sover i bilen men inte i sängen!!!

Skriv svar
lilla mia

sover i bilen men inte i sängen!!!

Inlägg av lilla mia »

hej! :D

min lilla tjej på 15 månader har senaste tiden krånglat med dagluren. hon sover 19.30-7-30. samt 1,5 timmes lunchlur är det tänkt.
hon sover som en stock på nätterna- även om jag börjar få en otäck förvarning om att hon kanske skulle vilja gå upp kl 7 eftersom hon allt som oftast behöver en pangramsa vid 7-tiden för att hålla sig lugn till 7.30. iaf så funkar inte dagluren alls längre i sängen. hon sover 20-45 minuter och vaknar sen. gnäller, skriker, pratar om vart annat i upp till en halvtimme-45 minuter. somnar om tio minuter för att sedan vakna igen. orolig sömn. låter henne hållas i ca 2 timmar efter jag lagt ner henne. totalt blir det kanske 1 timme och 15 minuter som hon sover om jag har tur.
lägger henne ute i vagnen ibland. då sover hon heller inte mer än max 1 timme. oftast 45 min. jag märker ju på henne att hon inte är utsövd när hon vaknar.
däremot sover hon toppen i sin bilbarnstol. får hon somna i den så sover hon 1,5-2 timmar utan uppvak och är en glad och pigg tjej när hon vaknar. men så kan vi ju inte ha det.
dessutom ska hon börja hos dagmamma om två månader och då vill jag ju ha fått ordning på sovandet igen.
en liten extra fråga :? lilltjejen måste ju börja gå upp 6.30 för att vi ska hinna till dagmamman till 7.30. usch usch usch, men men men... ska jag lägga henne 18.30 eller kanske 19.00 och dryga ut dagluren till 2 timmar??? hur nu det ska gå....

sen undrar jag. är det helt omöjligt att ha ett helgschema och ett vardagsschema för lillan? när blir de så pass stora att det går att diffa schemat på en timme? vore ju skönt att slippa gå upp 6.30 på helgen....

kram lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det viktiga är inte att hon sover varje minut hon "ska". Det viktiga är att hon har förutsättningarna. Så ge henne dem, håll tiderna, ta det lugnt och skjut orosvargarna! Ramsa upplysningsvis när hon vaknar första gången - som glatt, nästan hurtigt besked om att hon kan sova så gott lite till - och gör sedan andra ljud i huset, som inte har med henne att göra. Trevlig musik (utan sång) är heller aldrig fel. Mozart rekommenderas :wink:

Inför ensamlek på morgnarna. Den hinner du etablera innan det är dags för 6.30-morgnarna. Läs noga på i "Bekymmer? Sysselsättning" i Barnaboken först :!: Då kan du sedan njuta - och låta lilla barnet njuta - ensamleken på helgerna i fortsättningen, efter det att hon börjat hos dagmamman.

Med så pass små barn måste man hålla tiderna och kan inte räkna med att DE tar sovmorgon när det passar OSS :wink: :lol:

Men ensamleken - som ska vara verkligt attraktiv - ger dig chansen att ta en fusklur till :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

tack för svaret anna! :D :D

man blir ju orolig för minsta lilla nu när allt brukar fungera så perfekt...
jag ska läsa på om ensamleken. har inte infört det ännu som du verkar ha märkt... :lol: kanske är dax nu då för att mamma och pappa ska få sussa lite längre.
är det för tidigt att lägga henne 18.30 och så godmorgon 6.30. eller ska jag istället ha godnatt 19.00 och försöka få henne att sova 2 timmar på dagen.
som det är nu så skulle hon nog gärna sova kl 19 eftersom hon blir trött när hon inte sover färdigt middagsluren. kanske kan jag införa nattandet kl 19.00 redan nu men ändå ha morgon 7.30? då får hon ju den extra halvtimmen som hon inte sover på dagen på natten istället! :roll:
/lilla mia
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

ville bara säga att lillan fick sova i bilen idag eftersom vi varit och lunchat hos en vän. hon sov 1,5 timme i sträck och vaknade utvilad och glad! :D inte minsta lilla gnäll. igår gnällde hon i en halvtimme efter jag tagit upp henne från den gnälliga middagsluren i sängen. :( varför????
nån annan som varit med om det samma?

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ge henne lite tid. Lite mer tålamod vill vi ha och större förtroende för lilla barnet :!:

Se till att hon alltid läggs jätteglad. Och tas upp när åtminstone DU är jätteglad :lol: Då tror hon snart att hon är det själv, och gnället är ajöss.

Jag tycker du ska lägga henne en halvtimme tidigare på kvällen. Alltså 18.30. Det är betydligt enklare och mer sömnbefrämjande än att försöka förlänga morgonen eller dagsluren för så här pass stora barn :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"