Surkål och ödlor
Jannika skrev:Laguppställning so far:
Huldra - miar70![]()
Älva - Nancy O:)
Finsk bastutomte - Päivi![]()
Vildvittra - Jannika![]()
Bergatroll - Ebbab
Fast HELT ärligt så passar mig rollen som krumme Quasimodo mig mycket bätte just nu TROTS att han inte är nåt skogsväsen, men Ebbab har ju snott Bergatrollet
-
Fjällfolket
Jag gillar också ordet vildvittra.
Häroppe pratas det dock om vittra
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vittra
Besläktat med Skogsrå, om jag minns rätt :-k
Den tar vi
/Fjällmor Skogsrå
Häroppe pratas det dock om vittra
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vittra
Besläktat med Skogsrå, om jag minns rätt :-k
Den tar vi
/Fjällmor Skogsrå
-
Gäst
glapp mellan Nancy och PäiviJannika skrev:Mäh! Varför?... Ni får tänka bort glappet mellan Nancy och Päivi.
GF/CF: glutenfritt kaseinfritt (mjölkfritt) bäst jag outar oss i den här tråden också då: det visade det sig efter ett halvårs springande på habiliteringen och diverse andra håll att gossen kejsaren passar inom autism-ramarna.
Och så har jag sagt DET och vi behöver nu inte alls omvandla tråden till någon slags autism-snack.tråd.
Nu tycker jag att vi kan få lite bebisnyheter från Jennyhåll snart. 8) Johoo, bebisss...
-
Gäst
Jag är det ilskna Bergatrollet
Övrig bebisuppdatering: Jag packar bb-väskan. Det går långsamt. Det är tråkigt att packa tycker jag. Om det dröjer ända till 28 maj är det liksom rätt meningslöst att ha en väska packad i mer än tre veckor. Men just nu känns det inte som tre veckor till. Kanske en? Vi har bjudit hit middagsgäster torsdag nästa vecka, haha.
Vildvittran skrev:Jadu Jenny, vad säger man om makens impulsköp? Tanken är ju god men hur fiffigt är det IRL? Kanske jättefiffigt? Jag är bara så skeptisk till såna däringa supertrendiga saker. Tycker sällan de kompenserar sitt hutlösa pris med funktion. Men jag kan också vara omedvetet avis för att jag aldrig skulle ha råd att köpa en dylik. Jag tänker begagnad vagn = fler lediga dagar med bebis. Men då vänder vi på slantarna, en del slipper ju det och då tycker jag absolut att man ska unna sig det man verkligen vill ha. Sa hon som glömt att begära föräldradagar.
Sambons sätt att förbereda sig på att bli tvåbarns-far kanske?
Och det låter precis som tredagarsfeber som Nella har! Då är det ju redan över i princip. När prickarna kommer är man ju knappt sjuk längre, precis som du skriver.
TIll alla andra i tråden:
-
Gäst
Päivi:
Hörreni, nu får jag packa lite till på den där himla bb-väskan och sen gå och lägga mig. Sammandragningarna känns rätt så bra, fast är inte ens 45 sekunder långa. Det är väl inte värkar då? Riktiga värkar borde väl vara åtminstone en hel minut. Ledsen att hålla er på halster...
Fjällmor - hade inte du bra tips på hur man skiljer på förvärkar och riktiga? Typ att gå och kissa kommer jag ihåg. Det har jag gjort. Och ätit godis
.
Kram från Bergatrollet
Hörreni, nu får jag packa lite till på den där himla bb-väskan och sen gå och lägga mig. Sammandragningarna känns rätt så bra, fast är inte ens 45 sekunder långa. Det är väl inte värkar då? Riktiga värkar borde väl vara åtminstone en hel minut. Ledsen att hålla er på halster...
Fjällmor - hade inte du bra tips på hur man skiljer på förvärkar och riktiga? Typ att gå och kissa kommer jag ihåg. Det har jag gjort. Och ätit godis
Kram från Bergatrollet
-
Nancy
Tidig morgonkram till urtjusiga Jannika som förtjänar ett snyggare epitet än ödlevarianter (även om vi väl kollektivt är surödlor allihopa), till bullbakande Päivi (som tydligen gör allvar med sin idé om att vara hustomte), till K-ina som hade samma tanke som jag ang skärbrädan, till Ebbab som inte är rädd, till JennyH som vi hoppas på snart skall få ordentliga värkar...
Angående män och inköp rörande barnen: ibland är det inte lönt att luska för mycket om priser och motiv. Jag har (efter att vetenskapligt studerat EN styck man) att deras inköp ibland har långt mer symboliska orsaker än vad vi vet om. Ibland är det bäst att inte veta.
Angående bb-väska: Glöm inte lypsyl, hårsnodd, nagelklippare, tandtråd, laddare till mobilen, bodylotion (finns parfymfri på apoteket), anteckingsblock + penna, pengar, tofflor... nåt mer
Päivi, även om affirmationen du föreslog är en given klassiker vill jag framhärda och be dig snickra ihop en UTAN ordet "rädd". Fär rädslan har varit det stora hindret till att jag i nuläget hunnit lägga ut totalt 50 000 kr
och trots det inte har körkort ännu... 
Kram från Nancy
Angående män och inköp rörande barnen: ibland är det inte lönt att luska för mycket om priser och motiv. Jag har (efter att vetenskapligt studerat EN styck man) att deras inköp ibland har långt mer symboliska orsaker än vad vi vet om. Ibland är det bäst att inte veta.
Angående bb-väska: Glöm inte lypsyl, hårsnodd, nagelklippare, tandtråd, laddare till mobilen, bodylotion (finns parfymfri på apoteket), anteckingsblock + penna, pengar, tofflor... nåt mer
-
Gäst
-
Nancy
-
Gäst
Gomorron
!
Ett gäng morgonpigga ödlor
! Vad roligt!
Inga mer värkar. De gick över mha godis och en panodil. Har sovit gott hela natten
. Och tack Nancy för packlista - allt på din lista var påtänkt (och nerpackat alternativt urpackat).
En allmän fråga till er erfarna barnaföderskor:
Har ni kunnat känna hur bebisen ligger i magen? BM hävdar ju att huvudet ligger nedåt, och är ruckbart. Rumpan ligger oftast uppe till vänster och således fötter/knän och kittlar mig på höger sida av magen. Men ibland får jag verkligen inte ihop det. Ibland är fötterna (?) till vänster, tillsammans med rumpan. Ibland har bebisen två rumpor och 17 fötter, åt alla håll. Måste erkänna att jag funderar på om det där huvudet verkligen ligger rätt nedåt...
Förslag till körkortsaffirmation:
Jag kör bil som ett proffs. Jag är lugn och metodisk. Repeat.
eller
Jag hanterar bilen utan problem. Jag är lugn och trygg. Repeat.
Idag är det en stor artikel i Göteborgsposten om caffé latte. Caffé latte?? Så skriver man väl inte. VIsst skriver man caffe latte UTAN fjong över e:et? 
Ett gäng morgonpigga ödlor
Inga mer värkar. De gick över mha godis och en panodil. Har sovit gott hela natten
En allmän fråga till er erfarna barnaföderskor:
Har ni kunnat känna hur bebisen ligger i magen? BM hävdar ju att huvudet ligger nedåt, och är ruckbart. Rumpan ligger oftast uppe till vänster och således fötter/knän och kittlar mig på höger sida av magen. Men ibland får jag verkligen inte ihop det. Ibland är fötterna (?) till vänster, tillsammans med rumpan. Ibland har bebisen två rumpor och 17 fötter, åt alla håll. Måste erkänna att jag funderar på om det där huvudet verkligen ligger rätt nedåt...
Förslag till körkortsaffirmation:
Jag kör bil som ett proffs. Jag är lugn och metodisk. Repeat.
eller
Jag hanterar bilen utan problem. Jag är lugn och trygg. Repeat.
-
Nancy
Tack Jenny för affirmationer
Är man erfaren om man fött två
Lussi hade enligt tillväxtultraljud (2 st) rumpan nedåt och det kändes annorlunda än då Leia låg fixerad med huvudet nedåt. Tyckte att Lussi tryckte mer mot revbenen (svårare att andas ibland) och det gjorde rejält ont de gånger hon voltade runt i magen för att en stund senare lägga sig i säte igen. Fast om jag inte vetat om det där med säte vete katten om jag hade fattat det...
Jag tror att det är jättesvårt att känna vilka kroppsdelar som är var och liknelsen att de har två rumpor och 17 fötter känns helt adekvat i sammanhanget
Oj vad mycket klokare du blev...
Instämmer för övrigt i dina lattefunderingar.
Nancy
Är man erfaren om man fött två
Lussi hade enligt tillväxtultraljud (2 st) rumpan nedåt och det kändes annorlunda än då Leia låg fixerad med huvudet nedåt. Tyckte att Lussi tryckte mer mot revbenen (svårare att andas ibland) och det gjorde rejält ont de gånger hon voltade runt i magen för att en stund senare lägga sig i säte igen. Fast om jag inte vetat om det där med säte vete katten om jag hade fattat det...
Jag tror att det är jättesvårt att känna vilka kroppsdelar som är var och liknelsen att de har två rumpor och 17 fötter känns helt adekvat i sammanhanget
Oj vad mycket klokare du blev...
Instämmer för övrigt i dina lattefunderingar.
Nancy
Barnmorskor har inte alltid rätt! Det kan jag säga med bestämdhet, inte ens läkare har rätt alla gångerJennyH skrev: En allmän fråga till er erfarna barnaföderskor:
Fyra av mina har ju legat i säte (tydligen har jag en sån kropp
Men barnmorskan envisades med att hon låg rätt...
På förlossningen konstaterades såklart att hon låg i säte.
Så de vände henne igen.
Mitt under värkarbetet vände hon sig till säte.
Nehej, då, sa läkaren som tillkallades, det KAN de inte göra!
Jag fick verkligen tjata till mig ett ultraljud, och de himlade med ögonen åt den knasiga blivande mamman, men körde suckande in en ultraljudsmaskin.
Visst tusan låg hon i säte 8) ...
Akutsnitt blev det då!
Så om du tycker att det är säte, och att bebben ändrar läge, så be om ett ultraljud! Och barnet KAN vända sig långt in i förlossningen, det har jag ett busigt bevis på härhemma
Och SJÄLVKLART ska det vara fjonglöst på latten
Hej ni morgonpigga!
Shit, klockan fem liksom!
Fast jag brukar ju åka hem så fort det går så min packlista är kanske inget att gå efter. Mina egna duschgrejer och oljor vill jag ha med mig och nåt fint att ha på sig efter. Sen kan jag tipsa om att sno med sig ett par av sjukhusets gigantobindor hem, de är bäst för den första skjutsen avslag. Och deras "trosor" som jag brukar klippa av benen på och ha som tubtop för värmeinlägg och uppsugare till tuttarna. Man kan ha dem över den vanliga BH:n för att få ullinläggen att ligga bra innanför tex. Mina mjölkstinna tredje dagen brukar inte få plats i nån sorts BH och när de är så där ömma vill man ändå ha nåt mjjjuuuukt.
Eller...
Jag kör bil bra. Det är roligt och tryggt att åka med mig. Jag har ett körkort. På det är jag snygg. Jag kör bil bra.
Då är jag med på dieten Päivi. Hugo är ju samma unge med eller utan diagnos och jag avhandlar gärna lite turer om du vill det. Och låter bli om du inte vill.
Tack för stjärthistorien miar70! Lustigt hur det kan vara och vad lite man anses veta trots många födda barn.
Ja, det kanske är tre-dagars. Men brukar man hosta då? Eller är det från min bacill?
Kram Jannika
Packlista so om ni ska flytta hemifrån!Angående bb-väska: Glöm inte lypsyl, hårsnodd, nagelklippare, tandtråd, laddare till mobilen, bodylotion (finns parfymfri på apoteket), anteckingsblock + penna, pengar, tofflor... nåt mer
Njäe. Vi vill inte ha med ordet problem i affirmationen. Möjligen Jag hanterar bilen korrekt.Jag hanterar bilen utan problem. Jag är lugn och trygg. Repeat.
Eller...
Jag kör bil bra. Det är roligt och tryggt att åka med mig. Jag har ett körkort. På det är jag snygg. Jag kör bil bra.
Då är jag med på dieten Päivi. Hugo är ju samma unge med eller utan diagnos och jag avhandlar gärna lite turer om du vill det. Och låter bli om du inte vill.
Tack för stjärthistorien miar70! Lustigt hur det kan vara och vad lite man anses veta trots många födda barn.
Ja, det kanske är tre-dagars. Men brukar man hosta då? Eller är det från min bacill?
Kram Jannika