Dagsömnen funkar inte alls, vill inte ligga själv

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Maltemamman

Dagsömnen funkar inte alls, vill inte ligga själv

Inlägg av Maltemamman »

Hej Anna! (Och alla andra kloka, som kan ge goda råd!)

Jag behöver hjälp! :cry:

Vi har en pojke, Malte, som i dagarna blir två månader. Jag har inte känt till Standardmodellen och metoden med scheman förrän helt nyligen men vill verkligen använda den (efter den här nattens 2-timmarssittning och ännu en kaosartad förmiddag bestämde jag: Den här ungen måste nu få hjälp att sova ordentligt!) men jag behöver råd och hjälp för att komma igång och kunna fortsätta.

Ungen måste lära sig sova både för sin egen skull och sina föräldrars...

Här är mina problem:
:arrow: 1) Malte somnar och sover duktigt i egen säng på natten, men sover inte mer än 3-4 timmar i sträck.
Vi har kommit så långt att vi tankar i honom mat en sista gång på kvällen någon gång mellan 21-23 (han äter flaskmjölk) men på det sover han bara 3-5 timmar, någon enstaka gång har det blivit längre. Han vill ha samma schema på natten som på dagen, verkar det, och äter ett fullt mål (130-180 ml). Matningen tar 45-60 minuter och det är ingen idé att försöka göra den kortare och lägga honom, han blir bara pigg och arg i sängen och måste tas upp för fortsatt ätning.
Under dagen äter han fyra mål, frukost - lunch - middag - kvällsmat + denna extra-tankning sent.
Varken vi eller han mår väl av att få nattsömnen hackad så här längre.
:?: Hur ska vi få honom att sova längre? Hur långa sovpass kan jag förvänta mig att han klarar?
Hur ska jag göra nattsömnen längre, dvs vilket nattmål ska jag ta bort först? Försöker få honom att äta kvällsmat någonstans §8-20, för att sedan tanka extra innan den riktiga nattsovningen.

:arrow: 2. Han sover inte alls, eller för korta stunder, under dagen.
Han vaknar mellan 06.30-07.30, äter frukost och är nöjd och glad i ungefär en timme, ofta lite längre. Sedan blir han grinig, gnällig, skriker och ingenting är bra. Ungen är trött, men somnar inte.
Jag har försökt stoppa om honom skönt, försökt vagna honom inne, men antingen somnar han inte alls eller också sover han 15-25 minuter och vaknar sedan, arg, och går inte att söva om.
"Läggs vaken och somnar själv" existerar över huvudtaget inte här!!! :(

Han somnar oftast om jag bär honom i bärselen, om jag sitter med honom i famnen eller om jag lägger honom på min mage. Det är mysigt och kroppskontakt är viktigt, men jag vill inte göra så, jag vill ha egen vaken tid, och vill att han ska lära sig sova själv. HUR?!!

Går jag ut med vagnen somnar han oftast, men sover ytterst sällan mer än 30 minuter åt gången.

Den här morgonen och förmiddagen är ett praktexempel på hur det brukar se ut: Efter frukost och nöjd timme börjar gnället, jag försöker lugna, få honom till ro, lägger honom skönt någonstans, låter det finnas ljud i bakgrunden. Han ligger där en liten stund, antingen vaken eller sover, protesterar sedan efter 5-15 minuter. Hela förmiddagen blir ett flyttande, vaggande, gungande, vagnande, tills tiden plötsligt är inne för nästa mål. Då går det förstås inte att söva honom. När han ska äta är han sedan så trött att även maten krånglar, han somnar ifrån, och vakentiden som var meningen att följa på det målet kan man bara glömma... Och så är hela schemat havererat.

Vid 12.50 idag somnade han så äntligen i vagnen inne, och sov länge. Troligen helt utmattad, tänker jag. Eller kan det vara så att den här ungen har en rytm som säger att han inte ska sova på förmiddagarna? Tycker han verkar för liten för det...

:arrow: 3. Ensamlek funkar inte alls, och inte heller att ligga ensam på golvet.
Han ligger nöjd ungefär 5-10 minuter, sedan blir han arg, skriker och går inte att få nöjd med mindre än att man tar upp honom.
Han vill antingen bli buren mot axeln så att han ser saker, sitta i bärselen eller i babysittern. Bra att han är nyfiken, men dels vill jag inte kånka på honom hela dagarna och dels lär det ju vara nyttigt för barns kroppar att ligga på golvet. HUR?! Bara att vänta in att han börjar gilla det, eller?!

För mig verkar det som om ungen får alldeles för lite sömn, men jag vet inte hur jag ska få ordning på det här.

Idag prövade jag att ge honom påfyllning just innan han skulle läggas efter första vakenperioden. Det verkade bra, han somnade gott i vagnen, men vaknade efter de sedvanliga 20 minuterna. (Kanske för att jag bäddat in honom i en för varm filt den här dagen, klantmamma!)

Läste att barn i Maltes ålder behöver 15.5-16 timmar sömn. Så här har Malte sovit de senaste dagarna:

3/1: 14 timmar/dygn
4/1: 13 timmar/dygn
5/1: 9 timmar/dygn
6/1: bortresta, räknade inte
7/1: 13 timmar/dygn
8/1: 12 timmar/dygn
9/1: 14,5 timmar/dygn

Så här ser sömnen ut:
3/1: 00-04, 05.30-08, 10-10.30, 11.15-11.40, 13.15-13.45, 14.15-15.45, 17.50-18.15, 18.30-19.15, 22.00 och framåt

4/1: 00-03.15, 04.15-07.30, 10-10.30, 12.15-14.45, 17-18.30, 20.30-20.45, 21.15-22.30, 23.30 och framåt

5/1: 00-03.15, 04.15-06.45, 09.00-09.20, 11.00-11.20, 12.20-13.00, 14.00-14.30, 17.00-17.50 (glömde sedan anteckna resten)

7/1: Från 23.50 dagen innan till 02.50, 05.00-07.30, 09.30-10.00, 12.45-13.35, 14.30-15.00, 17.15-18.00, 18.15-21.15, 22.30 och framåt

8/1: 00-02.15, 03.30-06.30, 10-10.30, 12.50-13.50, 20.30-22.30, 23.00 och framåt

9/1: 00-03.15, 04-06.30, 09-09.30, 12.10-12.45, 13.10-14.10, 15.30-16.00, 18.00-20.50, 21.45 och framåt

10/1: 00-01.40, 03.10-06.30, 09.00-09.25, 12.50-13.45 (sover fortfarande när detta skrivs)

Angående maten. Malte äter 5-6 gånger om dygnet: Frukost, lunch, middag, kvällmat, extra-tankning sent, och ett mål mitt i natten. Genomsnitt 130-180 ml per mål.

Mina frågor:
:?: Hur ska vi få honom att sova vettigt under dagarna?

:?: Hur skulle ett schema för Malte kunna se ut?

:?: Hur får vi honom att sova längre nattpass, och vilket mål ska vi ta bort först? Extra-tankningen eller målet mitt i natten?

:?: När han inte sover på dagarna, ska jag vagna honom inne då?

:?: Jag har försökt lägga honom att sova dag på olika ställen, i vagnen, i soffan, i gästsängen, dels för att undvika att han förknippar sin säng med det här strulandet och dels för att jag vill lära honom att kunna sova i alla miljöer. Vad är ditt råd angående det?

:?: För att få honom att somna in bra, måste jag ge honom påfyllning innan insomningen? Liksom ge två mål inom ramen av ett?

:?: När jag satt upp ett schema, hur strikt ska jag vara med att följa det? Och om något blir fel, t ex frukosten blir tidigare/senare än tänkt eller ett mål blir tidigare, ska han 1) få mat då eller hur hårt ska jag hålla på tiderna? 2) ska jag korrigera hela schemat då, eller bara ignorera "felet" och fortsätta som det var tänkt?

Nu är jag så trött och ledsen att jag inte riktigt orkar ta tag i det här själv. Fixar inte att ständigt på nattsömnen rubbad och inte kunna äta, sova eller få någon egen tid på dagen. Hoppas på er hjälp!!!

/Jenny
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Hej Jenny!

Jag ska inte ge mig på att ge dig några råd, det finns andra här som är mycket bättre på det! Men jag vill bara ge dig lite pepp. Jag var lika uppgiven som du för några veckor sedan, med dagslurar som strulade och övertrött bebis som också trasslade med maten. Men med standardmodellens hjälp är vi nu på god väg att komma tillrätta med det mesta. Min lilla Elin sover numera i stort sett alltid sina 2-timmars sömnpass under dagen, och vi har just lyckats med konststycket att ta bort ett nattmål, så nu sover hon 6-timmarsnatt - både till hennes och föräldrarnas stora glädje! Jag försökte också med vagning mm, och tyckte inte det funkade, men efter kloka råd och lite hjälp på traven härifrån så har det mest gått att genomföra.

Har du läst sammanfattningen? Den är verkligen prima!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Lycka till!
/Anna
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Jenny och välkommen :D

Lobolina har redan gett dig länken till kompendiet, och jag tror du hittar nästan alla svar om du läser det riktigt :!:

När man börjar med standardmodellen, så måste man tänka att det tar tre-fyra dagar att få det mesta att sitta, och även då kan en del grjer strula ibland! Men jag tycker du ska "plugga på" ikväll, och börja imorgon med standardmodellen och följa varje programpunkt noga (mat-skötning-social delaktighet-sömn).

Sover han på mage - med larm :?:
Använd vagnen, både till dag och nattsömn, om du har möjlighet (det är mycket lättare att vagna än att buffa ett sånt här litet skräp) :wink:
Tänk inte på ensamlek ännu - den kan du vänta med tills han är tre-fyra månader :!: Ha honom på en filt på bordet, t ex när ni fikar och låt honom på så sätt vara med.
Försök alltid ha ngot roligt åt Malte att titta på, häng saker i lampan, vagnen, över skötbordet etc...

Men börja nu med att läsa kompendiet, och återkom sedan med ev. frågor, så ska vi hjälpas åt här :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Maltemamman

Tack, snart på benen igen!

Inlägg av Maltemamman »

Hej och tack för peppning och råd!
Var helt ur gängorna igår, idag är min man hemma så att jag kan ta lite paus från skrikande liten knodd och få sova ifatt. Läste på igår och började fundera på strategi, ska fortsätta och tänka klart under dan idag. Jag lär återkomma! :!: :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup: Bra :!: Och vi finns kvar här :D
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag börjar att svara lite om sömnen. Lägg honom att sova på samma ställe, samma tid varje dag. Att man vaknar efter 30-40 minuter och är klarvaken betyder INTE att man är pigg och har sovit klart. (alla har vi väl känt oss klarvakna mitt i natten ibland?) Då är det bara att vagna/skaka/stoppa om och framhärda i att tuppisen ska sovas klart. I början kan det (min erfarenhet) ta rätt många minuter innan poletten trillar ned. Här har vi haft upp till en timmes skarvningar ibland, men oftast inte längre än 20 minuter. Sen kan man ofta sova gott resten av luren. Efter ett tag så sätter sig dygnsrytmen i kroppen och nu skarvar i varjefall Edvard mest för "syns skull".
Ett skak i handtaget och sen sover han igen. :roll: Men det är viktigt att väcka samma tid som man skulle också, även om tuppluren blev kort. Man kan kvarta lite så att man får sova en kvart längre och vara vaken en kvart kortare nästa pass för att kompensera, men inte mer!

Det gäller att INTE ge upp. Man ska vara tjurigare än sitt barn, det är alltid en förälders roll, hela livet! :D

De flesta andra av dina frågor får du svar på i kompendiet. Nu när han är två månader ska målet vara omkring en timme, sen en timmes vaken på det och sen två timmars sömn. Ibland är det rimligare med mer/mindre vakentid, men det märker du.

Lycka till! Jag lovar att det är som magi när det börjar fästa efter ett par tre dygn! :-)
Maltemamman

Inlägg av Maltemamman »

Okej, efter en totalurspårad förrgår och en bättre gårdag (då jag befriades från lilla älsklingen och kunde sova ifatt lite) har jag nu funderat ut ett schema jag tror kan fungera.
Jag har försökt utgå från vår pojkes tendenser, även om de är lite svårtydda eftersom han ju faktiskt inte sover...
Men så här ser schemat ut, och det vore jättesnällt om någon klok person skulle vilja reagera på det och eventuellt komma med tips/råd!

06.30 - 08 Vakna, frukost, umgänge (ev något längre, om humöret är fint)
08.00 - 09.30 sova 1,5
09.30 - 11.30 Vakna, äta, umgänge (har svårt att vänta 4 timmar på fm)
11.30 - 13.30 sova 2
13.30 - 15.30 Vakna, äta, umgänge
15.30 - 17.30 sova 2
17.30 - 19.30 Vakna, äta, umgänge (pappa hemma! :D )
19.30 och framåt sova natt, med extra-tankning
22.00 - 22.30
Nattmål ska helst komma vid 04, men blir ofta vid 03,ibland till och med tidigare. Känns inte som läge att börja bråka om det mitt i natten - eller :?:

Min plan är att om lillkillen, när han kommer i form igen, visar sig ha lite senare vanor skjuta hela schemat en halvtimme så att morgon+frukost börjar klockan 07.

Idag är första dagen jag använder schemat. Resultat hittills: Höll sig nöjd rätt länge efter frukost, tycktes gilla att bli lagd i vagen, sov cirka 15 minuter, satte igång att gnöla och åla... Känns igen!! :evil:
Sov kanske som mest 25 minuter av den tänka 1,5-stunden.
Åt, höll sig vaken och rätt nöjd, tycktes gilla att bli lagd i vagnen men gnölade snart. Gick ut på promenad 12.15-14.30. Under den tiden som han troligen totalt som allra mest 1 timme, ej sammanhängande.
Åt, var nöjd, blev trött och gnällig, lades på prov i soffan med mamma bredvid. Stirrig blick på mamma, gråt emellanåt. Togs upp, lugnades ned, flyttades till vagnen. Har somnat och vaknat där flera gånger, nu sover han sedan cirka 25 minuter.
Puh!!! ](*,)

:?: Fråga angående sömnbehov: Jag kan köpa att sömnbehovet varierar hos olika individer, men allvarligt talat, att den här lilla knodden (8 veckor) sover som mest kanske 1,5 timmar från han vaknar 06.15 till cirka 16 (ca 9 timmar), kan väl inte vara normalt?!

/Jenny
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att ert schema ser helt rimligt ut. Men ta de tider du vill ha från början. Det är lättare än att flytta en halvtimme sen, de blir fort vän med sitt schema.
Tiderna får du till genom att vagna om man vaknar före. Naturligtvis ska man inte göra våld på barnets hela natur, men jag har tex flyttat morgon från 07, som var Edvards idé till 07.30 som är min, men det gjorde jag först av allt... :roll:
Efter schemat fått sin vecka att fästa så sitter tiderna i kroppen på barnet, nu vaknar han 07.30. Samma med natten, ta den tid an oftast vaknar och håll den. Vagna annars.
Du har redan märkt att han sover för lite, det hörs ju på dig. :-) Och det gör han. Vad du kan göra är att erjuda en god sömn och en bra sovtid, det tar ett tag innan poletten faller ned. Speciellt för Malte som inte riktigt har kommit på hur det funkar med dagssömn. Du ska signalera att man sover nu, och vill man inte sova ska man vila. Han kommer att sova sina lurar, det lovar jag. Det är nästan lite magiskt när det "fäster". Vi har fått det nu, efter ca två veckor. Det har gått bra innan det, men idag satt alla lurar som en smäck, utan behov av hjälp i uppvaken.
Det som jag tycker är viktigast är att man inte ger sig. Vi har sövt i evigheter ibland käns det som, men tillslut sover de, och då har EN polett trillat ner, snart nog blir det jackpot. Glöm inte att väcka bara, så att schemat hålls någotsånär. I början kan man kompensera tycker jag. Blir luren skitkort så kan man korta vakenpasset med en halvtimme och öka sovtiden efter med samma tid. Malte kommer att bli TRÖTT när sömnen väl kommer, (sömn ger sömn) så då får du hålla vaken och väcka med alla knep i världen!

Lycka till!
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej Jenny

Jag menar inte illa, men det låter inte som du läst på ordentligt, jag tycker du ska göra det först, det kommer hjälpa dig/er så mycket! Då får du helheten och filosofin.
Tiderna ska vara fasta. Man måste tro på sig själv = attityd. En 2 månaders kan sova en 8 timmar natt utan mat och det totala sömnbehovet är 15,5-16 h så "dagtid" ska han sova 8 timmar till!

Lycka till och vi finns här för frågor.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Maltemamman

Inlägg av Maltemamman »

Du hade nog rätt, jag hade väl bråttom att starta ALLT för att fort få någon rätsida på alltihop. Nu har jag läst mer. Ska läsa ännu mer, man förstår ju mer och mer för varje gång :)

Vi har nu kört vårt schema i tre dagar och det funkar rätt så bra - det känns skönt! Försiktig optimism :wink:

Tro det eller ej men det verkar som om ungen längtar efter att bli nedlagd, när tiden för lur är inne!

Jag lär snart komma tillbaka med frågor, för det är mycket jag undrar.

Här är en sak:
Vi satte ju dagens fjärde mål vid 17.30, och sova natt från 19.30. Var det för tidigt? Med tanke på framtiden, när han ska klara en lång natt utan extra-tankning och nattmål, är 17.30 för tidigt då?

Och:
Ett par kvällar har han sovit så gott när det varit dags för extra-tankning vid 22.30. Vi har väckt och matat. När är det dags att pröva och se om han verkligen sover över? Ska vi låta schemat sätta sig ordentligt först?

Tack för all hjälp!

/Jenny
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"