Buff-beroende!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Julius

Buff-beroende!!!

Inlägg av Julius »

Hej där alla forumister! Nu har det gått 1 vecka sedan vi startade kuren & vi är väl sådär nöjda ännu. På dagen så sover han när han ska & vällingätandet är oxå ok. Provade idag med några skedar mat men det var inte gott utan blev mycket rynk på näsan åt detta. Ska dock fortsätta med det i fortsättningen för han kan ju inte äta 220 ml välling alla mål!!!
Nätterna är inte så bra än. han vaknar ofta och nöjer sig inte med att ramsas till sömns igen utan måste buffas & det länge.
Har vi buffat för mycket & för länge så att han måste somna av det eller vad gör vi åt detta. Vi har ännu inte bytt rum åt hono för det är på andra våningen i andra ändan av huset så då får han skrika ihjäl sig innan vi har sprungit ihjäl oss dit upp!!! Men det verkar ändå som om han märker att man ramsar & går ut ur rummet & blir lugn istället för att man lägger sig i sängen bredvid igen. Kan/ ska/bör man gå in efter 10 minuter & vända honom på mage efter det att han somnat på natten för att han ska sova godast???
Mycket funderingar men så är det väl efter ett tag!
Ha det så bra!
Natti, natti sov så gott!!!
Son f?dd 040806 SHN-kuren startad 17/1-05 & funkar kanon fortfarande!
D?ttrar f?dda 940818 & 970611 & 060220 (Ej kurade)

:heart:Bilder p? de sm? liven:heart:
JH

Inlägg av JH »

Det låter absolut som att ni har fastnat i buffandet! Även om det känns jobbigt så måste ni sluta buffa och börja ramsa! (Ramsan ska ju helst ta över redan tredje natten, då ska buffning bara vara riktig KRIStilldelning. Använder man buffning då ska man bara buffa en kort stund, för att ge besked). Det blir några jobbiga nätter när ni slutar, men såsmåningom lär han sig att lyssna till ramsan instället för buffningen.

Angående magläge så fattar jag inte riktigt om ni lägger honom på mage eller inte vid läggdax. Kan bara starkt rekommender magläge - de sover sååå mycket bättre då!

Förstår inte heller riktigt vad du menar med att ni "ramsar och går ut ur rummet" när han vaknar på natten. Kanske missförstår jag, men ni ska absolut inte gå IN i rummet och ramsa när han vaknar, utan ramsa utanför rummet, i dörröppningen. Annar stör ni bara honom! Jag vet inte hur ni bor, men jag skulle nog försöka ha honom i ett eget rum eftersom ni har problem med nätterna, och kanske att nån av er kan ligga i ett annat rum i närheten av hans rum under ett par nätter?

Lycka till! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Angående maten! Han kan alldeles självklart äta 220ml välling alla mål! Det gjorde min 4-åring fram till 1-årsdagen (som jag nämnt i en annan tråd) och han är en helt normal 4-åring idag :roll: :wink: ! Växla mellan majsvälling och annan välling om du/han vill ha lite variation.

:idea: Ge välling och därefter lite att plocka med eller en sked mat. Kör med "tiggande hund-principen". Fastna nu inte i matfällan igen! Huvudsaken är att han är MÄTT och nöjd så att han och ni har förutsättningarna för att få ihop allt. Ta en sak i taget - ha inte så bråttom. Låt det ta sin tid att sätta sej och att få ro hos er alla.

:idea: Lyssna på JH vad det gäller buffandet! Skaffa en babywatch så kan ni lugnt sova med honom i eget rum "långt" borta. Ja, man ska vända på dem för att minska risken för uppvaknande.
Julius

Inlägg av Julius »

Tack!
Jag vände honom på magen igen efter insomnandet igår & inatt har han sovit godast av alla nätter hittills. Han vaknade vid 2 tillfällen men nöjde sig med ramsan, så det verkar som om det hjälpte att bara be om hjälp här så förstod han. :lol: När jag tog upp honom i morse så låg han på rygg med huvudet åt fel håll!!!
:D Gissa om han har levt rövare inatt, men då ganska tyst.
Son f?dd 040806 SHN-kuren startad 17/1-05 & funkar kanon fortfarande!
D?ttrar f?dda 940818 & 970611 & 060220 (Ej kurade)

:heart:Bilder p? de sm? liven:heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Toppen! Det är en liten process det här och det gäller att lita på det man gör. Tror man på ramsan så funkar den - det handlar om den berömda attityden 8). Ofta är det en kulmen man måste över och därefter ebbar det ut. Visst kommer det några toppar därefter med de dalar snabbt med rätt förfarande :P !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"