Hej!
Vi har det ganska bra tack vare standarmodellen samt AW:s filosofi kring våra barn. Lite oro börjar dock spöka för mig och jag undrar om någon kan hjälpa mig att lista ut vad vi missar i att hjälpa vår son som är fem månader. Vi har försökt att följa standarmodellen från början. Just nu ser livet ut så här...
07-08 Bröst x3
08 Smakportioner av gröt (tidigare provat på kvällen men har då gett flera timmar av ojande)
9-9.45 Sova
10.30-11.30 Bröst samt smakportioner av potatis, palsternacka.. (sedan några dagar)
12-14 Sova
14-15 Bröst
16-16.45 Sova (blir oftast bara 20 min)
17.30-18.30 Bröst samt ersättning i den mån det går (ca 40-50 ml max)
19.00 Natt
22.00 Nattslurk
Jag känner mig osäker på följande
1. Är måltiderna bra lagda? Hur kan jag få till grötmålet på kvällen?
2. Vid varje läggning ät han nöjd tills vi ramsat oss ut och sedan blir han arg och sedan ledsen. Hur skall vi hjälpa honom till att somna glad? Nu får vi ramsa några ggr (inväntar dock kris) innan vi kan ge bekräftelse. Speciellt kvällen tar tid. Nått har vi missat i att trygga honom. Vad?
3. Han vaknar nästan varje kväll efter 30 min jätteledsen. Ibland räcker en pangramsa ibland tar det lång tid och flera ingripanden. Tidigare trodde vi att han var hungrig (frågat förut här) men det tror jag inte längre. Kan vi gör nått annorlunda?
4. Ibland vaknar han 5 el 6 och jollrar 30 min innan han somnar om. Vi har valt att låta honom vara eftersom han är nöjd. Han missar dock viktig sovtid och är ibland rätt trött. Kan vi göra nått annat?
5. Till sist en liten fråga. Han vänder sig ibland i sängen och vi har valt att avvakta tills han ber om hjälp. Rätt el fel? Det innebär att nån gång har han missat ett mindre sömnpass.
Kan nån hjälpa oss med ideer skulle jag bli tacksam.
/Eli
Hjälp i smått och gott önskas.....
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
1. Han är stor nog att sova 12 tim natt. Får nog lite för lite sammanhängande sömn och känner sig störd och blir möjligen övertrött av det. Nattslurk kl 22 kan bli lika jobbigt för honom som för oss att äta supé sent på natten ovanpå middagen varje kväll. Kolla Lathunden och se om det inte är dags för en liten uppstyrning av schemat nu
Till gröt vill jag rekommendera riktig havregrynsgröt med fet mjölk, banan, vad du tycker. Det kunde du ge honom kl 14. Eller 10.30. Du kunde då hoppa över det där mellanmålet kl 8 så han hann samla på sig mer aptit. 3 omgångar bröst på morgonkulan räcker
Föreslår att du avslutar med bröstmjölk, inte börjar, vid de mål som inte är rena bröstmål. Även på kvällen: börja med ersättning när han är som hungrigast och ge bröstet som nattslurk.
2. Kittla honom glad. Skratta honom glad. Lägg sedan sakligt och nöjt tillrätta, tryck till lite lugnt och gå ut med ramsan, hög och glad, gärna lite hurtig. Tonen ska överföra att allt inte bara är bra - det är toppen, kanon
3. "Jätteledsen" eller bara frågande? Orolig? "Jag VILL sova och SKA sova men jag KAN inte genast somna om"
4. Precis rätt. Det är en konst att lära sig låta små barn vara i fred, och den behärskar ni här. Fortsätt med det. Det viktigaste är inte att han sover varje minut han "ska". Det viktiga är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem och förlita er på att han KAN
5. Rätt det också. Tycker du ryggliggandet stjäl alltför mycket eller allt av hans sovpass och känner att DU har "fått nog", liksom, att nu måste det bli ordning på torpet, vänd honom då blixtsnabbt utan att lägga tillrätta efteråt, bara ta en liten arm och hjälp honom på traven runt så han knappt märker det. Eller inte märker det. Han ska tro att han vänt sig själv. Hjälp till självhjälp, kallas det
När han sovit i tio minuter (inte tjugo) kan du titta till, lägga på, t o m lyfta rätt om det skulle behövas, utan att han märker det.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack och åter tack för ditt snabba svar! Vi ska grunna lite till över mattiderna men började genast att ge det "extra" före bröstet. Lille sonen åt 100 ersättning till kvällen samt bröst. Han sov givetvis 12 timmar och saknade inte nattslurken vid 22. Väckte en hungrig kille 07.15. Även insomnandet gick bra med endast lite knorr efter den hurtigaste av ramsor.... Inga orosmoment kvar alltså! Inget uppvaknande efter 30 min heller.....
Tänk vad livet kan vara enkelt.
Tack och hej!
Tänk vad livet kan vara enkelt.
Tack och hej!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022