Nu är jag i vecka 18+ och ska på ultraljud den 12 feb. Mina 2 tidigare graviditeter lät jag bli att "ta reda på" barnets kön och båda var flickor. Nu när vi har 2 döttrar hade det varit lite extra "krydda" med en pojke, men självklart är det viktigaste att barnet föds friskt!!!!
Jag undrar nu hur svårt det egentligen är att ta reda på könet genom ultraljud i vecka 20+?!
Jag har läst och fått veta att det finns många sköterskor som motsätter sig att berätta könet pga risk för abort osv pga "fel kön".. Jag blir bara förfärad av att det ens finns ett sådant problem!
Jag nästan spricker av nyfikenhet och förväntan inför vår första "tjuvtitt" men försöker också förbereda mig på att den lilla/lille kanske inte alls vill visa....
Problem med höfter och nerver i kläm har funnits från första början med alla men jag tror att det blir lite värre för var gång pga slitage. Jag är en väldigt nätt tjej och brukar ligga runt 50 kg till mina 166 cm, nu väger jag 56 och har en rejäl "bebis" bula under naveln. Det är aningen svårt att inte gå med händerna beskyddande över hela tiden. Det lilla knottet började kännas tidigt men mycket mer markant nu. Allt är så spännande och jag bara längtar!! En stor skillnad den här gången är att jag redan börjat tänka på förlossningen... Min stora tjej kom ut efter 24 timmar, det tog bara 3 timmar från första riktiga värken tills hon kom, allt annat var öppningsskede. Hon fastnade i livmodertappen i sk. "polokrage" och fick ruckas loss med våld. Jag var bara 21 och hade otrevliga barnmorskor men anser att det ändå gick bra. Jag använde ingen smärtlindring. När Troja var på G tog öppningsskedet 12 timmar och även hon fastnade i "polokrage" men kom ut efter 2 timmar med buller och bång. Jag fick akupunktur nålar på magen men inget annat. Tyvärr drabbades jag av förlossningsdepression några dygn efter hennes födsel. Jag känner lite oro inför att det ska hända igen, men mest orolig är jag över hur fort det kommer att gå den här gången. Hoppas att jag hinner med och att det inte händer något illa. Är det vanligt att man blir oroligare för varje gång? Jag är inte rädd men visst gnager det lite oro inför slutspurten..
Detta blev en maffig utläggning och ni som orkat så här långt borde få ett diplom. Många frågor och funderingar från en gravid mamma.
Sköt om er alla!!!
Kram
Petra-77
(mamma till Liv-99 och Troja-04 och lilla knottet i magen)