Era erfarenheter av 8-månaderstrassel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
joannasmamma

Era erfarenheter av 8-månaderstrassel

Inlägg av joannasmamma »

Nu har lilla fröken blivit 8,5 månad (herregud vad tiden går!) och dessutom lärt sig krypa på kuppen precis i dagarna. Och helt plötsligt är hon en liten person som gör nya saker varje dag. Har läst BB och visst stämmer det! Igår stod hon på alla fyra och bankade huvudet mot spegeln i hallen riktigt hårt och tycktes trivas med det.

Vi har haft en del sömnstrul senaste månaden, delvis pga ett dåligt genomfört schemabyte som jag fick hjälp med i en annan tråd. Hon hade väl precis hunnit bli en Säker Sovare när mamma klev in o ändrade på allting (anledningen till ändringen var många uppvak och svårt att somna dagtid). Schemabytet verkade dock inte påverka nattsömnen utan den funkade utan problem.

MEN senaste veckan har hon vaknat varje natt eller tidig morgon, olika tider, ibland somnat om efter pangramsa, ibland varit vaken lääänge men till slut somnat om, ibland inte somnat om alls. Inatt vaknade hon dock inte förrän en halvtimme för tidigt, vilket är mer normalt. Hon är dock för det mesta lugn när hon är vaken, vilket jag tycker är fantasktiskt att en så liten tjej kan vara så trygg på egen hand (tack SHN!). Jag gör alltid så lite som möjlig på natten.

Hursomhelst, eftersom detta nattstrul började efter att det nya schemat äntligen satt sig, så undrar jag om det är 8-månaderstrassel helt enkelt. Hon verkar också mkt tröttare än när hon "växte ur" sitt förra schema så även om det nya schemat funkar så behöver hon ibland en femminutare på em. Hon har också svårt att komma till ro i vagnen ungefär varannan dag och det känns som hon hinner bli övertrött till em-vagnsluren.

Tack och lov känns det som om vi har verktygen för att hantera allt eventuellt sömntrassel, att hon vaknar är ju ingen katastrof utan vi tar en natt i taget. Ändra förändringar är svårare att komma till ro på kvällen, lite mer gnäll på dagarna och ökat behov av nya utmaningar - flera gamla favoritleksaker har helt förlorat sin dragningskraft.

Så nu är jag nyfiken på andras erfarenheter av 8-månadersåldern. Vad hände med era bebisar och vad gjorde ni under denna period för att hantera alla förändringar? Skriv och berätta, snälla!

Vårt schema kan kanske vara av intresse för dem som funderar på att byta:

07 Gomorron, amning
08 Frukost, fruktpuré o smörgås
10-11.30 Långlur
11.30 Lunch
14.15-15.00 Kortlur
15.00 Mellis, fruktpuré
17.15 Middag, amning + puré
18.15 Bad
18.30 Nattslurk
19.00 Gonatt!
/Katarina

Joanna född 14 april 06, kurad i oktober 06.
Samuel född 4 september 09, försöker oss på SM från början
Mindy

Inlägg av Mindy »

Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"