tur att börja gå.

Jag ville gjort följande:
1) Förbud mot att uppmuntra till gående!!!
2) Barnen får gärna resa sig, och gå lite langs möblerna, men de ska inte uppmunttras till det.
3) Mät upp streckor i hemmet. Flytta gärna möblerna lite inn mot centrum av rummet, så att det bildas en bana langs med väggarna. Åk till ett ställe där man säljer vägg-till-vägg mattor, och köp TJOCK matta så banan blir teppelagt. Be dom skära till så ni får remsor som är mellan 1/2 og 1 meter breda. Det som passar er. Ska de krypa efter varann, eller breved varann? Ska vuxna krypa med?
4) Bestäm målen, och håll er till dem! Öka suksessivt. Jag ville börjat med 100 meter kryping om dagen och ökat med 20 meter varje dag. (100 meter första dag, delad på 20 meter lång bana = fem gånger i banan första dag. Sex gångar i banan andra dag, sju gånger tredje dag osv). När ni kommit till 800 meter behöver ni inte öka mer, håll er på 800 meter. Kom i håg, kryping = strumpor på. Ålingen är också jätteviktig, om de aldrig ålat. Ålninge ska ske på HALT golv, inga mattor. Åling = strumpor av. Tårna måste på feste. Magen ska vara i glovet hela tiden. Börja med 20 meter om dagen. Öka med 5 meter om dagen, tills ni når 200 meter. De håller ni er på den streckan.
(Observera att hela streckan inte ska ålas/krypas i streck, men fördelas utöver hela dagen. Allt efter humör och energi kan kryppassen variera fra några meter, till flera hundra meter. Målet är att göra krypandet innan dagen är slut. Och all kryping som göras utöver, det krypandet de gör på egenhand, är underbar bonus att ta med!)


Det kommer ju att gå på med både pengar (för matterna) och tid (de vuxna måste kanske krypa med...? Och då MÅSTE de vuxna ha knäskydd!!), men jag vet hur viktig krypandet är, jag hade inte tvekat en sekund, men börjat i dag.

Det är ju så att jag har ju gått en underbar föräldrautbildning hos IAHP, och vet exact VARFÖR krypningen en viktig, så det är mycket lättare för mig att springa till mattbutiken. Läs lite i tråderna, och om det är något du fortfarande tycker är oklart, så hör av dig! Jag ska svara så gott det går. Men kom i håg nu att det är bråttom! Det blir svårara om du väntar, gående barn vill inte gärna krypa, och ju äldra barnen är, ju MER måste de krypa innan hjärnan tycker den är redo att gå över till nästa del som ska utvecklas.

Kram på dig, och hör av dig om du vill!
Solglimt
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 11 dec 2006, 12:24

Inlägg av Solglimt »

Tack för svaren! Jag ska absolut försöka stimulera dem till detta, men är ändå lite bekymrad...Om jag nu INTE lyckas få dem att vilja åla och krypa så mycket, är det då möjligt att "ta igen" det även när de är äldre, om man exempelvis uppmuntrar kryp-och krällekar ända tills de börjar skolan? ( Kryptunnel tex är ju en jättebra ide´!)
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Försök att få till krypningen nu. Om du inte får till så mycket som jag "föreskrev", så försök ändå få till så mycket krypning som möjligt. Och tänk på vad AW menar om vad barn vill och inte vill. När de är så små, så frågasätter de mer än de uttrycker att de inte vill. "Ska det verkligen vara såhär? Ska vi krypa här på golvet??"
Här kommer du att få bruk för Attityden av självklarhet. "Självklart ska vi det!Nu kryper vi." Ingen fråga om saken. Like självklart som det är att man borstar tänderna på kvällen.

Det är DU som avgör om de vill krypa eller inte. DU er motivatören. DU tar styrningen.

Och kom i håg, vid krypning som är organiserad: Tjock matta och strumpor.
Vid ålning: Halt golv och bara tår.

Hur länge går det att backa bandet? IAHP har tonåringar som kommer med inlärningssvåringeter, de får ett kryp och ålprogram (med betydligt längre sträckor än jag föreslo för dig) som de gör i upptil ett år. Många av dom kan gå och springa perfect, men kan ej krypa eller åla. De har aldrig gjort det, och deras hjärnor har gått miste om utveckling. Nu tar de igjen det, med gode resultat. Men du vill väl inte vänta så länge?
Solglimt
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 11 dec 2006, 12:24

Inlägg av Solglimt »

Nej, men det är skönt att veta att det inte blir "för sent". :)
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "