Hej alla som ger era barn flaskmjölk (modersmjölksersättning alltså).
Vilka erfarenheter har ni av Baby Semp kontra NAN?
Har era barn haft problem med trög mage av BS?
Har ni märkt att NAN skulle vara mindre mättande?
Vi började med att ge Baby Semp eftersom det var vad som fanns på BB och som förespråkades där.
Någon vecka efter vår pojkes födelse tyckte vi (och BVC) att han var lite väl trög i magen. Två BS-mål byttes mot 2 mål Bifidus om dygnet. Efter ett tag kom magen igång någorlunda, men han gör stort B kanske varannan dag bara.
I flera veckor (han är 8 veckor nu) har han haft ont i magen, det kan man se. Den bubblar och är full av luft, han ålar sig ofta när han äter, trycker och klämmer i, skriker ibland under ätningen, och så hör man hur det bubblar i magen.
Vi fick rådet av BVC att använda Minifom-droppar. Efter en vecka med ingen särskild bättring av dessa bytte vi från BS till NAN1, eftersom vi hört att det ev. kunde vara snällare mot magen och BVC sa också att det kunde vara så.
Nu har vi haft NAN1 (och fortfarande Minifom, 10 droppar före varje måltid) i en vecka och märker ärligt talat fortfarande ingen direkt bättring.
Jag skulle vilja se en mätt, avspänd och nöjd bebbe efter måltiden men det är inte alltid det blir så.
Nu funderar vi på att byta tillbaka till BS, eftersom den även innehåller omega 3 och 6.
Vilka är era erfarenheter?
Kan måhända Bifidusen ge mer problem än bättring?
/Jenny
Era erfarenheter av BabySemp/NAN o Bifidus?
-
Maltemamman
äter för fort...
Äter han för fort tror du? Jag bytte till dr browns nappflaska. Körde baby semp förrut o miniform men det hjälpte ej mot hans kvällstrassel, sen ammade jag dagtid. Tyckte att han rapar mindre med dr. browns flaska o kräks mindre . Nu har vi baby plus, har tyvärr ingen erfarenhet av NAN.När vi började med baby semp på kvällarna kunde det gå upp till 3-4 dagar innan han bajsade det var helt normalt sa BVC till mig../ indra
Min dotter har ätit både BabySemp/BabyPlus och NAN1/NAN2, och Sempers har funkat klart bäst här. Hon blev väldigt gasig av NAN. NAN2 mättar inte lika bra som BabyPlus, som innehåller risstärkelse. Förstoppning hade vi probelm med till och från, och BVC rekommenderade Bifidus, men vi behövde aldrig ta till det.
Vad jag har förstått så väljer många föräldrar NAN, då den tycks vara mildare för magen än Sempers, men så har alltså inte varit fallet här...
Vad jag har förstått så väljer många föräldrar NAN, då den tycks vara mildare för magen än Sempers, men så har alltså inte varit fallet här...
Lycklig mamma till storasyster R född i maj -06 och lillebror I född i maj 2011! Barnaboksbarn båda två.