Sover massor - bör jag vara orolig??

Skriv svar
jennie27

Sover massor - bör jag vara orolig??

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Sonen blir 10 månader idag och sover mer än någonsin (inte riktigti så klart) men ca 15 h per dygn. När han var 7 månader gjordes nuvarande schema men istället för att korta eftermiddagsluren får jag allt oftare länga den till 1,5 h.
natt 7-19 - behöver ofta väckas på morgonen, läggs ofta strax innan 19 då han är sååå trött.
sover fm 10-11.30 och em 15-16 (egentligen tänkt 15-15.45) men denna lur blir ofta 14.30-16 då han är så trött och gnällig.

Jag träffade barnläkaren idag för 10 mån-kontroll och frågade lite här. "Men han är pigg och glad däremellan?" frågade hon då och det är där jag inte riktigt kan svara "Javisst!". För killen är gnällig rätt ofta nu för tiden, visst pigg och glad emellanåt men nästan lika mycket gnäll som förnöjsamhet. :?
Om jag fortfarande upplevde honom trött vid ett år skulle vi göra blodprover sa hon??

Killen håller på att lära sig gå, jobbar mycket i huset, vi renoverar och han tömmer kökslådor. :D Full fart men också mycket hänga i mammas byxor och missnöjesgnöl. :(

Han har inte feber och äter massor. Är det jag som är nojjig eller verkar det osunt? :?

/lite orolig mamma
En goding till son född 0603 :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Jag tror absolut du kan vara lugn!
Våra barn har alltid sovit längre än "de ska".
Så länge sömnen inte krånglar behöver du inte leta fel.

Precis innan båda flickorna skulle lära sig gå, var de lite missnöjda och klängiga. När de sedan lärde sig, var det lugna gatan igen :wink:
Han är tidig på att vilja gå! Om du inte redan har det, skaffa en lära-gå-vagn! Mycket bra uppfinning!

Och glöm inte att ta upp honom i din nivå, så han är MED i arbetet, men det vet du ju redan :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej och tack för svar!

Jo så kan det kanske vara?! Har en kompis som sa att hennes dotter sov väldigt mycket innan hon tog första steget. Vi får helt enkelt se om det kommer snart? :D

Han går och håller i sig, står själv men sätter sig så fort han kommer på det. Han har krupit sedan han var sex månader, men "går" på riktigt dröjer det nog ett tag innan han gör. :D Jag tog själv första steget när jag var 10 och gick när jag var 11 månader, min lillebror var ännu tidigare, 8 månader vid första steget! :shock: :D
Vi får fråga farmor om hon lånar ut sin lära-gå-vagn som hon har hemma hos sig. :wink:

/Jennie
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Jennie
jag tror inte du behöver leta fel. Vår dotter har alltid sovit mer medan lillebror behöver lite mindre sömn än rekommenderat. Lillebror är ju jämngammal med er son och han har gått längs möbler i 1 månad nu och går nu med att hålla oss i fingrarna, jätteskönt, slipper bära honom vid förflyttningar in hissen osv. Han vill inget annat än att gå nu och finns det inget att hålla sig i (möbler eller oss :wink: ) så blir han otålig, gnällig. Så fram med gåvagnen och se till att vara där och "hjälpa" honom så har slipper fasta på diverse ställen så kommer han nog att bli nöjdare. :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej och tack för svar! :D

Nja, jag tycker inte riktigt att jag letar fel. Visst är det bra att han sover mycket och gott, det var liksom bara att han 1) sov mer och mer ju äldre han blev 2) började bli gnällig igen under vakentiden (hade en tvåmånaders åttamånadersångest som preeeeciiiis bedarrat) 3) har börjat småkräkas igen. Han var ju ett "refluxbarn" och kräktes massor till 8 månader då det plötsligt försvann. Så satte det igång igen (tyckte jag) tillsammans med alla sömn och gnäll. Där av en riktig, inte inbillad, oro. Nu verkar det som om sömnen stabiliserats lite och blivit mer enligt schema och "normal" så jag ska sluta låta så nojjig! :wink:

kram
Jennie
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej igen
visste inte om att han börjat kräkas igen.... Jag förstår att du då undrar när det är 3 saker som du känner inte är riktigt ok.

Jag vet dock flera barn som sover mer under de mörkaste vintermånaderna. Men se till att han har möjlighet att gå själv med vagn samt som Anna sa, ta upp honom i det ni gör och låt honom vara med ännu mera tycker jag och se om det gör att gnället avtar. Jag märker nu med vår lilleman att han vill göra och vara med mer än tidigare. Han tar väldigt lite semester just nu vilket jag tolkar som att han inte är riktigt nöjd utan strävar efter mer social delaktighet. Att han kräks har jag tyvärr inga tips om. Kan han kanske vara på väg att bli sjuk?!

Märker ni att era insatser inte gör honom nöjdare, att han inte kräks mindre och sover mer och mer ja då skulle jag gå på min magkänsla och söka läkare om ni känner att något är fel.

Kram :D
Sara
VilmaochViggo
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Tack för svar igen!

Så underligt! :D Så fort man ventilerar sin oro är det liksom som att det blir bättre direkt! :o Nu sover han "fullt normalt", gnäller mindre och ja, kräkandet enkom tycker jag inte oroar så mycket. Vi har lånat farmors läragåvagn och han trippar försiktigt efter eller biter i handtaget och ser omåttligt lustigt famåtlutad ut. :lol: :lol:

Sara, såg du mitt inlägg under Stockholmsföräldrar?

kram
Jennie
Sarika

Inlägg av Sarika »

Tänk att det oftast är så, lite lustigt men vad bra att det blivit bättre!

nej, såg inte det men kollar på en gång :wink: . jag får inte alltid mail om att det kommit nya inlägg på trådar jag skrivit på #-o
Sara
VilmaochViggo
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"