Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
aso

Re: Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Inlägg av aso »

Har lagt lillkillen för kvällen och ikväll är första gången jag upplevt att han verkligen var tacksam och riktigt :wink: nöjd över att bli lagd :D , härlig känsla. Efter allt sträv vi haft med läggningarna känns det helt fantastiskt!!!

:?: Visst avvaktar man tills de sover hel natt innan man flyttar från vagn till säng? Och eget rum hmmmm...i BB stod det 5 mån om jag inte minns alldeles fel, vad säger ni?

:?: Z blir 4 mån 22/7, hur är det med att introducera smakisar?
Vi har inte fått honom att ta flaska så därför har vi gett upp ersättning (ville ge nattslurk med ersättning men det ville inte Z...). Läggtid är 19.00 och så äter han ett nattmål ca 03-04, morgon är vid 07.
Fortfarande lite bök på tidiga morgonen, han vaknar till när min sambo vänder sig i sömnen (vilket han gör ofta på morgonkvisten) och då vaknar jag också till (dominoeffekten...) :shock: . Håller på att mörklägga för att hjälpa oss alla tre men det är ett litet projekt att få stängt ute morgonsolen...

Har nu under en veckas tid provat med kortare dagslurar 45/2/45 och 12 timmars natt, men det känns som att han är för trött på dagarna på lite för många av vakenpassen :cry: . 12 timmars natt fortsätter vi med för det går bättre och bättre (han vaknar men reder upp det själv).
Försökt utvärdera situationen dagtid men det är flera aspekter att ta hänsyn till, dels har det varit galet varmt runt 25 grader dagtid och kvavt och varmt även på nätterna (sämre sömn), dels verkar Z börja känna av kommande tänder (????) dreglar konstant och biter på allllllllt, dels har vi haft några struliga bilturer (som tack och lov ordnat upp sig nu :D ). Han har haft väldigt kort stubin och är svår att hålla nöjd under vakentiden :?: :?: , blir ett väldigt pusslande mellan de programpunkter som funkar :shock: social delaktighet funkar bäst, leka själv är svårt då han börjat vända sig från rygg till mage och bara orkar leka en kortkort stund (dvs biter och dreglar på det som råkar komma i hans väg). Känns som att hans utvecklas så fort att han själv har svårt att hänga med i svängarna :?: ?
Han vaknar själv efter 45 min på första och sista luren så min tanke var att låta honom sova 2.5 tim mitt på dagen (då vi alltid brukar få väcka honom) men givetvis vaknade han själv efter 2 timmar idag :roll: , nytt försök imorgon...

Är fantastiskt att ha forumet att "skriva av sig på", känns som att jag får bättre översikt själv när jag skrivit ner tankarna :wink: !

Kram på er och njut av de ljumma sommarkvällarna :D !
PS: Tänk så fantastiskt att kunna lägga sin lille prins för natten 19.00 och veta att han sover gott, tack AW och föräldraforumet för det!!!
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej i sommarvärmen!
aso skrev: Har lagt lillkillen för kvällen och ikväll är första gången jag upplevt att han verkligen var tacksam och riktigt :wink: nöjd över att bli lagd :D , härlig känsla. Efter allt sträv vi haft med läggningarna känns det helt fantastiskt!!!
Härligt! Man får ju jobba för att allt ska bli bra och det har du gjort och då får du resultat.
aso skrev: :?: Visst avvaktar man tills de sover hel natt innan man flyttar från vagn till säng? Och eget rum hmmmm...i BB stod det 5 mån om jag inte minns alldeles fel, vad säger ni?
Här finns det inga egentliga regler utan man gör som det passar en själv. Vi har alltid haft våra små i vagn tills 12-tim natten suttit någorlunda och sen flyttat över i säng och in till sina syskon. Sen kan det ju bli lite uppvak i början som behövs tas om hand men det har inte varit några större problem. Eget rum från 5 mån är inte heller någon regel som är ristad i sten, en del flyttar in mycket tidigare och en del senare. Vill ni flytta över till eget rum i samband med överflytten till spjälsäng så går det fint.
aso skrev: :?: Z blir 4 mån 22/7, hur är det med att introducera smakisar?
Vi har inte fått honom att ta flaska så därför har vi gett upp ersättning (ville ge nattslurk med ersättning men det ville inte Z...). Läggtid är 19.00 och så äter han ett nattmål ca 03-04, morgon är vid 07.
Det är bara att införa smakisar, han är ju en stor kille nu. Jag gör så att jag börjar med tex majs eller morot eller sötpotatis och sen när bebisen rent fysiskt begriper hur maten ska in i munnen och ner i magen så kör jag på med allt annat. Det är upp till lilla barnet att bestämma hur mycket som ska ätas, jag matar på tills det tar stopp helt enkelt. Gröt kan du också ge, jag tar havregryn och smular det fint mellan fingrarna, tillsätter vatten och micrar, lägger i katrinplommonpuré som jag gjort själv och förvarar i frysen, mums blir det.
Sen är det dags att ta itu med nattmålet som faktiskt inte behövs längre. Antingen avvaktar du några nätter och ser om lilla barnet sover över det av sig själv när matintaget ökat på dagen eller så vagnar du bort det på en gång. Att vänta hur länge som helst på att det ska försvinna är ingen väg att gå för det blir till en vana att äta på natten, så om det inte försvinner efter ett par nätter så vagna bort det helt enkelt.
aso skrev:Fortfarande lite bök på tidiga morgonen, han vaknar till när min sambo vänder sig i sömnen (vilket han gör ofta på morgonkvisten) och då vaknar jag också till (dominoeffekten...) :shock: . Håller på att mörklägga för att hjälpa oss alla tre men det är ett litet projekt att få stängt ute morgonsolen...
Solen är en svår motståndare så här i sommarvärmen när man vill ha fönstren öppna för att det ska bli något så när sovvänlig temperatur i sovrummet. Vi har folie på fönstren, spraya på med vatten och kläm dit den. Sen ha vi en mörkläggningsgarden och vanliga gardiner över. Fläkt på i sovrummet när barnen lägger sig och sen fönstren öppna så länge vi är vakna, då puttar vi igen dem från utsidan.
aso skrev:Har nu under en veckas tid provat med kortare dagslurar 45/2/45 och 12 timmars natt, men det känns som att han är för trött på dagarna på lite för många av vakenpassen :cry: . 12 timmars natt fortsätter vi med för det går bättre och bättre (han vaknar men reder upp det själv).
Han kommer att bli piggare när han får mer mat på dagarna och nattmålet försvinner. Jag hade fortsatt med schemat du har nu men lagt en halvtimme tidigare någon eller några kvällar för att få till lite extrasömn. Sen matar du på ordentligt på dagarna.
aso skrev:Känns som att hans utvecklas så fort att han själv har svårt att hänga med i svängarna :?: ?
Så kan det vara och det enda man kan göra som förälder är att hålla livet på rätt köl så att säga. Det gör du genom att hålla schemat, att mata på ordentligt på dagarna och få bort nattmålet. Håller man rutinerna blir det en enorm trygghet när det ska komma tänder, sjukdomar och trots.
aso skrev:Han vaknar själv efter 45 min på första och sista luren så min tanke var att låta honom sova 2.5 tim mitt på dagen (då vi alltid brukar få väcka honom) men givetvis vaknade han själv efter 2 timmar idag :roll: , nytt försök imorgon...
Jag hade lagt en halvtimme tidigare några kvällar istället, då är det förhoppningsvis lite svalare än det är mitt på dagen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
aso

Inlägg av aso »

Tack för dina utförliga och snabba svar Susan :D !!

""Jag gör så att jag börjar med tex majs eller morot eller sötpotatis och sen när bebisen rent fysiskt begriper hur maten ska in i munnen och ner i magen så kör jag på med allt annat. Det är upp till lilla barnet att bestämma hur mycket som ska ätas, jag matar på tills det tar stopp helt enkelt. Gröt kan du också ge, jag tar havregryn och smular det fint mellan fingrarna, tillsätter vatten och micrar, lägger i katrinplommonpuré som jag gjort själv och förvarar i frysen, mums blir det.""
:arrow: Då börjar vi idag :D , ger honom några dagar med extra mat innan vi tar tag i nattmålet...
När på dagen kör du med smakisar :?: innan ammning gissar jag, tips på hur vi ska lägga upp det nu i början?

Kram kram
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D
Jeg tror vi la matmåltid etter storluren i begynnelsen, men det gjør dere som det passer dere bare.
Hvordan er det med å begynne med havregryn så tidlig? Er det bedre med ris- eller hirsegrøt for lille magen kanskje?
aso

Inlägg av aso »

Hej igen!

Då har vi provat mosad banan idag och de gick ner så det susade :lol: , hur mycket ska man ge såhär alldeles i början?
1 gång per dag? Z åt som bara den så jag vågade inte ge honom mer än ca 10 små skedar :? Ska jag bara köra banan nu de första dagarna?

Börjar inse att de senaste dagarnas strul nog faktiskt har berott på hunger, hade inte en tanke på att det kunde vara mat som spökade :? . Blir finfint att fortsätta med smakisarna :D !
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag brukar börja ge riktig mat eller smakportioner vid ett mål på dagen, vilket spelar mindre roll men det är ju bra om lilla barnet är tillräckligt pigg för nyheter.

Här har vi, så där i början, kört en sak två dagar och sen bytt till nästa och sen till nästa men så fort lilla ungen har koll på hur man äter, rent tekniskt, så har vi öst på med både det ena och det andra.

Smakportioner kan vara ganska stora tycker jag som öser in mat tills liten inte öppnar munnen längre.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
aso

Inlägg av aso »

Så fint att du svarat Susan :D , då är det bara för oss att köra på med smakisarna!

Men HJÄLP vi har stött på problem på andra fronter (har kanske med ev hunger att göra men jag ammar för allt jag är värd enligt SM med extra trugande), nu är det andra natten i rad som Z vaknat ca 4 ggr och skriker för full hals, igång med vagning igen :cry: , han ger sig inte med det första utan det krävs övertalning.
:arrow: Kan jag använda ramsan på något sätt :?: :?:

Och så har till min stora olycka bägge daglurarna idag startat med gråt och vagning, inte en chans att han ens vill prova att somna själv :shock: (är dock inte "arg" utan bara gråt).
Hur ska vi vagna :?: :?: :?:
Har ju tidigare haft problem med läggningarna och gråt och vill inte hamna där igen!!!
När vi vagnade sist gång hade vi "fått backa" (då insomningen gick sämre och sämre och krävde allt mer vagning och Z var jättearg så fort vi la honom i vagnen) vagnade då omedelbart vid minsta pip, så få tag som möjligt och sen skak+dunk för att få slut på ilskan och igång kommunikatioen. Men på det viset hinner vi inte ifrån vagnen alls nu utan blir stående där då han nu omedelbart satt i system att ligga och smågny/gråta så fort vi släpper handtaget. Jag har dessutom varit inne i en trött fas själv den senaste veckan och kämpar på för allt jag är värd för att hålla våra rutiner trots att det gungar på flera fronter :shock: . Då Z varit grinig på många av vakenpassen kostar det på. Så jag skulle vara supertacksam för inputs om vagningen och ramsan :) !!
aso

Inlägg av aso »

Himmel och pannkaka vilken berg-och-dal-bana
:? :shock: :D :oops: :cry: :D !

Första två läggningarna var katastrof idag, tillbaks till gamla förfärliga skrik och gråt vagningar. När jag skulle lägga honom tredje luren tänkte jag att jag till varje pris måste bryta mönstret han börjat med igen, så precis när jag lagt honom började han gråta och då skyndade jag mig att gå ett varv med vagnen på vår något skumpiga gräsmattan vilket vi aldrig annars gör, han kom alldeles av sig då passade jag på att hjälpa honom att trycka in lilla tummen i mun ramsade och skyndade mig iväg medan han var vaken, vagnen stod kvar precis mitt på gräsmattan och han somnade utan mer gråt på 5 min.
Nu har jag precis lagt honom för natten och än så länge ingen gråt och nu har det gått 5 min, han hittade tummen själv denna gång och det verkar som förmiddagens kris är över. Alltså snacka om att man får panik när det kommer bakslag dundrande över himmlen. Jag reagerar likadant varje gång, först panik, sen blir jag ledsen, så blir jag lite arg, så blir jag trött, sen kommer besvikelsen och efter det träder envisheten in på arenan - tur att man är envis som en åsna så man samlar ihop sig och tar ett nytt krafttag för då är man ju relativt snart över det värsta och på rätt kurs igen :wink: .

:?: :?: OM vi nu råkar ut för en ny natt med 4 uppvak är jag supertacksam för inspel på vagningsteknik och hur jag ska använda ramsan. I SHN-boken står det att ramsan är både en godnattramsa (som vi bara använder när vi lägger honom) och en bekräftelseramsa (som vi aldrig använt). När det strulade inatt kände jag verkligen för att "prata" med honom men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga med vagning/ramsa när vi sover i samma rum :?: .

Lille Z åt 1/3-dels banan idag, den gick in så det susade :D :D :D verkligen jättekul! Och så har jag ammat massor och på så vis har vi idag sluppit att han varit så grinig, så nu är vi på rätt kurs igen. Ska bli spännande att se hur natten utvecklar sig.

:?: Hur länge ska man fortsätta med smakisar 1 gång per dag :oops: ?

Kram på er :heart: !
videunge

Inlägg av videunge »

Hej! :D

när det gungar :arrow: försök stå stadigt. Inte så lätt alla gånger jag vet men det är viktigt. Om man själv blir orolig kan man släppa i vargar som i stället bör skjutas typ.

mat mat mat, precis som du skriver. jag började nog ge smakisar på två ställen väldigt snart då jag hade en väldigt hungrig liten kille. om magen verkar hänga med och han har kläm på att äta tycker jag att du kan ge på något mer ställe. bananen var ju en hit, eller hur? :wink:

Ramsa då. visst kan man koppla på attityden och ramsa bara om man smugit in den vid alla läggningar. Men det är inte vettigt att ramsa en unge som är yngre än 4 månader. En så liten letar bara efter ansiktet till rösten. Så jag tycker att ni skall vänta med det. Men så här funkar det inför framtida bruk så att säga.
Det går ju att ramsa tex x4 eller tom x8 om det behövs. Ramsan ersätter då vagningen och vagning används som krisverktyg i stället. Så länge det är kolmörkt kan ni mycket väl ramsa från samma rum. Inga problem. Men kom ihåg att ramsan till stor del bygger på attityden och HUR du säger den snarare än vad du säger (hörde om någo som helt enkelt hade något i stil med do do do doo do doo eler nått :shock: :lol: ) Har du sett Gullivers resor? Där går det ju ialla fall en liten jeppe runt på natten och kollar så allt är okej. med jämna mellanrum utbrister han "all is well" allt är bra. Då vet folket att de tryggt kan sova vidare. på samma sätt signalerar du till barnet att du håller vakt, det kan lugnt sova vidare.
Bekräftelseramsan är precis samma ord som den vanliga ramsan fast mjuk och bekräftande. "just så, se så skööönt det är att somna, braa! "liksom. :D Den säger man när barnet lugnat sig och tystnat just som bekräftelse på att det är bra. Om man får en protest så får man repetera bekräftelsen igen när liten är lugn och tyst. Det finns jättebra information om du går in under fliken "sova hela natten" om man vill läsa. :D

vagning. har du sett det här? http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

men jag tror på mat, ma och mer mat för att minska uppvaken :D

kram och hoppas att natten blir lugn :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
aso

Inlägg av aso »

Kan inte nog tacka er videunge och Susan och AMAMA som tar er tid att läsa och besvara mina senaste inlägg :D !

Har gått fint med bananen idag oxå och vi har redan fått en mycket gladare kille, säkert tack vare att jag ökat på trugandet av ammningen i samma veva.
:?: När jag ökar till två smakisar per dag, bör jag ge samma mat bägge gångerna eller en ny smak och en gammal så att säga?
Han verkar väldigt glad över att få banan :D !

Natten gick tack och lov mycket bättre, ett par tre uppvak men han redde ut dem själv, grät lite kort men hittade tummen =D> .

:?: Kolmörkt får vi inte till i sommarvärmen höll på att storkna av värmeslag då vi har morgonsolen mot sovrummet, nu har vi det bara ordentligt mörkt och har placerat vagnen i mörkaste hörnan men kolmörkt är det alltså inte. Sover över hos vänner och släkt regelbundet och det är inte kolmörkt där heller. Hur viktigt är det :oops: :oops:? Om vi har det kolmörkt hemma förväntar sig liten att det alltid ska vara det, så det blir strul när vi sover borta?
Mycket funderingar är det :shock: !

Har genomfört ny bilresa idag och klarade oss utan gråt :D han somnade bägge gångerna.

Innan läggningen ikväll var Z på superhumör, han lekte först själv låg på vår säng och flörtade med taklampan och sen slog han och jag till med ett jättebus då jag gungade i sängen så han guppade upp och ner och han skrattade högt :D . De kan verkligen vara härliga dessa små liv!

Ha en fin kväll!
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei,

Så bra med natten :D

:arrow: Du kan nok kjøre på med en "gammel" og en ny smakis etterhvert. Det vil gå veldig bra. Men husk at du tester en sak et par dager innan du byter til neste intro. Om magen henger med er det bare til å kjøre på! Pastinakkpurè og erterpurè er en hit her i gården. -

:arrow: Ja, det er veldig viktig med mørkret. Jeg merket det spesielt når jeg var litt lat da vi hadde lillesøster inne hos oss med to dører å holde rede på i tillegg til vinduet :? Hun sov mye bedre når hun kom inn til storebrors svarte rom. Oppvåkningene ble kortere og kortere og forsvant veldig fort.
Man kan jo planlegge litt før man sover borte. Vi benytter mørkleggingstøy (samme tøy som en rullegardin) og tapetsertape når vi sover borte - har mange forskjellige størrelser vi kjøpte på oss når storebror var liten. Det er jo litt tungt å dra på, men verdt både pengene og vekten. Like svart som hjemme blir det ikke, men det funker. I fremtiden vil jeg i tillegg bruke aluminiumsfolie som SusanD fortalte om. Testet det i går på noen barn som kom til oss midt på natta, og som virkelig behøvde å sove lenge på morgenkvisten - alufolie + rullegardin, og de sov som små stokker til 10 !!

Så mørkt som dere kan hjemme og attityden på plass, så går det kjempefint!!
På bortebane får dere tenke ut hvordan dere kan få det så mørkt som mulig, ha attityden med, så går det også kjempefint! 8)

Klem
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

vi tackar och bockar!

mörkläggning.

:idea: skena i taket med draperi (den ambitiösa varianten)

:idea: tvättlina klädnypor och svarta lakan som blir "tält" funkar även på resa. liksom att spraya vatten med blomspruta och sen sätta påaluminiumfolie eller svart sopsäck direkt på fönsterrutan.

:idea: skärmvägg ala vik i hop.

här hemma har vi satt fyra pinnar i hörnen på spjälisen så att det blir som höga tältpinnar. har mörkläggningstyg över, på sidorna och bak. vi vädrar och lägger honom så. sen när vi går och lägger oss häänger vi för svart tyg framför också och då kan vi tända läslampor utan att det stör + att vi kan vädra. då stör inte det lilla ljuset som blir. Lycka till!

kram :heart:

gott att natten blev bättre :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
aso

Inlägg av aso »

Tusen tack för tipsen om mörkläggning, alufolie är ju smidigt!
Var fick du tag på mörkläggningstyg AMAMA?
Ser för mig att man kan köra alufolie+tejpa fast tyg när man sover borta.
Som det är nu kan vi få det helt kolsvart i sovrummet hemma men då har vi NOLL ventilation efter att vi stänger fönstret (gammalt hus utan ventilationsluckor) min sambo trodde vi skulle kvävas allihop när jag vi körde en testnatt (stängde fönstret och dörren vid 04). Bekymmret är värmen och luftkvaliten, det var verkligen helt förfärligt - hur får ni luft :shock: ?

Smakisarna går än så länge kalasbra har kört 3 dagar banan och 2 dagar sötpotatismos, magen funkar fint och han är på gott humör. Vågar jag köra på med 2 smakisar per dag nu :? ???
Märker att han är hungrig för han har börjat gråta när vi tar upp honom efter han sovit, är liksom lite panik med att få mat direkt. För övrigt har han blivit på väldigt mycket bättre humör, trots en del strul nattetid (låter på gråten som att han är hungrig men vi har hållt fast vid en ammning per natt och vagnat).

Men men men inte ska det vara lätt :wink: för mitt i alltihop har mitt ena bröst verkligen börjat sina (har gradvis blivit mindre men nu är det verkligen illa) han vägrar suga på det som påfyll, blir tvärarg. Han äter från det en kort stund när han är nyvaken eftersom jag erbjuder det först, men han har ju liksom kommit på att det andra är bättre.
:?: :?: Nu är jag alldeles konfunderad, behöver han ersättning nu när det blir mindre bröstmjölk eller går smakisarna in istället?
Vi får honom inte till att ta flaska, varken med bröstmjölk eller ersättning. (Hörde om någon som gett i kopp?)
Tjohooo supertacksam för svar :D !!!

Kram på er!
videunge

Inlägg av videunge »

Hej. :D

mörkläggningstyg finns till exempel här http://www.tyg.se/Tyger/Moerklaeggnings ... =849&p=849

läs mitt svar så ser du hur vi gjorde. går ju att skärma av det lilla ljuset som blir med draperi eller så :wink: Vi Har öppet lite.

bra att du erbjuder krångelbröstet först. sen tror jag att du kan öka smakisar rätt fort nu. Bara magen hänger med. du märker ju att han vill ha eller hur? Det är ju trots allt en rätt stor herre det är frågan om. (eller ja, du fårstår :roll: :lol: )

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
aso

Inlägg av aso »

Hade en riktigt bra natt inatt, var otroligt skönt för hela familjen med god sömn :D , man får mycket mer energi!

Lillkillen har varit nöjd och glad och äter smakis för glatta livet :heart: .

Märkte ikväll efter nattslurken att han var frustrerad och inte mätt, så vi gjorde ett "sista" försök med ersättning (har aldrig lyckats få honom att äta ur flaska förr), vill för allt i världen inte natta en liten kille som inte är mätt och simsalabim det gick ner 60 ml utan minsta tvekan :shock: :D (han hade fint kunnat få i sig mer...men vi vågade inte proppa honom alldeles full med något nytt precis innan läggdags :? ).
:?: Ska man vänja dom vid ersättning med "små" portioner till en början eller är det bara att köra på med så mycket de små liven vill ha?
Han har fått 3 dagar banan och så 3 dagar sötpotatismos nu så då vet vi att magen inte reagerar på det, får hoppas att det går bra med ersättningen också. Vill inte ställa till det för lilla magen men han måste ju vara mätt :wink: .
:?: Ska jag köra en "gammal" smakis som jag vet magen klarar imorgon också så det inte blir förmycket nytt, vad tror ni?

Tack för linken till tyget :D ! Och visst är det en ganska stor och HUNGRIG herre vi har att göra med, mamman är bara lite orolig för lilla magen så det inte blir förmycket nytt men än så länge funkar den fint :D .

Kramelikram!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"