True true, just nu funkar allt så jädrans bra och livet leker så vi har bestämt att låta scheman både gällande mat och sömn vara en tid och bara njuuuta. Sen när vi närmar oss smakisåldern får vi fixa till ätandet en smula men han är ju rätt liten änOch funkar det inte så funkar det inte. Jag fick ge en slurk vid uppvak och en innan sov innan vi hade kommit upp i några större mängder riktig mat vid 4,5 mån. Så kan det va
Lillebror
Re: Lillebror
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Å vad jag önskar att jag hade haft lite mer av din klokskap för ett par månader sedan [-o<
/Frida
Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Lgh140, du är ju bara för snällÅ vad jag önskar att jag hade haft lite mer av din klokskap för ett par månader sedan
Tack vare era goda råd är det ju lätt att vara klok
Halloj!
Här kommer lite blandade frågor. Hojta om de borde tillhöra barnafostran eller matavdelningen istället.
1. Kan man ha samma ramsa för bröderna eller borde det vara två olika?
2. Tänkte börja med smakisar om typ en vecka. Min tanke är att lägga det på förmiddagen så han har gott om tid att få ont i magen på dagen och inte på natten. Så här tänkte jag
7:00 vakna
7:00 -8:00 frukost amma
8:00 Morgontoalett plus lek med storebror innan han ska till fsk
8:45 - 9:30 sova 45 min i rullande vagn till fsk
9:30 - 10:00 aktiv social delaktighet
10:00 - 11:00 amma, amma, smakis som sedan blir bara mat utan amning om ytterligare en tid
11:00 - 11:30 ensamlek (redan införd och funkar galant)
11:30 - 13:30 sova 2 timmar
Blir det en ok förmiddag?
3. Ensamleken har jag börjat införa. Jag har lagt honom på en tjock filt i vardagsrummet med lite radio på, lampor tända och noga utvalda leksaker. Funkar det att han inte är själv utan i samma rum som jag? måste han ligga instängd i vagn eller säng? jag tycker det var så bökigt att ha storebrors ensamlek i sängen för då kommer det smuts i sängen och jag fick bädda rent varje dag..
Kram på er
Här kommer lite blandade frågor. Hojta om de borde tillhöra barnafostran eller matavdelningen istället.
1. Kan man ha samma ramsa för bröderna eller borde det vara två olika?
2. Tänkte börja med smakisar om typ en vecka. Min tanke är att lägga det på förmiddagen så han har gott om tid att få ont i magen på dagen och inte på natten. Så här tänkte jag
7:00 vakna
7:00 -8:00 frukost amma
8:00 Morgontoalett plus lek med storebror innan han ska till fsk
8:45 - 9:30 sova 45 min i rullande vagn till fsk
9:30 - 10:00 aktiv social delaktighet
10:00 - 11:00 amma, amma, smakis som sedan blir bara mat utan amning om ytterligare en tid
11:00 - 11:30 ensamlek (redan införd och funkar galant)
11:30 - 13:30 sova 2 timmar
Blir det en ok förmiddag?
3. Ensamleken har jag börjat införa. Jag har lagt honom på en tjock filt i vardagsrummet med lite radio på, lampor tända och noga utvalda leksaker. Funkar det att han inte är själv utan i samma rum som jag? måste han ligga instängd i vagn eller säng? jag tycker det var så bökigt att ha storebrors ensamlek i sängen för då kommer det smuts i sängen och jag fick bädda rent varje dag..
Kram på er
-
Ylvispylvis
- Rådgivare/advisor
Hej!
Vad jag vet så går det utmärkt att ha samma ramsa till båda. Men rätta mig om jag har fel, ni andra kloka!
Jag tycker du har svaret själv:
Visserligen är jag ingen expert på ensamlek för hur bra jag än tycker att det verkar så har vi ännu inte infört den ordentligt. Dock leker han ju själv många stunder per dag såklart men...det är inte schemalagt hos oss...
Så jag tycker det låter kanonbra att det funkar galant hos er och säger: ändra inget som funkar!!! 8)
Kanske är det dock bra att han inte ser dig? Jag tänker sedan när han blir mer social på allvar?
Kram tillbaka!
Ylva
Nat skrev:1. Kan man ha samma ramsa för bröderna eller borde det vara två olika?
Vad jag vet så går det utmärkt att ha samma ramsa till båda. Men rätta mig om jag har fel, ni andra kloka!
Låter ju toppen! :thumbsup:Nat skrev: 2. Tänkte börja med smakisar om typ en vecka. Min tanke är att lägga det på förmiddagen så han har gott om tid att få ont i magen på dagen och inte på natten.
Det blir säkert kanonbra! Jag skulle iofs försöka ha som mål att iaf så småningom lägga maten närmare långluren men sover han bra ändå så är det ju inga problem.Nat skrev:Blir det en ok förmiddag?
Nat skrev:Funkar det att han inte är själv utan i samma rum som jag? måste han ligga instängd i vagn eller säng?
Jag tycker du har svaret själv:
=D> :thumbsup: \:D/ och:Nat skrev:ensamlek (redan införd och funkar galant)
Klokt! Är ni båda nöjda så finns det ju inget att klaga på!Nat skrev: jag tycker det var så bökigt att ha storebrors ensamlek i sängen för då kommer det smuts i sängen och jag fick bädda rent varje dag..
Visserligen är jag ingen expert på ensamlek för hur bra jag än tycker att det verkar så har vi ännu inte infört den ordentligt. Dock leker han ju själv många stunder per dag såklart men...det är inte schemalagt hos oss...
Kanske är det dock bra att han inte ser dig? Jag tänker sedan när han blir mer social på allvar?
Kram tillbaka!
Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Go kväll!
Hoppas ni har en fin lördagskväll, här skiner solen och det känns som om det redan är sommar, underbart. Grillat och lite rödvin *mums*
Lillebror är nu precis 4 månader och har självmant glidit in på riktiga standardmål (med viss styrning från mig), och nu äter han 4 ordentliga mål om dagen som aldrig håller på över timmen. Borta är duttamningen som han inte längre verkar ha behov av. Han kan dessutom vänta en stund (30 min) från att han vaknar efter lurar tills att han behöver mat
Lillebror är en sån otroligt lättsam bäbis att man ibland glömmer bort honom
Han kan lätt ligga på en filt och jobba jobba jobba med sina tjocka små armar och en leksak. Storbror som alltid syns och hörs mycket och tar ganska mycket plats har fått en lillebror som är hans raka motsats.
Har ett längre pass av social delaktighet med lillebror om dagen som funkar bra, sen några korta oplanerade när andan faller på. Ensamlek två gånger dagligen där den ena är planerad och den andre blir när den blir.
Har rest endel sen vi fick Joar och även det går finfint. Han är sjukt nöjd hela tiden och sover ofta en stor del av bilresorna. Har som längst åkt till Norge och då sov han 4 timmar i bilen
Han är lixom som en solstråle hela tiden, bara skrattar och ler.
Några frågor:
* när går man över från att vagna till att ramsa?
* när är en lämplig tid att flytta lillebror från vårt sovrum till hans rum?
* han behöver ofta vagnas en liten stund inför alla lurar på dagen. Hur gör jag för att minska ner på det?
* Lillebror ålar i cirklar dock inte framåt. Är det normales? eller något jag ska "arbeta bort"?
Kram på er
Hoppas ni har en fin lördagskväll, här skiner solen och det känns som om det redan är sommar, underbart. Grillat och lite rödvin *mums*
Lillebror är nu precis 4 månader och har självmant glidit in på riktiga standardmål (med viss styrning från mig), och nu äter han 4 ordentliga mål om dagen som aldrig håller på över timmen. Borta är duttamningen som han inte längre verkar ha behov av. Han kan dessutom vänta en stund (30 min) från att han vaknar efter lurar tills att han behöver mat
Lillebror är en sån otroligt lättsam bäbis att man ibland glömmer bort honom
Har ett längre pass av social delaktighet med lillebror om dagen som funkar bra, sen några korta oplanerade när andan faller på. Ensamlek två gånger dagligen där den ena är planerad och den andre blir när den blir.
Har rest endel sen vi fick Joar och även det går finfint. Han är sjukt nöjd hela tiden och sover ofta en stor del av bilresorna. Har som längst åkt till Norge och då sov han 4 timmar i bilen
Några frågor:
* när går man över från att vagna till att ramsa?
* när är en lämplig tid att flytta lillebror från vårt sovrum till hans rum?
* han behöver ofta vagnas en liten stund inför alla lurar på dagen. Hur gör jag för att minska ner på det?
* Lillebror ålar i cirklar dock inte framåt. Är det normales? eller något jag ska "arbeta bort"?
Kram på er
Just ja, glömde ju fråga om nattamningen. Joar äter ff kl 21 och 04. Han är ju 4 månader så jag antar att han i praktiken kan sova 12 timmar natt utan mat? Borde jag vänta på att han äter ett mål riktig mat först? Andra tecken på att han är redo?
-
SaraMilana
Strålande, underbar läsning!! =D>
Man kan ramsa från ca fyra månader som verktyg. Många börjar lite tidigare, kanske vid tre månader, med att smyga in den vid läggning. Typ säga den mjukt när man går därifrån så att den förknippas med sömn.
I Barnaboken rekommenderas flytt till eget rum vid senast sex månader har jag för mig, i god tid före åttamånadersångesten. Vår minsting fick sova i eget rum från bara några veckor, vi störde mest varandra och jag hörde ju när det var matdags ändå. Det brukar vara mammorna som tycker att det är en stor grej, inte barnen.
Vagna lite mindre varje gång. Och när du gör pauser i vagningen för att lyssna av, låt pauserna vara lite längre än själva vagningen.
Jag har ingen koll på det där med att åla i cirklar, ställ frågan på iahp-forum kanske?
I teorin ska ju fyramånadersbebisar kunna sova i 12 h utan mat. Jag skulle dock inte göra nåt aktivt åt det utan riktig mat på menyn. Men det är jag det. 21-målet skulle du kunna ta bort i och för sig!
Fortsätt njuta nu!!!

Man kan ramsa från ca fyra månader som verktyg. Många börjar lite tidigare, kanske vid tre månader, med att smyga in den vid läggning. Typ säga den mjukt när man går därifrån så att den förknippas med sömn.
I Barnaboken rekommenderas flytt till eget rum vid senast sex månader har jag för mig, i god tid före åttamånadersångesten. Vår minsting fick sova i eget rum från bara några veckor, vi störde mest varandra och jag hörde ju när det var matdags ändå. Det brukar vara mammorna som tycker att det är en stor grej, inte barnen.
Vagna lite mindre varje gång. Och när du gör pauser i vagningen för att lyssna av, låt pauserna vara lite längre än själva vagningen.
Jag har ingen koll på det där med att åla i cirklar, ställ frågan på iahp-forum kanske?
I teorin ska ju fyramånadersbebisar kunna sova i 12 h utan mat. Jag skulle dock inte göra nåt aktivt åt det utan riktig mat på menyn. Men det är jag det. 21-målet skulle du kunna ta bort i och för sig!
Fortsätt njuta nu!!!
tack
Vad är risken om man fortsätter vagna istället för att låta ramsan ta över? jag kommer inte riktigt ihåg..
Varje mål får ju ta upp till en timme, hur länge gäller det? jag menar jag har för mig att varje matning skulle ta 30 minuter typ vid 6 månader, eller minns jag fel? är det dags att börja korta målen till typ 45 minuter eller så? jag gör ofta så att jag matar B1, rap, B1, skratt, bus, blöjbyte, skratt, social delaktighet och sen i slutet på timmen får han B2. ger jagg B2 för tidigt inpå B1 är han inte hungrig..
Lillebror har ju ett klassiskt 4-månaders schema. Han sover långlur kl 11:30-13:30 och får mat direkt där kl 13:30 - 14:30. Storebror hämtas på fsk kl 15. Jag skulle väldigt gärna vilja kunna hämta storebror kl 14 istället och att han får mellanmål hemma tillsammans med lillebror och mig (jag kaffe inte mellanmål). MEN jag upplever lillebror så hemskt hungrig där efter att han sovit 2 timmar så bara tanken att lyckas få honom till och från fsk som tar cirka en timme känns helt omöjlig. Samtidigt vill jag korta storebrors dagar då han blir så trött den där sista timmen på förskolan. Han går på ur och skur och de är ute från lämning till hämtning och gör hinderbanor i skogen, räknar kottar fiskar i en sjö etc etc. Det är en otroligt bra grupp med de bästa pedagoger men jag upplever som sagt var att han får lite för långa dagar då han är så himla trött (fysiskt) när jag hämtar honom. Samtidigt vill jag inte ha en skrik och panikig lillebror som är våldsam hungrig. Kommer ni på någon lösning? ursäkta svamlet...
tack för all fin hjälp
kram
Då börjar vi smyga in ramsan nu dåMan kan ramsa från ca fyra månader som verktyg. Många börjar lite tidigare, kanske vid tre månader, med att smyga in den vid läggning. Typ säga den mjukt när man går därifrån så att den förknippas med sömn.
Okaj, ja lillebror skulle nog inte påverkas det minsta av att sova i annat rum, det är inte mycket som verkar bekymra denna herre. Jag skulle dock sakna att höra hans små snusande andetagI Barnaboken rekommenderas flytt till eget rum vid senast sex månader har jag för mig, i god tid före åttamånadersångesten. Vår minsting fick sova i eget rum från bara några veckor, vi störde mest varandra och jag hörde ju när det var matdags ändå. Det brukar vara mammorna som tycker att det är en stor grej, inte barnen.
Bra tips, verkar fungera, han somnar själv nu kanske 1 av 4 lurar istället för 1 av 20..Vagna lite mindre varje gång. Och när du gör pauser i vagningen för att lyssna av, låt pauserna vara lite längre än själva vagningen.
Då ryker 21-målet ikväll.. hjäääälpI teorin ska ju fyramånadersbebisar kunna sova i 12 h utan mat. Jag skulle dock inte göra nåt aktivt åt det utan riktig mat på menyn. Men det är jag det. 21-målet skulle du kunna ta bort i och för sig!
Vad är risken om man fortsätter vagna istället för att låta ramsan ta över? jag kommer inte riktigt ihåg..
Varje mål får ju ta upp till en timme, hur länge gäller det? jag menar jag har för mig att varje matning skulle ta 30 minuter typ vid 6 månader, eller minns jag fel? är det dags att börja korta målen till typ 45 minuter eller så? jag gör ofta så att jag matar B1, rap, B1, skratt, bus, blöjbyte, skratt, social delaktighet och sen i slutet på timmen får han B2. ger jagg B2 för tidigt inpå B1 är han inte hungrig..
Lillebror har ju ett klassiskt 4-månaders schema. Han sover långlur kl 11:30-13:30 och får mat direkt där kl 13:30 - 14:30. Storebror hämtas på fsk kl 15. Jag skulle väldigt gärna vilja kunna hämta storebror kl 14 istället och att han får mellanmål hemma tillsammans med lillebror och mig (jag kaffe inte mellanmål). MEN jag upplever lillebror så hemskt hungrig där efter att han sovit 2 timmar så bara tanken att lyckas få honom till och från fsk som tar cirka en timme känns helt omöjlig. Samtidigt vill jag korta storebrors dagar då han blir så trött den där sista timmen på förskolan. Han går på ur och skur och de är ute från lämning till hämtning och gör hinderbanor i skogen, räknar kottar fiskar i en sjö etc etc. Det är en otroligt bra grupp med de bästa pedagoger men jag upplever som sagt var att han får lite för långa dagar då han är så himla trött (fysiskt) när jag hämtar honom. Samtidigt vill jag inte ha en skrik och panikig lillebror som är våldsam hungrig. Kommer ni på någon lösning? ursäkta svamlet...
tack för all fin hjälp
kram
Titta i översikten bland favorittrådarna så har du all info du behöver
Jag tycker det var svårt att dra ner på matningstiden när största delen fortfarande var amning. Gjorde mest så att jag kortade matningstiden när jag märkte att tjejerna inte hann bli tillräckligt hungriga till nästa mål. Ramsan började jag använda som verktyg istället för vagning i samband med minikur för att få bort sista nattmålet. När jag vagnade blev det liksom tyst direkt och sen skrik/gnöl så fort jag slutade och jag tyckte ramsan störde mindre så tjejerna kunde somna om ifred men ändå med lite hjälp från mig.
Problemet med förskolan känner jag också igen. Jag har hämtat storebror efter lunch istället så vi är hemma i tid till småttingarnas (och storebrors) lunchvila. Funkar inte det så dröjer det ju antagligen inte många veckor innan lillebror äter så mkt riktig mat att han fixar att vänta
Problemet med förskolan känner jag också igen. Jag har hämtat storebror efter lunch istället så vi är hemma i tid till småttingarnas (och storebrors) lunchvila. Funkar inte det så dröjer det ju antagligen inte många veckor innan lillebror äter så mkt riktig mat att han fixar att vänta
/Frida
Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Hej svejs!
Var länge sen jag var här nu och det beror på att det mesta har fungerat väldigt bra och vi har haft en massa för oss. En tur till Oslo, en till norra Sverige och nu senast en vecka i det sköna Danmark. Att resa med lillebror har visat sig vara sprätt lätt, han är nöjd nästan jämt och det kvittar om vi är hemma eller borta. Dock kan han bli något missnöjd när han får vara för länge på armen (på platser där det ej går att lägga ner honom). Han vill ju gärna öva på sina ålningsfärdigheter
Han kan nu ta sig bakåt och åt sidorna samt åla i cirklar. Han har ännu inte kommit på hur man tar sig framåt
Han äter fortfarande en gång per natt (någon gång mellan 03 - 04:30). Han vaknar ofta upp vid 01-snåret och behöver hjälpas till ro med en vagningssession.
Dagarna fungerar utan problem men det har dom ju alltid gjort. Han är glad och nöjd och intresserad av det mesta. Gråter och gnäller sällan, inte ens när han är snuvig
Vi började med smakisar för dryga månaden sen och senaste veckan har jag ökat upp till rätt stora måltider. Han får någon mos på rotfrukter till lunch med lite smör i. Mellisen är BM plus gröt med bär i och middagen är BM plus rotmos med lite kokossmör i och ibland en dessert av mer BM. Han gillar att amma och gillar att äta vanlig mat, han äter typ det som erbjuds helt enkelt
Dagarna fungerar som sagt var klockers, men nätterna har alltid mer eller mindre krånglat en smula. Han somnar lätt i vagnen men vaknar upp ibland på natten när han sovit kanske 7 eller 8 timmar och låter då väldigt hungrig. På dagarna somnar han nästan alltid själv och vaknar aldrig upp mitt i en lur, alltså han skarvar aldrig.
Han fyller 5 månader om en vecka och jag skulle därför vilja göra lite förändringar:
1. Nytt sov-mat-schema
2. börja sova i eget rum
3. flytta över till spjälsäng från vagnen
4. sluta vagna börja ramsa
5. minska ner på måltiderna från en timme till 45 min
6. flytta måltierna en smula så middagen kan intas med övriga familjen
Har spånat lite på schema, kan ni kika om det ser ok ut?
07:00 - 07:45 Frukost (amning + plockmat)
08:45 - 09:30 Sovlur 1, 45 min i rullande vagn till föris
10:30 - 11:15 Lunch (puré)
11:30 - 13:30 Sovlur 2, 2 timmar i spjälsäng
13:45 - 14:30 Mellis (BM + gröt eller smoothie)
16:00 - 16:20 Sovlur 3, 20 min i spjälsäng
17:00 - 17:45 middag (puré med resten av familjen)
18:00 - 18:30 Kvällstoalett samtidigt som storebrors
18:30 Nattslurk (BM)
18:45 Bokläsning + skrattet till gonattet
19:00 Sova natt
Summa 15 h och 5 min
Min tanke är att kura bort 04-målet, men funderar om det är för tidigt. Detta med tanke på att nätterna aldrig fungerat bra för oss. Han verkar trygg i sin säng, han somnar ju gott själv där både på kvällen och efter nattlig måltid, problemet är att han vaknar efter några timmar igen.. Vi har fått kämpa riktigt riktigt hårt varje gång vi velat plocka bort ett nattmål, ibland i nästan 3 veckor
Exakt varför vet jag inte då vi varit väldigt konsekventa, men kanske bara för att vi har en hungrig pojke som dessutom är väldigt stor, han ligger över högsta linjen på BVC alla skalor.... 8) Så vad tycker ni? vi är väldigt sugna på hela nätter, vi är trötta och slitna och längtar verkligen efter att få sova ut. Lillebror däremot skulle nog gärna ha kvar nattmålet då han inte verkar det minsta trött trots att han äter en timme varje natt. Han ser pigg och utsöv ut och är piggaste bäbisen i stan hela dan
Till saken hör oxå att vi har en sjuk storebror hos oss, han har varit sjuk i över 7 veckor och vaknar flera gånger per natt och är ledsen, törstig eller kissnödig. Det tillsammans med lillebrors nattliga matstund plus en vagning per natt gör att jag är uppe 3-4 gånger varje natt sammanlagt. På helgerna tar pappan allt utom matningen som jag vill ta. Vi är dessutom väldigt oroliga för storebror och jag sover dåligt bara av själva oron. MEN ska och bör vi verkligen kura bort ett 04-målet på lillebror av det själet? alltså för att storebror just nu tar mer av vår nattsömn? känns lite taskigt mot lilleman så att säga. Samtidigt är ju inte detta helt hållbart heller.. Storebror som alltid varit en praktsovare.. Vi och framförallt jag behöver även få krafter att orka vara stark när storebror mår halvkasst nästan hela tiden. Han blir då gnällig och gråter mycket, krånglar med maten och så. Känner att jag behöver få sova mer så jag orkar allt.
Många frågor och mycket svammel märker jag
hoppas någon orkar läsa igenom hälften
kram på er
Var länge sen jag var här nu och det beror på att det mesta har fungerat väldigt bra och vi har haft en massa för oss. En tur till Oslo, en till norra Sverige och nu senast en vecka i det sköna Danmark. Att resa med lillebror har visat sig vara sprätt lätt, han är nöjd nästan jämt och det kvittar om vi är hemma eller borta. Dock kan han bli något missnöjd när han får vara för länge på armen (på platser där det ej går att lägga ner honom). Han vill ju gärna öva på sina ålningsfärdigheter
Han äter fortfarande en gång per natt (någon gång mellan 03 - 04:30). Han vaknar ofta upp vid 01-snåret och behöver hjälpas till ro med en vagningssession.
Dagarna fungerar utan problem men det har dom ju alltid gjort. Han är glad och nöjd och intresserad av det mesta. Gråter och gnäller sällan, inte ens när han är snuvig
Vi började med smakisar för dryga månaden sen och senaste veckan har jag ökat upp till rätt stora måltider. Han får någon mos på rotfrukter till lunch med lite smör i. Mellisen är BM plus gröt med bär i och middagen är BM plus rotmos med lite kokossmör i och ibland en dessert av mer BM. Han gillar att amma och gillar att äta vanlig mat, han äter typ det som erbjuds helt enkelt
Dagarna fungerar som sagt var klockers, men nätterna har alltid mer eller mindre krånglat en smula. Han somnar lätt i vagnen men vaknar upp ibland på natten när han sovit kanske 7 eller 8 timmar och låter då väldigt hungrig. På dagarna somnar han nästan alltid själv och vaknar aldrig upp mitt i en lur, alltså han skarvar aldrig.
Han fyller 5 månader om en vecka och jag skulle därför vilja göra lite förändringar:
1. Nytt sov-mat-schema
2. börja sova i eget rum
3. flytta över till spjälsäng från vagnen
4. sluta vagna börja ramsa
5. minska ner på måltiderna från en timme till 45 min
6. flytta måltierna en smula så middagen kan intas med övriga familjen
Har spånat lite på schema, kan ni kika om det ser ok ut?
07:00 - 07:45 Frukost (amning + plockmat)
08:45 - 09:30 Sovlur 1, 45 min i rullande vagn till föris
10:30 - 11:15 Lunch (puré)
11:30 - 13:30 Sovlur 2, 2 timmar i spjälsäng
13:45 - 14:30 Mellis (BM + gröt eller smoothie)
16:00 - 16:20 Sovlur 3, 20 min i spjälsäng
17:00 - 17:45 middag (puré med resten av familjen)
18:00 - 18:30 Kvällstoalett samtidigt som storebrors
18:30 Nattslurk (BM)
18:45 Bokläsning + skrattet till gonattet
19:00 Sova natt
Summa 15 h och 5 min
Min tanke är att kura bort 04-målet, men funderar om det är för tidigt. Detta med tanke på att nätterna aldrig fungerat bra för oss. Han verkar trygg i sin säng, han somnar ju gott själv där både på kvällen och efter nattlig måltid, problemet är att han vaknar efter några timmar igen.. Vi har fått kämpa riktigt riktigt hårt varje gång vi velat plocka bort ett nattmål, ibland i nästan 3 veckor
Till saken hör oxå att vi har en sjuk storebror hos oss, han har varit sjuk i över 7 veckor och vaknar flera gånger per natt och är ledsen, törstig eller kissnödig. Det tillsammans med lillebrors nattliga matstund plus en vagning per natt gör att jag är uppe 3-4 gånger varje natt sammanlagt. På helgerna tar pappan allt utom matningen som jag vill ta. Vi är dessutom väldigt oroliga för storebror och jag sover dåligt bara av själva oron. MEN ska och bör vi verkligen kura bort ett 04-målet på lillebror av det själet? alltså för att storebror just nu tar mer av vår nattsömn? känns lite taskigt mot lilleman så att säga. Samtidigt är ju inte detta helt hållbart heller.. Storebror som alltid varit en praktsovare.. Vi och framförallt jag behöver även få krafter att orka vara stark när storebror mår halvkasst nästan hela tiden. Han blir då gnällig och gråter mycket, krånglar med maten och så. Känner att jag behöver få sova mer så jag orkar allt.
Många frågor och mycket svammel märker jag
kram på er
-
SaraMilana
Vilken underbar tillvaro lillebror har! Härligt! =D> =D> 
Jag tycker schemat ser finfint ut!! Kör på!
Konstigt det där, vissa barn verkar vara nattrasslare och andra dagtrasslare. Det där med "han skarvar aldrig", låter dom en ren utopi i mina öron, jag har å andra sidan väldigt sällan fått min nattsömn störd.
Kura eller inte... Jag har aldrig kurat och för mig är steget dit rätt långt. Jag skulle ha avvaktat ännu större portioner innan jag aktivt tog bort det sista målet, för det har funkat för mina barn (som alltid haft väldigt lugna nätter). Men matmängden räcker ju säkert och du är ju kurproffs, så för dig är steget inte så långt tänker jag.
Äsch, det blev nog mest svammel från min sida också...
Hoppas att storebror kryar på sig snart!!

Jag tycker schemat ser finfint ut!! Kör på!
Konstigt det där, vissa barn verkar vara nattrasslare och andra dagtrasslare. Det där med "han skarvar aldrig", låter dom en ren utopi i mina öron, jag har å andra sidan väldigt sällan fått min nattsömn störd.
Kura eller inte... Jag har aldrig kurat och för mig är steget dit rätt långt. Jag skulle ha avvaktat ännu större portioner innan jag aktivt tog bort det sista målet, för det har funkat för mina barn (som alltid haft väldigt lugna nätter). Men matmängden räcker ju säkert och du är ju kurproffs, så för dig är steget inte så långt tänker jag.
Äsch, det blev nog mest svammel från min sida också...
Hoppas att storebror kryar på sig snart!!
halloj
8) Men nog hade det varit skönt med hela nätter, samtidigt är ju våra dagar väldigt sköna
Vi vagnar fortfarande lite grann, inte mycket men ofta behöver han typ 10 drag med vagnen för att kunna somna. Han ligger först helt nöjd och fifflar lite för sig själv, suger på tummen, störkar runt, efter 10 min börjar han gnälla och efter ytterligare 5 min gråter eller skriker han och i det läget går jag snabbt in och drar några tag med vagnen och han somnar. Hur får jag bort detta? vill ju byta över till spjälis snart men vågar inte riktigt...
Ska jag försöka mig på att helt börja ramsa nu? har ju smyginfört den under många veckor men inte använt den "på riktigt"... vet inte hur jag gör i och med att han inte fått ramsan genom kur eller vad man ska säga...
Lillebror har nu sovit två nätter i eget rum, han verkade inte märka av flytten
han är en cool bäbis
kram och tack för hjälpen
Vilken underbar tillvaro lillebror har! Härligt! =D> =D>
Yes box, då kör vi!!!!Jag tycker schemat ser finfint ut!! Kör på!
Man kan kanske helt enkelt inte få alltKonstigt det där, vissa barn verkar vara nattrasslare och andra dagtrasslare. Det där med "han skarvar aldrig", låter dom en ren utopi i mina öron, jag har å andra sidan väldigt sällan fått min nattsömn störd.
True, steget känns som du säger inte stort för mig då jag minikurat utan vare sig gråt eller skrik flera gånger nu, men gnäller gör han ju och uppe på natten i timmar blir man ju... nä avvaktar nog lite, kanske några veckor och ser om han flyttar fram 04-målet själv.Kura eller inte... Jag har aldrig kurat och för mig är steget dit rätt långt. Jag skulle ha avvaktat ännu större portioner innan jag aktivt tog bort det sista målet, för det har funkat för mina barn (som alltid haft väldigt lugna nätter). Men matmängden räcker ju säkert och du är ju kurproffs, så för dig är steget inte så långt tänker jag.
Vi vagnar fortfarande lite grann, inte mycket men ofta behöver han typ 10 drag med vagnen för att kunna somna. Han ligger först helt nöjd och fifflar lite för sig själv, suger på tummen, störkar runt, efter 10 min börjar han gnälla och efter ytterligare 5 min gråter eller skriker han och i det läget går jag snabbt in och drar några tag med vagnen och han somnar. Hur får jag bort detta? vill ju byta över till spjälis snart men vågar inte riktigt...
Ska jag försöka mig på att helt börja ramsa nu? har ju smyginfört den under många veckor men inte använt den "på riktigt"... vet inte hur jag gör i och med att han inte fått ramsan genom kur eller vad man ska säga...
Lillebror har nu sovit två nätter i eget rum, han verkade inte märka av flytten
kram och tack för hjälpen
Jag införde ramsan och körde en minikur av sista nattmålet i samma veva. Känner väl igen mig i det du skriver och nätterna var svåra att få till. Jag tycker det är så svårt att "bli av" med vagnandet så för mig gjorde flytten till spjälsäng susen. Buffa och så är ju jobbigt på en bebis och med två blev det naturligt att låta ramsan och husljud jobba.
Håller förresten med - ni verkar verkligen ha det underbart!
Håller förresten med - ni verkar verkligen ha det underbart!
/Frida
Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Mmm men hur gör jag då nu när jag bestämt mig för att låta 04-målet vara kvar? alltså med införandet av ramsa? känns ju klart lämpligt att införa i samband med minikur.. men om man inte kurar
kram
True trueJag tycker det är så svårt att "bli av" med vagnandet så för mig gjorde flytten till spjälsäng susen. Buffa och så är ju jobbigt på en bebis och med två blev det naturligt att låta ramsan och husljud jobba.
kram