Dagis? Hemma? Ekonomi? Jobb?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
carin73
Inlägg: 409
Blev medlem: tis 21 dec 2004, 10:29
Ort: Uppsala

Dagis? Hemma? Ekonomi? Jobb?

Inlägg av carin73 »

:D

Sömnlösa nätter trots sovande barn. :?

Efter all tid på forumet har jag blivit lite av en dagismotståndare. Son 1 började vid 1,5 års ålder och det gick finfint. Han hade säkert haft det ännu bättre hemma ett par år till, men det fanns inte på kartan, då. Nu är son 2 sju månader och jag funderar halva nätterna på hur vi ska lösa allt framöver. Jag VILL vara hemma med barnen till dess lillen är 3, och jag VILL inte gå tillbaka till jobbet. Men vi VILL inte flytta. Det skulle i princip vara nödvändigt för att få ekonomin att gå ihop med bara EN lön när föräldradagarna är slut. Vi bor inte jättedyrt, ingen överdriven lyx eller så, men utgifterna är tillräckliga för att... ja ni förstår.

Tror inte att lillen blir "förstörd" av att börja på dagis som storebrorsan gjorde, speciellt inte när det verkar som om det blir en syskonavdelning. :D Så tanken från inatt :sleep: är att jag ska arbeta 50% i några år framöver och barnen går på dagis korta dagar, typ 9-13 4 dagar i veckan, max.

Det kanske skulle eventuellt accepteras av min arbetsgivare. Samtidigt har jag varit där i många år och vill gärna flytta på mig. Jag VILL prioritera barnen, SAMTIDIGT är jag hungrig på att arbeta med något nytt. Men det går ju tyvärr sällan att få nytt jobb med en 50%-tjänst... Har startat eget företag inom detta nya för att testa på lite (med hyfsat resultat).

Det mest optimala vore att dra in en liten summa i månaden genom det egna företaget, men det tar nog tid m a p att ragga kunder. :? Någon som känner någon som behöver hjälp inom copywriting? :lol:

Trivs fantastiskt bra hemma och har ingen alls press på mig att behöva högprestera på arbetsmarknaden. Känner riktigt hur stressen kryper inpå av ATT börja arbeta nästintill heltid igen; hjärtklappning, mobil, mail, småspringa, passa tider, möten bla bla. USCH för allt negativt som kommer MED jobbet (har inte upplevt så mycket annat). Jobbar hemifrån litegrann nu för att spara på föräldradagarna, det funkar bra.

Söker med ljus och lykta efter en dagmamma eller ett trevligt litet dagis av typ Ur och Skur/Montessori, men inget (bra) napp där heller. Undersöker nu möjligheterna att bli dagbarnvårdare, men det lockar sådär att ha 3 barn till hemma. Men går det så, kanske.

TÄNK om det fanns ett Barnaboksdagis i närheten. Vilket drömscenario. :D Att få jobba där själv 1-2 dagar i veckan vore ju HUR härligt som helst. :D

Svamel och tankar. Dagis - inte dagis, hur få ihop det?, jobba?, skriva, ekonomin, fler barn?, SGI, föräldradagar, innanför eller utanför systemet?, dagis igen, dagbarnvårdare - vill jag?, kan jag? Hjälp! :shock:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

Vi har lite samma dilemma. Hur göra?
Vid 1,5år kan jag under inga omständigheter tänka mig att lämna på dagis.
Stora killen var ganska känslig i den åldern och det hade inte känts bra.
Han är väldigt framåt och trygg nu dock.
Lillebror är visserligen av en annan sort med det känns ändå helt fel.
Om vi drar ut på dagar kan vi vara hemma tills lilla är 2år och 4månader.
Egentligen skulle vi kunna vara hemma på en lön och barnbidragen om vi drog ner sparandet och drog in på något typ. bilen.
Men det är inte helt lätt.
Vi bor i Stockholmsområdet i vill och det kostar och man vet inte hur mkt räntorna går upp.
Sen är det det här om man vill ha ytterligare 1 barn. Just nu känns det fullt upp dock. Vore det inte för 9 månader graviditet vore det en annan sak.

Räkna ut hur mkt pengar ni behöver för att klara er och hur mkt pengar ni har med en inkomst+ barnbidrag. Hur mkt saknas och hur ska ni lösa det.
Vad kan man dra in på och räcker det?
Hur många dagar kan ni spara nu för att ha efter 1,5år?
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Visserligen är Stockholm stort men kanske bor ni inte så långt ifrån varandra och då kan ni ju passa varandras dag och jobba halvtid. En bra lösning när ekonomin inte riktigt räcker till men man inte vill att barnen ska behöva gå på dagis.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
carin73
Inlägg: 409
Blev medlem: tis 21 dec 2004, 10:29
Ort: Uppsala

Inlägg av carin73 »

Tack för reflektionerna. Ska definitivt göra en efterlysning här på forumet när det närmar sig lite mer. :D Sparar och snålar tills vidare och funderar på alternativ... :roll:

Ytterligare ett barn till ja var frågan... :?: Mycket svårt. Hjärtat säger ja, den praktiska lilla gubben på axeln säger nej. Mannen är tveksam. :evil: Graviditeten adderar ett poäng på nejsidan, förlossningen tar jag gärna. 8)

// Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Renee
Inlägg: 409
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 21:50
Ort: Skåne

Inlägg av Renee »

Hej Carin!
Känner igen mig så väl i dina funderingar. Har själv lite ångest över att börja jobba igen eftersom jag inte har något arbete att gå tillbaka till och tror det blir svårt att hitta ett nytt jobb på deltid. Jag jobbar i samma bransch som du (originalare) och att hitta ett nytt sådant jobb som är på deltid där man tar hänsyn till att man måste hem en viss tid trots deadlines osv... :| .

Om vi hittar någon AD/projektledare så kanske vi kunde slå oss ihop till en deltids-/distansreklambyrå! 8) :lol:
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Sarika
Inlägg: 670
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Sarika »

Hej Carin
förstår dina tankar. Det är inte lätt. Men jag tror att man i slutändan måste göra som hjärtat säger.

Vi har vänt och vridit på våra pengar, maken frilansande AD med eget företag har tagit alla jobb han kunnat och jag produktionsledare fast anställd på byrå har varit hemma. Vi har lyckats att detta första år med lillebror inte behöva ta ut några föräldrar dagar, vi visste inte hur det skulle gå men vi har kört på och det har gått! :shock: Snart ska vi ta ut dagar då lilleman blir 1 år och helt plötsligt kommer man att känna sig rik :lol:

Vi vill helst ha lillebror hemma till han blir 3 år men dagarna kommer inte att räcka då man måste ta ut 5 dagar/ vecka nu när han blir 1 år för att behålla sin SGI. Jag har varit livrädd för att hamna utanför men känner nu att gör jag det så gör jag det. Det viktigaste för oss är verkligen att försöka vara hemma så länge det går.

Har också funderat på om jag kan frilansa som produktionsledare, men eftersom jag inte har någon egen firma och upparbetade kunder så har det tagit emot. Men vi kanske kan slå oss ihop som Renee säger???!! :wink: :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Men här har ni ju en lösning rätt framför ögonen på er tjejer! :D

Jag vet ju hur det är...Och jag vet att du, carin 73 läst den långa, långa länken om mig och mitt liv...
Jag kan bara säga, som så många i länken sa, följ ditt hjärta!

Du har ju inte tänkt börja jobba riktigt än, eller hur! Du har fortfarande tid på dig att fundera. Och du har fortfarande tid på dig att försöka utveckla ditt egna, som du ju t.o.m börjat på nu.
Tänk, tänk, fundera. Gör en deadline. Datum då och då, ska du ha bestämt dig. Fram tills dess, fundera på vad och hur du kan nå nya kunder. Ditt egna företag kanske kan bära sig? Kanske kan du få ihop till halvtid i alla fall? Och det kanske kan räcka?

För mig fungerade det så att jag hittade alla svaren, just efter deadlinen.
Jag var inmotad i ett hörn, "tvungen" att ta ett beslut.
Detta känns inte rätt.

Just nu VIMLAR det i mitt huvud av idéer att få surr på min firma.
Om någon av dem går att genomföra och ge någonting i sista änden vet jag inte alls än! :shock:
Tills vidare har jag min fasta halvtid hos pappa.
Under tiden fram tills Clara börjar förskolan (efter sommarlovet) ska jag jobba som BESATT på att få mitt eget företag att fungera.
Går det så går det.
Går det inte så går det inte.
Men då har man i alla fall försökt med något man BRINNER för!
Hoppas du får ett lika FANTASTISKT stöd i din länk, som jag fick!
Det är ingen annan än DU som kan ta dina beslut, men det är SÅ viktigt att höra andras vinklinar på det! Folk man "inte känner".
De man har i sin närhet är konstigt nog svårare att lyssna på.
"Främlingar" ser mer objektivt på saken.
Och jag ser inte AW-anhängare som främlingar i ordets rätta bemärkelse, de/ni är som de bästa vänner man kan ha!!! :heart:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
carin73
Inlägg: 409
Blev medlem: tis 21 dec 2004, 10:29
Ort: Uppsala

Inlägg av carin73 »

Tack alla rara! :heart: Fick mig några tankeställare som jag funderade över lite extra på morgonens barnvagnspromenad (i solen! 8) Vad bra man har det!).

Det här förbenade systemet - storebror. :evil: På gott och ont, men just nu känns det som ett hinder. I många andra länder ser man ju med avundsjuka på vårt föräldrapenningssystem. Och tanken må vara god, men valmöjligheterna är få.

En liten gemensam distansbyrå? :lol: :lol: Låter hur bra som helst. "RSC production and childcare". :lol: :lol: Jag frilansar också just nu efter bästa förmåga. 8-[

Måste rusa, men tankarna maler på. :wink:

Hälsingar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Nämen nu måste jag ju skutta in här - vilka lysande lösningar!!! \:D/

Kom ihåg att Fjällfar är fotograf och precis i detta nu kämpar för att få igång en kundkrets tillräckligt stor för att gå runt på :wink: :lol: Kanske något samarbete där med...? Och så Annas papper till visitkorten, och så har ju vi "gäststuga" för personalens rekreation... hehe... *svamlar vidare*

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

...jag vill också vara med på ett hörn.... 8)
Behöver ni en projektledare med naturvetarutbildning :?: :roll:
Renee
Inlägg: 409
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 21:50
Ort: Skåne

Inlägg av Renee »

:lol: :lol: :lol: Ja, nu är väl byrån så gott som komplett eller? Fotograf och visitkortsmakare har vi ju t.o.m :thumbsup:
anna skrev:Just nu VIMLAR det i mitt huvud av idéer att få surr på på min firma.
Å, det låter ju helt underbart Anna! Jag har läst lite på din vägvalstråd också och det är bara att gratulera till att du nu kommit till en lösning som du är nöjd med och som fått idéerna att spruta dessutom! Heja dig!
anna skrev:Men då har man i alla fall försökt med något man BRINNER för!

Ja, om jag bara BRANN :roll: ... Jag letar och letar efter nån liten låga eller åtminstone glöd, men hittar ingen! Av den anledningen får jag nog försöka bli anställd tills jag får nån ljus idé på vad jag egentligen VILL. Såvida vi inte slår oss ihop här och bildar "Kreativa distansmammor AB" som kan hjälpas åt att blåsa på elden :wink: :D
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej på er!

Sarika; Jag tänkte bara på det du sa om 5 dagar i veckan. Du kan ta ut garantidagar blandat med SGI dagar. Då kommer du upp i 480 st, men ni kanske redan har räknat på det?
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej på er!

Sarika; Jag tänkte bara på det du sa om 5 dagar i veckan. Du kan ta ut garantidagar blandat med SGI dagar. Då kommer du upp i 480 st, men ni kanske redan har räknat på det?
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Renee
Inlägg: 409
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 21:50
Ort: Skåne

Inlägg av Renee »

Hej Susanne*! :D
Jag svarar helt fräckt trots att det var Sarika du tipsade :wink:
Vi har nämligen gjort likadant, dvs inte tagit ut en enda dag under Frans första år, men nu sedan 14/1 "måste" vi ju ta 5 dgr/v. När vi tagit slut på alla Frans 480 dagar så är han ca 2,5 år. Så det räcker inte ända fram till 3 år plus att man sedan inte har en enda dag kvar att ta ut om man skulle vilja och behöva. Hmmmm.... jag MÅSTE hitta nåt litet jobb typ 1-2 dgr/v så att vi kan spara lite dagar till längre fram :shock:
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Renee
Inlägg: 409
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 21:50
Ort: Skåne

Inlägg av Renee »

***** EDIT * EDIT * EDIT *****

Förlååååt! :oops: Jag menade ju Susanne G! :oops:

***** EDIT * EDIT * EDIT *****
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"