How to teach your baby math och dito read...

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Mata

Inlägg av Mata »

Kul med ord-pusseln! Detta måste vi prova, "gul mamma" etc.

Här går det väldigt fort framåt nu. Jag skriver långa meningar med 4-5 ord och hon lär sig dem med detsamma i stort sett. Idag skrev jag 9 stycken och de flesta kunde hon efter att vi läst dem en gång. Men jag tänker att hon kanske också minns bra eftersom jag ju läser meningen först och då minns hon kanske hela meningen fast hon aktivt kanske läser bara några av orden?
Så då är det klurigare med pussel där det finns ord hon kan, men det blir olika i olika kombinationer. Det ska vi prova!

Hege, det är en liten fluga bara :lol: , alltså det är bara jag och en till som ägnar ganska mycket tid åt det och som läst boken och gör det mer eller mindre som man ska. Men de andra har inspirerats av oss och gör det mer eller mindre regelbundet, men kanske inte lika "strikt" som vi.

En fråga. Min dotter är två-språkig (ryska), kan jag börja träna ryska med henne också? Eller blir det för mycket? Borde jag vänta tills hon läser svenska flytande?
En fördel är ju att alfabetet är rätt olikt så man blandar dem ju inte så lätt.
Vad tros?
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Hege

Inlägg av Hege »

Jag tror att så länge du PRATAR till dem på två språk, så lär de seg två språk genom öronen.

Visar du ord på två språk, så lär de sig två språk genom ögonen.

Du ser om de blir förvirrade. Prova på du bara. Jag tror det går.
Hege

Inlägg av Hege »

Jag skriver långa meningar med 4-5 ord och hon lär sig dem med detsamma i stort sett. Idag skrev jag 9 stycken och de flesta kunde hon efter att vi läst dem en gång. Men jag tänker att hon kanske också minns bra eftersom jag ju läser meningen först och då minns hon kanske hela meningen fast hon aktivt kanske läser bara några av orden?
Jag tror jag vill kommentera på detta sättet:

fi yuo cna raed tihs, yuo hvae a sgtrane mnid too
Cna yuo raed tihs? Olny 55 plepoe out of 100 can.
i cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt!

Små barn läser inte bokstaverna och de bokstaverar sig inte genom orden. De kommer i håg vad de har sett. Ungefär som vi läser det som står ovanför här.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

hahaha.... :lol: :lol: :lol:

HÄRLIGT HEGE!!! No problem reading here. :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mata

Inlägg av Mata »

Verkligen lustigt och märkligt att detta kom upp just nu eftersom idag läste jag en reklam för Hörselskadades förbund. Det stod: Hej, hö de du va dom sa på Rappo t i går k äll.
Jag läser denna mening utan problem. Men min mamma som är på besök kunde inte läsa meningen. Hon berättar då att hon faktiskt läser bokstav för bokstav och ofta måste läsa om hela meningar för att förstå. Jag däremot läser ofta ut böcker på ett par dagar och hon har aldrig förstått hur detta går till.

Vi har helt enkelt olika läs-teknik. Lär man sig läsa på det sätt vi lär våra barn så kommer de att lära sig att läsa på detta helhetssätt som inte kräver att man bokstaverar sig fram.

Okej! Nu känner jag att vi är redo för mer ryska :D
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Krümel

Inlägg av Krümel »

Vad intressant! Jag kunde också läsa texten utan problem men så lärde jag mig också läsa av mig själv och läser rätt snabbt. Måste testa på min man nu! :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol: :lol: :lol:

go Hege! :heart:

=D> =D> =D>

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

NUUU så: fråga!

Min man har gjort ett jättefint bildspel på femton korta treordsmeningar med var sin bild för barnen. :o Mening på sida ett, bild på sida två, och så vidare.

Hugo blev stormförtjust på en gång! :D Jag visade de första fem meningarna och försökte avsluta där. Det ville han inte alls vara med om! :shock: Mycket beslutsamt ledde han mig tillbaka till datorn, och började själv klättra upp på stolen. 8) Min hand lade han lite fint pedagogiskt på tangentbordet. :lol:

Så jag visade honom hela kittet - det gick ju snabbt! Han tittade hela tiden uppmärksamt. 8)

Frågan är nu: är detta okej? :roll: Eller "ska" man just pausa efter fem meningar oavsett vad barnet har för åsikt?

I boken består ju tre-ordsmeningarna av meningar sådana som "Mommy is reading" på svenska blir ju detta en tvåorsmening "mamma läser", och den fasen har vi redan avklarat. Så det är "mamma läser bok" för våran del nu. och kanske fyrpordsmeningar ibland: Hufo och Sofia badar. :roll:

Jag tänkte mig bildspel istället för att göra en egen bok. och då måste väl meningen ändå vara att man visar hela "boken" för barnet. Eller? :shock:

Hur strikt skall jag hålla mig till det här med fem kort/visning mu när det handlar om meningar?

Torsmamma, om du läser: hur gör ni för att visa bildspelet på TV;n?
Hege

Inlägg av Hege »

Nu när ni har kommit så långt, tycker jag att ni kan känna av på Hugo hur mycket ni ska visa. Ni känner honom så väl att ni ser när han börjar bli trött. SLUTA innan han vill sluta. Men lite förhandlingsbart tycker jag ändå det kan vara. I bland få se en gång till.. Det är bra att hålla honom "hungrig" på läsningen, på samma sätt som barn äter middag med större glädje om de inte har småätit innan måltiden.

Vad glad jag blir över att han blev glad för blidspelet! Klok liten gosse...

Och vad duktiga ni är.

JÄTTEkram, Hege
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Päivi,

Jag har ju då en "windows media center" kopplad till min TV så därför är dator där hela tiden. :wink:

Vi kör faktiskt ganska många numera. Vi gör 2 olika "kategorier" 3 ggr/dag och slutar alltid innan Tor vill, men han kan göra ganska många nu, och gör vi bara en så blir han arg. För däggdjuren MÅSTE man ju göra också. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Hej! Jag har en fundering som jag hoppas att Hege eller någon annan klok kan hjälp mig med.
Vi har tre ordhögar per dag x 3. Viktor gillar läsandet starkt. Vi brukar säga "Nu ska vi leka läsaleken, kom!" Ivrig springer han till soffan, klättar upp och sätter sig där vi alltid visar orden. Det som gör mig osäker är att om ordet är katt, gör han majaouu-ljud, huvud = händerna på huvudet, mage = peka på mage, lampa = pekar på en lampa och säger ampa, bil = brrrrm-ljud osv. Vi har inte uppmanat honom att göra så och vi visar så snabbt det går att bläddra med skyltarna. Det här gör att han tappar fokus på nästa ord liksom. Jag vet inte, det kanske inte är ett problem egentligen, eller?? Jag har funderat på att byta till mer abstrakta ord som han inte kan peka på, men om det inte gör något att han pekar och ljudar, så är det ju onödigt :?
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
Hege

Inlägg av Hege »

Hej Anna

Han är snabbare än dig, helt enkelt. Inte med hur snabbt du viser orden, utan han är ett helt steg före dig.

Han har nu redan kommit till problem-lösning, något som de flesta barn gillar starkt.

Han visar dig med hela sig att han kan läsa. Pekar och visar, för att han inte kan SÄGA orden, men han läser dem, och vill visa för dig att han läser.

Försök visa ord, och vara lite langsam med att säga vad det står på skylten. Lite: "hääääär stååår deeeeeet...........lampa!" Hinner han inte peka på lampan, så har han inte förlorat, då säger du ju "lampa", och så går ni vidare som om inget hänt.

Du kan också redan nu börja med att hålla upp två skylter, och fråga "Var står det....?" och så fråger du efter ett av orden som du håller upp. Han kommer då antigen att peka, eller så bara titta på det riktiga ordet. Mycket beröm om han tittar/pekar rätt, inget ledsamt om han tittat/pekat fel. Då säger du bara vad det står på skyltan han tittade/pekade på, och sen håller du fram ordet du frågade efter, och säger "HÄR står det...". Sen går man vidare som om inget har hänt. Visa ALDRIG att "..nu läste du fel..."
Det blir lite variation i läsandet på detta viset, och roligare för er båda. Växla lite då och då mellan att visa ord, och leke "problem-lösning".

Jag tycker mycket om att läsa om små barn som läser. Jag ser fram mot vidare rapportering från dig (om du har tid och lust...)

Kram, Hege
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen! :)

Tack så mycket för fin bekräftelse - vi jobbar vidare och gossen skrattar stormförtjust medan lillatjejen suger lite mera fundersamt på fingrarna... 8)

Jag har aldrig kört "problemlösning" med mina. :shock: Är det något jag kan införa nu..? Och hur i sådan fall..?

Tips emottages tacksamt! :)

Tack förresten, Torsmor, för att du berättade hur ni gör med TV:n!
Hege

Inlägg av Hege »

Ja, Päivi, försök du bara. Du ser snabbt om det faller Hugo i smaken, gör det inte det, så slutar du med just problemlösning.

De flesta barn tycker om problemlösningen - på samma sätt som vi vuxna gillar det. Hur mycket säljs det inte av korsord och sudoku?

Berömen man sen får av föräldrarna - och den egna inre glädjen av att kunna MÄSTRA!! Man kan nästan se hur barnen växer av stolthet, och det leder - förstås - till att de vill se ännu fler nya ord. Och det är ju inte helt fel... :)

Men fråga aldrig "Vad står det här?" Det är inte problemlösning. Det är testing.

Kom i håg hur det var då vi gick i skolan, vi tyckte om att lösa problem, men prov...? Handen på hjärtat, hur många tyckte om det??

De små barne kan få problemlösning i form av: "Var står det...?"
Större barn kan få lösa problem som "Vilken färg har mamma på tröjan?"
Ännu större barn kan få "Vilken av dessa är en frukt?"
Till ex.

Riktiga svar ger MYCKET beröm. Fel svar förer bara till att man visar upp det riktiga svaret. I denna leken finns bara vinnare.

Kram, Hege (som tycker så mycket om de här små rapporterna...)
Gäst

Inlägg av Gäst »

tack igen, Hege!

En till kort fråga: för att få orden så stora som möjligt på power-pointen så blir det ibland så här:

EN SNABB
KILLE.

Alltså ett ord på raden nedanför. :? Stör det? eller ska man ha allt på samma rad men med mindre bokstäver? Jag tyckte boksätverna blir för små ifall de skall alla stå på samma rad - då gillar jag den här lösningen bättre - men tar deras hjärnor in meningen ifall orden står så här? :roll:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "