Vi har startat Barnaboksdagis i miniformat....

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jäpp de somnade om, ja Emil i varje fall men Tösen låg och slumrade ända tills det vara dags att stiga upp så det är godkänt. :)

Idag har regnet öst ner hela dagen och vi har hållt oss inomhus. Ogillar att simma i kallt vatten :wink: . Hundarna har vi fått gå ut med men då har barnen fått åka vagn med regnskydd som inte hjälper när det hällregnar och Emil envisas med att hålla munnen öppen och låta det regna in.

Tösen har inga regnkläder, har bett föräldrarna köpa ett regnställ men än så länge är det inte gjort. Måste nog klargöra att vi går ut i alla väder förutom åska och när det blåser storm.

En härligt dag där vi fick sätta upp en teckning på väggen som Emil och Tösen ritat med kritor. Mycket vackra streck i olika färger. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Åhhh en av favvistrådarna :D
Det låter så härligt. Vilka dagar ni har!
En inspirationskälla är du :D

KRam
Sophie
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Härliga dagar som vi trär upp på en tråd och sparar i hjärtat :!:

Igår var Tösen ledig så Emil och jag fick roa oss på egen hand vilket är mycket trevligt. På förmiddagen charmade han alla på vårdcentralen där doktorn skulle kolla upp hans öron efter öroninflammationen. Det hela slutade med att jag fick antibiotika och slemslösande istället :shock: . Begriper inte riktigt hur det gick till men så blev det i alla fall. Sen for vi till ICA-Maxi och handlade. Emil är en sån fantastisk tillgång i en sån stor affär. Han håller utkik efter varorna, stoppar grönsaker i påsarna (undrar varför de säljer tomater med bitmärken på, öh :?: ), prata med alla stressade pensionärer så de bara måste coola ner lite och sen ser han alltid till att vi köper lite extra bra och ha saker som böcker, leksaker och sånt. :)
På eftermiddagen åkte vi pulka i trädgården, när vi tröttnat på det gick vi till andra sidan och krattade löv. Här kan man inte klaga på vädret, vi har liksom alla väder på en och samma gång.

Idag var Tösen här igen, hon kom redan klockan sju och hämtades inte förrän klockan fyra så det var en lång dag. De små är så otroligt duktiga och hjälpsamma. Tillsammans dukade de fram hela frukosten :!: Bar in allt och satte så fint på bordet. Emil skar bröd och tomater med min hjälp. Så fort jag närmar mig köket (vilket man gör ungefär tusen gånger om dagen eftersom vårt hus är så litet) så knuffar han in sin stol där och ska hjälpa till.

Uppehåll på förmiddagen så vi gick ut på en äventyrspromenad. Tösen behöver lära sig använda kroppen så vi började med att hoppa i alla vattenpölar vi hittade. Jättekul :!: tyckte även jag faktiskt. Emil är rena proffset när det gäller vattenpölsplaskning och Tösen visade riktigt goda anlag för det hon med. :) Sen besteg vi en stor backe där vi fick krypa, hasa och verkligen kämpa oss upp till toppen. Väl uppe kunde vi dansa runt och vara malliga för att vi lyckades ta oss upp. Sen blev det vägen och vattenpölsplaskning hela vägen hem. Denna tur tog nog 45 min så de små var lite trötta i benen vilket ledde till att de satte sig på grusgången med varsin hink och spade. Det lades grus i hinkarna, häldes ut och skyfflades in igen. Själv stod jag vid sidan av och bara njöt.

Pannkakor till lunch, jag stekte och de små dukade bordet. Inga problem att stoppa magarna fulla med pannkisar inte.

Pappan jobbar ju hemma på torsdagar och fredagar och han blev nog ganska impad för när det var dags för middagsluren så la jag de små, ramsade och de sov :!: :sleep: :heart: Då kände jag att fan vad jag är bra och vad goa de små är. Så får man känna, så de så.
Efter en timme och en kvart vaknade Tösen och skrek lite, jag ramsade och sen blev det tyst. Hon använder inte sin kropp och har tidigare inte vänt sig själv i sängen och inte i vagnen heller när hon sov där. Därför har jag fått gå in och vända henne när hon vaknade och grät och då somnade hon om igen. Nu är smekmånaden över så nu måste hon jobba lite för egen maskin och därför ramsade jag och det funkade ju. När klockan var halv tre och det var dags för väckning tog jag upp Emil först och så gick vi tillsammans in för att väcka Tösen som sov så gott, så gott på mage :!: Härliga lilla barn, vi jublade, hon vaknade, yrvaken undrade hon nog var hon var men efter en liten stund fann hon sig igen.

Gröt-mellisen slank ner i Tösen men inte i Emil som tackade för sig efter två skedar. Nej det brukar inte vara så men han måste ju också få vägra ibland :) kan meddela att han tog igen det han missat till middagen istället.

Sen blev det lite lek för de små som samsas rätt bra men ibland vill de ju ha samma sak och då blir det lite gråt och gnäll. Inga stora konflikter, det flesta går lätt att lösa genom att erbjuda något annat intressant. De små brukar kramas lite och klappa fint på varandra men ibland blir de lite sura och tar i lite för hårt. De stod bredvid varandra bredvid fåtöljen och skulle upp när Tösen böjer sig mot Emil och det ser ut som om hon bara gosar men Emil börjar skrika som en gris. Tösen hade satt sina små tänder i hans arm, antagligen var han ivägen när hon ville upp i fåtöljen. Ja där hann jag inte med så det blev till att trösta den bitna, Tösen fick klappa fint och krama om honom och sen var ju allt bra igen.
Själv tänkte jag hur de små skulle klara sig i en dagisgrupp med många små barn, vem skulle där hinna ta tillvara deras intressen och medla i alla små konflikter som ändå uppstår när man är liten och har få sätt att kommunicera på när inte ens jag alltid hinner med som bara har två små att hålla rätt på :?:

Små barn ska njuta och njutas och det gör man bäst i mycket små grupper.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
kvacke
Inlägg: 543
Blev medlem: tis 18 apr 2006, 09:46
Ort: Borås

Inlägg av kvacke »

:heart: :heart: :heart:
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
anna
Inlägg: 4525
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:heart: :heart: :D
Vad du är bra!!!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Här går livet framåt med stormsteg :) . Tösen går numera inte i skogen utan springer :!: och ramlar, blir ledsen sedan arg och sen kämpar hon tills hon kommer på fötter igen :!: Själv är jag undertiden mycket upptagen med att sortera lite kottar som ska ligga på en sten så min enda insats är att komma med uppmuntrande hejarop. :wink:
Dagarna när Tösen bara gnällde och sträckte armarna uppåt för att någon skulle lösa alla hennes små och stora problem är över. Nu kämpar hon och lyckas :!: mest hela tiden.

Solen har visat sig idag så vi har varit ute 1,5 timme då vi först gick en sväng på skåneleden och klättrade i bokskogsbackarna bakom huset. Sen gick vi hem och gungade för att sedan leka på grusgången. Här har det blåst en hel del så vi fick hjälpas åt att plocka upp kvistar från hängbjörken och kottar från vår privata lilla stora tall. Roligast var nog kottarna för de kunde barnen lägga i sina hinkar för att sedan dumpa i en hög på gräsmattan. :) Jag skötte krattan och hjälpte till att hitta borttappade kottar.

Nu sover de små sedan 45 min och läggningen gick problemfritt, hm, varför skulle det vara problematiskt :?: :roll: Tokigt uttryck bara. Barnen sover gott och jag hänger på Forumet en stund.

I eftermiddag ska här städas, plockas undan och dammsugas. Det känns okej för vi är ju tre som hjälps åt. 8)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vädret i Skåne är fantastiskt, ja idag i allafall för solen har varit på besök nästan hela dagen.
Det gäller att passa på så vi tog oss ut på en långpromenad, ja det var en långpromenad för deltagarna med små korta ben men för mig var det en lagom lill-runda. Först fick de gå på vår grusväg ner till brevlådan där de stoppades ner i vagnen som jag drog över backarna (ja Skåne är kanske platt men här uppe på Åsen är det backigt till tusen) upp till Emils mormors väg där jag hystade ur de små som fick ta sig fram för egen maskin. Väl framme hos mormor möttes vi av stora Berner Sennen hunden och barnen blev överlyckliga. Bägge två pussade hunden, örk, och sen svansade de efter henne vart hon än gick. Vovven njöt av uppmärksamheten och mallade sig runt hela gården med två små ungar i släptåg. :) Hur gulligt som helst :heart: . När hunden tröttnat på uppvaktningen gick vi upp till fåren och hälsade på. Det är bara två kvar varav den ena rackarn är riktigt pratsam. Han bäade för fullt fastän han hade munnen full med hö :shock: , taskigt höhäcksskick kan man lugnt säga.
Tösen gillade fåren, hon pratade med dem medans Emil blev helt tyst och tittade på dem med stora ögon. Det känns som om han försökte begripa vad fårskallen sa :?: :!: :roll:

När mormor var kramad, fåren betittade, hunden gosad och hästarna påhälsade satte jag de små i vagnen och så drog vi hemåt igen. Väl hemma åt vi lunch och sen stupade de små i säng och sov i två timmar utan ett endaste litet knyst. :sleep: :thumbsup:

Emil sover nästan alltid två timmar på dagen och har sen 12 timmars natt. Det känns som om han behöver varenda minut sömn så vi drar inte ner på den i första taget. Däremot finns det lite utrymme att någon dag ibland komma hem lite senare till middagsluren utan att det ställer till det för honom.

Tösen har en liten nalle som hon nog helst skulle vilja gå runt och bära på hela dagarna. Hon kommer med den tryckt intill sig på morgonen men ganska snabbt läggs han på golvet när hon hittar något intressant att leka med. Då snor jag honom :oops: och kastar honom i säng. När hon sen frågar efter honom så säger jag bara oj då han sover ju och det köper hon. Inga problem alls. Dessutom blir hon ju väldigt glad när det är dags för middagsluren och hon får återförenas med sin nalle.
Efter luren när vi äter gröt stoppar jag ner nallen i hennes påse och hon frågar inte ens efter honom. Så fort mamman kommer så lyfter Tösen upp sina händer och frågar efter nallen och får den bums :!: Sen slängs han omkring och ibland bärs han runt en stund.

Min tanke är att det blir ju lite svårt att leka ordentligt och använda sin kropp om man ska släpa runt på en nalle hela dagen. Svårt är det att hitta nallen när det ska sovas, han kan ju vara var som helst. Vill även att Tösen ska känna sig trygg här och komma till mig om hon är trött eller ledsen och behöver lite tröst och det gör hon ju så därför tycker jag att nallen kan sova hela dagen lång :) . Jag vet inte hur ni andra resonerar kring gosedjur, vore kul att få höra lite andra åsikter i frågan.

Emil har en gosekanin men den bor i sängen och ofta åker hon ur innan han somnat även om han gillar henne och gärna gosar en stund. Men något jättebehov kan jag inte säga att han har av lilla kaninen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Jag håller med dig fullkomligt när det gäller gosedjur. Leka med gosedjuren går bra men när det blir lite som en "besatthet" får man ha lite koll.
Min tjej har två djur när hon sover men bär aldrig omkring på dem. När hon var yngre så bytte vi djur efter 2-3 dagar så att hon inte skulle bli fixerad vid ngn speciell (verkar ha funkat även om hon oftast har samma nu)

En liten jämnårig tjej vi känner bär nästan alltid runt på ngt gosedjur, klämt i armhålan. Jag upplever henne som väldigt begränsad i sin kropp. Hon rör sig som ett yngre barn. Hon går inte i trappor utan att hålla ngn vuxen i handen, hon springer som min dotter gjorde när hon var 1 1/2 år.
Hon tar oxå mindre initiativ till lekar för att hon måste hålla koll på sina gosedjur hela tiden. :(
Du gör henne bara en tjänst om du avvecklar gosedjursberoendet :thumbsup:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Inlägg av Mamma S »

Jag har precis last hela traden for forsta gangen, tank vad jag har missat medan jag varit avskarmad fran varlden de senaste veckorna! Jag ar sa imponerad, min son ar 6 manader aldre, men jag inser nar jag laser din trad att jag hjalper honom alldeles for mycket. ta pa och av klader tex. Ja, hade det inte varit for att du bor aningens langt bort sa hade jag mutat dig med allt jag kan for att du skulle vilja ha en till i ditt minidagis.
3 fina...2005, 2007, 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack Susanne G då är jag inne på rätt spår när det gäller gosedjurberoende. Kan ju bara tänka mig själv hur besvärligt allting blir om man ska hålla reda på en nalle samtidigt som man försöker utföra en syssla, en lek eller bara ta sig fram i världen.

MammaS - är det inte alltid så att vi hjälper de små för mycket :?: Tror det faktiskt, det är så lätt att klä på och av dem, att hela tiden kratta manegen för att det ska gå fort :?: smidigt :?: eller för att vi inte begriper att de små kan mycket, mycket mer än vi tror. :heart: Mm, Asien ligger ju onekligen lite långt bort annars hade lilla barnet varit varmt välkommet.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

En annan liten fundering som dykt upp handlar om skor, små skor för små barn alltså. Tösen kom den första veckan iförd fina små skor att gå inne med. Jaha tänkte jag, vill de ha skor på henne så är det okej för mig men jag kunde ju inte för mitt liv begripa vad det skulle vara bra för.

Efter ett par dagar frågar Tösen mig om jag aldrig har skor på Emil inomhus. Svaret blev då att det hade vi inte för han behöver ju använda sina fötter när han klättrar, springer, kryper och tar sig fram. Tårna måste ju få leva fritt och få vifta på sig och sen är de bra att gripa saker med också :!:

Mamman förklarar då att hon läst/hört att barnen alltid ska ha skor på sig under det första året för att fötterna ska formas rätt.

Jaha sa jag, men då formas ju fötterna efter skorna och hur vet man att skorna är rätt formade då :? . Mamman hade inget svar på min fråga.

Det hela slutade med att Tösen inte längre har inneskor och då kände jag mig lite, lite, väldigt lite skyldig till detta (fast jag tyckte att det var bra :) ) så jag frågade Mamman varför hon ändrat sig angående inneskorna. Då sa hon att jag är så klok i så mycket annat så jag hade säkert rätt i skofrågan också. Dessutom hade hon ju ingen aning ifall hon använde rätt skor och Tösen har ju inget fel på sina fötter så de mår nog bästa av att vara skofria så mycket som möjligt.

Där ser man hur olika vi tänker och vad vi får höra hur vi ska göra. Tösens mamma kommer från Ryssland och kanske har de en annan syn på barn där och hur de ska hanteras och uppfostras. Vad vet jag :?:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tänk om man kunde läsa igenom vad man skriver innan man trycker på skicka-knappen. Tro inte att Tösen frågat mig något om skor, det var ju hennes Mamma och ingen annan. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Malin, 3-barnsmor
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 jan 2006, 16:43
Ort: J?mtland

Inlägg av Malin, 3-barnsmor »

Vilken härlig tråd att läsa! :lol: :lol: Och vilka härliga människor att läsa om - såväl mor som barn!! :thumbsup:

Får nästan lust att starta ett likadant arrangemang själv. Problemet är att ingen i närheten vill ha sina små barn någon annanstans än på dagis, de allra flesta dagar..... :cry: Så....vad gör man...?
Flicka född -9809
Pojkar födda -0207 och -0410
Solglimt
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 11 dec 2006, 12:24

Inlägg av Solglimt »

WOW, vilken underbar tråd!!! Känns som om jag får en inblick i hur mitt eget liv kommer gestalta sig om några månader... :lol: Undrar om du fattar vilken fantastisk tjänst du gör dina grannar, ja, inte bara när det gäller att slippa dagis utan också hur tösen blivit mindre gnällig, sover bättre etc...Fortsätt rapportera!!! :lol:
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Det här är en tråd jag läser med ett leende på läpparna :D
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"