Nea 4mån, dags att sova på natten!
-
Neas mamma
Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!
Jo, det är just så som du säger. Man får för sig en massa tankar i huvudet.
Bra att höra någon säga det som jag oxå tänkt.
Ska gå tillbaka till det vanliga tankesättet.
Skrikiga läggningar varannan dag, ännu oxå. Men vi jobbar vidare!
Tack!
Bra att höra någon säga det som jag oxå tänkt.
Ska gå tillbaka till det vanliga tankesättet.
Skrikiga läggningar varannan dag, ännu oxå. Men vi jobbar vidare!
Tack!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
-
Neas mamma
Ajo, en sak till jag undrar över.
Hur kommer det sig att läggningen till dagsularna går så fint jmf med läggning till natten.
Till dagen är hon helt nöjd, myser lite för sig själv och somnar utan att jag behöver ramsa en end gång till. Hon har helt o hållet hittat lugnet på dagen.
Ända tills för 1 mån sedan skrek hon ordentligt o somnade dåligt.
Konstigt hur det kan vända sådär??
Det sku vara så härligt om hon sku vara nöjd på kvällen oxå!
Hur kommer det sig att läggningen till dagsularna går så fint jmf med läggning till natten.
Till dagen är hon helt nöjd, myser lite för sig själv och somnar utan att jag behöver ramsa en end gång till. Hon har helt o hållet hittat lugnet på dagen.
Ända tills för 1 mån sedan skrek hon ordentligt o somnade dåligt.
Konstigt hur det kan vända sådär??
Det sku vara så härligt om hon sku vara nöjd på kvällen oxå!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
-
Neas mamma
Hoppas jag inte förstörde nätterna med allt ramsande igår?
Nu vill jag bara fråga angående inkommande natt.
Om det är så att hon skulle behöva hjälp på natten är det då pangramsan som gäller? Och om protester så - husljud/musik.
Jag ska alltså INTE börja diskusion med henne?
Nu vill jag bara fråga angående inkommande natt.
Om det är så att hon skulle behöva hjälp på natten är det då pangramsan som gäller? Och om protester så - husljud/musik.
Jag ska alltså INTE börja diskusion med henne?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
-
mumintrollet
Hej!
Nu hann jag inte i tid till natten, hoppas det gått bra ändå.. Gällande uppvak på natten måste du lyssna till hur hon låter. Är det ledset skall hon lugnas med ramsa, och ja - då kan en diskussion behövas.
Vargtimmens problem är lite annorlunda dvs de tidiga morgontimmarna kan kräva endast en pangramsa och sedan husljud, musik, eller alternativt inget alls. Meningen är att förmedla att det är natt och det inte händer någonting. För mycket ramsande väcker mer upp barnet och det blir till en underhållning. Välj alltså en strategi - pangramsa och sedan husljud, musik eller inget alls och kör konsekvent med det under eventuella tidiga mornar. Har jag förstått rätt att det är endast morgontimmarna som trasslar numera? Då har ni kommit en bra bit på vägen och fortsätter ni att jobba konsekvent så kommer det snart att ge med sig!
Nu hann jag inte i tid till natten, hoppas det gått bra ändå.. Gällande uppvak på natten måste du lyssna till hur hon låter. Är det ledset skall hon lugnas med ramsa, och ja - då kan en diskussion behövas.
Vargtimmens problem är lite annorlunda dvs de tidiga morgontimmarna kan kräva endast en pangramsa och sedan husljud, musik, eller alternativt inget alls. Meningen är att förmedla att det är natt och det inte händer någonting. För mycket ramsande väcker mer upp barnet och det blir till en underhållning. Välj alltså en strategi - pangramsa och sedan husljud, musik eller inget alls och kör konsekvent med det under eventuella tidiga mornar. Har jag förstått rätt att det är endast morgontimmarna som trasslar numera? Då har ni kommit en bra bit på vägen och fortsätter ni att jobba konsekvent så kommer det snart att ge med sig!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
-
Neas mamma
Jo, tack natten gick bra. Vid 3.30 o 5.30 hörde jag att hon sade nåt men hon somnade om.
Sen 6.30 fick hon en pangramsa o somnade till 7. Då fick hon en till ramsa o somnade till 7.30.
Sen 6.30 fick hon en pangramsa o somnade till 7. Då fick hon en till ramsa o somnade till 7.30.
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
-
Neas mamma
Hej!
Ville bara säga att det går ok här. Tack för er hjälp!
Dagslurarna har lite börjat krångla. Den första från 9.30-11 går bra. Men nästa från 13-15 skarvar hon. Och ganska skrikig läggning..
Har nu satt på damsugaren o då somnar hon om men kan vakna igen efter 10 min.
Har lite tänkt att börja införa 12h natt. Då förkortas ju första luren med 45min. Kanske hon då är tröttare till långluren?
En fråga till...
Hon vaknar nu 7.30 och äter gröt 8 tiden. Till lunch verkar hon inte alls hungrig. Har både prova att ge kl 11(att hon inte är trött) och kl 12. Nu äter närmare 12, men måste alltid ha något roligt att tiitta på. Verkar orolig o viftar massor med armarna..men det gör hon ofta oxå till kvällsgröten,
Nea blir 5 mån om 1 vecka. Kan man börja ge lite kött o sånt?
Ville bara säga att det går ok här. Tack för er hjälp!
Dagslurarna har lite börjat krångla. Den första från 9.30-11 går bra. Men nästa från 13-15 skarvar hon. Och ganska skrikig läggning..
Har nu satt på damsugaren o då somnar hon om men kan vakna igen efter 10 min.
Har lite tänkt att börja införa 12h natt. Då förkortas ju första luren med 45min. Kanske hon då är tröttare till långluren?
En fråga till...
Hon vaknar nu 7.30 och äter gröt 8 tiden. Till lunch verkar hon inte alls hungrig. Har både prova att ge kl 11(att hon inte är trött) och kl 12. Nu äter närmare 12, men måste alltid ha något roligt att tiitta på. Verkar orolig o viftar massor med armarna..men det gör hon ofta oxå till kvällsgröten,
Nea blir 5 mån om 1 vecka. Kan man börja ge lite kött o sånt?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
hejsan,
Va bra att det går framåt för er! =D>
Jag måste erkänna att jag inte riktigt kommer ihåg hur ert schema ser ut i dagsläget?!? kan du skriva upp alla viktiga tider, sömn, mat utetid etc.
Hälsningar
Nat
Va bra att det går framåt för er! =D>
Jag måste erkänna att jag inte riktigt kommer ihåg hur ert schema ser ut i dagsläget?!? kan du skriva upp alla viktiga tider, sömn, mat utetid etc.
Kan hon kanske vara en överhungrig?!? ett litet fruktmål kl 10 kan tvärtom vad man tror faktiskt öka aptiten för vissa barn och minska den för andra. Man har olika förmåga att hålla blodsocker på jämn nivå och man har även olika förmåga att äta stora få portioner kontra små och många portioner. Kanske är din fröken liten i maten och behöver äta något oftare?!?En fråga till...
Hälsningar
Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
-
Neas mamma
Tack för svaret!
Bra ide med att ge lite frukt emellan målen. Ska försöka med det.
Men 10 tiden sover hon..
Här är hennes tider:
7.30 morgon
8 gröt
9 föra storasyter till dagis(bil)
9.30-11 sova 1.5h
11-11.45 ut o gå(vaken)
11.45 lunch batat/potatis och grönsak+frukt om vill ha
Är det bra att ge frukt genast efter mat eller med paus?
13-15 sova 2h
15.30 mellis ersättning 180-200ml
Sysslar med familjen+lek med storasyster, lagar mat etc
17-17.45 sova 45 min
ca 18.30 gröt
19 bad+bus
19.30 slurk(välling ca 180ml)
20 godnatt
Ge gärna dina synpunkter!
Hur gör jag om vill ha 12h natt, 20-8. Är det bara att förkorta fm luren med 45 min?
Tack o hej!
Bra ide med att ge lite frukt emellan målen. Ska försöka med det.
Men 10 tiden sover hon..
Här är hennes tider:
7.30 morgon
8 gröt
9 föra storasyter till dagis(bil)
9.30-11 sova 1.5h
11-11.45 ut o gå(vaken)
11.45 lunch batat/potatis och grönsak+frukt om vill ha
Är det bra att ge frukt genast efter mat eller med paus?
13-15 sova 2h
15.30 mellis ersättning 180-200ml
Sysslar med familjen+lek med storasyster, lagar mat etc
17-17.45 sova 45 min
ca 18.30 gröt
19 bad+bus
19.30 slurk(välling ca 180ml)
20 godnatt
Ge gärna dina synpunkter!
Hur gör jag om vill ha 12h natt, 20-8. Är det bara att förkorta fm luren med 45 min?
Tack o hej!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
-
mumintrollet
Hej!
Du har fått vänta på svar, men här kommer jag med lite synpunkter
Om du vill införa 12h natt så skulle jag i alla fall då förkorta förmiddagsluren till 45. Det kan även vara en orsak till att hon skarvar på långluren eftersom hon sovit så länge precis innan. Lägg natten till 20-08 och ha fm-lur på 45 min. Det är en klassiker
Utvärdera sedan i en dryg vecka om det skulle göra situationen bättre.
Hon närmar sig 5 månader snart?? Då ligger sömnbehovet på cirkus 15h.. Då kunde rytmen vara 12-45-1,5-45... Mitt förslag är att ändra schemat direkt om hon är kring 5 mån till något som liknar den rytmen, dvs ha långluren på endast 1,5. Om du vill behålla 2h kan du ha em-luren på endast 20! Hängde du med?
Angående schemat för övrigt så ser det jätte bra ut. Jag skulle fundera på att erbjuda lite stadigare än gröt även till middag. Om magen verkar hänga med i att äta potatis och frukt är det bara att erbjuda en stadig middag med! Hon börjar komma upp i den åldern då det inte finns något botten i de små magarna, så det är bara att ösa på om det verkar gå ned!
Hur går nätterna för er nu ?
Kramar
Du har fått vänta på svar, men här kommer jag med lite synpunkter
Om du vill införa 12h natt så skulle jag i alla fall då förkorta förmiddagsluren till 45. Det kan även vara en orsak till att hon skarvar på långluren eftersom hon sovit så länge precis innan. Lägg natten till 20-08 och ha fm-lur på 45 min. Det är en klassiker
Hon närmar sig 5 månader snart?? Då ligger sömnbehovet på cirkus 15h.. Då kunde rytmen vara 12-45-1,5-45... Mitt förslag är att ändra schemat direkt om hon är kring 5 mån till något som liknar den rytmen, dvs ha långluren på endast 1,5. Om du vill behålla 2h kan du ha em-luren på endast 20! Hängde du med?
Angående schemat för övrigt så ser det jätte bra ut. Jag skulle fundera på att erbjuda lite stadigare än gröt även till middag. Om magen verkar hänga med i att äta potatis och frukt är det bara att erbjuda en stadig middag med! Hon börjar komma upp i den åldern då det inte finns något botten i de små magarna, så det är bara att ösa på om det verkar gå ned!
Hur går nätterna för er nu ?
Kramar
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
-
Neas mamma
Tack Mumintrollet!
Skall börja med 12h natt imorgon och 20-8. Men hur gör jag? Är det bara att börja som vanligt 7.30 och sedan hålla tiderna som man sku ha vaknat kl 8?
Hur kan mattiderna se ut vid ett sådant schema?
Tänkte mig:
8 morgon
10-10.45 sova 45min
Lunch när?
12.45-14.45 sova 2h
15 mellis
ca 17-17.20 sova 20 min
17.30 middag
19.30 slurk
Då man kör nytt schema: Ska man här iakta barnet o vänta på trötthetstecken eller bara lägga henne då man bestämt sig?
Nätterna har gått fint! Har endast behövt ramsa tidiga mornar. Andra uppvak klarar hon själv. Men det har inte varit många.
MEN, igår kväll vägrade hon kvällsslurken kl 19.30.
Provade igen ca 21 men vägrade.
Natten gick dåligt med ca 10 uppvak. Av vilka 5 klarade hon själv.
Vad ska man göra i en sådan situation då hon inte tar kvällsslurken??
Tacksam för lite hjälp här!!
Skall börja med 12h natt imorgon och 20-8. Men hur gör jag? Är det bara att börja som vanligt 7.30 och sedan hålla tiderna som man sku ha vaknat kl 8?
Hur kan mattiderna se ut vid ett sådant schema?
Tänkte mig:
8 morgon
10-10.45 sova 45min
Lunch när?
12.45-14.45 sova 2h
15 mellis
ca 17-17.20 sova 20 min
17.30 middag
19.30 slurk
Då man kör nytt schema: Ska man här iakta barnet o vänta på trötthetstecken eller bara lägga henne då man bestämt sig?
Nätterna har gått fint! Har endast behövt ramsa tidiga mornar. Andra uppvak klarar hon själv. Men det har inte varit många.
MEN, igår kväll vägrade hon kvällsslurken kl 19.30.
Provade igen ca 21 men vägrade.
Natten gick dåligt med ca 10 uppvak. Av vilka 5 klarade hon själv.
Vad ska man göra i en sådan situation då hon inte tar kvällsslurken??
Tacksam för lite hjälp här!!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
börja med att dra ner på dagssömnen först och ta natten nästkommande natt
alltså börja imorgon den 14/9 och förkorta dagsluren. Natten som följer kommer hon att vara tröttare i och med att hon sov mindre dagen innan och då blir det lättare att förlänga från 7:30 till 8
alltså börja imorgon den 14/9 och förkorta dagsluren. Natten som följer kommer hon att vara tröttare i och med att hon sov mindre dagen innan och då blir det lättare att förlänga från 7:30 till 8
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
-
Neas mamma
Ok tack, börjar imorgon med kortare dagslurar.
Hoppas hon tar sin slurk i kväll!?
Hoppas hon tar sin slurk i kväll!?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
-
Neas mamma
Usch, har igen så skrikiga läggningar!
Tog 45 min på kvällen att somna. Somnade till slut med solfjäder..
Tog ingen kvällsslurk igen..
Då hon dricker sin välling så somnar hon typ på 5 min.. Känns jobbigt just nu!
Tog 45 min på kvällen att somna. Somnade till slut med solfjäder..
Tog ingen kvällsslurk igen..
Då hon dricker sin välling så somnar hon typ på 5 min.. Känns jobbigt just nu!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Kurstart må 20.8 2012
Ni kanske har avhandlat detta redan... men är hon övertrött? Kan du ge vällingen tidigare så att hon "orkar" äta den? Äter hon ordentligt på dagarna, 4 rejäla mål!, så behöver du heller inte fokusera så himla mycket på om nattslurken äts eller inte. Skulle tro att din oror över den lyser igenom under läggningen oxå. Hoppas du kan sova nu då fast du inte har ätit vällingen???!!!
ungefär... eller?
tänk LJUSA läggningar både i kropp, sinne och rummet! Glad och trevlig hela tiden, inga bryderier! kill och bus hela vägen ner i sängen. MYCKET SKRATT ska det vara! Parkering i sängen, ramsa UT och släck lampan. Och återgår till ditt! Bara husljud om hon är arg och ramsa om hon är ledsen, en övertygande sådan "ÅÅÅÅH vad skööönt att få sova i sin säng! På natten sover man!"...inte en som säger "jag vet att du inte åt din välling men du måste försöka sova ändå, snart är det morgon igen..."
Barn FÅR vara arga! Du finns ju där hela tiden även om du inte måste vara fysiskt närvarande i rummet. Tänk förutsättningar hela tiden! Jobba med dagarna och allt de ska innehålla i form av mat, sömn, social delaktighet, utevistelse och fysisk aktivitet samt skratt förstås!
Så löser sig läggningarna. En del barn är lite arga innan de ska somna, innan de har lagt sig till rätta liksom. Med lillebror räknade jag tyst till 100 efter en ramsomgång, han kunde vara rätt så arg när han var liten en period. Vid 70 somnade han oftast. 8)
Och blir det KRIS HOS BARNET (oftare hos föräldern inte hos barnet
) och du/ni går in. Gör det en gång och med besked. Alltså gå inte ut förrän tjejen sover! Varning för att springa in och ut och oroa sig över vällingen....
Jenny
tänk LJUSA läggningar både i kropp, sinne och rummet! Glad och trevlig hela tiden, inga bryderier! kill och bus hela vägen ner i sängen. MYCKET SKRATT ska det vara! Parkering i sängen, ramsa UT och släck lampan. Och återgår till ditt! Bara husljud om hon är arg och ramsa om hon är ledsen, en övertygande sådan "ÅÅÅÅH vad skööönt att få sova i sin säng! På natten sover man!"...inte en som säger "jag vet att du inte åt din välling men du måste försöka sova ändå, snart är det morgon igen..."
Barn FÅR vara arga! Du finns ju där hela tiden även om du inte måste vara fysiskt närvarande i rummet. Tänk förutsättningar hela tiden! Jobba med dagarna och allt de ska innehålla i form av mat, sömn, social delaktighet, utevistelse och fysisk aktivitet samt skratt förstås!
Och blir det KRIS HOS BARNET (oftare hos föräldern inte hos barnet
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903