Fler frågor kring standardmodellen. 15 dagar gammal bebis...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Gäst

Fler frågor kring standardmodellen. 15 dagar gammal bebis...

Inlägg av Gäst »

Två veckor har nu gått, och lite rutiner har börjat anas.
vi har det lite knepigt med maten och mättnaden som ska vara i 2 1/5 timme.
Provade vagna igår då den lille vaknade efter 35 minuter (Är han för liten för att vagna? Ska jag alltid ta upp så fort han skriker, trots att det bara gått 30 minuter? eller 45? Jag är orolig att jag kanske inte ska vagna, för jag undrar om det kanske är så att han är lite hungrig...

Matpassen ser ut så här nu: bröst 1 med trugande rap, bröst 1 igen med rap. Målet tar ca 45 minuter. Sen är han så trött så trött, men vaknar på skötbordet om rapandet inte hjälpt att hålla honom vaken.
Sen umgänget blir ofta dåligt, och kortvarigt. Han vill sova och ha mer mat ganska fort.Och det får han, jag bjuder på bröst nr 2, men då suger han kanske 1 minut, sen är han nästan medvetslös. Jag trugar och håller på i 20 minuter, men han tar inte emot mer, han är helt utslagen!! JAg har provat att lägga honom på rygg, jag har härjat och hållit på, men han befinner sig i total paltkoma...så då lägger jag honom tillslut. kanske sover han en timme sen i bästa fall, och i går vagnade jag, men kan inte göra det med sån övertygelse, eftersom jag tycker att han ätit så lite ur bröst två, han är liksom för trött för att orka äta mer eller nått. I går vagnade jag 40 minuter, och det är ju för mycket för ett barn som bör vara mätt i magen..då måste han ju vara hungrig...

Hur ska jag styra upp det här? (nätterna fungerar perfekt, med två korta nattmål) :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Är man så pytteputtig så är det alltid (väl?) mat som gäller!
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

skulle också satsa på mer mat än så länge. När han "föds på riktigt" skulle jag börja hjälpa (=vagna) honom att få längre sömnstunder förutsatt att överlevnadsångesten är stillad.

Grattis till lill-killen!!!
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:? Har inte vagnat mer nu..(jag läste här i en annan tråd om en som skulle vagnas, som var några dagar äldre, därav missförståndet)

Hur som helst blev jag tungen att läsa kapitlet i BB om nyfödda som vägrar sova, och har även varit inne på nyfödda som vägrar äta...det blev verkligen skrikit här ett par dagar...vågar inte säga om det hjälper ännu.. :(

På måndag så är lilleman tre veckor, kan man börja vagna en liten då?
Nu äter han i en och en halvtimme, men sover aldrig mer än två, i bland sover han bara en halvtimme, men jag kör hela programmet ändå...
Ska jag prova 2-2 i stället? Han orkar ju knappt vara vaken i en och en halvtimme och blir väldigt gnölig och jag upplever att han är för trött för att äta det han borde...då han sover så väldans lite. En av dagarna hade han 7 stora mål och tre nattmål...han är kanske för trött för att orka äta det han behöver för att kunna sova länge och gott?

Jag och lilleman är i otakt i sömn-mat frågan :!:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"