Om krypande

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
ancsa
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 10 feb 2007, 14:13
Ort: Finland

Inlägg av ancsa »

:thumbsup: Verkar vara en vettig tanke tycker jag. Det blir till att testa i morgon.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Ingen dum idé, /LO, inte dumt alls...

För här tror jag att man måste lägga lite tid på att det ska bli rätt. Omså sitta bak den lilla, och hela tiden visa hur det skal vara. Hjärnan måste få in hur riktig kryp försiggår. Korsmönsteret är så viktigt...

Så härligt att det har kommit sig så bra på så kort tid! Från inget ål, till att ta sig runt som tranport. Riktig snabbt har det gått. Du har varit duktig! :D
ancsa
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 10 feb 2007, 14:13
Ort: Finland

Inlägg av ancsa »

Här rinner svaren ju bara in :)

Oh, nu blir jag alldeles :oops: , visst ligger vi i lite och en envis mamma har hon om det riktigt gäller... men hon är en bra adept. Som jag sagt tidigare nån gång, så behövde poletten för att dra sig framåt trilla ner. Just det att det har gått så snabbt att komma framåt gör nog att vi får slipa lite extra på tekniken tror jag, men det gör vi så gärna :D
ancsa
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 10 feb 2007, 14:13
Ort: Finland

Inlägg av ancsa »

Oj vad länge sedan jag skrev senast!

Men tiden rinner på och ibland blir det inte alltid som man planerat...

Johanna ålade ju på en hel del egentligen, men riktigt symmetriskt lyckades vi tyvärr aldrig få det :( Hon sköt ifrån med högra foten så hon fick blåsor under stortån och var hur skicklig som helst fastän hon hade hala strumpor på den foten! Efter ca en månad började hon prova mer och mer på knästående och ett tu tre så var krypningen nästa. Vi jobbade ganska mycket på att belasta högra sidan i olika ställningar för att mera aktivera vänster sida, så om det var det som hjälpte till eller om krypandet annars bara hade kommit är väl svårt att orda om.

30. mars kröp hon så mycket (och precis enligt konstens alla regler :D ) så då kvällen kom orkade hon inte krypa mera, utan ålade bara på som vanligt. Straxt hon lärde sig krypa i fyrfotaställning så reste hon sig upp på knäna mot möbler och annan inredning och så lärde hon sig förstås att sätta sig upp. Då hon blev skicklig på att sätta sig upp var det lilla mamma som tänkte att "nu är loppet kört!". Nu börjar hon stjärthasa så fort hon hinner... Men där hade jag fel! Visst hasar hon sig fram på stjärten, men hon märker att det går långsamt och så svänger hon om och kryper iväg istället. Hon är för härlig den lilla solstrålen, för när man säger åt henne att krypa istället så blir hon lika ledsen som när man säger "aj, aj" om något hon inte får röra, sätter sig ner och svänger om :)

Påskveckan var vi sedan ihärdiga med krypande och att rätta till stjärthasningen, men så över helgen blev jag sjuk och på påskdagen var det dags att operera bort lilla onödiga blindtarmen! Så nu har hon nog bara krupit det "allmänna krypandet", för inte heller pappan har tid att hinna med allt hans tre tjejer kräver :wink: Nu börjar jag vara rätt bra återställd med orken och så, men det är fortfarande skönt att kunna lägga sig ner då man behöver. Det som ialla fall är tacksamt är att Johanna bra tar sig från en plats till en annan, det har vi jättebra nytta av nu då jag inte kan lyfta henne utan bara ber henne att komma då det skall bytas blöja eller kläder på golvet - det går t.o.m. jättebra att sitta och äta på golvet om ingen "lyftkran" finns till hands :D

Vill ännu passa på att tacka för alla goda ord, råd och ryggdunk vi har fått på vägen hit var vi är idag. =D> :heart: All hjälp är guld värd då man behöver den!

Ha en bra och skön vår och sommar!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Oj vilken vacker läsning. Tack :!: :heart: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag blir riktig lugn i hjärtat när jag läser detta. Här är ett barn på rätt spor, och föräldrar: Duktiga har ni varit! Bra jobbat!

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "